Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 766
ХуЛитери: 4
Всичко: 770

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: lubara
:: LeoBedrosian
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБотушите на Дядо Коледа
раздел: Хумор и сатира
автор: hudojnika

В деня преди Бъдни Вечер бях в добра форма. Изпрасках още един шедьовър (между нас казано) и не ми се излизаше от ателието. Любувах му се дълго, виждах го да виси в разни престижни галерии.
Погледнах към Ван Гог - закачена на видно място качествена репродукция на автопортрета му с отрязаното ухо.
До нея на дълъг, ръждив пирон - един нащърбен бръснач "Солинген", от миналия век - отворен на четиридесет и пет градуса. Колегата ме гледаше любопитно и въпреки болката (казват - отрязано ухо много боляло) с известна завист...Ах, тази Сара! И с абсента не трябваше да се прекалява! Виж - бяло вино, да! Наздраве, колега! Утре е Бъдни вечер, много неща има още за довършване...
През нощта коминът изсвири всички фуги на Бах, дето си ги репетираше напоследък, камината се разгоря неимоверно и принуди Ван Гог да се дръпне назад към скрина с абсента, разбира се - с неговия си стол, с плетеното дъно, в любимата си поза - опасно наклонен на задните си крака под ъгъл от четиридесет и пет градуса. Аз пък цяла нощ разнасях едни картини от Ню Порт Бийч до Бевърли Хилс и обратно... Разбира се, картините бяха мои и все шедьоври...
Въпреки, че бях по гащета и бели чорапки, беше голяма жега. Мисис Кетлин каза, че е най-малко сто градуса по Фаренхайт (четиридесет по Целзий). Тя се суетеше в библиотеката си с една хавлиена кърпа с червено ухо в нея и се чудеше към кой период на художника да я отнесе. Също беше по шорти и бели чорапки, познати слънчогледи издуваха полото и. Изглежда съм бил малко нещо невъзпитан, защото жена ми ме сръга и ми напомни за пореден път, че съм дърто, похотливо магаре и да съм я оставил да спи... Ван Гог вметна, че всички Сари са една стока и си почеса липсващото ухо с китайската ми лула. Да не съм забравил за подаръка, каза, докато галеше обърнатия с вълната навън кончов на ботуша ми.
Елхата с играчките, подаръците, лакомствата - бяха приведени в бойна готовност. Питиетата - също. Домът изживяваше последните си кротки, стерилни, безметезкни мигове. Само във въздуха неумолимо висеше предчувствието, че скоро, съвсем скоро, "хуните" ще нахълтат. Децата и внуците ще превземат с щурм тишината и спокойствието, ще обърнат всичко наопаки и ще създадат онзи Техен си хаос и безпорядък, толкова неприятен и отблъскващ, същевременно толкова мил и любим. Така е било и дай Боже да бъде още дълги години.
Време беше да тръгвам за срещата с Ван Гог. Нещо му беше станало на термометъра - показваше доста, доста под нулата по Целзий, а беше слънчево и навярно топло - поне така изглеждаше отвътре.
Коледните сарми бяха изпотили прозорците. Котаракът се беше проснал под елхата и сънуваше рижавите мацки - близначки на съседите. Екипирах се според нормативите за експедиция до Северния полюс, взех подаръка в едната ръка, тоягата - в другата и ...хайде!
Блясъкът на леденото слънце преряза очите ми с хилядите, къде ти - милионите искрящи кристали на скреж, шушулки-мушулки и разните му там други неидентифицирани за момента блестящи, святкащи обекти...
Примижал, зърнах топлият корпулентен мисис Кетлинов бюст да ми припява: "Съншайн, съншайн..."(слънчева светлина - в случая популярна американска песен). Съншайн, ли? Лесно Ви е там - в Калафония, на топличко! Сто градуса по Фаренхайт!... Сълзата от лявото ми око, по чувствителното, се втвърди и отрони към брадата. В последствие на няколко пъти си сменя агрегатното състояние... Смених блендата, фокусирах и разбрах, че не била мисис Кетлин, а кучката на Гоцето - Джина. Също така корпулентна в бюста, но джинсът и не е от Калафония. По-точно от никъде не е - местна разгонена порода! Дупесто-късолапа, с рязани уши и опашка - фирмен знак на стопанина и, с муцуна на лъвица. Също толкова жълта и царствена. Имаше слабост към мене - умираше си да я галя, пощя и чеша.
Някак неестествено се запъти към мене, нещо не беше в ред. Ясно, лапите и не потъваха в снега, плъзгаха се на височината на коленете ми, а беше огромно кучище. Разбра, че ръцете ми са заети, близна ме по носа и ме поведе надолу към селото.
