Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 2
Вчера: 1
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 596
ХуЛитери: 2
Всичко: 598

Онлайн сега:
:: pastirka
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРадановите
раздел: Разкази
автор: HAVA

За четиридесет дни издигнаха къща за чудо и приказ. На три ката. Дори и съседите не можеха да повярват. Дорде разнесат клюката, че тримата братя къща строят и ето, че удариха кръста на покрива, за да възвестят на света за стопаните и да получат благословия от роднини, близки и комшии.
Кой отдето минеше по малката стръмна уличка,забавяше крачка и затаяваше дъх: „Ама как така, има-няма за месец и то без да се карат, без да делят – не може да бъде!”
Просъница ли бе, реалност ли, един Господ си знаеше, ама строяха! Скърцаха със зъби, стискаха юмруци, кога волю неволю се спречкваха един срещу друг, хулна дума за не си кажат, че една майка ги е родила и грехота бе и от Бога, и от хората. А работата ги спречкваше, но ги и сближаваше. Майстор бе най-малкият – Стоян, а Злати и Йовчо, бяха доста по-големи от него.

Викаха им Радановите. Трима братя бяха, и тримата задомени. Помагаха си, слушаха се,дечица гукаха в домовете им, но и завистта ги следваше по петите. Старият им баща, Радана, така се и спомина мълчешком, като че ли всичко отпреди бе наредил. Остави само жена си – баба Гана да се радва, да гледа или да жали...
Много бяха видели – много препатили. Злати и Йовчо се радваха на внуци и гледаха на житейският си опит като на нещо много ценно и мъдро, и винаги бяха готови съвет да дадат или да помогнат, но все не вярваха, че той най-малкият не само ще знае, но и ще може... Все им се струваше, че се изхвърля, че приказва на халост или по-скоро, за да се удари в гърдите и да каже: „Аз!” А той беше „Аз” беше Азът сред строителите на малкото градче и комуто бе съградил дом, го тачеше както подобава.
За изненада на рода, Стоян първи и първом дом построи, деца създаде и чак тогава дърво посади. На своите си каза: „”Сам се научих, а сега мога и вас да науча, да ви помогна, стига да пожелаете, че на квартира или в бордей не се живее!”
Изсмяха му се. Заболя го. До кръв го заболя. И тази обида заседна трайно в гърлото му, стоварваше се тежко на масата свита в юмрук, давеше се в ракийката, просветваше като мълния в очите му: „Ще дойде ден и ще им докажа!” Тази мисъл го крепеше, даваше му сили, беше цел в живота му.
И този ден дойде. Първо уреди Йовчо да се включи в кооперация. „Сега вече като построи, видя щое мъка и отговорност, видя щое гордост да бъдеш мъж..., уредих го в живота!” – така си мислеше Стоян и продължаваше да си мисли вече пета година.
И ето, че тези мисли се изплъзнаха от устата му най-неочаквано на връх Нова година. Бяха се събрали да празнува в дома му и кога попрехвърлиха мярка с ракийката, същите тези мисли, станаха причина за скандал, който ги пръсна на три страни:
