Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 561
ХуЛитери: 4
Всичко: 565

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКогато заговори пръстта
раздел: Разкази
автор: esperanca

Преди две години по същото време заговори пръстта. Цветовете на люляците люшнаха на хълма едно бяло-лилаво море, чийто аромат тежи в душата ми. Червените яйца и козунаците разлюляха камбаните за възкръсване и тогава , татко умря.
Аз продадох земята, топлия чернозем, дето татко до последно ровеше с мотиката и обикаляше своите сто и двадесет декара с колелото всяка сутрин…и си купих кола – спортна, за да избягам по – далеч от времето, когато татко бе жив, защото сега, имението без него не е оня дом от детството, където се губех по цели дни в огромния двор между трите къщи, сега този дом е ничии и аз там съм чужда

Като умря татко, косата ми дори не побеля, както си мислих , че ще стане, само няколко светещи косъма, които синът ми все дебне да отреже с острата ножица. Всъщност те са пера от крилата на ангелите, които нощем си почиват върху косите ми и понякога ми казват, че татко не е умрял. А аз им вярвам, защото на погребението в ковчега лежеше някой, който много приличаше на татко, а аз не можех да се отърва от усещането, че погребвам себе си.


Гробището е отдалечено на около пет километра от града. Пътят до него е най-дългото разстояние в живота ми. Средата на май е, а тревата в шанеца около шосето е прегоряла и засъхнала. След липсващата зима и сушавата пролет, лятото настъпи изведнъж. Слънцето от рано прежуря и изсмуква последната влага от земята, та стъблата на растенията се гърчат в изнемога. Още преди обяд жегата се изсипва отгоре ми и накъсява крачките, които и без това не ми спорят. Божурите висят като отсечени в ръцете ми. С всяка измината стъпка пътят се удължава и връща мислите ми назад, когато родът бе жив и всеки ден имението кипеше от предизвикателствата, приключенията и пълнотата на детството. Вечерите на двора, където разстилахме дълга трапеза, около която не оставаше празно място бяха изпълнени с разказите на щурците, крякането на жабите от барата в низкото , а над тях мяташе плащ мастилено-звездно небе, от което се взираха в нас очите на предците.
Днес спомените са побили в душата надгробни кръстове.
Бях шест годишна , когато баба се пресели в отвъдното. От както я помня, бе сляпа. На смъртния си одър от целия род извика мен. Мама ме хвана за ръка и ме въведе в мутвака*. От леглото в ъгъла се протягаше костелива, трепереща ръка, а баба не спираше да повтаря :”Катерина, доведете, Катерина”. Когато поех ръката и, чернилката в очите и се разпръсна и тя ме видя. Така и не успя да ми каже защо ме извика, но това, че очите и се отвориха в последния миг от живота и, постави първия кръст в душата ми.
С годините около трапезата под звездите редяхме все по-малко столове. Колкото по-празно ставаше около масата, толкова повече кръстове растяха вътре в мен. Никога не съм се страхувала от смъртта. Не можех да разбера, защо винаги , когато погребвахме някой, мама плачеше. Татко мълчеше. Аз пораснах между погребенията, но вярата ми, че те са се пренесли на по-добро място не се измени. До преди двадесетина години, когато след четиридесет дневно национално издирване, намериха братовчедката ми убита в местността Кайлъка край Плевен. Съдебната експертиза установи, че е захвърлена полужива и смъртта е настъпила от разкъсванията на бездомните кучета, намерили спасение от глада в тялото и, през онази безконечна зима. Тогава за първи път се усъмних, че онова, по-доброто място съществува.
След като умря татко, в имението на село остана сестра му, сама. Не искаше да се премести при разпръсналите се по градовете роднини, защото също като мен не се страхуваше от смъртта. Нашия род бе голям, затова имаше толкова смърт в живота.
По рождество, след като татко отиде, вече не зная къде, защото вярата в по-доброто място бе станала хилава, зимната виелица пропищя в телефона и от слушалката ме затисна служебно-строгия глас на следователя, който ме викаше да идентифицирам убитата жена от имението в края на селото. Сто и двадесетте километра, които ме деляха от сърцето на рода ми, бяха най-краткото разстояние в живота ми.
Отново ме въведоха в мутвака, в който прогледна баба. Този път мама я нямаше, за да ме държи за ръка. Никой не ме държеше, но аз продължавах да стоя права, само дето напразно търсих леля и не можех да я открия, та в един момент си помислих, че ослепявам. Но тя крещеше от всяка пръска кръв по стените, от разбитите парченца череп на пода, а размазаната пихтиеста маса бе мозъкът, който ме викаше :”Катерино, Катерино-о-о”.
Натисна ме непосилно чувство за вина :” Не мога да те разпозная, лелко, не мога, прости ми .”
Разбрах защо татко не плачеше на погребенията. С всеки кръст , душата пресъхваше. Вярата ми в по-доброто място си бе отишла.



