Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 841
ХуЛитери: 4
Всичко: 845

Онлайн сега:
:: pc_indi
:: pastirka
:: Marisiema
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКривото пространство
раздел: Есета, пътеписи
автор: condor

На кривата ракета космоса и е крив.
/ Народна Мъдрост/


Продължавам с въведението в теорията на изкривеното пространство.
Като за начало - не се стряскайте като чуете че няма право пространство. Няма хомогенно пространство. Пространството по своята същност е нехомогенно.
Хомогенното пространство има еднакви свойства във всички направления.
нехомогенното пространство има различни свойства в различни направления - но също и в различни координати.

Когато един обект се движи в пространството - пространството се изкривява. За наблюдател в един такъв обект пространството е сгъстено в посока на движение, ако един такъв наблюдател погледне зад себе си - пространството назад е разредено.

Времето става силно нехомогенно в движеща се система. Ако системата се движи със скоростта на светлината - то времето в посока на движение става нулево - тоест не може да има никакво движение напред. Движението в другите координатни оси е възможно. Движение в обратна посока е възможно. Ако приемем че една система се движи напред със скорост равна на скоростта на светлината - то това е равносилно на стоене на тялото в покой в изкривено пространство - където пространството е силно сгъстено напред, силно разредено назад и нормално нагоре и настрани.

Това е едно и също със положението на тялото във силно гравитационно поле.
В гравитационното поле пространството е сгъстено в посока на масата и разредено в обратна посока.
Затова ние можем да разглеждаме телата в гравитационно поле като тела в покой - поставени в изкривено пространство.
Ако поставим едно тяло в изкривено пространство - то това тяло запазва състоянието си на покой - всъщност ако имаме абсолютен покой тялото ще си остане неподвижно. Но ако тялото се движи по инерция - то тази инерция се запазва в гравитационното поле - колкото по сгъстено става пространството - толкова по-голяма става скоростта в гравитационното поле, ускорението в гравитационното поле нараства.

Да го кажем по другоятче - геометрията на изкривеното пространство е продължение на геометрията на гладкото или неизкривено пространство.
Закона за запазване на инерцията във празното пространство се запазва в гравитационното поле- но сгъстяването на пространствената геометрия се компенсира с нарастване на скоростта / ускоряване на тялото/ или свободно падане.

Другото интересно свойство на пространството е изкривяването покрай областите на голямо струпване на енергия.
Натрупаната енергия е равносилна на маса. Натрупаме ли голямо количество маса - пространството се разширява в близост до тази маса.

Колкото повече маса струпваме на едно място - толкова повече ново пространсво се отваря.
Това е накратко идеята на черната дупка. Натрупваме огромно количество маса - вследствие на това се отваря огромно количество пространство. Това пространство има формата на сфера - но радиуса на тази сфера е малък.

Изкривяването на пространството в областта на черната дупка е толкова силно че се получава един ефект - познат ни като пълно вътрешно отражение. Всичката светлина изпратена навън се отразява обратно вследствие на пречупването на светлината при преминаване от по-гъсто - към по-разредено пространство.

В черната дупка се получава още един ефект - ефекта на спиране на времето.

Ако едно тяло попадне в областта на черната дупка - то изкривяването на пространството изкривява времето. Времето си има посока - подобно на векторите. В едно неизкривено хомогенно пространство посоката на времето съвпада с посоката на движението, или ако не съвпада - тя е в същата полуравнина.

В черната дупка посоката на времето е към центъра на черната дупка.
Сега това твърдение го оставяме висящо, без доказателства или обяснения.

Изкривяването на пространството на Земята и в Слънчевата система не е никак малко. Кръговото движение на Земата около Слънцето, обикалянето на Луната около Земята е следствие от изкривяването на пространството.
Може би е възможно да виждаме кривината на пространството - но нашите сетива са устроени по-различно. Ние усещаме гравитацията - по този начин ние се ориентираме и заемаме винаги такава позиция че краката ни да са към сгъстеното пространство.
Но за светлината това отклонение става по друг начин. Светлината се отклонява, но винаги запазва скоростта си в посоката на движение.
Понеже масата на светлината е много малка в сравнение с масата на други частици - то ние сме свидетели на промяна на енергията на светлината - променя се дължината на светлината, скоростта на светлината се запазва.

