Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 806
ХуЛитери: 4
Всичко: 810

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Albatros
:: Marisiema
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОбикновени страсти - последна част
раздел: Разкази
автор: marathon

Линбер е отдалечен от света, а "Блайбтройщрасе" живее като че ли независимо от града; домът ми е отдалечен от улицата, в стаята, от шестия етаж се долавя тиха музика. Градът шуми наблизо - гласове и звуци, разноцветни светлини и съдби. Придобивам усещане за витална наситеност, уплътненост на пространството, увереност от непроменящата се ритмичност ...

Ане-Мари бе споменала веднъж, че често сънува извънземни. Когато се събудела имала усещането, че сънят й е бил действителност. Другите сънища забравяла веднага сутрин ... Смътни очертания се прокрадвали в съзнанието й - напразно се опитвали да се закрепят в паметта й на пробуждане.
Аз още не съм сънувал извънземни. Моите сънища са естествено допълнение на моята страст. Те най-често ме отвеждат в помещения, в стаи и жилища, в които не съм бил или ми предстои да бъда, понякога се лутам в полуразрушени или недостроени необитаеми постройки, изкачвам стъпала, слизам, озовавам се на различни места, без да намеря изход ...
Често попадам на места, които вече съм посещавал в сънищата ми: работната стая на моя издател, например; жилището на Ане-Мари; стълбището на Египетския музей ... Може би преувеличавам, не знам.
Някои от сънищата ми са цветни, други - черно-бели ...

Веднъж сънувах, че мога да пиша стихове, случайно се събудих и веднага, докато всичко бе още прясно в главата ми, го записах:

Силата на мисълта
е шапка в мрака -
чака пълнолуние.

Силата на мисълта
е палаво дете -
играещо на топка.

Силата на мисълта
е музика, която носи
илюзия за вечност.

Показах стиховете на Ане-Мари. Тя се ентусиазира. Каза, че подобни неща не се случват всеки ден, че навярно стиховете, които приличат на хайку, носят някакво източно послание и то на всяка цена трябва да бъде разтълкувано.
Предоставих на нея това занимание ...

Има такива, които не могат без кафе, без алкохол, не пропускат футболна среща или новините в осем. Има страстни колекционери, ревностни пазители на традиции, заклети ергени, убедени скептици, пристрастени към храна, пристрастени към мода ...
Има певци и актьори, които не могат да си представят живота извън сцената ... А аз не мога без Линбер, без живота в него. Той е моята сцена. Не се нуждая от аплодисменти, от показност, въпреки че осмислям моята пристрастеност към града като вид изкуство - art of life ...

Независимо какво прави човек, той преследва винаги една единствена цел - да направи по-удобен живота си. Някои прибавят към удобствата и естетичност, създават си лукс по свой вкус. Животът може наистина да бъде изкуство и луксът да не се свързва само с пари и с материални придобивки ...


II

Завършен ли е този ръкопис? Още не съм го показвал на Ане-Мари. Необходимо ли е ? Тази история ми звучи неправдоподобно. Възможно е да представлява интерес за някого, все пак ...
Ане-Мари твърди, че се наричам Борис. Но аз не вярвам в това, не желая да се идентифицирам с който и да е ... Още не сме спали заедно. Аз не я познавам достатъчно. Оправдавам се, че не се чувствам добре. Кожата й е нежна, гладка, има топли пръсти ... Обича ли ме ? Каза, че довечера пак ще позвъни ...
Вярно е, че дойдох в съзнание в някаква клиника - казаха ми - улична злополука ...
Вярно е, че не мога да се сетя за много неща - мозъчно сътресение - загуба на паметта, може би временна ... Докарали ме късно в клиниката ...
Откъде идвах ? Аз не говоря източни езици ...
Не желая да притежавам обременено съзнание, да водя толкова ненужно усложнено съществуване ...
Ане-Мари ме нарече daydreamer - не ми прилича на комплимент ...
Не искам да се връщам към предишните си спомени, към предишната си пристрастеност към "Блайбтройщрасе", към града ...
Закъснял утопичен опит ? Урбанистично философстване ? Това ли е най-съкровеното в една предполагаема автобиография ? Ако харесвам тялото си, трябва да му осигуря по-добро бъдеще ...
Светът около мен може да бъде и друг. Навярно следващия път ще бъда по-щастлив. Защо да приемам чуждо минало ... ?

Трябва да се преместя на друго място, в друг град, в който още не съм бил, да напусна Лимбер, да изоставя всички вещи на Борис, ръкописите му, книгите ...
От няколко дена мисля за това и все по-често ме обзема желанието да бъда прегърнат, да бъда утешен, без да зная точно от какво. Сигурно това е първичен признак на безпомощност ...
Не посещавам близките кафенета. Не се разхождам по улиците. Имам нужда от дистанцираност, от ново начало ...
Няма да набера и нито един от телефонните номера, записани в това сиво тефтерче. Няма да отварям пощенската кутия ...
Въпреки че времето в Линбер е слънчево, имам непрекъснатото усещане, че тъмни облаци са надвиснали над града, че всеки момент може внезапно да се изсипе проливен дъжд, че ще се разрази буря ...
Затова побързах да си купя нов куфар и нови дрехи. Привлече ме само една от вещите на Борис - едно гравирано огледало с лице на млада дама и старинен автомобил. Поставям го между дрехите в новия куфар.
Вече съм готов за път. Трябва да тръгвам ...
Само да пресека улицата и съм отвъд ...

Положително ще дойде време, когато насън и наяве ще започнат да се появяват съвсем неочаквано, като фантоми движещи се спомени за улици и силуети на хора от Линбер - градът за всички, като остатъци от лошо подредени картини в галерия, в едно постоянно нарастващо душевно pentimento ...

