Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 842
ХуЛитери: 0
Всичко: 842

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПоздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
раздел: Преводи
автор: salza

Искам да благодаря на випуск 83 -та на Милс Колидж заради предоставения ми рядък шанс да говоря на езика на жените пред публика.
Знам че има и мъже, които завършват образованието си тук и не бих искала да ги изключвам, съвсем не. Има една гръцка трагедия, в която гърците казват на един чужденец : " Ако не разбирате гръцки, моля кимнете с глава."
Във всеки случай, тези тържества по случай завършване на випуски се провеждат по неписаното правило, че всеки завършващ е мъж или поне би трябвало да бъде. Ето защо и всички ние сме облечени в тези роби от XX -ти век, които стоят така елегантно на мъжете, докато жените облечени в тях приличат на гъби или на бременни щъркели. Интелектуалната традиция е мъжка. Публичното говорене се извършва на публичен език - т.е. на национален или племенен език, а този племенен език е Езикът на мъжете. Разбира се, жените го научават, ние не сме безсловесни. Ако можете да сравните и намерите разликите в изказванията на Маргарет Тачър и Роналд Рейгън например, или на Индира Ганди и Генерал Сомоса, то кажете ми как става това. Живеем в мъжки свят и той говори на мъжки език. Всички използвани думи са думи на силата. Изминала си дълъг път, скъпа, но никой от пътищата не е достатъчно дълъг. Не можеш да стигнеш там, за където си се запътила, дори ако продадеш себе си, защото това "там" е тяхно ( на мъжете), а не ваше.

Достатъчно говорихме за думите на силата, сега да поговорим за битката на живота. Може би имаме нужда и от думите на слабостта. И вместо да ви кажа, че всички вие ще тръгнете напред от тази кула от слонова кост - колежа към Реалния Свят и ще направите успешна кариера или поне ще помогнете на вашия съпруг на изгради своята и с труда си ще правите страната ни силна и преуспяваща във всяко начинание - вместо да говоря за силата, какво ли би се случило ако точно сега и тук пред вас започна да говоря като жена? Май няма да звучи уместно. Напротив - ще звучи ужасно. Какво ли би станало ако ви кажа, че първата ми, ако не и единствена надежда за вас, е ако искате деца, да ги имате. Е, не бих ви пожелала тълпи деца, две са достатъчни. Надявам се, че ще те бъдат красиви. Надявам се, че вие и те ще имате достатъчно храна, топъл и уютен дом, приятели и работа, която харесвате. А тези ли бяха вашите причини да постъпите в колеж? Нима това е всичко? Ами успехът?

Всеки успех е провал за някой друг. Успехът е Американската Мечта, която ние продължаваме да сънуваме, защото повечето хора, включително и ние като нация от 30 милиона, живеем напълно будни в ужасната реалност на бедността. Не, аз не ви желая успех, дори не искам да говоря за него. Искам да говоря за провала.

Вие сте човешки същества, затова вие ще срещнете провала. Ще срещнете разочарование, несправедливост, предателство и непоправима загуба. Ще откриете, че сте слаби, въпреки че сте мислили, че сте силни. Ще работите, за да притежавате вещи и след това ще откриете, че те ви притежават. Ще се озовете, а знам, че сте били и преди, в тъмнината, сами със страха си.

Единственото, което се надявам за всички вас, мои сестри и дъщери, братя и синове, е че ще можете да живеете там, в тъмнината. Да живете на място, което е отречено от нашата рационална култура на успеха. Според нея това е място за изгнание, необитаемо и чуждо.