Последното мое твърдение е под въпрос. Ще трябва да проверя дали имаме отместване на спектъра в една или друга посока.
Ще се спра до тук. Надявам се да чуя вашето мнение по въпроса. Тука не е научен форум - така че мненията на аматьори и непрофесионалисти са приветстани и желани.


Публикувано от BlackCat на 08.01.2006 @ 06:34:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   condor

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 08:51:50 часа

добави твой текст
"Кривото пространство" | Вход | 4 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кривото пространство
от sradev (sradev@о2.pl) на 08.01.2006 @ 10:54:25
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
продължи приказката - в 127-мерното пространство (или 433) имало едни струни от по-засукано пространство, които си мислели, че са елементарни частици, но в същност били резултат от бърничкането с вилица в тези спагети през Оня Който Ровичка. та като дръннеш по струните и Мелодията на Сферите ти пее (но това е от друга приказка).


Re: Кривото пространство
от condor на 08.01.2006 @ 16:19:20
(Профил | Изпрати бележка)
Мъчих се с тая струнна теория - ама много ме затрудни. А и нещата в нея са прекаленно много абстрактни. Затова се опитвам първо да си изясня за себе си ефектите на специалната и общата теория на относителността.
Ако успея да пресъздам добра картинка - ще мина нататък.




]


Re: Кривото пространство
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 08.01.2006 @ 15:19:57
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
Ще трябва да проверя дали имаме отместване на спектъра в една или друга посока.
______________________________
не е ли това отместване именно в основата на действието на полицейския радар, отчитащ скоростта?

поздравления за дискусията, която предизвика, condor!


Re: Кривото пространство
от condor на 08.01.2006 @ 16:22:23
(Профил | Изпрати бележка)
Да - това е ефекта на Доплер.
Ефектът на Доплер се среща още при звука - когато една линейка се приближава или отдалечава - звукът се мени.
Същият ефект се ползва за познаване на скоростта на отдалечаващи се галактики.
В медицината този ефект се ползва в ултразвуковите томографи.

]


Re: Кривото пространство
от condor на 08.01.2006 @ 16:24:17
(Профил | Изпрати бележка)
Сложих един по-сериозен коментар към първата статия по въведение в кривите пространства.


Re: Кривото пространство
от bogest на 09.01.2006 @ 11:42:18
(Профил | Изпрати бележка)
Стабилното ти виждане, че в посока на светлината движението е нулево, ми говори, че приемаш скоростта на светлината за константа.
Няма те в момента, да кажеш да или не. Затова разсъждавам в моята посока.
Ако скоростта на светлината е константа, теорията за относителността става относително безпредметна. Тя остава без предмета си - относителността. И остава да се мотае само в границите на светлинната скорост. Тогава промените на времето, които никак не те притесняват в съжителство с константната скорост, по отношение на нея стават абстрактни понятия. Нямам нищо против подобна логика. Само искам да видя коя е новооткритата от теб система, която побира и едното понятие и другите абстракции.

Пример: (много ясен при това). Има 4 основни измервателни системи за температура, възприети в света. Не казвам, че няма други, които може да са и значително по-ефикасни. Само улеснявам примера. Целзий, Ромюр или Реомюр, Келвин, Фаренхайт. Тези температуро измерващи системи се ползват независимо и зависимо една от друга в различни държави и области на живота. Пределно ясно е, че прилагането им не създава хаос в развитието на човечеството, а още по-малко в космическото съществуване. Но също толкова ясно е, че всяка от системите се прилага там, където тя е необходима и друга не би я заместила толкова удачно.
Да не говорим за други видове мерни единици, че негрите са черни, европейците - бозави, кравите имат по два рога, а къртиците живеят без никакви очни отвори и не мислят и да умират или пък да проглеждат.
С тези смешки, категорично искам да кажа, че лично аз виждам многообразието на формите на съществуване като нещо напълно естествено, както и йерархичните системи, които обединяват идентични форми на съществуване. Затова абсолютизирането на скоростта на светлината, която според потвърденото ти твърдение, занулява всички скорости в нейната посока в моята логика довежда съществуването на милиарди форми до логически, не философски, а чисто физически абсурд.
Затова искам да разбера, какво ти имаш предвид като предимствено поставяш константата на (на всичкото отгоре не абсолютно точно фиксирана от теб) скорост ок. 300 хил. км/с.
Или имаш нещо предвид и можеш да го кажеш, или не си домислил и се нуждаеш от време и затова се изразяваш нееднозначно.
Проявявам жив интерес.


