Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 874
ХуЛитери: 0
Всичко: 874

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИнтелектуалната парадигма - 28
раздел: Романи
автор: Mojsei

Как да развием индивидуалността си?

(Продължение)

За силата на смеха

-Идеята, хората в една общност да се веселят, е велика, но и смехът е толкова многообразен, че много често се използва като параван на прозираща користолюбивост - подхващам аз разговорът ни с Джиги.-Наскоро прочетох един текст, озаглавен "Притча за Мойсей и Жезъла му". Исках да се убедя, че поетите могат да се веселят. Картината ми се видя жалка и отидох при автора заедно да се посмеем над Мойсей. И ето ти изненада - авторът се отказа от текста си. Отидох при аплодиращата публика и там същата история - оправдания, мрънкания. Написах допълнение към притчата с надеждата да се завърже смях, но харата се изпокриха - не им се занимавало с нова литература…Единствено приятелят ми Людмил повдигна един невероятен въпрос - този за неблагодарността, който има и смешна страна, но той пък беше зает горкият, да обича човечеството и така не успяхме да се посмеем повечко.
С това ти доказвам, че смехът е трудна, ама много трудна работа, а аз се стремя да стигна до неговите основания чрез модела на интелекта…А смешното блика около нас - само да се протегнеш, но протягаш ръка, а то, изведнъж става тъжно и не защото реалността е тъжна, а защото не успяваш да го хванеш.
-А аз сега си спомням за една история, показваща каква голяма роля за овладяване на смешното има нагласата…По време на постановка декорите на сцената на театъра се подпалили и директорът, от мерки за сигурност, пуснал шута на сцената, който уведомил публиката за събитието, че театърът гори. Съобщението предизвикало неудържим смях, защото публиката възприела нещата като част от сценария. За да си поправи грешката, директорът се появил и съобщил същото нещо, което привело публиката в паника и тя започнала да напуска залата, а нещата се развивали пред очите й - горели само няколко декори -казва Джиги и е готова да се разсмее.
-Смехът е несъвместим с присмиването, с опитите за злепоставяне и това последното се преследва от Закона - продължавам аз разсъжденията си.-Показването на смешното е въпрос на познаване на цялостта на процеса и накърняването на неговата мяра може да се представи или като трагично или като комично в зависимост от общата тенденция на неговото развитие.
-В съвременната култура прелестите на съществуването се използват много усилено и упорито за прикриване на неговото окаяно състояние - казва Джиги.-И това не е естетическо представяне на живота, а негова естетизация, която обслужва идеологията, оплитаща като паяжина съществуването на хората.
-С появата на прагматичното направление в поезията, се появи и ситуация, която изобилства с комизъм - казвам аз.-Влиянието му се разширява, а, в същото време и виковете срещу него нарастват - нещо, което си има своята стародавна логика.
-И защо определяш стуацията като смешна? - пита Джиги.
-Защото тя предшества постигането на по-устойчиви и сериозни форми на общуване между авторите - отвръщам аз, изказвайки най-общо съображение.-Всички се борят за затваряне на цикъла и, в същото време, се боричкат и помежду си, и то не на шега, което определя трагикомичния характер на процеса.
-Религиозният примитивизъм днес буди смях в лицето на онези автори, които се опитват да го утвърждават, независимо от променената позиция на Църквата по този въпрос - казва решително Джиги.
-Съгласен съм с теб - отвръщам аз.-В същата позиция се поставят и онези, които в Сайт за нова художествена литература гръмогласно тръбят, че това не ги интересува…а реално водят отчаяна битка за запазване на някакви позиции в собствените си очи.
-А може би, смехът е прелюдия към раждането на нещо сериозно - казва мъдро Джиги.
-Споделям схващането ти - отвръщам бързо аз.-Сблъсъкът между авторите е нобходим, за да се стигне до положение, когато те ще дават всичко от себе си за утвъждаване на своите интелектуални продукти. А това ще сложи началото и на процес на тяхното творческо възпроизводство…
-А можем ли да нправим опит да покажем смеха като градивна сила?-пита Джиги.
-Трудна работа, но нека да опитаме - отвръщам аз.-Диапазонът му е така голям…Чуй следните два текста!