Е, та ние вече сме чужденци. Жените като жени са в повечето случаи изключени и стоят далеч от самодекларираните мъжки норми на това общество, в което човешкото същество се нарича Мъж, единственият почитан бог е мъж, единствената посока е нагоре. Е, това е тяхната страна, а сега нека погледнем нашата. Не говоря за секса - това е една съвсем друга вселена, където всеки мъж и жена са сами за себе си. Говоря за обществото, или така наречения свят на мъжете, в който конкуренцията, агресията, насилието, властта и силата са институционализирани. Ако искаме да живеем като жени ни се налага сепаратизъм - Милс Колидж е мъдро въплъщение на този сепаратизъм. Светът на военните игри не е направен от нас или за нас, ние дори не можем да дишаме въздуха там без маски. А сложиш ли веднъж маската, ще ти бъде много трудно да я свалиш. А какво ще кажете да продължим да правим нещата по свой начин, точно както вие тук в Милс сте правили? Да правим нещата не "ЗА" мъжете и йерархията на мъжката сила - това е тяхната игра. Не и "СРЕЩУ" мъжете - и това пак е според техните правила. Да започнем "ЗАЕДНО" с всички мъже, които са с нас - това е нашата игра. Защо е необходимо една жена с висше образование да се бори с мъжа-мачо или да му слугува? Трябва ли тя да се чувства задължена да живее своя живот според неговите условия?

Мъжът-мачо се страхува от нашите условия, които съвсем не са рационални, позитивни, конкурентни, и т.н. Затова той ни е обучил да ги презираме и отричаме. В нашето общество са живели и живеят жени, които са били презирани за това, че принадлежат към тази част на живота, която включва и поема отговорността за безпомощността, за слабостта, за болестите, за ирационалното и непоправимото, за всичко което е скрито, инертно, неконтролируемо, животинско, нечисто - т.е. долината на сенките, дълбокото, дълбините на живота. Всичко, което Войнът отрича и отказва е оставено на нас, а мъжете, които го споделят с нас и следователно ни харесват не могат да бъдат доктори, а само сестри, не могат да бъдат войни, а само цивилни, не могат да бъдат управляващи, а само индианци. Ето това е нашата страна, това е тъмната страна на нашата страна. А ако има светла страна - високи планински вериги и преерии от светло стъкло, то ние сме чували само приказките на пионерите за нея, не сме били там. Ние никога няма да стигнем там ако подражаваме на мъжа-мачо. Ние ще стигнем там само ако вървим по нашия собствен път, като живеем на него, като вървим през тъмнината на нашата собствена страна.

Надявам се, че вие ще живеете там не като затворници, които се срамуват, че са жени, нито като съгласяващи се със всичко пленници на една психопатска социална система, а като местни граждани. Надявам се, че вие ще се чувствате у дома си, че ще поддържате дома си, че ще бъдете господарка на себе си, която има своя собствена стая; че ще вършите работата си, независимо какви умения притежавате - в изкуството или науката, техниката, или управлението на компания, или чистенето на праха под леглата, но когато ви кажат, че това е второразредна работа, защото се върши от жена, надявам се, че ще им кажете да вървят по дяволите докато не ви дадат равностойно за труда ви заплащане. Надявам се, че ще живеете без необходимостта да доминирате, но и без да имате нужда да бъдете доминирани. Надявам се, че никога няма да бъдете жертви, а ще имате влияние над другите.

А в момента, когато се провалите и бъдете победени, когато ви боли, когато сте в тъмнината, тогава надявам се ще си спомните, че тъмнината е вашата страна, че вие живеете в нея, че в нея не се водят и не се печелят войни, но в нея, в тази ваша страна е бъдещето. Нашите корени са в тъмнината, Земята е нашата страна. Защо да чакаме благословия отгоре, вместо да се огледаме наоколо и надолу. Нашите надежди лежат тук, а не в небето, пълно с въртящи се шпионски очи и оръжия, те са тук долу на земята. Но не гледана отгоре, а гледана отдолу. Не в светлината, която заслепява, а в мрака, който храни, там където човешките същества отглеждат души.

Ню Йорк, 1989 г.


Публикувано от hixxtam на 27.01.2006 @ 20:28:06 



Сродни връзки

» Повече за
   Преводи

» Материали от
   salza

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 04:11:47 часа

добави твой текст
"Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин" | Вход | 10 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от copie на 27.01.2006 @ 21:20:45
(Профил | Изпрати бележка)
Дълбок текст... макар да имам възражения.

Обичам "Землемория" и пишещите с лява ръка :))))))

Благодаря, сълза!