Re: Кривото пространство
от condor на 09.01.2006 @ 15:01:32
(Профил | Изпрати бележка)
Абстрахирай се от времето.
Приеми че времето не съществува като отделна променлива.
Времето е функция на пространството.
Времето е моментна снимка на положението на частиците или на енергията в пространството.
Някой твърдят че времето е четвъртата координатна ос. Но четвъртата координатна ос е директно зависима от останалите 3 координатни оси.
Уравнението не Шродингер е без времева променлива. Тоест - времето може да се изключи при описване на позицията на енергията в пространството.
Разбира се че ние можем да правим моментни снимки на пространството и на позицията на енергиите или на частиците в това пространство.
Основният елемент на моето виждане е че енергията се движи хаотично в различни направления и това движение ние измерваме чрез времевите снимки.
Но когато енергията се движи в едно от трите направления - нямаме време в това направление.
Не може да има никакво допълнително движение в това направление.
Теорията на относителността потвърждава това. Слабото място на специалната теория на относителността е че тази теория допуска че е възможно движение напред. Един вид - пускаме една ракета напред със скорост - равна на светлината - тогава космонавтът изстрелва светлинен лъч напред - и ако този космонавт направи измерване - то светлината ще лети напред пак със скоростта на светлината.
Нали разбираш че това няма как да стане.
В момента - когато ракетата достигне скоростта на светлината - то тогава цялата ракета и космонавта вътре в нея се превръща на светлина.
Това е огромно количество енергия. Няма как да го постигнем по никакъв начин.
А ако се опитаме да спрем една такава ракета - то ние ще я разрушим.

Тази материя е много трудна за разбиране.
Нормално е читателите ни да оредеят и да изчезнат съвсем. Затова още в началото писах че това е само за хора с много силно въображение или за специалисти.

Но ти не се отказвай - ние / хората / сме способни да разберем това което става в природата, ние имаме капацитет да опишем света в който живеем. Дори понякога ежедневните възприятия да ни казват друго.

]


Re: Кривото пространство
от bogest на 09.01.2006 @ 16:55:00
(Профил | Изпрати бележка)
Не не Кондор. Няма кой да улови нито усещанията ти нито мисълта ти, ако ти не ги предадеш чрез някаква форма на езика. Дали ще е чрез повествование или прокламация, ти трябва да намериш език за изказване.
Ето сега махна собствените си устои. Времето и пространството. Ако продължиш, най-естествено ще игнорираш и материята. Пак казвам, нищо против каква да е логика, стига тя да включва всички съществуващи неща.
Възприемам времето като фунция на пространството, но не виждам логиката ти за самостоятелното му съществуване. Забелязвам, че говориш за пространството като за теоретична постановка, т.е. нещо без физическо съдържание, но не мога да се съглася с такова гледище. Обяснявам веднага. Пространството като ВСЯКО ЕДНО НЕЩО в нашия познаваем космос, има форми на съществуване. Две са основни: обем и предмет. Ясно се разграничава пространството което обема нещо друго и естествено то е с разредена спрямо другото среда, от пространството, което представлява самото нещо - едно паве да речем. От динамиката на съдържимото в съдържащото се поражда в не нечие друго а в човешкото съзнание необходимата за измерване на динамиката и статиката величина, тъй нареченото време. За разлика от ФИЗИЧЕСКОТО пространство, времето е само понятие, абстракция. Както в предния пример който ти приведох, топлината е съществуваща, докато ако се стремиш да щипнеш един градус, можеш да създадеш цяла абстрактна философска система, но така или иначе, ако не заплашваш със смърт твоята аудитория, няма как да изкараш един единствен градус и да убедиш хората че той съществува като самостоятелна единица в света на материалните обекти и субекти.
За да ти говоря по този начин, аз си представям всяка дума и всяко понятие, които използвам в разговора ми с теб, но си представям и точното място на всички тях. Кое е лук, кое е подправка, кое е брашно, кое е тенджера, кое е благодарна целувка за домакинята, какво е топла длан и т.н.. Всички те участват в една домашна сцена на уют, но аз не ги пъхам всички в тенджерата или да ги нарязвам наситно и да ги поръсвам със сол. Напротив - в съзнанието си аз отбелязвам естеството на тяхната субстанция и много добре знам, че една целувка, тъй като тя е понятие и се мери чрез ВРЕМЕ, може да бъде физически хваната в ръка единствено ако е заснета на лента, кадърът е отрязан и пръстите са се свили като в шепата остава не целувка някаква, а единствено нашата взаимна уговорка, че от днес нататък ще наричаме точно това, точно целувка.
Ще ти подскажа нещо. Енергията също не е предмет. Самата тя представлява свойство на движението, докато самото движение може да бъде функция на енергията. НО. Най-ясните засега, за човека, доказателства за съществуване на енергия някъде си са: топлината и светлината. Пак си натрапвам гледището. Една и съща ли е отделената топлина и светлина при движение на атомите в кристалната решетка на гирата ти в коридора ти и тези отделени при горенето на свещ в тъмна стая. Изчисли, моля, с каква скорост тези ВИДОВЕ светлина ще се разпространяват ако имат възможността да се движат в един и същи вид (плътност) пространство. Пак се връщам на термометрите. Ако живееш на Марс ще ти трябва термометърът на Келвин, докато на Венера е по-подходящ този на Фаренхайт. И то защо. Защото на светлината, като на всяко друго нещо му намаля скоростта, когато се отдалечава от източника си на енергия и по трудно стига до Марс.
Така и не си предложил лабораторна опитна постановка, в чиято среда да се дефинират понятията, за да могат да служат за комуникация.

