Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 462
ХуЛитери: 5
Всичко: 467

Онлайн сега:
:: rhymefan
:: hunterszone
:: haboob
:: ivliter
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИстанбул втора част
раздел: Есета, пътеписи
автор: Melpomeni

Големите джамии ни очакваха със своята хладина и сенчести навеси. Огромният поток от туристи влизащи без да се поклонят, за тях това е поредният туристически обект. Скромно седнали в страни местни жители, тихо очакват поредната молитва.
Тичащи малки деца които си измиват крачетата, повтаряйки движенията на възрастните. Мраморните плочи в двора отблъскват звука на стъпките влизащи и събуващи се на входа, а после потъвайки в меките килими се изгубват в дълбините на каменното здание.
Широка и разлята тълпа от движещи се хора за миг спира да диша, носи се песенна молитва. Четирите високи минарета са рамка на небето и макар в малък отрязък да се виждат
бързо движещи се облаци, височината се определя от специфичният знак на върха на самите кули - сърце олицетворяващо божествената любов. Като лента на черно бял късометражен филм пред очите на обектива се редят хора които изпълняват завета на корана дословно, стъпка по стъпка, жените са в черно от глава до пети, а има други които са “средно” консервативни, те забулват само лицата си и носят къси палтенца, има и такива които ходят с открити лица и някой не пречи на другия да живее своята религия, да бъде герой в собствената си приказка, така както му диктува сърцето. Това бе един вълшебен следобед в Ieny Cami /Йени Джами/, защото преди това дълго и изморително разглеждахме забележителности от стария Константинопол и Цариград имахме нужда от глътка вода и покой.
В Истанбул се виждат пет пласта история, много артифакти, богати музеи, от там започва няколкочасовият преход, през който минахме и през едно от най-старите медресета (духовно училище), триумфалната арка, крепостната стена на Константинопол, и разбира се внушителният султанският дворец Topcapi palace.
Огромните султански сараи, пълни с толкова красота и изящество, безброй музеи на съдове, оръжие, картини, бижута и най – красивият шлифован диамант в света. /The Spoonseller’s Diamond/. Нашият сладкодумен екскурзовод Мустафа нито за миг не престана да разказва за живота на султана, за обичаите, възпитанието, начина на хранене и обличане, както и за структурата в държавното управление, влизайки в подробности за ролята на великият везир който е ръководил дивана,/министерският съвет/. Говореше ни много и за задкулисните машинации, както и за борбата кой да управлява империята. Султана и майката на султана са строили джамии, толкова са много в цяла Турция, че приблизително на 80 човека се полага по една джамия. Вечерта, потеглихме на нощна разходка из Истанбул. Минаваме и край хотела в който Агата Кристи е живяла със съпруга си Макс Малоун /археолог/ и именно тук сътворила едни от най – хубавите си произведения. И до ден днешен се пази стаята й изпълнена с писателство вдъхновение. Насочили сме се към една от най – високите точки на Истанбул, там където е живял и творил Пиер Лоти френският писател, който се влюбил в една от султанските наложници. Заради тази любов тя била освободена от харема, отдали се двамата влюбени един на друг, но тя била от знатен род, а той не можел да й осигури живота на който била свикнала и тя се върнала в харема, а той останал там на хълма все така влюбен в нея и в богатството на турската душевност.
Гледката към Златният Рог, както и многото кораби дремещи в нощният Босфор е наситило въздуха с много романтика и дори късно през нощта никой не спи, навсякъде е пълно с хора, и тук пред старата къща на поета като че ли стрелките на часовника се изправиха и бясно забягаха към миналото, а желязната портичка отвори за нас един нов свят, на ръждясала любов, турско кафе и тракаща броеница.
На сутринта с ферибот, потеглихме към третия от Принцовите острови, точно този който е роден дом на писателят Орхан Памук, носителят на нобелова награда за литература.
В истанбулските книжарници видях, книгата му “Зима”, може би скоро ще я прочета у дома. А островите са били гръцки, архитектурата тук е отново смес от европейски и азиатски елементи. Шарени здания с големи веранди, примамващи за прочутия следобеден чай с кедрови ядки. В църквата св. Никола, и аязмото св. Петка влязохме за сутрешната неделна литургия. Запалих свещ и си пожелах да се върна пак тук и от брега да гледам мъгливият вход към континента Азия. Обещаха ми един писателски уикенд в близко бъдеще, кой знае може да ми дойде муза и за цяла истанбулска сага. Вероятно е дошъл момента да се приготвите и вие за път....изберете Истанбул, там е написана първата страница от приказките за 1001 нощ.


Публикувано от hixxtam на 28.09.2007 @ 21:33:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Melpomeni

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 22:35:35 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Истанбул втора част" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Истанбул втора част
от Tatuncho (lzahariew@zgb.bg) на 30.10.2007 @ 23:07:16
(Профил | Изпрати бележка)
Mm?


Re: Истанбул втора част
от Melpomeni на 31.10.2007 @ 05:48:26
(Профил | Изпрати бележка)
privet?:)))))) бил ли си в Истанбул?

]