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 04:58:28
(Профил | Изпрати бележка)
Да, и аз имам възражения, но ценното в него е женската гледна точка. :)))

Благодаря и аз.

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от fightingone на 27.01.2006 @ 21:43:13
(Профил | Изпрати бележка) http://vivian.blog.bg
Благодаря ти за утехата и удоволствието, които открих в тези великолепно преведени думи, благодаря ти за страхотния превод на този страхотен текст, за всичко ти благодаря, salza!!!


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 05:00:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Мария, и аз те чета, макар да нямам време да коментирам :)))

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от lary на 27.01.2006 @ 22:56:22
(Профил | Изпрати бележка)
И авторката и превода - заслужават внимание!
Ако - феминизма...


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 05:02:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, макар да не съм феминистка. По скоро съм за вникване в различните гледни точки, за разбирането, което се постига толкова трудно.

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от libra на 28.01.2006 @ 04:59:08
(Профил | Изпрати бележка)
5
и без коментар


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 05:03:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Либра :)))

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от bogpan (bogpan@mail.bg) на 28.01.2006 @ 08:00:56
(Профил | Изпрати бележка) http://bogpan.wordpress.com/
Да започнем “ЗАЕДНО
Мисля, че това е най-ценното
и " Техану"


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 17:10:37
(Профил | Изпрати бележка)
Да, ЗАЕДНО Е начинът...:))) и опитвайки се да видим и другата гледна точка.

поздрави :)))

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от peri_pathetic на 28.01.2006 @ 12:19:32
(Профил | Изпрати бележка)
Хм, ще взема да чета фентъзи...
Поздрави от един левичар :)


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 28.01.2006 @ 17:12:07
(Профил | Изпрати бележка)
И от мен поздрави, макар да пиша с дясна ръка :)))

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от gumbert на 24.02.2006 @ 09:33:57
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за превода и аз. Наистина умни мисли и силни думи Искам да говоря за провала.

Вие сте човешки същества, затова вие ще срещнете провала. Ще срещнете разочарование, несправедливост, предателство и непоправима загуба. Ще откриете, че сте слаби, въпреки че сте мислили, че сте силни. Ще работите, за да притежавате вещи и след това ще откриете, че те ви притежават. Ще се озовете, а знам, че сте били и преди, в тъмнината, сами със страха си.

Винаги съм искал и стараел да уважавам и обичам жените. Те заслужават това. Има глупави жени и глупави мъже, умни жени и умни мъже. А също и жестоки. Жестокостта на мъжете пораждат ненавистта на жените, които слагат под един знаменател всички нас-мъжете. А не би трябвало. "Това е тъмната страна" на нещата. Живея с илюзията, че интелигентността ще превъзмогне тъмните дълбини и мрачните страни на нашия живот.


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 24.02.2006 @ 21:37:41
(Профил | Изпрати бележка)
Има само човеци, които заслепени от илюзиите и криволиците на ума не могат да видят блестящата вътрешна същност. А древните са казали, че умът трябва да гледа света с очите на сърцето.

Сърдечно благодаря за коментара

]


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от sradev (sradev@о2.pl) на 28.03.2006 @ 23:12:10
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
thank's for the translation
keep smile
and be yours


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от radi_radev19441944 на 11.04.2006 @ 20:31:23
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Тектстът е великолепен , преводът- абсолютен.
Но феминизмът е неразбираем за мен. Мисля , че никой на никого не забранява да прави това което може -било то мъж или жена. Най- малкото пък в Америка. Що се отнася до онези отвратителни типове , които тиранизират другия пол - това е вече друг въпрос. Труден въпрос.
Останалото е избиване на комплекси.
Благодаря и всичко хубаво.


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от mariq-desislava на 04.06.2010 @ 11:34:20
(Профил | Изпрати бележка)
много земно изказване
за мен, двойно въздушната, това е сякаш от друга планета


Re: Поздравителна реч написана с лява ръка - Урсула Ле Гуин
от salza (lorien575@abv.bg) на 22.09.2011 @ 07:40:23
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, добре е да сменяме преспективата и дори парадигмата от време на време...

]