Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 771
ХуЛитери: 1
Всичко: 772

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПоследният подарък
раздел: Разкази
автор: krasavitsa

Моята баба на младини е била голяма красавица, а сега е голям образ. Всъщност, не че е моя, ама и сега си има нещо красиво в нея. И всъщност, открай време си е голям образ. Значи, искам да кажа, че баба ми е била, е и явно ще продължи да бъде и голяма красавица, и голям образ.
Облаците в илюминатора на самолета не са ми интересни, затова се отдавам на мисли за нея.
От няколко години съм в Мюнхен, първо следвах, сега започнах работа, от която не съм много доволна, но се надявам по-късно да излезе нещо по-добро. Нашите са в Лондон, а баба остана сама.
Да се каже за баба, че е сама, е всъщност нелепо. Тя никога не е била сама, но не в онзи смисъл. Или пък, ако щете, и в онзи. Не, всъщност е мно-о-ого специална. Макар и да беше истинска баба и да получавах от нея всичко, което се очаква от една баба, винаги съм знаела, че не това е същността й. И други неща имаше в нея освен бабешките, но не знаех кога ще ги получа. Сигурно ме чакаше да порасна. Просветваха в погледа и в усмивката й отвреме-навреме.
Когато дядо почина, се постреснахме. Никой не се беше замислял какво ще стане, ако остане само единият от тях. Сякаш имаше нещо неприлично в тази мисъл. А е толкова естествено, всъщност. Баба нямаше да има никакъв проблем да отиде при нашите в Лондон. Тук е мястото да кажа, че говори няколко езика, включително и английски, така че нямаше да скучае, а и английските баби с радост биха приели компанията й. Оставихме я да реши сама и тя реши засега да остане в България.
- Английските баби не ме интересуват – отсече. – Тук ми е по-интересно.
И с това приключи въпроса.
Когато бяхме деца, баба често имаше работа. Тази думичка “работа” ни действаше като заклинание. Тогава не беше разрешено да й ходим на гости, а ако се случеше да отидем, беше кратко посещение по работа, не гости. Отваряше вратата с блуждаещ поглед и често не се сещаше и да ни целуне. Не очаквахме и да ни почерпи с нещо – имаше си работа. Работата на баба явно включваше и това да не мие чинии и да не чисти къщата, защото заварвахме страшна бъркотия. Чужди хора тогава не припарваха у тях, а на нас ни забраняваха да казваме, че баба не си мие чиниите.
Иначе, когато беше по-свободна, се занимаваше и с нас. Докато не изучихме по няколко езика, бял ден не видяхме. Не че се сърдим сега, но тогава се сърдехме. По един – хубаво, всички учеха по един. Ама тя като ни почна – та втори, та трети, та пети... Скъсваха ни да ни се подиграват. Тия същите сега ни завиждат, но това е съвсем друг въпрос.
- Ама бабо, – викахме- един-два не стигат ли?
- Не.
- Защо?
- Всеки трябва да надмине баба си! – отсичаше и ни подаряваше само речници и за рождени дни, и за Нова Година.
Аз бях любимата й внучка, затова към мен беше особено строга. Усещах това и се ласкаех от специалната й строгост.
- Слушай ме внимателно какво ти говоря – казваше баба. – Чрез моята уста глаголи мъдростта. Избрала съм теб за съсъд.
И аз, съсъдът на баба, слушах ли, слушах.
Кацаме. Започвам да се изнервям от мисълта за суетнята по багажа и борбата с наглите таксиджии, която ме очаква. И усещам, радвам се, че ще видя баба, даже съм нетърпелива. Извика ме да дойда през уикенда, а не се е случвало досега. Не каза да е болна, за такова нещо би извикала нашите. Сигурно пак ми е скроила някакъв номер, и няма да е дребен, щом ме извика да дойда чак от Мюнхен.
Най-после съм пред вратата на апартамента.
Аз ли съм пораснала, тя ли се е смалила? Може би и двете. Не съм я виждала от... три години? Облечена е както винаги много модерно, но й отива.
Целуваме се и влизам, оглеждайки се за промени. Но промяната не се вижда, чува се! Баба ми, любителката на симфонична музика?
- Бабо! Слушаш чалга?
- Ами да, аз съм съвременна баба – и се ухилва момичешки. Обичам трапчинката й, която се появява при тази хитра усмивка. – После ще ти обясня, сядай сега.
Сядам с уши, поразени от чалгата, и се втрещявам, съзряла следващата промяна тук. Компютър.
Баба обаче дрънка чинии в кухнята, сготвила е в моя чест. Много я бива във всичко, а откакто ние сме по чужбина, започна да ни прави сладка. Подиграваше се и на английските, и на германските. Но после спря да ни изпраща. Не сме разнасяли славата й, изяждали сме си ги сами. И тя като всеки човек имала нужда от признание, а нашето не й стигало, искала международно.
След дежурния разговор за следването, работата и липсата на гаджета се умълчахме.
- Дядо ти не беше моят човек – каза баба изведнъж, а когато ме погледна, очите й бяха странни. Сякаш и тя самата не знаеше какво трябва да изразяват при това признание. – Нито аз неговият. Но когато го разбрахме, беше вече късно. Трудно е, много е трудно да намериш човека си. И сега не мога да ти кажа как да разбереш кой е твоят човек. Затова те извиках. Искам да ти направя подарък. Да те запозная с един човек.
Онемях. Баба в ролята на сватовница?
Какво да ви разправям. Запознала се с него в нета, чатели си отдавна, допаднал й много, като че ли тя го била възпитавала, каза.
Погледът й се спря на стенния часовник, който показваше малко преди девет, и скочи да включи компютъра.
- Той ще се обади след девет – каза баба. - Кажи му, че съм в болница и ще се върна след една седмица. Затова си дошла. Знае някои неща за теб, така че няма да ви е трудно.
- Бабо? – ококорих се аз. – Браво бе! Не си губиш времето!
- Споко – вика баба. – Няма проблеми.
Разсмях се на глас. И лафчетата е изучила?
В долния край на монитора започна да мига оранжево правоъгълниче. Седнах пред компютъра.
Предполагам, вече сте наясно с кого чатя всяка вечер часове наред. И че съм наясно с кого искам да прекарам живота си.
А баба почина на следващата година. Това беше последният й подарък.