„Здравей, татко. Аз съм, Катерина.” Полагам угасналите червени слънца на божурите върху безплодния , спечен чернозем в който се е превърнал баща ми. От небето слънцето безмилостно ме залива с огнени талази. Посред гробищната тишина едва доловимо се ражда и укрепва тънко гласче, което ми казва :”Трябва да продължиш да се катериш, трябва „.
Пръстта мълчи.

*мутвак – лятна кухня, направена от тухли, които се изработват ръчно на реката.


Публикувано от BlackCat на 11.05.2007 @ 10:44:33 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   esperanca

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 15:11:48 часа

добави твой текст
"Когато заговори пръстта" | Вход | 2 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Когато заговори пръстта
от restart на 11.05.2007 @ 16:01:01
(Профил | Изпрати бележка)
тръпки ме побиха.............


Re: Когато заговори пръстта
от esperanca (medina@dir.bg) на 11.05.2007 @ 16:08:01
(Профил | Изпрати бележка)
всеки си има своето отредено време за живеене.

]


Re: Когато заговори пръстта
от restart на 11.05.2007 @ 16:30:37
(Профил | Изпрати бележка)
Не вярвам в съдбата, не вярвам в предопределността, не вярвам че всеки му е предопределено време. Всичко е стечение на обстоятелства, а обстоятелствата доста често зависят от самите нас, колкото и да не ни се иска да си го признаем. Тръпки ме побиха от преживяното, прекалено много болка концентрирана в един разказ.

]


Re: Когато заговори пръстта
от esperanca (medina@dir.bg) на 11.05.2007 @ 16:35:42
(Профил | Изпрати бележка)
това, което ни се случва днес е логичната последователност на вчера, но не винаги може да се промени съдбата, което не ни пречи да опитваме :)))
как се чете , трудно или ...

]


Re: Когато заговори пръстта
от restart на 11.05.2007 @ 16:48:59
(Профил | Изпрати бележка)
Чете се леко и всъщност ако има съдба значи живота се състои в опитите ни да я променим (лично мнение неискам да го натрапвам), прекалено много плямпам ще поспра дотук, а на тебе поздрави :)))))

]


Re: Когато заговори пръстта
от esperanca (medina@dir.bg) на 11.05.2007 @ 17:06:31
(Профил | Изпрати бележка)
поздрав и от мен и..."не правете това в къщи сами":)

]


Re: Когато заговори пръстта
от angar на 11.05.2007 @ 21:03:57
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много е тежко, а се чете леко.
Колко трагедии в един само род. И то не е нещо странно и изключително, напротив - точно затова и се чете леко, защото е близко, реалността е, познато на всички е.
"А можеше инак, а някак по-иначе можеше!" - бих казал и аз като Вапцаров!


Re: Когато заговори пръстта
от esperanca (medina@dir.bg) на 11.05.2007 @ 21:20:24
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти с цялото си сърце, защото ти ВИНАГИ разбираш правилно, ти си познавач на Душата.И както винаги си прав, това е един най-обиксновен живот.

]