Човек осмисля света около себе си чрез думите. Той често подбира най-удобните за него думи и не назовава винаги нещата с истинските им имена, дори да съзнава това.
С течение на времето някои неща се променят, а други - не.

K P A Й
===========================================


Публикувано от Administrator на 01.11.2007 @ 15:07:33 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   marathon

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.2
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:05:16 часа

добави твой текст
"Обикновени страсти - последна част" | Вход | 4 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Обикновени страсти - последна част
от radi_radev19441944 на 06.11.2007 @ 13:06:39
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Поздрави. Извинявай, че малко забавих отзива си. То е, защото някои неща ги четох по два пъти, после и отздад напред.
Но текстът е много интелигентно направен. Не бих го сравнявал с друго; не съм попадал на нищо подобно. Всеки ред е наситен е една красива меланхолия, която витае наоколо. Вероятно от тази гледна точка ще изисква по- специална читателска аудитория, защото е над средното равнище на редовия читател, което си има и плюсове, и минуси в смисъл, че не всеки е способен да надскочи нивото си на некомпетентност и да проумее казаното.
Ако възнамеряваш да правиш книга от това, вероятно ще успееш.
Всичко хубаво.


Re: Обикновени страсти - последна част
от marathon (marathon@mail.bg) на 06.11.2007 @ 13:17:44
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара, честно казано, не съм и очаквал голям интерес, тъй като нашето общество си занижи критерия за художественост и съвсем си чалгоса съзнанието, приема жълтата преса за вярна и гледа сапунки. Отдавна мина времето, когато бягах от училище за да си купя книга на Майн Рид или Дюма. А за Патрик Модиано - много модерен френски автор - малцина са чували ... както и за мен :)

]


Re: Обикновени страсти - последна част
от dimension на 01.11.2007 @ 15:37:46
(Профил | Изпрати бележка)
Предполагах, когато преди четях, че това е някаква фантазия, и се оказах права.
С две думи - един тих философски завършек, без високопарни изводи.
Благодаря, че прочетох това.
И да знаеш - пробвай с поезия, ще имаш успех!
Успех и занапред!


Re: Обикновени страсти - последна част
от marathon (marathon@mail.bg) на 01.11.2007 @ 15:45:05
(Профил | Изпрати бележка)
Поезията ме ограничава, не виждаш ли, че това не е проза, а поема ? Ти сама знаеш, че е така, поезията е само първото стъпало към словото.

]


Re: Обикновени страсти - последна част
от dimension на 01.11.2007 @ 15:54:50
(Профил | Изпрати бележка)
Не обиждайййййййййй!
Смиг!

]


Re: Обикновени страсти - последна част
от sineva на 02.11.2007 @ 12:12:24
(Профил | Изпрати бележка)
Zapochnah da cheta STRASTITE..I me zaintriguva..Kakva e tazi strast kam edin grad LINBERG/Posle obarnah dumite i se poluci BERLIN/?Zashto taka sa te obsebili tezi misli..za ulicite, kafenetata,muzeite i sadbite na horata koito jiveqt v tozi grad?Sqkash si navlqzal v edin labirint...ot koito nqma izlizane?I vav vsqka sledvashta chast ti ni razkrivash i choveshkite harakteri na fona na novoto nachalo..padaneto na Berlinskata stena.Maistor si na izvaivanae na obrazi...savsem ne natrapchivo...a vsashtnost mnogo filosofski.Da vzemem semeistvo CHEHOVI-evrei, koito bqgat ot srah...Sara..koqto ne iska da jivee s chovekat, koito ne obicha,G-n GRAS,koito tarpi sado-mazohizma na Renate, zashtoto nqma kade da jivee. A Ane-Mari..dali ima nqkakav simvol v imeto i?I nakraq logicheskiqt otgovor...Geroqt ,koito veche se kazva Boris..da vazklikne..SVETQT MOJE DA BADE I DRUG!!TRQBVA NOVO NACHALO!!
Marathon, posdravqvam te!!Dosta me nakara da se pozamislq za smisala na choveshkiq jivot?Prodaljavai vse taka da pishesh iskreno
za da radvash tvoite chitateli!!



Re: Обикновени страсти - последна част
от marathon (marathon@mail.bg) на 03.11.2007 @ 00:53:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че си намерила време да прочетеш текста. Ане-Мари е с двойно име, също както и героят е раздвоен. Страст, ла страда,щрасе, стрийт,страдание, са думи с един и същ произход. Сара означава "търсещ" и т. н. - всички имена не са случайни, а имат знаков характер, мога още да пиша по замисъла и съдържанието на новелата, но ще е нескромно.

]


Re: Обикновени страсти - последна част
от baron на 02.11.2007 @ 18:42:37
(Профил | Изпрати бележка) http://groteski.alle.bg/
...Силно,увлекателно и магнетично с непринудения начин на пресъздаване на ежедневното,личното и общочовешкото.Автобиографичното изпъква със филосовски образ.Триумф на словото.Замислям се над собственния си живот.Можеш да го превърнеш успешно в автобиографичен роман...
Има възможност за финна шлифовка,но основната цел е постигната....


Re: Обикновени страсти - последна част
от marathon (marathon@mail.bg) на 03.11.2007 @ 01:04:49
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Баронче, цялата история си е чисто автобиографична. За много хора ше е трудно да повярват, но цялата новела от игла до конец е 100 % истина, заедно с всичките съдби на персонажите и репликите също, а г-жа Иден ме буди няколко вечери подред, докато накрая започнах да ходя при нея, да й пера дрехите и да й готвя.

]