Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 750
ХуЛитери: 5
Всичко: 755

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pc_indi
:: Marisiema
:: LATINKA-ZLATNA
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЕзикът - лабиринт от пътища
раздел: Есета, пътеписи
автор: Keri

Нека си представим, че се намираме в град, условно наречен А и искаме да стигнем до друг, наречен Б.
Можем да направим това по много различни начини: да вземем влак, автобус, самолет или да отидем със собсвената си кола. Разликите в превозните средства са удобствата и цените. Да речем, че решаваме да тръгнем с колата си. Сега възниква въпросът кой път да изберем. Нека сведем възможностите до две - първият, по-кратък път, е осеян с дупки и има голяма вероятност да развалим колата си, но за сметка на това стигаме два пъти по-бързо с два пъти по-малко бензин; вторият, по-дълъг път, е идеално гладък. Е, кой път ще изберете?
А сега си представете, че градът А сте вие, градът Б е слушателят, превозните средсва - думите, които използвате, а пътищата - начинът, по който се изразявате. Да, едно нещо може да се каже по толкова различни начина, колкото са и тези да стигнеш от едно място до друго.
Казват, че словото е оръжие. Това едва ли има нужда от доказване. Въпросът е защо. Може би най-лесно е да обърнем глава към адвокатите. За тях боравенето с езика е от особено значение. Дали един юрист е добър или не се съди по спечелените му дела. А как се печелят те? С убеждаване на съдията в правотата на клиента. В повечето случаи въпросът се свежда до това дали можем да кажем на бялото черно и да убедим чавека срещу нас, че е така. Това от своя страна може да стане само, ако сме достатъчно добри в жонглирането на думите.
Средностатистическият човек използва около хиляда думи в ежедневието си, необразованите - между двеста и четиристотин, а има хора, които боравят с речник от десет хиляди. Разликата в цифрите е осезаема. При разговор с хора от трите групи веднага можем да разберем кой какъв е. Много по-приятно би ни било да разговаряме с човек от последната група, чиято реч тече плавно и без двусмислици, отколкото с човек от втората, който се запъва на всяко изречение, издавайки нечленоразделни звуци.
Все пак езикът е едно от нещата, които ни отличава от животните. Не е чак толкова трудно да се научим да използваме този неизчерпаем извор от думи. Той е като живата вода в приказките, но дори не ни се налага да минаваме хилядите препядствия, за да го получим, защото ни е даден даром. Начинът на изказване има значение. Ако не сте съгласни с това, помислете за превозните средства. Самолетът е най-бърз и най-удобен, но за това пък е и най-скъп. А езикът е безплатен...


Публикувано от mmm на 13.06.2004 @ 16:14:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Keri

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.85
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 13:04:12 часа

добави твой текст
"Езикът - лабиринт от пътища" | Вход | 5 коментара (24 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Merian на 13.06.2004 @ 17:23:21
(Профил | Изпрати бележка) http://lightfull.hit.bg
Кери, поздравявам те за тази тема. И за нещата, до които си достигнала като изводи. Аз ги споделям също в голяма степен. Нещата могат да бъдат казани по много начини.....важното е да стигнат до някого.


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 13.06.2004 @ 17:27:42
(Профил | Изпрати бележка)
Да, така е. С думите трябва да се борави внимателно. Те са най-голямото ни оръжие.
Благодаря :)
Надявам се и учителката да го хареса.

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от mg42 (ggt@mail.bg) на 13.06.2004 @ 18:28:25
(Профил | Изпрати бележка)
кери, езикът е велика сила, той намира пътя и в най сложни лабиринти но не е безплатен.....


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 13.06.2004 @ 18:50:01
(Профил | Изпрати бележка)
Защо да не е безплатен?Ако става въпрос за образование, както каза ДимитърГ съм съгласна, но иначе...

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Lynn на 13.06.2004 @ 20:04:10
(Профил | Изпрати бележка)
Кери... тази разлика в цифрите и самите посочени от теб цифри нямат нищо общо с литературата. А и средностатистическият човек няма никакво влияние над езика. Обратното е...

