Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 869
ХуЛитери: 1
Всичко: 870

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаТебеширена приказка
раздел: Приказки
автор: PeterVan

На Джани Родари

Преди да бъдат измислени компютрите, преди да бъдат измислени дебелите и тънки маркери, в моето училище имаше големи черни дъски. Някъде все още ги има.
Но другаде учениците въобще не знаят за тях. Върху тези училищни дъски ние пишехме с разноцветни тебешири.
ТОГАВА имаше един Учител. Той бе обикновен и никому неизвестен. Преподаваше в едно училище, където твърде малко от децата слушаха с двете си уши. Повечето слушаха с ЕДНО, а някой дори с ПОЛОВИН ухо, макар ушите им да бяха съвсем здрави.
Този учител бе както всички други учители по света с една-единствена разлика: той бе целият от тебешир! Но това въобще не личеше, защото носеше костюм с вратовръзка, обувки и дори - електронен часовник. Лицето му беше малко по-бледо и очите му имаха син цвят, който се дължаше на това, че те бяха от особен светлосин тебешир.
Тебеширеният учител можеше да преподава по всичко и затова имаше уроци от сутрин до вечер. Той винаги идваше пръв в училище, а си отиваше последен. И никога, н и к о г а не искаше от дежурните ученици да му носят тебешир.
Учениците идваха при него, когато се повдигаха на пръсти, за да пишат на черната дъска и си отиваха, щом станеха колкото нея. Но никой не забелязваше промените в Учителя. Почти невидимо година след година той се смаляваше и раменете му хлътваха в стария костюм. Лицето му ставаше все по-бледо, а погледът - все по-дълбок, защото Учителят от тебешир полека изписваше себе си на черната дъска. Отначало той изписа пръстите на ръцете си, после лактите, после - раменете...
Всеки час там, където учениците най-много се затрудняваха, Учителят пишеше с червен тебешир. Буквите от него изпъкваха и се виждаха отдалече.
Учениците скоро се справяха с трудностите, но никой от тях дори не подозираше, че с тези букви - ден след ден, месец подир месец, Учителят изписваше себе си на черната дъска.
Всяко междучасие учениците лудуваха и се смееха, защото за тях светът бе луд и смешен. А всеки час слушаха с ЕДНО или с ПОЛОВИН ухо своя Учител.
Веднъж той каза, че тази седмица ще пише само със син и червен тебешир. Учениците много се зачудиха и приеха това като шега, но шега нямаше. Цяла седмица Учителят-чудак писа със син и червен тебешир. Никой не знаеше, че той изписва последните късчета от себе си. Сините тебешири бяха очите му, а червените - сърцето.
Един ден, когато щеше да удари звънецът на последния час, Учителят дописваше последното изречение на урока. Учениците чакаха вече да свършат, когато той сложи червено многоточие и тогава...
Тогава сивият костюм на Учителя бавно се свлече надолу и покри обувките му, а електронният часовник тупна на пода.
О, всички така се изплашиха! Момичетата дори заплакаха, а последният урок остана недописан.
Учителят от тебешир го нямаше!
Докрай той бе изписал себе си на черната дъска.


Публикувано от alfa_c на 07.11.2008 @ 06:24:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   PeterVan

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:32:13 часа

добави твой текст
"Тебеширена приказка" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Тебеширена приказка
от aureliano (velitod@abv.bg) на 07.11.2008 @ 07:56:46
(Профил | Изпрати бележка) http://www.lib.ru
харесах
и се настроих философски
:))


Re: Тебеширена приказка
от PeterVan на 07.11.2008 @ 13:00:19
(Профил | Изпрати бележка)
И при мен точно това е бедата - все философствам, все давам акъл, а Светът и акъл си има, и Философи - с лопата да ги ринеш... Ама, хайде да не се впрягаме, защото дали ще се роди втори Сократ не се знае. Но роден-нероден - отровата отсега е готова за него...И тази приказка е едно доказателство. Много ми се ще да не повтарям съдбата на Сократ, ама няма как... Наздраве с отровната чаша! Но кой ще ни даде противоотрова?

]


Re: Тебеширена приказка
от Marta на 07.11.2008 @ 08:14:42
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Всъщност е точно така :(, изписват се учителите - будители по дух и призвание, до зеници, оставят в училищните стаи слуха, зрението, здравето си, вграждат сенките си в основите на науката, така да се каже, да са здрави темелите...
Благодарност не чакай, но и едно дете да те слуша в часа с внимание, и на едно дете да прелееш знания, да му запалиш искрицата в сърцето, и едно дете да те знае и помни (а обикновено, щом се раздваш, са повече), значи си е струвало всичкия тебешир, нали?

Вярна и хубава приказка, по Родариевски.


Re: Тебеширена приказка
от PeterVan на 07.11.2008 @ 13:12:57
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за оценката! Но аз трябва да си призная, че нямам голям педагогически стаж в укротяване на "ученическата зоологическа градина." Тази приказка я написах точно в онзи "даскалски период" от моя живот. За разлика от мен една от братовчедките ми има над 30 години учителски стаж. Вярно е това за "темелите" и за "искрицата в сърцето", но тя дотолкова се похаби в училището и от непрекъснатия стрес, че могат да я съкратят, че по едно време ръцете й започнаха да треперят и не можеше да държи дори тебешир. Ей това е пълно безумие! Добре, че ръцете й се оправиха. Инак - язък за великото просвещение на българския учител през епохата на ЕС.

]


Re: Тебеширена приказка
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 08.11.2008 @ 14:14:44
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Да... И в много порастващи сърца ще личат червени тебеширени следи, и под много клепачи ще личат сини такива... Някои тебеширени следи остават... Особено когато някой изпише себе си.
Поздрав за хубавата приказка!:)


Re: Тебеширена приказка
от PeterVan на 11.11.2008 @ 21:18:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за разбирането. Тази приказка и още няколко имам преведени на руски и френски език. За съжаление никой не се наема да ги издаде и "приказнато" ми желание се изпари. Дано при Вас е по-различно!

]