- Не! Точно ти и никой друг няма право да ми казва, че ми е построил кооперацията. Сам бях, сам строях, всичко с двете си ръце, а никой не дойде да ме види, да ме попита, та дори и само една метла да завърти... Нямаш право! И ако продължаваш да говориш, че ти си бил, че от тебе имам дом, няма да ти стъпя повече в къщата, да ме прощава жена ти! – Йовчо се давеше в мъка и гняв. Ръцете му ту се свиваха в юмруци, ту шареха по лицето му, като да се опитваха да премахнат нещо невидимо, което като че ли се бе вкопчило в гърлото му и го душеше.
- Хайде да се махаме! – другият по-голям брат, Злати подбра челядта си и със забързани крачки, с присвити от почуда, смут и страх рамене, и стиснал жена си под ръка, задръшна вратата след себе си.
Опразни се домът на Стоян. Замря глъчката от събралите се да почетат майка си, братя. Потулиха се и нанякъде децата му. Свита на един стол хлипаше жена му.
- Млъкни! – гневът му се пръскаше на всички страни, поскачаше по разхвърляните чаши на отрупаната новогодишна маса, изпълваше стаята и спотаяваше всичко живо.
- Защо?! – недоумяваше тя – Защото се опитах да те спра?! Защото против братя не се отива или... – страховитото му проскърцване със зъби, сподирено от огненият му поглед я смълча. Сви се. Сви се в душичката си и реши да не му приказва или поне докато се пооправят нещата. После реши, че те са братя и...
В стаята като сянка напред назад се носеше майка му, баба Гана. Никой не я забелязваше, а и кой ли..., за какво ли...? Така посрещнаха новата година – отчаяни, омерзени, без желание дори за надежда и това безсилие от не на място казаните думи дълго след това тровеше всеки нов ден. Никой не идваше. При никой не отиваше. Не си приказваха. Нямаше за какво, а и щаха ли да се чуват...?! И децата не се виждаха кога отиваха и кога се връщаха от училище. „Защо?!” – все по-често се четеше в погледа му и търсеше успокоение в скута на жена си, а ръцете й станаха отпуснати, мълчанието – търпеливо.
- Ти си с тях! Тях обичаш! На тях държиш, а мене мразиш... – мъката му все още се бореше с гнева му.
- Не говори така... Та те са ти братя, те са твоя кръв, като мене ли искаш да останеш – без баща и майка, без брат и сестра, без приятели...?! Недей! Не ти ли стига? Без братя не се живее, майка си ще умориш така..., не виждаш ли, че хлябът ти горчи, а водата ти присяда...?! – търпението й даваше сили, а опитът й подсказваше в кой момент би прекалила – Иди, иди и им се извини – най-сетне набра смелост да му каже и сърцето й запърха като пред изпит.
Стоян не реагира.
Дните минаваха и трупаха времето пред себе си. Жена му отдавна бе престанала да се надява, че всичко ще се оправи, когато една вечер той се върна подпийнал, ухилен, щастлив:
- Аз се сдобрих! Поисках им прошка и те ми простиха – говореше за кой ли път.
Като че ли от целият дом, не, от сърцата им се срути камък. Бликна радост, звънна в светлината на лампите, потъна в очите, преля в целувките. Чакаха я. Ах само как я чакаха тая радост. Всичко свърши, всичко, а не предполагаха, че всъщност едва сега всичко започва.

