Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 790
ХуЛитери: 4
Всичко: 794

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: pc_indi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВ пътя на сакатото време
раздел: Други ...
автор: dimension

Имахме среща. Не я бях виждала от месеци. Отказваше.
Типично за мен, закъснях. На метри от масата, където седеше тя, се раздрънках:
- Ох, извини ме, мила, нали знаеш като се заплесна по магазините… Гледай какъв пръстен си купих сребъ…
- Господи, какво става с теб?
Беше се стопила. Хубостта й бе повяхнала, очите потънали, тъмни сенки. Дори гримът не прикриваше състоянието.
Стоеше пред чаша кафе и портокалов сок. Около чашите – купища носни кърпички, мокри, смачкани. Цигари. Пушеше с треперещи ръце.
Почувствах се неловко.
Поръчах си кафе, запалих цигара. Удоволствие бе да пуша с двойна „Лаваца”. А тя – беше ли удоволствие да пуши, треперейки?
- Защо не искаше да се виждаме? Мислех, че всичко е минало.
- Не исках да ме виждаш така.
- Само не ми казвай, че още...
- Още.
- Миличка, спри да плачеш! Месеци минаха. Дай си ръката.
- Искам. Не мога да спра.
Хванах ръката й. Студена, мокра, трепереща.
- Ще мине, мила, ще мине. Само време трябва.
- Искам да умра, само това искам.
Чудех се какво да кажа. Хората ни гледаха. Две жени, една срещу друга, едната цялата обляна в сълзи, другата й държи ръката. Поне плачеше мълком.
Такива сълзи не бях виждала. Едри, като гроздови зърна, тъмни. Търкаляха се, и се търкаляха, по цялата нея. Мълчеше, не се оплакваше, а не спираше да плаче.
Такъв плач, прости ми Боже, бях виждала само за умряло.
Господи, обичах я, а какви мисли минаваха за момент през главата ми… Какъв ли грим ползва, че не се размазва от сълзите?
- Искаш ли по една водка да изпием? Ще те отпусне.
- Не искам.
- Да хапнем. Хайде! Виж се на какво приличаш! Откога не си яла?
- Не знам. Не мога.
- Спри с тия цигари! Виж, предната ти е незагасена. Разкажи ми, защо си още така.
Мълча дълго. Гледаше нанякъде. Някакво безумие имаше в тоя поглед. Нещо, лудост ли, отчаяние ли, не знам… Но живот нямаше, почти бе изтекъл.
- Изоставиха ме. Най-обичните ми. Кръвта ми и двамата, които най-много... Искам Господ да ме прибере.
- Да не чувам! Спри! Вземи се в ръце! Тая твоя агония докога ще продължава? Деца имаш, спри се!
Мълчеше. Плачеше. Болката я гънеше на две, виждах я – тъмносиня болка, обсебила цялото й тяло. Като куче се гърчеше, опитваше се да овладее спазмите на лицето си. Устни, очи – всичко се свличаше, трепереше.
И величието й виждах, но не можех да я похваля за това.
- Хайде да се разходим. Виж, времето е хубаво!
Подчини се безропотно. Хванах я под ръка, тръгнахме.
- Ти как си? – попита ме едва.
- Добре. Много добре. Спокойна съм. Е, много работа, ама това му е майката. С децата бях преди обяд, нали сме три бърборани, една без друга не можем, напълниха ми душата. Поръчах си ново обзавеждане за апартамента, супер ще ста…
Глупости, глупости, какво говорех! Тя умира, а аз за обзавеждане й разправям…
- Никой не заслужава такова страдание! Чу ли?! Болката ще те пречисти, ще се родиш отново силна.
Говорех клишета, които увисваха и се влачеха във въздуха зад нас. Обичах я, Господи, обичах я, исках да я спася, да й помогна, да я измъкна…
Млъкнах. Вървяхме дълго. Такава магия беше – късна есен, мокри жълти листа по улиците, токчетата ми се забиваха в тях и аха-аха да падна няколко пъти. Хората се разхождаха в почивния ден, незабързани, кой сам, кой с някого. Чувстваше се празничност, а беше тихо, тихо…
Тя все тъй си плачеше. Току ме водеше мълком до някой кош за боклук, та хвърляше кърпичките. И вадеше нови.
Хората ни заглеждаха.
Стигнахме до църквата. Там пък каква красота, прелята със святост! От есента и от вярата. И от тишината. Оная тишина, дето в църквите витае, пречистващата, зареждащата.
Влязохме. Взех няколко свещи – за децата, за близките ми. Тя взе една. Реших да не я питам нищо повече.
В храма имаше малко хора. Запалих свещите си, помолих се. Седнах на една пейка. Оставих я сама.
Стоеше пред иконата на Христос. Държеше запалената свещ. Виждах само гърба й. Цялото й тяло вибрираше. Виждах я мокра от сълзи през гърба. Не отидох до нея, не я придърпах.
Стоя дълго. Аз си седях.
По едно време се обърна и тръгна. Мина покрай мен. Не ме видя, а може би беше забравила с кого е. Последвах я.
Излязохме от храма.
- Хайде да поседнем на тая пейка в двора, искаш ли?
Седнахме.
Пак мълчахме.
Телефонът й иззвъня. Разбрах, че се обажда едното от децата й. Тя не можеше да говори, само „Да, да”. Затвори, разрида се с глас.
В чудо се видях.
Прегърнах я. Стиснах я.
Боже, да викне, да кресне, да каже всичко, да го излее! Само не това ридание, не това мълчание…
И сякаш Господ ме чу.
- Днес е 10-ти септември 2006 година. Знаеш ли, мила, днес е десети септември 2006 година…
Уплаших се. Втрещих се.
- Какво говориш? Нееее! Днес е 20-ти ноември 2007. Ти съвсем се обърка, май, а, миличка? – опитах се да я разсмея. Нелепо.
- Днес е десети септември 2006 година, днес е десети септември, днес е десети септември – ридаеше тя.
Сякаш бе в транс. Повтаряше само някакъв десети септември, като мантра, като безумие, едно и също, едно и също...
Стиснах я още по-силно. Цялата бе мокра. Трептенията на тялото й се предадоха на мен.
Боже, какво да правя! Помогни, Господи, в храма сме ти, помогни!
Стисках я, стисках я…
По едно време свещеникът излезе от църквата, тръгна към мен.
- Чедо, защо стоиш с разтворени ръце, какво правиш, чедо? Закопчай си блузата, посвени се, тук е храм, пък и в тоя студ…
Погледнах се. Копчетата ми разкопчани, гърдите ми навън, коремът ми гол.
Къде беше тя?
Ръцете ми стояха, събрани във венец, нямаше я в прегръдката ми. Сигурно хората ме мислеха за поредната луда, стояща в двора на храма.
Какво ставаше?
Погледнах пак гърдите си.
И видях.
Сребърният й накит висеше от шията ми, закопчан.
На ръцете ми - пръстените й.
Тогава разбрах.
И заплаках.