Стъпих внимателно върху стъкларията - нищо! Натиснах силно, като прехвърлих тежеста си върху тока на ботуша... Хрууп! - кракът ми хлътна и се застопори нейде в недрата на планетата... Хрууууп, хруп, хруп - тръгнах. Вчера валя, валя, слегна се, пак валя - какво ли не: суграшица, сняг, духа леден вятър и ето, че уйдиса на дечурлигата - да имат пързалкава коледна ваканция...
Тия ми ботуши излязоха голяма работа. "Саламандър"! Купих ги, има-няма, преди петнадесет години, ден преди Коледа, в Берлин. Продавачката ме взе за руснак и дълго се правеше, че не ме вижда, а на всичкото отгоре беше и хубавинка. Усетих го по реакцията на жена ми - контролираше ме изкъсо. При тази ситуация реших да се откажа, още повече, че бяха противно скъпи. Стягаше страхотен студ, като прибавим и факта, че се намирахме на границата на студената война. Шпрее бързо замръзваше. Лебедите и питомните-диви гъски се пързаляха на по една кънка между спрелите шлепове. На всичкото отгоре заваля и едър, гъст и твърд сняг и ни преряза пътя през Шьонефелд (летището на Берлин) към дома...
От друга страна - бях продал картина, бяхме добре с валутата, можехме да си позволим коледни подаръци.
Погледнах иначе верните ми трендафори, толкова неуместни в случая и изведнъж си припомних "Юбунг ахт" (осми урок), от немската паралелка, нейде в праисторическото ми минало. Събрах смелост и обясних на Фройлайн, че их бин съм булгарише малер (художник), че имам на ундер дер линден (под липите) щрасе - аустелунг (изложба), но искам ботуши, зер много калт (студено)! Също така, я каня да види аустелунга, но първо ботуш!
Ако искаме да сме точни, ще усложня малко разказа в интерес на истината: спомнях си само думата "шуе" - обувка. За "ботуш" ми се натрапваше някакъв визуален спомен от филм по Вилхем Хауф: джуджета шият ботуши нощем за добрия обущар, но как е на немски... Жена ми се намеси тъкмо навреме - преди да смъкнат наличното количество пантофи от рафтовете - и каза цяло изречение на френски. Тя беше от френската паралелка, с която непрекъснато Воювахме (и денем и нощем). С нея и до сега поддържаме тази традиция... Фройлайн засия, сякаш аз бях проговорил на френски и без да погледне към жена ми, ме зарина с целия контингент от ботуши в магазина...
За да загладя положението похвалих на български съпругата си за заслуги в преводачеството. Тя скромно поясни, че крайно време било да се намеси, да я видят, че какво ще сме щели да я правим (продавачката), ако тръгнела с нас... Хубавинката не тръгна с нас, ами поднесе (на шега) голям лист опаковъчна хартия и дебел флумастер - за автограф. Аз (също на шега) нахакано нарисувах на две-на три познатите слънчогледи на Ван Гог в тумбестата ваза и имитирах подписа му - "Винсент", с осъвременена дата. И двете страни бяха доволни...
Та, избрахме тия "Саламандър", които веднага кръстихме "Вангоговките на Дядо Коледа", под чието име се разхождат вече толкова зими. За времето си бяха с водещ дизайн, много топли, с грайфери като на джип, продължаващи с меки като велур кончове с вълната навътре, високи и отгоре се обръщаха колкото пожелаеш, с вълната навън. Съвсем като на добрия старец. Много им се радвах тогава и си ги галех в къщи, когато го нямаше котака, много ревнив в това отношение.
Такива ми ти мисли подскачаха из главата ми, докато слизах - пързалях към селото, крепейки подаръка за Ван Гог.
Мамин Божко беше кротък и отнесен, над петдесет и кусур годишен чешит с детска чувствителност и възприятия. Кметството се грижеше за него и майка му - женица без възраст, която от своя страна поддържаше "Маминия" винаги чист, спретнат и нахранен. Мамин Божко заемаше няколко "щатни" бройки в селото. Беше едновременно местната атракция, визитната картичка, прицел на зевзеците, постоянен клиент на всички и всичко, както и посрещач и изпращач на градския автобус. "Офисът" му беше в сладкарницата. Най-щастлив беше когато селският полицай се случеше в настроение и му доверяваше палката и свирката си, както и една фуражка с неизвестен произход, с поръчение да въведе ред. Горд и изпълнен със съзнание за значимост, Мамин Божко със завидна техника се справяше и с най-сложните ситуации, като си припечелваше неизменната лимонада.