]


Re: Кривото пространство
от condor на 09.01.2006 @ 19:28:19
(Профил | Изпрати бележка)

Материята е вид складирана или застопорена енергия. Материята може да бъде трансформирана в енергия.
Дали ще говорим за твърди предмети или за топлина или за светлина - всичко е енергия.
Трансформирането на една енергия в една или друга форма не променя никога количеството енергия - енергията е винаги еднаква по количество. Тази енергия се движи в пространството. Самото пространство се изкревя при натрупване на енергии.

Това е накратко картинката. А времето е само една абстракция - моментна снимка на положението на енергиите. Пространството се променя непрекъснато - самото пространство е функция на енергиите.
Материалното проявление на енергиите не променя количеството енергия.

А за светлината - тя се движи винаги със скорост = с. Няма значение дали се приближава , отдалечава или дали ще я вкараме в затворено пространство.

]


Re: Кривото пространство
от bogest на 09.01.2006 @ 23:05:16
(Профил | Изпрати бележка)
"Материята е вид складирана или застопорена енергия. Материята може да бъде трансформирана в енергия."
"застопорена" - глаголът е в страдателен залог, дори не е глагол без спомагателния глагол "е". А само деепричастие. Пак не се заяждам.
Ти си го казал, не аз. Използването на думите говори за това, което правиш. Ти търсиш, ти се луташ и търсиш да налучкаш верният извод, точната формулировка. Иначе няма да вмениш на материята излишното за нея състояние на застопореност, защото веднага викаш на помощ господ, а доколкото забелязах, до сега го нямаше предвид. Няма начин да не откриеш това, което търсиш, но предположих, че си значително по-заинтересуван и ще се подготвяш поне ден-два с точни и ясни доводи от точните книги и световни публикации на научни статии и бабини деветини от първа ръка за сравнение и доказателство на твоите предположения. Ще намина пак. Докато не изкараш от тази теория поне един квантов генератор няма да те оставя на спокойствие. Майтап. Всеки си решава сам какво и кого и защо и как да допусне. Подготви се малко. Прерови пак същите неща, може да си пропуснал нещо. Прочети Кант и Фрейзър като методология на мисленето. Думите ти ще станат впрегнати коне, мислите ти ще забърсват като пролетен вятър кората на главния ти мозък. И без това не проявяваш онова глупашко нещо горделивостта. Значи ще ти е по-лесно да си вземеш знанието от знанието на мнооого големите.
Кондор - Крилете са езотеричния символ на белите дробове, а белите дробове са философския символ на сободната мисъл.
Ако си пристрастен към този сайт, дай му за подарък една кратка, съдържателна гениална теория.

]