Публикувано от Amphibia на 24.11.2007 @ 14:46:29 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   dimension

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 14:59:58 часа

добави твой текст
"В пътя на сакатото време" | Вход | 10 коментара (30 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: В пътя на сакатото време
от vilvar (vilvar@abv.bg) на 24.11.2007 @ 18:21:40
(Профил | Изпрати бележка)
Който е стоял в храма със свещ в ръка, ще разбере...а ако е бил и пред пясъчника, само ще те погледне и нищо няма да каже...той знае, че нищо и никой не помага...той самият е горяща топяща се свещ...Никой не е в състояние да сподели болката...Трябва да се научим да ( се ) приемаме ...

Колко си силна зависи от това, колко дълго след това ще гориш!


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 18:31:25
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти!
Невероятно си го написал, и това за пясъчника...
С последното изречение - всичко си разбрал.
Благодаря!

]


Re: В пътя на сакатото време
от zdratch на 24.11.2007 @ 20:05:50
(Профил | Изпрати бележка) http://www.roumena.net
Петя, мила,не знаех, че си толкова добра разказвачка!Поздрав, макар че и на мен ми се плаче.


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 25.11.2007 @ 07:04:48
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти.
Хубав и топъл да ти е почивният ден!

]


Re: В пътя на сакатото време
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 24.11.2007 @ 20:42:41
(Профил | Изпрати бележка)
Петя, разказът ти пречиства -
така, както само сълзите го могат...
Късмет!


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 25.11.2007 @ 07:05:23
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря.
Късмет и на теб, Ида!
Късмет на всички ни!

]


Re: В пътя на сакатото време
от nironi (nironi@dir.bg) на 24.11.2007 @ 17:39:18
(Профил | Изпрати бележка)
оздравяваш и се разхубавяваш- правиш от едрите гроздови зърна на сълзите тежко вино, тежко


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 17:50:46
(Профил | Изпрати бележка)
Ей това ще го запомня!
Благодаря, Нирони!

]


Re: В пътя на сакатото време
от dandan на 26.11.2007 @ 21:39:59
(Профил | Изпрати бележка)
Много,много добро!
Различно и въздействащо!
Четох го вчера,но не винаги мога на прима виста да коментирам.


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 27.11.2007 @ 08:20:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, ДанДан!
Много си мила, хубав да е денят ти!

]


Re: В пътя на сакатото време
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 24.11.2007 @ 15:11:32
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Мълчеше. Плачеше. Болката я гънеше на две, виждах я – тъмносиня болка, обсебила цялото й тяло. Като куче се гърчеше, опитваше се да овладее спазмите на лицето си. Устни, очи – всичко се свличаше, трепереше.
Само не това ридание, не това мълчание…
_________________

Когато се научим именно така, именно по този начин, осакатяваме и то жестоко!
Мълчанието не винаги е злато...