Два дни по-късно на вратата звънна Злати. Посрещнаха го като Дядо Коледа – позакъснял, но незабравен. Разпитваха го, прекъсваха се един друг, не можеха да се спрат, но искаха да знаят каква изненада им носи. А той носеше! Търпеливо ги изчака да се нашумят, усмихваше се с тях и когато му останеше секунда време, посягаше да отпие глътка вино – така бързо бе отрупана масата. Когато поутихнаха Злати рече:
- Ще строя къща! Решил съм го и то... ти ще я построиш! Вземи Йовчо за мойстор, той знае, може, вече е строил!
По сериозно не можеше и да бъде. Усмивката на Стоян помръкна. Не отскоро появилите му се бръчки се врязаха още по-дълбоко. Шамар ли бе или предизвикателство?! А може би точно сега бе моментът да им докаже, че е майстор, че е „Аз-ът” сред строителите, че не могат без него. Мисълта му заработи на бързи обороти. Помълча минута, две и после отсече:
- Ще трябва да плащаш заплати за майстори, за общи работници през работните дни, а събота и неделя ще караме на миджия. Трябва да ти е ясно! И понеже си ми брат, ще бия пазара, но първо искам плановете да видя – иначе не мога!
После почти всяка вечер умуваха, обсъждаха, решаваха. Прехвърляха плановете от ръце на ръце. Разглеждаха ги, шареха извъздуха с ръце, коментираха разпалено и мечтаеха. Злати наблюдаваше и пресмяташе на ум. Не споделяше с никого. Не обичаше да споделя, докато една вечер, след като разбра, че моментът е дошъл, каза:
- Тежки времена са. Всичко е скъпо. Където и да попитах, никой не се наема за по-малко от сто хиляди, че и до сто и двадесет отиват. Май Стоян ще излезе прав, а и навсякъде за него говорят, че работел най- без пари, че бил луд за работата си, но и луд към хората си.
Скоро след това Злати извика при себе си двамата си братя. Там беше и майка им - баба Гана, ей така: за кураж, за авторитет, за уважение към белите й коси и черните дрехи, които носеше. Говореха бавно, с тежест, сериозно. Решаваха парите, които трябваше да се дадат, за да се издигне къщата на червено:
- Шестдесет хиляди! Повече не давам! – отсече Злати и протегна ръка.
- Имаш я! – отвърна Стоян и добави: - но не забравяй, че последната дума е моя!
Йовчо, който само мълчаливо наблюдаваше, обхвана с двете си длани, стиснатите ръце на братята му. Баба Гана проплака:
- Ех, мама, да можеше да ви види сега баща ви... – и сподавила сълзите си, посегна да прегърне и тримата едновременно, като разпери раце, които до този момент бе прилепила плътно до гърдите си, като в чута само от майчиното й сърце, молитва. Благославяше ги.
Дните изпълнени с радост отлитаха незабележимо. Тази пролет щъркелите носеха не само бебета, но и надежда, която разпукваше с всеки цветец по клонките на дърветата, играеше в слънчевите зайчета, скрили се между листата им, бълбукаше в ромона на бързо отминаващият дъжд и грейна силно от висините на първия наречен ден.
Струпаха се роднини и комшии да помагат, а и приятели не липсваха. От първите слънчеви лъчи до заник слънце гътнаха стария бордей, като прибираха всичко, що можеше да им послужи. Приличаха на мравки, които си знаеха работата.
- Е-ей това не са хора – шегуваше се Злати – помага на бате си да си събори къщата... – но дълбока, едва забележима мъка се отцеждаше по лицето му. Как би задгърбил двадесет и пет години живот в този дом, та бил той и бордей?!
На другият ден остана сам. Всеки си имал работа, всеки бил зает с нещо.
Злати стоеше сам сред двора, пристъпяше тежко, подритваше натрошеният кирпич, бавно се навеждаше, за да вдигне някоя и друга заровена тухла,пъшкаше, сякаш животът му бе свършил. Сринал бе спомените си, надеждите си и макото в този дом. Тук бе довел жена си като булка. Тук се родиха двете му деца. Тук бе делил хляба си с приятели, тук бе омъжил по-голямата си дъщеря, тук се радваше на внуци..., а ето сега достигна по квартири да ходи. Добре, че е Йовчо, та му отстъпи малкият си апартамент, за да не плаща на чужди.
- Какво се чудиш и маеш? – върна го от мислите му Стояновата жена. Не я бе усетил, но се зарадва. Била дошла да помага, ей така, защото била безработна и нямало какво да прави.
За десетина дни почистиха и изкопаха огромен трап за мази и основи. Що фадроми и самосвали се извървяха, що пари потроши, то трябваше да подготви за майсторите, за да не губят време, а да строят. Така бе заръчал Стоян.
И майсторите започнаха да строят. Строяха и построиха на един дъх, на три ката, за чудо и приказ – същата тази къща, що бе издигната на малката стръмна уличка само за четиридесет дни..., дето притъяваше дъха на всеки, който минеше оттам и смайваше с майсторлъка и чевръстието на тримата братя, които строяха без да се карат. Но кой би знаел, че тази къща ги събра от трите страни, на които се бяха пръснали?! Кога се огледоха – разбраха, че са били само свои, те тримата, зетят на Злати и Данчо синът на Йовчо. Само от време на време бе идвал по някой и друг работник, познат на Стоян, за да върви по-бързо строежът. И нали бе поел отговорност, той си правеше сметките, плащаше на момента и хайкаше, като че ли само това му е било в акъла.
Злати мълчеше, смяташе вечер парите и се чудеше – да се радва ли..., да не се ли радва...
Вече бяха покрили къщата. Пазарът бе приключил, а когато удари калемът онемя от почуда. Платил бе само тридесет хиляди: „Та нали трябваше да са шестдесет?! Може би Стоян си ги иска на куп!” – недоумяваше той.

