Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 750
ХуЛитери: 4
Всичко: 754

Онлайн сега:
:: pc_indi
:: Marisiema
:: LATINKA-ZLATNA
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаза празните понятия
раздел: Есета, пътеписи
автор: sradev

Когато запитате простака, той ще ви каже, че поезията е пълна с празни понятия.
Но какво той разбира под "празно понятие"? И тук той ще ти даде за пример бялата врана на Аристотел, кентавър, Пегас и хиляди други примери на това, което не е виждал. Неговите понятия са само за обектите и явленията, които той е видял, в по-малка степен - докоснал, и в никаква степен - почувствал. Пълният простак не толкова, че е безчувствен, а преди всичко е адепт на сектата "око да пипне - ръка да види" и си забранява всякакви чувства, които не пасват на неговата религия.

Да приемем за момент неговата гледна точка. Пари, храна и къща за него са пълни понятия и той има примери за всяко едно с хиляди. Но света е разнообразен, хора живеят в землянки (Москва), хранят се само с водка (Новосибирск), приемат плащания само в консерви с кремвирши (някои чукчи). Така, че неговите понятия, дори и от гледна точка на неговия покрив са твърде размити. И Сан-Суси е повече къща за него, отколкото землянката, т.е. по в центъра на понятието "къща". А катъра му подсказва, че някои обекти са хем в едното понятие, хем в другото. Но мулето му обръща внимание, че на границата на две понятия може да има съществено различни обекти. Добре, той ги сложи в две отделни понятия "муле" и "катър"*. По-опитните простаци биха могли дори да ти обяснят разликата в понятията "ритна ме муле" и "ритна ме катър".

Та да се върнем на празните понятия. Дали "бяла врана" е съвсем празно понятие? По-лесно бих се обзаложил, че по света има няколко лаборатории, където работят по проблема и съвсем възможно е някъде да са успели вече. Тилеона** може би дори познава няколко бледосиви представители на вида. А в други - по-секретни лаборатории съвсем естествено е да се опитват да създадат Минотавър, кентаври и всякакви други полезни разновидности на вида Хомо. Да не говориме за клюката донесена от Америка, че един от човешките гени отговаря за порастването на крила. Значи празните понятия не са съвсем празни.

Да поговорим за полупразните понятия. Има нещо в тях, ама в момента ни се изплъзва. Ех, от такова изплъзване се ражда амбицията на Ловеца и тя събужда неговата изобретателност. И така Ловеца би хванал в лабораторията дракон или поне птеродактил. С последното би попълнил понятието с едно "жив" и би изпразнил малко понятието "изчезнал вид". Но и при това преливане на полупонятията едно в друго*** се появяват проблеми. Аритметиката им е изчанчена. Добре известен е парадокса че преливайки полупразната бутилка до полупълната не може да прелее, докато доливането на полупразната с полупълна може да прелее.

И точно в това "може" е изпразването на понятието "пусто понятие". А в момента на изпразването на пустото понятие простака възкликва "Това не може да бъде!". И така многоуважавания господин Камил на полски се нарича "голямагрешка", което на руски е станало "верблюд".****

----
*в някои езици няма думи за отделяне на муле от катър, в някои езици няма дума за зелено...
**тилеон - смесица на лъв и тигър
***ако жив означава "мазнини, белтъчини, вода, кожа, жили, кости..." то колбаса е жив, ако мъртво означава "не може да се размножава", то вола заедно с катъра са мъртви
**** wielblad на полски значи "голяма грешка"


Публикувано от aurora на 04.02.2008 @ 10:08:59 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   sradev

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 13:04:20 часа

добави твой текст
"за празните понятия" | Вход | 10 коментара (45 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 10:14:59
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Твърдение:"бяла врана" съществува.
Доказателство: намирала съм над 25 четирилистни детелини:)))))))))))))
Поздрави от Змеювите градини


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:06:51
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
аз също - веднага след като намерих първата настъпих ръждив пирон

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 12:16:32
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
След като намерих първата, в живота ми настъпиха драстични промени, но всичко е за добро, важното е, човек да го съзнава:)))Това е полезно и иде от един Космичен Закон:)))
Относно празните понятия: мисля, че нито едно случайно слово няма; от друга страна - по делата им ще ги познаете - т.е. важни са делата дали отговарят на съответния човек, който използва понятията:)))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:20:59
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
в науката ние преди всичко работиме с полупразни понятия като вълна, частица, материя, енергия пространство, време...
виж приведения пример с полупълната бутилка и енергия-материя как става: избухва или се охлажда

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 12:33:42
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Крайно време е Науката да се хармонира с Духовните Учения:)))
Вълна, частица, материя, енергия пространство, време...това са Изначални Същности на Сътворението /на Твореца/. По моему същностите, отговарящи на тези понятия не са полупразни, просто нашите познания за тях са такива:)))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:40:59
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
според мен същността е над нашите понятия (и ти го пишеш за любовта),
но помисли над следната формула
ЕИМ=1
енергия, информация, материя