Публикувано от alfa_c на 05.10.2008 @ 21:28:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   krasavitsa

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
385 четения | оценка 5

показвания 14289
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Последният подарък" | Вход | 13 коментара (40 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Последният подарък
от 404040 на 05.10.2008 @ 21:36:52
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ. Браво.


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 21:46:02
(Профил | Изпрати бележка)
Горе-долу е.
Все пак благодаря.

]


Re: Последният подарък
от beche на 05.10.2008 @ 22:30:48
(Профил | Изпрати бележка)
Никак не било трудно да се държим човешки.:))

]


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 22:51:51
(Профил | Изпрати бележка)
Не те разбрах, бече.

]


Re: Последният подарък
от beche на 05.10.2008 @ 23:05:13
(Профил | Изпрати бележка)
А, красавице не ме слушай какви ги плещя, от сбора ида:))))

Утре ще ти прочета публикацията и ти обещавам коментар! Разбран! :)

Хубава вечер:)

]


Re: Последният подарък
от Marta на 05.10.2008 @ 21:47:22
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Хубав разказ, krasavitsa!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 22:06:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря. Поздрави!

]


Re: Последният подарък
от sineva на 05.10.2008 @ 21:56:27
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса разказа ти Красавица!
Толкова топлина и нежност излъчва...
Поздрав!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 21:59:54
(Профил | Изпрати бележка)
да, семейно такова, като домашна баница
:))))))

]


Re: Последният подарък
от sineva на 05.10.2008 @ 22:02:41
(Профил | Изпрати бележка)
Почувствах го осезателно!
И прочетох на един дъх!
И съм истинска!