1.
Доктор си, нали? Ела!

-Доктор си, нали? Ела! -
казва ми Венета.-
Имам болки в гърба,
а те чакам час пред кабинета.

Моята приятелка Калина
тъй добре те е разбрала -
вече седмица се мина,
в селото ни стана хала.

Но не пожела да каже -
вкъщи прави нещо многократно.
"Тайна!-казва.-Ще ти го покаже…"
а ме гледа деликатно.

Каза още:"Ще те разбере,
щом гласа ти чуе,
парадигма ще ти избере,
според мярата ще я надуе!"

-Не, Венето! Стой! Поспри!
Ти дошла си чак в София
и добре ме разбери -
ще ти дам аз мойта философия.

-Но какво ще е това -
сепва се Венета.-
Ще го гълтам ли с уста
или ще напишем няколко сонета?

-Колко бързо ме разбра,
мила ми Венето.
Знаех си, че си добра -
тъй ще бъде общо взето.

Няма аз да те събличам,
но ще си говорим за сърцето -
вече май че те обичам,
туй откривам по лицето.

-Докторе! Но твоят кабинет
много ми допада -
нека пак да правиме сонет,
че така отново ми се пада.

-Колко си Венето, прагматична
и какви сонети правиш,
но молбата ми изрична
няма ти да я забравиш!


2.
Най-напред ще те помоля


Всички го познават като десен -
в Сайта той поднася ХуЛи,
няма текстове, но пък е лесен,
че не спира автори да брули.

С позицията си двупосочна,
в ролята на наблюдател,
гледната му точка не е точна,
но пък има самочувствие на създател.

Тук той всичко забелязва
и показва хитро намерение -
да лекува всяка язва,
за да няма отклонение.

Неукрепналите поетеси подпомага
като казва, че Мойсей с текстовете е опасен,
но позиция лява с това налага -
поизкривена и ставаща ужасна.

Но освен наляво и назад куцука -
автори за групата подбира
и се разпорежда смело тука,
че ще ги приватизира.

Не показва, че поезията разбира,
но това е нещо характерно
и така творбите коментира,
че го гледат стреснато и суеверно.

А когато ситуациите са лоши
и започнат левите напеви,
на поетите отпускат се галоши,
че по характер десните са леви.

С ляв характер, правещ се на лош,
без умора неудобни критикува…
Кой е той! Един Галош,
който, оставете го, така си псува.

-Знаеш ли Галош, какво е да си десен?-
Да се бориш за отделния поет,
а пък ти за групата си бесен
и с анонимности си презает.

С него водя разговор интимен
и го правим да е лесен -
той се крие като анонимен,
аз му пея прагматична песен.

Прагматикът е центрист
и умее да се забавлява,
а в изкуството - артист,
че с блага дума ободрява.

Най-напред Галош, ще те помоля,
без да ти налагам глоба,
да си вземеш друга роля
и да не разпръскваш злоба.

(Следва)


Публикувано от aurora на 28.11.2005 @ 09:11:44 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 9647
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Интелектуалната парадигма - 28" | Вход | 4 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Интелектуалната парадигма – 28
от rimoza на 28.11.2005 @ 10:28:13
(Профил | Изпрати бележка)
"Няма аз да те събличам,
но ще си говорим за сърцето -
вече май, че те обичам"
......................................
Ако настина лирическият ти
герой е искрен и я обича,
едва ли ще му е достатъчно
само това... :))))


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 10:34:33
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Лирическият ми герой, дотолкова се е заплеснал с тази философия, че това, за което ти говориш при него е една възможност, която тук се експлоятира в интерес на комичното...Не можеш да се усмихнеш на този текст, ако не го разбереш преди това...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от rimoza на 28.11.2005 @ 10:43:39
(Профил | Изпрати бележка)
Усмихвам се съвсем добронамерено,повярвай,
платоничната любов е много красива,
но уви, тя не е споделена и щастлива...!
(няма повече да се усмихвам, щом така искаш)

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 11:16:53
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Обратно, искам само да си усмихната...и стига с тези платонични изпълнения...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от rimoza на 28.11.2005 @ 11:26:56
(Профил | Изпрати бележка)
:)))))))))))))))
Доволен ли си сега !?!