За сравнение и за сведение: речникът на Шекспир включва около 300 000 думи. На второ място след него в англоезичната литература следва Джоузеф Конрад - със 180 000 думи, при това за него този език дори не е матерен... (Това е авторът на "Heart of Darkness", на български преведена като "Сърцето на мрака". И използвана като база за сценария на един премного известен филм на Копола. Също авторът на "Ностромо", известен като "певец на морето", макар че е роден далеч и от морето, и от Англия... Роден е в Украйна и е потомък на изселени полски дворляни...)

Искам да кажа следното: идеята ти е добра, находка е. Що се отнася до дълбочината или пък всеобхватността на нейната реализация, както и до изводите... по тези критерии се надявам да постигаш постижения тепърва.

Ще ти стискам палци, можеш да бъдеш сигурна. :)

И през цялото време е хубаво да знаеш тази древна поговорка, която аз знам от баба си: "С огъня можеш да си играеш, с думите - не." Точно защото езикът далеч не е безплатен...


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от mg42 (ggt@mail.bg) на 13.06.2004 @ 20:07:06
(Профил | Изпрати бележка)
еееееех, личи си кой е слушал баба си:)))))))))))))

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Lynn на 13.06.2004 @ 22:11:08
(Профил | Изпрати бележка)
Милитарист!!! :)))))))

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 13.06.2004 @ 20:13:21
(Профил | Изпрати бележка)
Определено не съм съгласна, че не можеш да си играеш с думите! Напротив, нали именно заради тове са оръжие. Играта на думите, това как ги използваш е изкуство и тези, които го умеят, са първи и най-добрите. Казваме, че имат дар слово. Само че то не е точно така. Това се научава. Примерът със Шекспир много ми хареса и доказва точно моето твърдение.

Има още много какво да се иска от това есе и ще го поправям. Много ти благодаря за критиката! Даде ми идеи и ще ги приложа :)
Поздрави!

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Lynn на 14.06.2004 @ 06:55:48
(Профил | Изпрати бележка)
Кери, мила... ако думите те интересуват в качеството им на оръжия, то не би било зле да се запознаеш с теорията на изкуството на войната. "Върховното превъзходство е да покориш врага, без да се сражаваш." - казва един от най-великите стратези на всички времена...
Дали ще се съгласиш... имаш времето и ще си решаваш ти.
:)

Що се отнася до това доколко играта на думи представлява изкуство, ето ти още един цитат: "Изкуството не е нищо друго освен изграден морал." - Бодлер и Стендал, заедно...

И щом словото е наистина дар, замисляла ли си се от кого е даден?!

Не ми се ще жонгльорството да остане твой образец, затова... ти просто си помисли.
:)

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 14.06.2004 @ 10:47:43
(Профил | Изпрати бележка)
С първото съм 100% съгласна. Аз също обичам мерния начин и преговорите.

За въпроса от кого е дар не съм се замисляла, но ми идват веднага няколко идеи. Сподели ми твоите, ако имаш време. :)

А за жонгльорството. Зависи какво разбираш под тая дума. Аз съм я употребила във смисъл на умело боравене с думите.

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от kvazimodo на 15.06.2004 @ 09:55:47
(Профил | Изпрати бележка) http://kdimov.hit.bg/
Кери за темата 6+

Ако я зарежеш до тук ще бъде мноооого жалко.

Ще се опитам с малко конкретен анализ да ти "бъда компания по пътя".

1. Езикът е единствения начин да контактуваме със себеподобните . Поопиши я този негова съдбовност. Така ще си спечелиш повече читатели.

2. Езикът е мисли и чувства облечени в думи. Колкото той е по-богат, толкова и чувствата които обвива са по-пълно преживени и освободени.

3. Понякога (доста често напоследък) многословието е приспивно като магистрала
и служи да заблуди слушателя, че говорещият е
компетентен и мислещ. Политици, професори и юристи се надпреварват да си показват голите дупета под тия "прозрачни" дрешки.

4. Абсолютно вярно е че езика е безплатен, но човешкото време е крайно и е добре ако нещо може да се каже с малко силни ясни думи. да не се спекулира с многословие, защото колкото и да е красив пътя все пак трябва да стигнеш до пункт Б ;-)

5. По твоята метафора, освен тия два пътя винаги има един среден, живописен, с плавни и омайни извивки през познати местности, по който е приятно винаги да минеш пак. Това е "пътя" на хората които се разбират.