Най-невероятна беше, обаче, приликата му с Ван Гог. Да ме прощава колегата, че го сравнявам с този ощетен от Природата човечец, но това е само още едно доказателство до колко Творецът, забързан от форсирани срокове, претупва творенията си, като си позволява да влага дух в неподходящо тяло и обратно...
Заобиколени сме от безброй примери: вшкдаме фини, емоционални творци с осанки на касапи или, не дай Боже, на наемни убийци, както и брутални и тъпи шмекери в тела на херувими. Да не смее човек да се погледне в огледалото...
Съвестта ми е чиста, но така или иначе, приликата наистина беше разтърсваща. Тия несиметрични скули, този холандски нос, тази на въртопи остра ниско окосена четина, тия воднисти, сини, отнесени, но и вторачени очи! Да не говорим за специфичната уста, усмивка, брадичка и адамова ябълка...
Когато показах албума с репродукциите на Ван Гог, автопортретите му - селото ахна, а Божко гордо заби пръст в гърдите си и доста сносно произнесе сложното за него име. Впечатлиха го слънчогледите и не пропускаше да ми носи красиви екземпляри...
От известно време селото остана без полицай и Мамин Божко - без необходимия инструментариум престана да посреща и изпраща автобуса. Над селото надвисна облак на безразличие и имаше опасност да загуби от рейтинга си. Решението ми дойде от само себе си.
От стругована дръжка на лопатка и голяма кръгла капачка измайсторих и изрисувах внушителна палка на "Ръководител движение". Стъкмих контрольорска лента за ръкава, облякох с червен чохъл стара ученическа фуражка с герб и избутах от някъде си реферска свирка. На сила да ме караше някой, не бих отделил толкова време...
Колегата ме гледаше от стената насърчително: "...трябва да се правят глупости от време навреме, глупостите пречистват душата! Твоята поне е добронамерена, а аз - какво?! Сбих се с Гоген, изпъдих го от къщата с този бръснач... скарах се със Сара... и това... с ухото!... И въобще не ти се сърдя, че си го кръстил на мене, а и страшно си приличаме. Да можех щях да го нарисувам... да се нарисувам... и то налице, а не наопаки, както с огледалото..."
Снегоринът надут като пуяк от собствената си значимост, беше свързал селото с магистралата. Поразходи се малко из центъра, колкото да изкърти пътните знаци, смачка на ужким две-три бабички и заби към кръчмата с научна цел. Автобусът вече можеше да пристига. Време беше и за Мамин Божко да посъбере малко правостоящи за обедното си шоу...
Ван Гог се спускаше по стръмната уличка на алпийски слалом. Заобикаляше стриктно видими само и единствено за него вратички, досущ като шампиона Томба. За ски ползваше галоши с поне пет номера по-големи. Ушанката му климаше дружелюбно на всяка божа твар. Беше навлечен с толкова много домашно предени, сукани и пресукани чорапи, пуловери и жилетка, че изглеждаше целия като плетен на една кука. Само ръкавиците му с един пръст бяха на пет куки. Русолявата му четина блещукаше в скрежасала мамин-божкова усмивчица.
Мамин Божко финишира чрез мене, вдигна ръце за овации, получи ги и заломоти на неговия си невъзможен "холандски": "....тисимногомойчовек...си-тидядоколедаботушимойчовек..." клекна и замилва обърнатите кончове на ботушите ми. Кучката Джина ревниво му подложи козината си.
Някъде от високо предпазливо боботеше автобусът. Маминият по навик трепна. Подадох му продълговатата кутия, красиво опакована с панделки и елхово клонче - от Дядо Коледа...
Мамин Божко не вярваше на очите си. Гледаше ме с две големи сини сълзи, които ставаха все по-големи и по-големи...
Дежурните зяпачи заеха местата си. Автобусът взе завоя като на рали, разпръсна едно стадо евентуални коледари, слезе от тротоара и тромаво влезе в трасето на снегорина. Посрещна го безупречно един напет "Ръководител движение", дирижиращ виртуозно като Тосканини и Караян, взети заедно... "Концерт за свирка, автобус и многогласен хор"!
Селото се размърда в летаргичния си сън, да направи място на младото попълнение пристигнало с автобуса...
Вангоговкшпе на Дядо Коледа разбързано ме понесоха нагоре към дома. Някой им беше казал, че там ни очаква огромна салата от кисело зеле с червен пипер и много възрастна грозданка. После - малка почивка, че Бъдни вечер има още да се доизкусурява.
Кучката на Гоцето - Джина пъхтеше във врата ми. Едва смогваше да ме следва. Беше омекнало и потъваше до недрата на планетата - беше огромно кучище...
Бъдни бечер 1995 г.