]


Re: Последният подарък
от ASTERI на 05.10.2008 @ 22:31:37
(Профил | Изпрати бележка)
ПОЗДРАВИ!
Пожелавам на всеки такава баба:)


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 23:02:16
(Профил | Изпрати бележка)
И на мен ми харесва. Поздрави!

]


Re: Последният подарък
от Nika на 05.10.2008 @ 22:40:50
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам колко автобиография има в този изящен и светъл разказ. Всъщност, това има значение само за мен - дали да завиждам за бабата или само да съм възхитена от майсторската работа :)

(Мисля, че има две излишни изречения във финала - предпоследния абзац.)

Почитател съм на прозата ти, Красавица такава! :)


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 22:57:58
(Профил | Изпрати бележка)
Малко е автобиографичното, и не казвам къде е точно. Иначе няма да е литература, а документалистика. Но ми кажи, моля те, кое смяташ, че е удачно да махна, защото не можах сама да се ориентирам.
Иначе - благодаря.

]


Re: Последният подарък
от apostolicia на 05.10.2008 @ 22:40:50
(Профил | Изпрати бележка)
Как ме натъжи... Имаш ли отговор на въпроса защо всички обожаваме бабите си, независимо какви са? Ако имаш, моля те, сподели го с мен.
Много цветно си представих баба ти. И не искам да си признавам, но аз вероятно ще бъда подобна баба, ако има на кого.
Поздрави!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 23:01:20
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам какво да ти отговоря, честно.
Но този образ на баба ми харесва и би ми се искало и аз да бъда такава, сигурно затова го описах.

]


Re: Последният подарък
от RAD72 на 05.10.2008 @ 22:50:34
(Профил | Изпрати бележка)
Докосващ текст и много размислящ :))
Поздравявам те!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 05.10.2008 @ 23:04:22
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че ти е харесал. И за теб поздрав. :)))

]


Re: Последният подарък
от radi_radev19441944 на 06.10.2008 @ 00:29:42
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Хубаво е да си има човек такава баба.
Но не е хубаво само да си чатиш с човека по интернет; току виж някоя друга набързо го очаткала.
А разказчето е занимателно и майсторски направено. Поздрави.


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 06.10.2008 @ 07:59:10
(Профил | Изпрати бележка)
хахахаха
е, по въпроса не се разпростирам, все са намерили начин да се видят
оценката ме ласкае, благодаря

]


Re: Последният подарък
от beche на 06.10.2008 @ 10:43:33
(Профил | Изпрати бележка)
Идвам си с обещанието.:)
Още снощи го прочетох, но бях заета с по-битови неща като никове и тъпи номера.:))

Твоят разказ ми напомни за една възрастна жена с която се запознах в библиотеката на "Гьоте институт" София. Мислех я за преподавател и и се възхищавах с какъв хъс си подготвяше материалите за курса всеки ден. Когато я поздравих за усърдието и тя ми се усмихна и ми каза, че е курсистка. Да учи немски и било мечта от младостта. Беше над 70, но с невероятен дух.
Удоволствието да си край такива хора е незабравимо като преживяване. Разбирам те.
Това е един много хубав подарък за твоята баба. Той е достигнал до нея. Сигурна съм.:)

Лек ден.


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 06.10.2008 @ 12:51:42
(Профил | Изпрати бележка)
:))))
Поздрави!

]


Re: Последният подарък
от Nadie на 08.10.2008 @ 16:07:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, krasavitsa! Хем сълзи в очите, хем усмивка. Мляко с какао за душата - баба ми ми правеше такова. Поздрави!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 08.10.2008 @ 18:57:12
(Профил | Изпрати бележка)
Усмивка и от мен.