- - -

Слънцето клонеше на запад. Поглеждаше крадливо с едно око между къщите и отправяше последен прожектор към насядалите в гаража мъже. Сякаш не му се прибираше, като че ли искаше да чуе и види всичко.
На импровизираната маса бяха наредени пластмасови чашки с ракия, а между тях се мъдреше дълбока паница с прясна салата. Умората бе отпуснала плащите им. Загрубелите ръце стискаха току що запалени цигари. Мълчаха.
- Ха наздраве за добрата работа – посегна Злати към ракийката.
- Значи така, без мен – прекъсна ги Стояновата жена. Не се смутиха от нея. Тя и без това все никнеше там, дето не я сеят.
- Пак ли си тук – живна Злати и й направи място до себе си: – Само че нямам нищо за теб. Погледна я сконфузено и посочи към наложената маса.
- Не се безпокой! Стига ми да ви гледам заедно – отвърна тя и се усмихна.
До нея приседна етърва й, жената на Злати. Липсваха само Йовчовата невеста, която съвсем отскоро се радваше на първо внуче... и майка им.
Злати извади тридесетте хиляди и ги подаде на Стоян. Той ги пое с грубите си ръце и без да проговори отдели от тях само пет и ги остави на масата. Погледна Йовчо и всмукна дълбоко цигарен дим. Кроеше нещо.Очакваха го с напрежение. Знаеха, че последната дума е негова.
Цяла вечност пушеше тази цигара, дорде бавно я смачка между пръстите си. Уж гледаше в двете купчинки от пари, но всъщност не ги виждаше, а гледаше някъде през тях, като във отвъдното. После взе по-голямата сума, повъртя я из ръцете си,като че ли пресмяташе нещо на ум и каза:
- Вземи ги! Те ще ти трябват за мазилката! Това е!
Сякаш гръм удари от небето. Слънцето хвърли последен лъч по лицата им и се скри. Дълбока и чиста тишина обхващаше всичко.
- Ама защо? – недоумяваше Злати. Въпросът му се четеше и по лицата на останалите. – Какво ще остане за теб?!
- Братя – отвърна Стоян и прегърна и двамата.
Вече щастлив, той стоеше помежду им. Слънцето изгря на усмивките им.

Мая Златева


Публикувано от aurora на 08.07.2008 @ 17:01:08 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   HAVA

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 21:30:08 часа

добави твой текст
"Радановите" | Вход | 12 коментара (25 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Радановите
от Luna (gzandeva@abv.bg) на 08.07.2008 @ 17:45:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.gzandeva.com, www.poetiskitara.com
Разплака ме...Това е достатъчно за автора.Оценката е като заслуга за таланта.Знаеш ли, че в разказа си по-силна?


Re: Радановите
от HAVA на 09.07.2008 @ 09:20:30
(Профил | Изпрати бележка)
И други са ми го казвали, ама не знам защо все се страхувам да ги пусна. Дори и Велимир Петров ми го каза и Елка Няголова, а ето сега и ти...
Благодаря ти:)))

]


Re: Радановите
от mitko_jordanov на 09.07.2008 @ 12:20:40
(Профил | Изпрати бележка)
Звучи много истински


Re: Радановите
от HAVA на 09.07.2008 @ 16:04:41
(Профил | Изпрати бележка)
Не се съмнявай, истинки е!
Има и такива ситуации в живота. А написването на самият разказ си има своя собствена история.
Благодаря за откровението.
:)

]


Re: Радановите
от kensol_slave на 09.07.2008 @ 12:36:13
(Профил | Изпрати бележка)
изненадан съм от броя четения
в нета такива фермани се четат само по препоръка. кои са ти агентите?:)


Re: Радановите
от HAVA на 09.07.2008 @ 16:02:27
(Профил | Изпрати бележка)
Естествено самите герои... :)))))))))))))
Благодаря за впечатлението ти. Дава ми смелост да публикувам и другите.

]


Re: Радановите
от tanitta на 09.07.2008 @ 12:57:43
(Профил | Изпрати бележка)
Проплака слънцето в душата ми...
Беше крайно време да го прочета отново.
Благодаря, че го публикува.


Re: Радановите
от HAVA на 09.07.2008 @ 16:05:34
(Профил | Изпрати бележка)
Обещавам, и следващите ще пусна :)

]


Re: Радановите
от ami на 09.07.2008 @ 21:42:54
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/anamirchewa
Казвала съм ти , че е хубав и пак го прочетох..Най-сетне, най-сетне:)


Re: Радановите
от HAVA на 10.07.2008 @ 10:52:55
(Профил | Изпрати бележка)
`Кво да се прави?!
Тук чета само едни дълбоко-философски опити за есета, та често си задавам въпроса:"художествено-литературен сайт ли е "hulite"..., та поради това се притеснявах."А и знаеш че са дългички, а да ги накъсвам си губят смисъла...
Благодаря ти за подкрепата, прегръдки:)

]


Re: Радановите
от kristi на 10.07.2008 @ 10:58:51
(Профил | Изпрати бележка)
Като втвърдена пръст, чакаща човешка ласка е разказа ти. Защо ли така го усетих?:)

Не се притеснявай, пускай и другите.