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 12:52:03
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Писано е много по подобни формули - по - добре от мен го знаеш - с вероятности - в твоята област, която е много близо до теорията на информацията; с цветови форми-има го в дъгата даже; в музиката - просто тази обща формула е навсякъде около нас-в тялото ни, в целия растителен и животински свят, в Звездите...и няма край:)))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:55:10
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
вероятностите са мярката на нашето невежество

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 12:58:16
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
но засега - на този етап - помагат все пак - всичко трябва да се погледне откъм добрата му страна:)))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 13:01:26
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
да, със сина и на ракия разделихме теорията на вероятностите на три теории, но за това ще пиша отделно и най-вероятно в някоя от дупките

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 13:06:13
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
"най-вероятно в някоя от дупките" - в кои???

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 13:10:49
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
както Миглена отбеляза - време ми е да влизам тая година в дупката, ама нещо не ми се влиза - серията репортажи от сатурновата дупка

]


Re: за празните понятия
от Hulia на 04.02.2008 @ 18:44:09
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Сатурновата дупка трае 40 дни и се явява всяка година около рождената дата, но можеш да я избегнеш, със силна, концентрирана мисъл и воля:)))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 05.02.2008 @ 01:17:48
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
знам си, ама е готина - преди две години писах по едно пътешествие из нея дневно (експеримент), миналата година ги допълних и сега тук-таме добавям по нещо

не се боя от дупката

]


Re: за празните понятия
от Marta на 04.02.2008 @ 13:09:01
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
;)))))))))разсмя ме с равновесната философия - вече се колебая ща ли да намеря детелина с четири листа

моята единствена ми я открадна един Казанова преди мноого години, да ще да е настъпил след това ръждив пирон, обнадеждих се ;)))))))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 13:13:14
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
в същност четерилистните детелини едно време бяха колкото и трилистните, но... оскубахме ги, оскубахме

]


Re: за празните понятия
от regina на 04.02.2008 @ 10:19:40
(Профил | Изпрати бележка)
къде се дяна, бе човече?...липсваше ми с разсъжденията си...
:))))


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:07:23
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
пиша едни други дето не са за пред хората

]


Re: за празните понятия
от regina на 04.02.2008 @ 12:10:30
(Профил | Изпрати бележка)
споко!...и аз напоследък не съм(за пред хората):))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:17:13
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
не, при мен целево достигнах един връх на щуротията си, но да не се хваля предварително

]


Re: за празните понятия
от LATINKA-ZLATNA на 04.02.2008 @ 10:29:59
(Профил | Изпрати бележка)
Не пиши "Ловеца" с главно "Л", защото някой в сайта може да те
обвини, че не си наясно с правописа. /шегувам се/

Прочетох два пъти разказът ти. Ще се върна отново, защото
ми харесаха разсъжденията ти.

Приятна седмица,sradev!


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:08:53
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
знаеш, че става въпрос за известен на всички текст, преведен и тук

]


Re: за празните понятия
от radi_radev19441944 на 04.02.2008 @ 10:32:56
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Нагазил си в много сложна тема. Според някои мои проучвания простакът се е запазил като явление, защото поради своята приспособимост, е необходим за оцеляването на вида "хомо". Май че и Дарвин е на същото мнение.


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:09:30
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
разбира се, той най-лесно се репродуцира

]


Re: за празните понятия
от galachad (karls_on@yahoo.com) на 04.02.2008 @ 10:38:32
(Профил | Изпрати бележка)
Аз си мисля, че простака може и стихче да напише и чай да почерпи.


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:13:21
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
може, черпя чай, а понякога си мисля, че пиша стихове

]


Re: за празните понятия
от miglena на 04.02.2008 @ 12:02:56
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
понятие може би означава нещо като разбиране, нещо като осъзнаване и дори ... в по-голяма отвлеченост, носене или пренасяне на нещо от света на явленията в света на идеите и знанията за тях ... импровизирам най-свободно, че ме мързи да търся тълковен речник, а и така интуитивно противореча на ръцете, които само с пипане опознават света ...

а празното ... като пустота с главно П, е донякъде равнозначно на абсолютната истина за нещата - видимо като сърцевината на лука - белиш, плачеш, белиш, плачеш ... накарая - нищо не остава след пластовете ... а, скоро, има-няма 10 години, казват вече и няма да се плаче от лука, създали безсълзлив лук някъде долу, в Нова Зеландия, ако не бъркам

празното като отсъствие на любопитство си е жива благословия, може би ... не го познавам това състояние, понякога ми се е приисквало, но на мига почвам да умирам от скука само с познати неща наоколо

празното като губене на време бих казала, че е строго индивидуално - за свикналите едно, другото е безислица ...