]


Re: Последният подарък
от Liulina на 08.10.2008 @ 19:42:09
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Идеята е актуална.


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 08.10.2008 @ 22:09:40
(Профил | Изпрати бележка)
Люлина, оценявам, че искаш да ми кажеш нещо хубаво, и ти благодаря.
Но аз сама съм си много строг съдник - за разлика от доста хора тук. Затова ще ти отговоря: идея тук всъщност няма. Това е едно семейно разказче, целящо да събуди умиление и спомени - и успява, както разбирам. По-възрастните читатели, на които е омръзнало да четат за мъдрите селски баби, ще харесат това, че тук става дума за градска баба, при това - интелектуалка. Актуални са само разпръснатото по света семейство, чалгата и компютъра. Има два-три горе-долу остроумни лафа, а единственото що-годе умно нещо е, че когато обичаш (деца или внуци), не трябва да глезиш, а да си взискателен. Другото е занаят - малко композиция, игра с видовете подаръци (нарастват и се усложняват с порастването на внучката) - и затваряне на кръга между заглавието и последното изречение. Както казах във форума - нищо особено не е.
А получих отзив от читател, който ми каза, че всичко в този разказ е изтъркано, почти клише, и че разказите за градските баби отдавна са преекспонирани. Оказа се, че този момент аз съм го пропуснала и се чудя още дали е обективно, или това е негово лично възприятие. Трябва да ми каже някой, който е гледал детски или юношески предавания и филми и чел такава литература през последните 10 години, защото на мен лично този жанр ми се губи в този период. Поздрави!

]


Re: Последният подарък
от angar на 11.10.2008 @ 22:09:35
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Наистина много хубав разказ. И темата хубава, и майсторски направен.
Ето само в тези две изречения ми прозвучаха някак тревожно, за да не кажа фалшиво:
"Предполагам, вече сте наясно с кого чатя всяка вечер часове наред. И че съм наясно с кого искам да прекарам живота си.
А баба почина на следващата година. Това беше последният й подарък."
Та колко време значи вие само си чатите с този човек? Вече кажи-речи две години, ако не и повече? И ако толкова време - а за друго няма и намек - само си чатите, то значи че и напразно си чатите!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 11.10.2008 @ 22:29:08
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, разсмя ме. :)))
Дадоха ми добър съвет - да ги махна тези две изречения, макар и не по тези съображения, и аз се съгласих. Така че - смятай, че ги няма.
Но си третият човек, който ми говори за тях, и ще те слушам вече. (Е, не винаги, де, нали ме знаеш.) :)))))
Поздрави!

]


Re: Последният подарък
от angar на 14.10.2008 @ 17:34:49
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Аз не мисля че трябва да ги махнеш тези две изречения. Те стоят добре, те дават завършения вид на разказа. Според мен трябва да отпаднат само тези думички, които съм написал с главни букви:

"А баба почина НА СЛЕДВАЩАТА ГОДИНА. Това беше последният й подарък."

И като отпаднат тези думички, вече по нищо няма да личи от колко време само си чатите.

]


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 14.10.2008 @ 18:24:26
(Профил | Изпрати бележка)
Ясно. Грижата ти е да не е ясно откога си чатят. Може и така, наистина.
Но те може и да са се виждали вече, а да си чатят всяка вечер, защото тя работи в чужбина.
Струва ми се, че това са подробности, в които не бива да навлизам, за да запазя по-ударен края на разказа.
Ще го оставя да го забравя, и после ще го опитам с двата варианта. :)
По-важното е, че наистина са се харесали.
Поздрави и благодаря за идеята!

]


Re: Последният подарък
от VOINOV на 25.11.2008 @ 15:01:38
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Трудно е, много е трудно да намериш своя човек...
Хм... Добро попадение.
Поздрав!


Re: Последният подарък
от krasavitsa на 25.11.2008 @ 15:10:18
(Профил | Изпрати бележка)
:)))

]