Привети, хава !


Re: Радановите
от HAVA на 10.07.2008 @ 11:55:47
(Профил | Изпрати бележка)
Брагодаря ти Кристи за подкрепата. :) Прегръдки

]


Re: Радановите
от anelim на 13.11.2008 @ 14:40:32
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен разказ. Живота дава най-добрите сюжети, а таланта помага да се разнесе добрата новина. В това объркано време имаме нужда от добрите хора и добрите новини. Поздрав за теб и Добрич. Много ми е домъчняло за града и хората там.


Re: Радановите
от HAVA на 13.11.2008 @ 15:28:50
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете.
Такива си ги пиша - дълги, но се надявам да са интригуващи. От петнадесет години приятели ме изнудват да ги издам, ама аз все си мисля, че може още да се желае. Явно съм си претенциозна по отношение на себе си. Но са по действителни случаи. И този също. Главният герой в действителността отдавна е покойник и поради това ми е още по-скъп този разказ. Радвам се, че те е впечатлил. Дано и следващите да ти допаднат...
Благодаря ти още веднъж за коментара.

]


Re: Радановите
от regina на 16.07.2008 @ 15:52:38
(Профил | Изпрати бележка)
рядко чета проза, но в случая си струваше!


Re: Радановите
от HAVA на 17.07.2008 @ 11:41:21
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина ме зарадва, благодаря ти!
Вероятно по-нататък ще пусна и следващите :)
Прегръдки и от мен:)))))

]


Re: Радановите
от sineva на 17.07.2008 @ 14:34:51
(Профил | Изпрати бележка)
,,Какво ще остане за теб?!
- Братя - отвърна Стоян и прегърна и двамата.,,

Настръхнах като прочетох...
Толкова обикновени -но изпълнени с невероятно силно съдържание думи...
Дай Боже по -често в истинския живот да срещаме такова благородство!
Поздравявам те ХАВ!
Наистина си ТАЛАНТ!
И ти се възхищавам!
Красив ден!


Re: Радановите
от HAVA на 17.07.2008 @ 17:34:36
(Профил | Изпрати бележка)
ИСКРЕНО ТИ БЛАГОДАРЯ !!!

]


Re: Радановите
от victoria на 18.07.2008 @ 17:53:55
(Профил | Изпрати бележка)
Майстор-разказвач си !
Много актуален и докосващ душата разказ !
Поздрави ! Бъди !


Re: Радановите
от HAVA на 19.07.2008 @ 09:02:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти! И наистина си права - в днешно време, при тази девалвация на ценностите, може би наистина е така.
Ползотворен творчески ден и от мен :)

]


Re: Радановите
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 23.07.2008 @ 18:12:21
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесен разказ, Мая!
Прочетох го на един дъх!!!
Благодаря за духовната наслада!
Поздрави :-)))


Re: Радановите
от HAVA на 24.07.2008 @ 12:02:32
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се за доставеното ти удоволствие :)
Пак заповядай на следващият (дано да имаш търпението да го изчетеш)
:))))))))))))))))))))))
Прегръд

]


Re: Радановите
от bedstvieto (bedstvieto@abv.bg) на 24.07.2008 @ 18:24:34
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво, лее се като мед... и поука има. Само за момент ми стана много захаросано накрая.Но като цяло изключително увлекателен разказ.
Благодаря за удоволствието!


Re: Радановите
от HAVA на 25.07.2008 @ 13:49:01
(Профил | Изпрати бележка)
Засега е на ниво разказ. По действителен случай е. Продължението в реалността - ще те стресне, но е предсказуемо. И другите разкази са около тях, държат се, имат и ретроспективен характер. Но са написани като разкази. Ако, а вече ми минава и това през ума, ги сглобя - ще се получи нещо по-сериозно. Засега вече съм с идеята да ги пусна само като разкази. После ще преценя.
Радвам се, обаче, на мнението ти. Ориентира ме. Търся точно такива мнения. Иначе всеки може да ми каже, че е хубав, но не всеки ще ми каже къде куца. Благодаря ти:)

]