Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 967
ХуЛитери: 6
Всичко: 973

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pc_indi
:: pavlinag
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДесет лева
раздел: Разкази
автор: PLACEBO

Черната пелерина е пред мене, отново – свободно развяваща се, аз стъпвам след нейната притежателка, и се питам – откъде ми е позната тази походка?!
Вече за трети път не успявам да срещна лицето и очите на дамата. Ала днес имам успех, при това – какъв! Разпознавам деликатните устни и финото излъчване на Сара! Беше моя клиентка преди няколко години. Аз бях посредникът, който намери купувач за нейното уютно и артистично жилище. Продаде го, за да спаси дъщеря си. Дъщеря си, която живееше още тогава в Швейцария – та до ден днешен. И която няма хабер от жертвите на майка си.
Сара е отслабнала, но пламъкът в очите й гори по-силно. По мои сметки, вече е над 70 годишна. Бивша оперна певица, сопрано. Изявявала се е само в Германия. Жена от класа. Жена от супер класа! Аз съм един средно-статистически, средна възраст мъж. Който винаги се е чувствал мъж до мозъка на костите си в компанията на Сара. Защото тя умее да извлече от мен мъжкото, и да повдигне самочувствието ми.
- Сара! Каква приятна изненада! – протягам ръце и показвам широката си, щастлива усмивка.
- Ау, ау, Боооже моой! – Сара е не само приятно учудена, но и развълнувана от нашата среща.
Провира ръка през черната пелерина, аз веднага я поемам и се навеждам достопочтено, целувайки нежната кожа. Не вярвам на очите си, че тази ръка е над 70 години!
В следващите два часа изпиваме всичкия чай, който предлага кварталната сладкарница. Аз разказвам на Сара за живота си след развода. Тя ми разказва житието-битието си по преместване от едно жилище в друго.
Вземам тежката чанта от ръцете й, и се запътваме към новата й квартира – мести багажа си за пореден път. Черната пелерина плавно изкачва стълбите. Прави го с нейния уникален артистизъм. Нейната сцена в момента е стълбището на скапания панелен блок, в крайния столичен квартал. Мразя крайните квартали със скапаните им панели, приютяващи елита на изкуството, знам, че Сара не е единствената изпаднала личност от сферата на изкуството. Осми, последен етаж, преустроена гарсониера, северозападна, без балкон, асансьорът не работи, тоалетното казанче тече, издавайки минорни стенания. Освен чай, Сара няма друго какво да ми предложи. До пенсия няма и пукнат грош. Признава ми го с най-веселата физиономия, на която е способна. Не й пука, че не е пила лекарствата си от десет дни, че кара само на чай.
- Виждаш ли как придобивам манекенски форми, Стив? – тя се завърта пред очите ми. – Вместо на чай и секс, прочутата диета, го давам само на чай! – смехът й е заразителен. Откъде, откъде тази жена черпи енергия?!
Време е да тръгвам по задачи. Без да се замислям, бъркам в портфейла си и оставям на Сара една банкнота от петдесет лева. Тя ми се обижда истински, и аз ги прибирам отново. Вадя една десетолевка и, с хиляди кандърми, успявам да я убедя да я вземе.
Уговаряме се след два дена, в събота, да й помогна за останалата част от багажа.
В асансьора разбирам какъв заряд носи тази жена, чувствам се окрилен и животът ми придобива розови оттенъци.
Двата дни се изтърколват бързо. Няколко пъти се сещам за предстоящата среща със Сара. Защо ли съм окрилен някак си?! Отпращам веднага мисълта, която се стреми трайно да се загнезди в мозъка ми. Аз съм на 48, а Сара – на 70! Ала, дявол да го вземе, какво от това?! Наистина – какво?! Само че... къде летя аз, липсва ми присъствието на някоя свястна дама, но това в никакъв случай не може да бъде Сара. Някоя като Сара – да! Някоя, която, като нея, да извлича от мен креативното. Защото, когато имам мотивация, съм неотразим.
В събота рано се избръсвам и се чудя, като някоя кокона, кой панталон да обуя, и коя риза да облека. Спирам се на дънки и потник – нали ще играя ролята на хамалин, все пак!
Нахълтвам във входа на блока, където е настоящето жилище на Сара. Не мога да се разделя с професионално-изкривеното си мислене – оглеждам критично стените и тавана на стълбището, учтиво поздравявам едно възрастно семейство, което слиза от асансьора. Знам, че подобна учтивост винаги ми е носила повече клиенти.
- Съвсем самичка... Божичко, милата! – чувам жената да изрича.
Сигурно нямаше да обърна никакво внимание на тези думи. Но сълзите в очите на въпросната съседка, са повече от жокер за мен.
“Сара!”
Докато асансьорът изкачи всички етажи, съм повече от притеснен и сърцето ми бие няколко пъти по-силно от обикновено.
Слизам, и....
Един куп хора са застанали пред една от входните врати. Последната - зее отворена, в коридора се виждат още хора, които се суетят. Като че ли винаги съм знаел, че това е вратата на Сара.
Влизам, преодолявайки всички тези хора. Странно съм спокоен, дори не ме е страх от истината! Истината, че Сара вече не е сред живите!
Един мъж, който, видимо, е взел положението в свои ръце, ми се представя, че е от “Съдебна медицина”. Аз кой съм? Обяснявам му накратко кой съм, и каква уговорка съм имал със Сара.
Вероятно е починала преди 2 дена.
Точно когато се видяхме!
Да я разпозная?!
Надвесвам се над леглото й.
Разпознавам жената, която ме караше да летя!
За миг ми се завива свят. Може би, защото ще се пръсна от мъка, а може би, защото до главата й, на нощното шкафче, забелязвам онези мои 10 лева, с измачкано крайче и надраскани с лилаво.
До тях съзирам бележка, написана от Сара. Не мога да сбъркам почерка й!
“Стив, в горното чекмедже на скрина оставих завещание в твоя полза. Апартамент в Мюнхен и вила в Баден Баден. Благодаря ти за десетте лева, те са най-скъпият подарък в живота ми. С обич. Сара”.
Не зная кой съм и къде се намирам, нито какво да правя, нито какво да мисля.
Помогнете!