Велимир Петров


Публикувано от BlackCat на 18.08.2006 @ 16:39:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Хумор и сатира

» Материали от
   hudojnika

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 18:14:51 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Ботушите на Дядо Коледа" | Вход | 2 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Ботушите на Дядо Коледа
от radi_radev19441944 на 19.08.2006 @ 00:40:25
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Личи си , че всичко е добре отлежало.
Но му е дошло времето да види бял свят.
Аз имам неща , които бяха прочетени само от мишките.


Re: Ботушите на Дядо Коледа
от hudojnika (velimir.petrov@dir.bg) на 19.08.2006 @ 06:36:27
(Профил | Изпрати бележка) http://www.velimirpetrov.dir.bg/
Драги Ради,"Личи си, че всичко е добре отлежало. Но му е дошло времето да види бял свят."Този разказ ми е особено мил, със сантиментална стойност. А относно "да види бял свят", просто за твоя информация - е от книгата ми "Мъгляви пискюли",спечелила годишният литературен конкурс на "Отворено общество" за 1997 година. За съжаление, с тия реформи тогава, а и сега, не намерих разпространител - искаха едва ли не, да доплащам за да я продадат за тяхна полза. Затова включвам разказите в тая ми "панорама" в Хулите.
..................................
Специално за тебе, драги Раде, ако на имейла ми, който го има в страницата ми, чукнеш адреса си, ще ти пратя някои от книгите ми. вп

]


Re: Ботушите на Дядо Коледа
от hudojnika (velimir.petrov@dir.bg) на 18.08.2006 @ 17:55:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.velimirpetrov.dir.bg/
Ботушите са купени 1982 год; разказът е писан 1995; днес - 2006-та, са си още живи и здрави, "не са мръднали", е, малко "побългарени". Тогава - 1982, на Александер плац, до телевизионната кула, беше огромната модерна сграда на "Саламандър"- западногермански концерн; чието разбиране в този свят на противопоставяне беше: - Източногерманците са също германци като нас, западните и не можем да позволим да ходят боси; обуваха ги със суперкачествени обувки, на подходящи цени.


Re: Ботушите на Дядо Коледа
от Marta на 18.08.2006 @ 18:45:13
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
значи - струва ми се достойна марка ботуш за
Дядо ми Коледа

пък и за батко му - Мраза

готин разказ
;)

]


Re: Ботушите на Дядо Коледа
от hudojnika (velimir.petrov@dir.bg) на 19.08.2006 @ 16:17:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.velimirpetrov.dir.bg/
Драга Марта, не ми стана ясно - Кой на Кого е БАТКО? Ако знаете нещо конкретно, моля Ви, открехнете ме...

]


Re: Ботушите на Дядо Коледа
от Marta на 20.08.2006 @ 18:57:22
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Информацията ми е повече от конкретна - дядо ми Коледа е по-малкия брат на дядо Мраз, поне за мен, така де, аз съм чакала дядо Мраз, в онова време когато мама също сегиз-тогиз си купуваше от Берлин обувки "Саламандър" и като немска възпитаничка се оправяше сносно с продавачките, знам че и тя има още два-три чифта нескъсаеми ;)
пак ботушите и дядовците...
обаче ако погледнеш исторически, май Сент Никлас е най - големия брат , а той вече не знам какви ботуши е носил, вероятно...кози, или гумени??

и аз искам книжка

]