Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 459
ХуЛитери: 2
Всичко: 461

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМисли за българския писател и литературата
раздел: Други ...
автор: stanislav


(наброски по темата)

Българският писател е прекалено обременен. Може да е написал с непринудена лекота първата си книга, но след като се е сблъскал с действителността по пласирането й ще се замисли доста при втората. Ще се чуди кое ще се хареса, кое не, с кого да се съобрази, кой да пренебрегне и литературата определено ще е по-малко литературна. Ще си послужа с един пример, сега, когато съм в ефир се опитвам да се държа естествено, ограничавайки се с куп неестествени мисли. Например - мисля си, ако кажа името на художника на картината на корицата на книгата ми, който продава картините си в Швейцария, например, дали това ще е реклама, дали е позволено, дали мога да спомена за дизайнера на корицата, която е страхотен професионалист, или за издателството. И в същото време си мисля - дали пък ако не изрека някоя неволна глупост или объркам някоя дума няма да си спечеля участие в „Господари на ефира?", а защо не и нарочно да го направя. В подобна ситуация е и съвременната българска литература. Тя е като едно Буриданово магаре, което се е застопорило по средата между две купи сено и умира от глад, защото не може да избере нито една от тях. Не може да избере - масова или висока литература, стойностна или продаваема, регионална или всемирна. И най-често нищо не се получава. Защото литературата преди всичко си е литература, независимо какви рамки й слагаме. Тя не се пише по поръчка (разбира се, има много примери и образци за поръчково писане, но у нас засега няма подобни тенденции), тя се пише по вдъхновение и всякакви опити да се ограничи и канализира това въображение, мисля, че водят до обратен ефект - вместо по-добра, тя става по-некачествена.
От писателя в момента се иска да бъде по малко икономист, по малко правист, по малко търговец, по малко дизайнер, по малко рекламен агент, изобщо дейности, в които някои писатели могат и да се почувстват добре, но като цяло неспецифични за човек, който най-добре може да прави едно единствено нещо - да пише, да съчинява, да твори вселени. За другите неща нали си има професионалисти, които именно с това се занимават. В тази насока, в съвременното общество, у нас, непрекъснато се говори за пари, за инвестиции, за размера на външния ни дълг, а знаете ли на колко възлиза литературния ни дълг към света, например? Защото ако си мислим, че най-дълготрайните ни активи са златните резерви на БНБ, то жестоко се лъжем. Най-непреходни са произведенията на изкуството, те надживяват икономики, държави, нации и епохи. Защо, като се опитваме да намерим синоним на Великобритания, например, не казваме Страната на британския паунд, а Страната на Шекспир, или не казваме за Германия - Страната на дойче марката (ето че вече потънала в забрава заради еврото), а Страната на Гьоте и Шилер и така нататък. Затова ми се иска в централните новини да има специална емисия за нивото на литературата и изкуството у нас, за тенденциите в развитието, за очакваните насоки, за критиката, за разпространението, за отзвука и прочее, а не само за инвестиционния климат и почва и терен и особености и акции и котировки и индекси и прочее неща, които се грижат за благосъстоянието ни, но които са толкова себични и съсредоточени в себе си, че разглеждат литературата като някаква досадна странична мисловна човешка дейност, която само обременява опитите им да привличат инвестиции и да трупат състояния, като иска от тях да й обръщат повече внимание и да влагат безценните си капитали в развитието й.


Публикувано от aurora на 18.04.2006 @ 16:03:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   stanislav

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 23:47:32 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Мисли за българския писател и литературата" | Вход | 7 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мисли за българския писател и литературата
от rajsun на 18.04.2006 @ 17:11:23
(Профил | Изпрати бележка)
Така е))))


Re: Мисли за българския писател и литературата
от Marta на 18.04.2006 @ 18:04:05
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
ех, мечти

:)съм за де


Re: Мисли за българския писател и литературата
от kuklara на 18.04.2006 @ 18:07:27
(Профил | Изпрати бележка)
Познавам се с доста автори и мисля че поначало българската литература пък и изкуство е потънала в толкова само наши си български проблеми че би затормозила мисленето на свободните хора и няма да им е интересна.Казвам това като има и изключения като Георги Господинов,Виктор Пасков,Христо Бойчев но то изключението, както казват уж умните хора потвърждава правилото.


Re: Мисли за българския писател и литературата
от sradev (sradev@о2.pl) на 18.04.2006 @ 19:27:02
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
txkmo izrovih ot arhivite si edno ot tvoite predi6ni,
zabravih - pital li sxm te dali si syglasen da te dobavja v kolekcijata si (poglednah v avtorite

http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/bul/avtori.htm
no te njama tam)


Re: Мисли за българския писател и литературата
от Stanislav на 19.04.2006 @ 09:22:26
(Профил | Изпрати бележка) http://insinuaciia.hit.bg
Да, не си ме питал. Но с удоволствие давам съгласието си, за мен ще бъде особена чест да се озова до автори от величината на Ицко Пицко.

]


Re: Мисли за българския писател и литературата
от victoria на 18.07.2006 @ 09:40:26
(Профил | Изпрати бележка)
Всичко с времето си ... :))
Сега е време за творене,
ще дойде време и за ценене... :))
(и непременно истинският ще бъде оценен)


Re: Мисли за българския писател и литературата
от Stanislav на 14.09.2006 @ 17:46:24
(Профил | Изпрати бележка) http://insinuaciia.hit.bg
Да, на истинския ще носят истински цветя на гроба.

]


Re: Мисли за българския писател и литературата
от radi_radev19441944 на 09.10.2006 @ 22:17:14
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Прав сте - имам двама приятели- писатели. Единият е бодигард , а другият -мелничар.
Аз самият съм полуписател и полужелезар.
Разбира се, и литературата е полулитература.


Re: Мисли за българския писател и литературата
от petkraski (petkraski@abv.bg) на 29.08.2007 @ 10:10:47
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish19/p_kraevski/index.html
Бре, трактат!
Знаем ги тез неща. Но си мисля, че "качествена литература" е доста обширно понятие, за да се обеме дори в трактат от наброски. Все пак, поздрави за усилието. Приятелски. :)


Re: Мисли за българския писател и литературата
от Stanislav на 19.09.2007 @ 13:12:48
(Профил | Изпрати бележка) http://insinuaciia.hit.bg
Абе петкраски, това са някакви объркани мисли (като на джером к. джеромовия човек), дори до една краска не могат да го докарат. Какъв ти трактат, какви ти неща (това е въпрос - какви неща знаете?) "Качествена литература", че това дори не е понятие, това е афоризъм или притча, качествена може да е само хартията, на която се публикува. А усилието ми докара умствена недостатъчност, затова ви призовавам - не правете подобни неща приживе.

И аз приятелски!

]