Имаш талант да описваш брутално точно клиширани състояния, без да натежиш с клишираност. Още помня един твой стих...
Прочетох с удоволствие! (Ако това е думата за удоволствие...)



Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 15:15:16
(Профил | Изпрати бележка)
Да не дава никому Бог такъв талант, като моя.
Това не идва от талант, Дъждовна...
Това не се пише просто от хрумка, знаеш...
Благодаря ти, че помниш и стиха ми "15 минути и 55 секунди".
Само с това ли ще ме запомниш?...

]


Re: В пътя на сакатото време
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 24.11.2007 @ 15:36:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Да, точно същия стих. И да, знам. Не се пише просто така... Само където талантът няма нищо общо с другото. Да не дава Бог на никого това ‘друго’!
Да дажем, той просто би могъл да те осмисли във времена на суша и сакатост...

Отговарям на въпроса ти: не само с това, а и с безпощадна откровеност, със следване на собствена линия и визия, с много елегантна и фина на моменти мисъл, и с още дреболийки, които са ме очаровали, но както и с прекаляване на моменти в някои отношения (също безпощадно откровена като теб съм, обаче това е субективно мнение, можеш да го игнорираш). Бъди себе си, ще бъдеш запомнена от тези, които желаят това. Обикновено тогава е и взаимно...

И в стил сладникаво-коментарен, дразнещ елитарната литературна гилдия, пожелавам ти много споделена любов. Искрено!

P.S. Лека поправка – Дъждовита. Дъждовността е предизвиквано състояние, което уча на мълчание. С времето все по-успешно. И аз обичам сребро, не злато, но...
:)


]


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 15:41:43
(Профил | Изпрати бележка)
Извини ме, Дъждовита, ще запомня.
Благодаря, знам си за прекаляването, то е родено също от оня "талант", дето ще го нося до края.
Аз си подарявам сребърни накити. Подари си и ти, мила!
Среброто е...абе, сребро е!
Бяло.

]


Re: В пътя на сакатото време
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 24.11.2007 @ 15:51:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Спокойно, не знаеш колко аз самата прекалявам! Ако си имаше и грам идея, щеше да ми стане тесен света от рикошета на моя укор.
Само където го отнасят хора, на които имам пълно доверие, че е желано прекаляването (в каквото и отношение да се отнася.)
Разбира се, ще те послушам! Подарявам си редовно такива. И подарявам...
За останалите – злато. Иди после казвай, че животът е справедлив!
:)
Усмихни се.


]


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 15:53:48
(Профил | Изпрати бележка)
В момента не мога, не мога.
Очите ставали по-хубави от сълзи.
Благодаря, мила, че си говориш с мен!

]


Re: В пътя на сакатото време
от vanya777 на 24.11.2007 @ 15:15:27
(Профил | Изпрати бележка)
Дименсон може ли да се пише толкова истински и така разтърсващо,
помисли и за мен...:(((


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 24.11.2007 @ 15:38:13
(Профил | Изпрати бележка)
Писах ти коментар на твоя стих преди малко.
Нямам какво повече да кажа.
Боже, колко мъка има на тоя свят, Божееее....
Казал Творецът.

]


Re: В пътя на сакатото време+++
от hudojnika (velimir.petrov@dir.bg) на 25.11.2007 @ 08:06:35
(Профил | Изпрати бележка) http://www.velimirpetrov.dir.bg/
Много е хубво, бе! Сега те откривам... И зряло. Любопитен съм...


Re: В пътя на сакатото време+++
от dimension на 25.11.2007 @ 09:01:04
(Профил | Изпрати бележка)
Зряло.
Благодаря, Художнико!

]


Re: В пътя на сакатото време
от marathon (marathon@mail.bg) на 25.11.2007 @ 00:06:30
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, като че ли ще преминеш към "прозаични поеми", както наричам аз моите разкази. Поздравления !!!


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 25.11.2007 @ 07:06:24
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей!
Благодаря, че ме посети и поздрави!
Каквото дойде в главата - това е.
Хубав почивен ден!

]


Re: В пътя на сакатото време
от mariq-desislava на 28.04.2009 @ 23:30:20
(Профил | Изпрати бележка)
Кога ли аз ще родя? Може би никога, но не това е най- важното сега. По- важното е, че една невярваща в Бог и некръстена се развълнува от твоя разказ.
И още нещо- тези дни вече наистина ще ти се обадя да се видим, защото имам вопиюща нужда от това. Вярваш ли ми?
:)


Re: В пътя на сакатото време
от dimension на 30.04.2009 @ 22:59:21
(Профил | Изпрати бележка)
Вярвам и се надявам, Деси!

]