Но и аз да не прекалявам с твоето търпение.
Ако ти е полезно, пиши и ще продължа с удоволствие :-))))


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 15.06.2004 @ 12:25:10
(Профил | Изпрати бележка)
Ne samo mi e priatno, a i mi e polezno. I to mnogo :) Ako ima6 o6te ne6to, kaji :)

Blagodaria :)

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от kvazimodo на 15.06.2004 @ 12:58:28
(Профил | Изпрати бележка) http://kdimov.hit.bg/
6. Езикът е въздухът който душите ни дишат. (образите са водата която пият). Затова мъжете са все жадни, жените задъхани ;-)) С думите ние живеем и е болно когато без думи към нас някой си е отишъл.

7. Езикът е вечната власт и срам който оставяме на другите.

8. Думите са му парчетата с която сглобяваме красиви мозайки или уродливи чудовища.

9. Той е и вятъра който води потопа на злите дела или разсейва облаците пред слънцето.

10. Езика ни е даден, но го имаме само ако го ползваме. Не се изхабява от употреба, даже напротив, става по ценен.

11. Езиците са лично богатсво , което никой не може да ти отнеме.

Още желано ли е?

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 15.06.2004 @ 18:14:15
(Профил | Изпрати бележка)
Stana mi mnogo interensno! Ot kade sa tezi izvodi i na koi sa?

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от kvazimodo на 16.06.2004 @ 08:59:36
(Профил | Изпрати бележка) http://kdimov.hit.bg/
Мои размисли по чудесната ти тема
между служебните задачи, които с удоволствие ти поднасям, защото не съм лингвист изобщо.

Апропо
Дву-с-мислието на езика считам, че е негово богатство, ако е добре приложено.
В това отношение българския език е доста богат.
Почти всяка дума наша освен буквалното си значение има и още едно поне, което и придава аромат за тези които имат нюх. Това вероятно се дължи на наследената ни от прадедите виталност, която пък те наследили от чаровната ни природа. Нещо което не важи за праволинейните народи, почвайки от гърците и стигайки до американците.

Според мен с двете си теми: за езика и за душата, си хванала бика право за рогата. Така че, тореадорствай смело със сабята-слово да те аплодираме ние.


]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 16.06.2004 @ 10:28:13
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти :)
Само дано да не падна!

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от kvazimodo на 16.06.2004 @ 08:59:36
(Профил | Изпрати бележка) http://kdimov.hit.bg/
Мои размисли по чудесната ти тема
между служебните задачи, които с удоволствие ти поднасям, защото не съм лингвист изобщо.

Апропо
Дву-с-мислието на езика считам, че е негово богатство, ако е добре приложено.
В това отношение българския език е доста богат.
Почти всяка дума наша освен буквалното си значение има и още едно поне, което и придава аромат за тези които имат нюх. Това вероятно се дължи на наследената ни от прадедите виталност, която пък те наследили от чаровната ни природа. Нещо което не важи за праволинейните народи, почвайки от гърците и стигайки до американците.

Според мен с двете си теми: за езика и за душата, си хванала бика право за рогата. Така че, тореадорствай смело със сабята-слово да те аплодираме ние.


]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от sradev (sradev@wp.pl) на 19.09.2004 @ 11:18:07
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
time is a garden of forken paths (do kolkoto si spomnjam zaglavieto, Journal of Symbolic Logic, ??? otdavna go 4etoh, no e edna ot naj-silnite statii v sveta otnosno vremeto)

Pi6i! 4eti! Kolkoto pove4e pi6e6 i 4ete6 napisanoto, tolkovo pove4e 6te si promenja6 ocenkite za ezika.


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 19.09.2004 @ 14:42:17
(Профил | Изпрати бележка)
Не съм я чела, но ще я потърся :)

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от sradev (sradev@wp.pl) на 24.09.2004 @ 09:39:46
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm

V nikakav slu4aj!!!!!

tam e matematika do povrx6tane!

I o6te formalna logika do podivjavane!!!

Pazi si zdraveto!

]


Re: Езикът – лабиринт от пътища
от Keri (keri@slovo.bg) на 27.09.2004 @ 18:36:44
(Профил | Изпрати бележка)
Emi az niamam problemi s tezi ne6ta, taka 4e moje da probvam ot liybopitstvo :)

]