Евгения Маринчева
Петровден 2007



Публикувано от Administrator на 29.06.2007 @ 17:30:46 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   PLACEBO

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 09:52:30 часа

добави твой текст
"Десет лева" | Вход | 8 коментара (16 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Десет лева
от kristi на 29.06.2007 @ 21:25:26
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, Жени!!!
Пак си във водите на всичко случващо се, не случило се. Житейският ти опит е с цена " 10 лева, с измачкано крайче и надраскани с лилаво."

Разказвай,Жени, разказвай!
А аз винаги с удоволствие ще те слушам.

Гуш!!!


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 30.06.2007 @ 06:22:39
(Профил | Изпрати бележка)
kristi, имам много за разказване...
А ти чуваш, знам!

Прегръщам те с благодарност!

:-***

]


Re: Десет лева
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 30.06.2007 @ 02:09:18
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Направо нямам думи! Как се коментира такова нещо?!
Само поздрави и прегръдки!:*


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 30.06.2007 @ 06:26:56
(Профил | Изпрати бележка)
:-))))))))
Абе...не е за смях, ама нали ти си ми една от моите смехоцентрали!!!

Благодаря ти, че прочете, Инде! Жива и здрава да си ми!

:-)))))******* (с букетче целина)

]


Десет лева
от Mariamrad (m.radkova@abv.bg) на 30.06.2007 @ 07:05:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/user/mradkova?feature=mhum
Valnuvashto, neochkavano i...ostanaloto e malchanie! Pozdravi Jeny i sardechni pregradki.


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 30.06.2007 @ 07:14:20
(Профил | Изпрати бележка)
О-о-о-оооо!
Мариам!!! Колко хубаво е, че си минала оттук!
Благодаря ти...за мълчанието! Ценя го!
:-*

]


Re: Десет лева
от TheViktorian (theviktorian@abv.bg) на 30.06.2007 @ 07:25:08
(Профил | Изпрати бележка) http://theviktorian.blog.bg/
Хубав е!
Знаеш къде е границата на тъжното
с разплакващото!
Аха да се просълзя и ... ми мина :)))
Поздрав!


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 30.06.2007 @ 07:30:18
(Профил | Изпрати бележка)
Въпросът не е да се разплаква читателя...
Поне така си мисля. Е, няколко сълзи биха му помогнали, сигурно...
да помисли малко. Който може и който е готов - за мисли.

Благодаря ти, Иване!

]


Re: Десет лева
от Jiva на 30.06.2007 @ 09:05:02
(Профил | Изпрати бележка)
дааа...завещанието не е в чекмеджето, а в спомена за онези мигове, които те карат да летиш...умението да живееш не е в справянето с обстоятелствата, а съхраняването на себе си въпреки тях...

притчово - като за празник!

благодря!:)


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 30.06.2007 @ 09:21:20
(Профил | Изпрати бележка)
Jiva, аз, аз ти благодаря!!!
Винаги силно проницаваш моите текстове!!!
БЛАГОДАРЯ!

]


Re: Десет лева
от nadya на 01.07.2007 @ 12:51:52
(Профил | Изпрати бележка) http://nadita.blog.bg/
Просълзи ме и ме разчувства...трудно се открива в наши дни човешкото,
ако ми се случи нещо такова и инфаркт може да получа...

Поздрав!:)


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 02.07.2007 @ 00:56:02
(Профил | Изпрати бележка)
Eee...хайде пък ти...чак инфаркт.
Ама, всъщност, може де... човек не знае как ще реагира в такъв момент!
Благоаря ти, че прочете, Наде!
Поздрави! :-***

]


Re: Десет лева
от Dimi на 03.07.2007 @ 07:08:28
(Профил | Изпрати бележка)
Невероятно хубав разказ, Жени, страхотна си, аз съм удивена и радостна, че го прочетох. Благодаря ти!


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 03.07.2007 @ 07:37:41
(Профил | Изпрати бележка)
Дими, благодаря ти!
Не аз съм страхотната, ЖИВОТЪТ е страхотен!
ХУбав летен ден, с усмивки и любов!
:-***

]


Re: Десет лева
от Azuchena на 03.07.2007 @ 07:31:13
(Профил | Изпрати бележка)
POздрави, Жени! В този заързан свят на прагматични личности, забързани към нищото, добрата дума, жеста, "малките 10 левав", искренността...Жени, има ги нали? Радвам се, че те познавам, че те има, че те виждам, па макар и рядко и "супер изненадващо". Прегръщам те...И завиждам на черната пелерина-за ентусиазма, за оптимизма, за погледа върху ежедневието....


Re: Десет лева
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 03.07.2007 @ 07:39:19
(Профил | Изпрати бележка)
Е на това му се вика *Те ти булка Спасовден* :-))))))))))

Мила ми Азучено, сал ти мож мъ зарадва така!!!
Има ги, да!!! Вярвай в това!
Прегръщам те с обич!
:-*******

]