айде да не ти губя и на теб времето повече - ти и така и така си препълнен с понятия за хиляда живота напред и паралелно тук и сега :)))))))


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 12:15:59
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
абе както в подтекста казваш - познавам празното до дупка и главата ми е изпълнена с него (съгласно модела на фон Нойман всички множества могат да се построят от празното)

]


Re: за празните понятия
от miglena на 04.02.2008 @ 16:59:05
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
:)))) а такова кубче на Рубик празно в средата виждал ли си?!?!?

http://youtube.com/watch?v=sENBdCiFWAs&feature=related

:)

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 18:23:35
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
да, изоморфно е на другото,
прочие момчето от филма бавно го върти
мисля, че Митко доказа, че 27 хода са достатъчни,
а момчето употребява простият алгоритъм публикуван преди 20-тина години (има го и в книжката на Митко)

]


Re: за празните понятия
от miglena на 04.02.2008 @ 19:03:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
:))))) А Митко кой Митко е :))))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 05.02.2008 @ 00:53:14
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
проф. Димитър Вакарелов, най-голямата колекция от главоломки в България, вече пенсионер, сравнително на стари години защити дисертация, малко преди мене, основател на школата по модална логика, докторанти: Соломон Паси, Тинко Тинчев, Вальо Горанко...
Едно време разбираше от много неща, но отдавна не съм го виждал

]


Re: за празните понятия
от miglena на 05.02.2008 @ 10:23:33
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
e то така става, като започнеш да разбираш от твърде много неща, все повече престават да те виждат .... като празно понятие :)))))))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 05.02.2008 @ 12:08:17
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
не, бе
лятото си е по имотеца в планината - много хубаво място: и връх и поляна и вода и гора и самотна къщичка и на стотина метра шосето и ресторанта

]


Re: за празните понятия
от miglena на 05.02.2008 @ 12:19:05
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
!!!!! какво хубаво, направо си е върха за зачезване:))))))))))))

]


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 13.02.2008 @ 08:21:28
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
може да минем оттам

]


Re: за празните понятия
от miglena на 13.02.2008 @ 12:47:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
ако знаеш само колко вече ми се иска да е лято .... да си тук ... да правя снимки .... сега е толкова унило навън, и студеноооо - все минусови температури, дори през деня, а на фотоапарата му е забранено минусово време ... в прекия пък и в преносния смисъл ...

]


Re: за празните понятия
от salza (lorien575@abv.bg) на 04.02.2008 @ 17:15:37
(Профил | Изпрати бележка)
Не знаех за тилеона, има ли го като бялата врана? И за произхода на верблюда също не знаех, сега ми се изясни. Невероятен си, Славяне :)))


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 18:00:51
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
има дори летилеон и то от няколко години, в момента ям риба "панга", която е изкуствено създадена

]


Re: за празните понятия
от milcho на 04.02.2008 @ 18:06:24
(Профил | Изпрати бележка)
Та Славяне,
Много се изкефих на твоето "празно понятие".
Аз им казвам на такива, с "пълни с бръмбари" глави.
Главанаци, с главанаци такива ..."вег" от поезията ...
това е опасно пространство, ако ви лизне това слънце и за 15 мин.
ще Ви обели кожата или дупето и после жална Ви майка ...
И повечето се пазат. Но тия които, пък останат са качествени.
Проверени. Жалко само ако са млади...това ми е проблема.
Виж ако са като мен обръгнали на псувни и др. там "ласкателства"
няма проблем, за младото ми е жал ...ама всеки с късмета си.
Славяне.


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 04.02.2008 @ 18:14:49
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
поезията е в идейното пространство и предтеча на откритията.
"До каквото и да стигна виждам, че преди мен там е бил поет"
З. Фройд

]


Re: за празните понятия
от copie на 05.02.2008 @ 00:58:12
(Профил | Изпрати бележка)
празни, ама според гл. точка :)
намирам ги добре напълнени
бирожадни
виноненаситни
и...
голямагрешка е вс. ост. :))))


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 05.02.2008 @ 01:11:59
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
хей. душице,
трябва да намерим време да сравним глътните си точки,
а какво става с политекоакономията?

]


Re: за празните понятия
от milcho на 18.02.2008 @ 19:41:22
(Профил | Изпрати бележка)
Да Да Да! г-н Радев!
и дядо Данчо беше се заел с тоя
wielblad и голяма грешка стана е и смешка,
също ама си отиде и той сиромаха, без да го
нобелират ...
Ти жив да си ни ...все пак, а
за размножаването, не се бой, това е дело
на друга програма (Втората Програма),
ама си чат както виждам се тия неща,
драги по-млади колега :)))
г-н Радев


Re: за празните понятия
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 19.02.2008 @ 22:47:40
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
кой е тоя Данчо? нещо ми се губи из "а къде ми е" средите

]