Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 754
ХуЛитери: 1
Всичко: 755

Онлайн сега:
:: valchebnica

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБасни
раздел: Други ...
автор: Slon-Madrigal

Императрицата и пролетта

Една сутрин императрица Ам-Дуат гледала през прозореца и си мислела: "А как ще познаят хората, че е дошла пролетта? Няма цветя, вятърът не носи мириса на цъфнали дървета, насекомите са замрели в пашкулите си, тъй като няма над какво да се трудят..."
Императрицата направила от тънка хартия и летвички хвърчила и към всяко завързала торбичка със семенца. Пуснала хвърчилата, а те се понесли по западния вятър, обикаляли света и разнасяли радостта от настъпващата пролет.


***

Присмяла се гълъбицата на лястовицата:
- Ех, шията ти не е тънка и красива като моята, нито пък перата ти - блестящи като моите... Хората не те харесват заради красотата ти, ами ценят само трудолюбието ти.
Натъжила се лястовицата. Отишла при езерото, за да се огледа и да се наплаче, ала видяла, че малка цветна пъпка се бори да излезе на повърхността на водата. Подхванала лястовицата с клюн крехкото стъбълце, дърпала, мъчила се и накрая извадила над водата крехкото стъбълце. Мигом пъпката се разтворила и към небето погледнал прекрасен цвят на лилия.
Цветото протегнало листчета към лястовицата и й прошепнало:
- Благодаря ти, лястовичке! Ако не беше твоята добрина, моят цвят никога нямаше да бъде толкова красив!...

***

Дървото на желанията

Ведръж дошли при императрицата селяни и се замолили:
- Господарке, нашипе предци са имали място до селото, където са оставяли таблички с изписани върху тях молитви и желания към боговете. Животът ни е труден, често забравяме вярата си в боговете и затова бихме искали и ние да пишем желанията си върху таблички и да ги окачваме на едно голямо дърво до селото.
Императрицата им позволила да сторят каквото искали и след няколкогодини заедно със свитата си отишла в селото, за да види как живеели селяните. Близо до селото се издигало голямото дърво с накачени върху него таблички с желания, ала върхът на дървото бил пречупен от мълния и хората го били изоставили.
Видели селяните императрицата и й се заоплаквали:
- Ех, господарке, боговете не бяха милостиви към нас - при една голяма буря мълния порази дървото на желанията...
Императрицата ги попитала:
- А порази ли бурята вашите домове или нивите ви?
Селяните й отвърнали, че нито един дом и нито една нива не били поразени.
Тогава императрицата им казала:
- Ех, вие, неверници! ... Вместо да повярвате в онова, което сте написали в табличките си, повярвало е дървото и е предпочело да бъде ударено от мълния, отколкото да не може да вижда повече желанията ви!...
Селяните се умълчали и се разотишли с наведени глави по къщите си.
Императрицата наредила до дървото да бъде издигнат грамаден храм, ала и той бил разрушен от завоеватели и от времето, както се случва с всичко. Ала кой знае защо поколение след поколение хората все така се стичали на това място, за да закачат на голямото дърво своите таблички с желания.

***

Най-ценното

Ведръж старият император лежал тежко болен в постелята си. За да се разсее, повикал при себе си своите съветници - мъдреци и ги попитал:
- Приятели мои, как мислите, кое е най-ценното нещо за нас, които сме избрани сред живите твари да открием смисъла на съществуванието?
- Материалното благополучие, господарю - отвърнал един от мъдреците - нали всеки се нуждае от храна и вода, за да съществува...
- А щастието?! - попитал втори - защо забравихте щастието? Радостта на духа от съществуванието - без това съвсем не можем...
Изслушал ги императорът и наредил на слугите да отворят широко прозорците на покоите му.
- Не сте съвсем прави, приятели мои. Единственото, за което жадувах, беше светлина - казал той и добавил - без нея уви, и благополучието, и щастието нямаше да имат смисъл...

***

Жената, която приела Бога в къщата си

Имало една много бедна жена, чиито съпруг починал заради някаква злополука на полето. Двамата живели дълги години в мир и любов, и трудолюбието било единственото, което красяло сиромашката им къща. Бог не им пратил деца и заради това след смъртта на мъжа жената останала съвсем сама и едиственото, което имала била една крава.
Не след дълго хората започнали да сочат жената и да говорят, че била полудяла, тъй като прибрала в скромния си дом кравата и се грижела за нея като за свое дете.
Съседите на жената много я обичали заради добрата й душа и решили да потърсят съвет от един мъдър човек, който живеел наблизо.
Изслушал ги мъдрецът и им казал така:
- Неведоми са пътищата на човешкото сърце. Оставете кравата на жената, защото приемайки я в къщата си, тя е приела Бог в своя дом и не е допуснала душата й да загрубее и да се изгуби от мъка.

***


Публикувано от BlackCat на 24.03.2007 @ 19:12:45 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Slon-Madrigal

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 03:42:24 часа

добави твой текст
"Басни" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Басни
от ole72 на 03.04.2007 @ 20:41:34
(Профил | Изпрати бележка)
Мъдри са.


Re: Басни
от Slon-Madrigal на 04.04.2007 @ 14:28:01
(Профил | Изпрати бележка)
Radvam se, 4e sa se haresali, no kato gi pregledah pak ustanovih, 4e ne sam gi redaktirala kakto trjabva i ne izglezdat mn dobre. Naposledak njamam mnogo vreme i javno tova se e otrazilo, 4udja se dali da ne pomolja administratorite da nanesat njakoi popravki8, pone gramati4eskite, zastoto mi e neudobno ot vida na teksta na mesta

]


Re: Басни
от ole72 на 16.05.2007 @ 21:16:00
(Профил | Изпрати бележка)
Редактирай си ги ти, по-подходящо е. И пиши, очаквам неочакваната ти мисъл:)

]