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 11:32:13
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Познавам само усмихнатата и любеща Римоза...и тогава съм повече от доволен....

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от rimoza на 28.11.2005 @ 11:51:52
(Профил | Изпрати бележка)
Най-после успях,
да те направя щастлив...?!
:))))))))

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 11:57:53
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Това, което казваш си е направо вълнуващо - хората, събрани в този Сайт да искат да се правят щастливи...Забележително! Това е твоя заслуга не просто към мен, а към разбирането на процеса на правенето на новата художествена литература. Поздравление!

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от rimoza на 28.11.2005 @ 12:15:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря !
Искрен поздрав и от мен !
Но бих предпочела,
да не си толкова,
дидактично студен...! :))))

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 12:34:14
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Хубаво е, че го усещаш - това е една атрибутивна страна от характера на моя герой Мойсей, която има и защитна роля...Когато прекрачим този праг...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от bogest на 28.11.2005 @ 10:37:31
(Профил | Изпрати бележка)
Рядко се ядосваш Мойсей. Сигурно си доста мъдър.
Веднъж ядосан написа най прекрасното си стихотворение, защото искаше да защитиш една фея.
Но в идеологията си стъпил на грешен постамент. Думите ти са язвителни, без да правят язви.
Само първото ти изречение ще цитирам: "Идеята, хората в една общност да се веселят,". Чия е тази идея - твоя ли? Ако е твоя или на господ, значи аз не мога да ти се посмея ей сега тук пред монитора на РС-то ми, без участието на никаква общност и без разрешението на идеолозите.
Ще се опитам да ти спазя предписанията, ама дали ще мога. Още малко и на новородените ще кажеш откъде е по-добре да излязат и да не правят на майките си цезарово сечение. Апропо те понякога сами го искат, за да запазят по-дълго сексуалните си способности. Защо ли? Сигурно са безпътни и неукрепнали личности. Аз пък си мисля, че усещането за живот е същата онази потенция, която всички си пожелават и заради нея и се любят и се убиват едни други.
А дали си струва, само хората с развит индивидуализъм решават сами за себе си. Останалите просто се подчиняват на законите на живота, които просто няма кой да съчини, защото те се променят без секунда почивка.


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 10:59:48
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Коментарът ти е мъдър и уравновесен - показва постигнато вътрешно равновесие, което в днешни времена си е направо богатство.Но защо писането ти изпреварва мисълта? По повод на твой текст ти правя хвалебствен коментар, защото са малко тези, които познават като поети природата на еротичното, а ти търсиш нещо друго, което не съществува...Тук - същото!? Идеята ХуЛиТе-рите да се веселят е велика, но не е моя - това е политика, прокарвана в Сайта, ако не си разбрал...Радвам се, че се обади...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от bogest на 28.11.2005 @ 12:43:05
(Профил | Изпрати бележка)
Няма да забравя едно анимационно фолмче за зодиите.
Стрелецът беше нарисуван така: кентавърче с глава на счетоводител. Вади си лъка, стрела от колчана, прицелва се някъде си и стреля. След това отива до където се е забила стрелата изкарва тебешир и очертава около острието й точка и после кръговете на цяла мишена.

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 28.11.2005 @ 20:13:00
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Оригиналността на този ти коментар е начинът, по който се опитваш да поставиш етикет... А аз да седна да ти обяснявам или убеждавам...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от lusi на 29.11.2005 @ 01:17:01
(Профил | Изпрати бележка)
Смехът е заразителен, лесно се прихваща и трудно се лекува... Защо има толкова много имунизирани?


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 29.11.2005 @ 07:17:03
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
О, Луска? Добре дошъл! Защо не кажеш дали добре съм развил твоя образ...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от lusi на 30.11.2005 @ 06:23:54
(Профил | Изпрати бележка)
Прав си

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 30.11.2005 @ 16:43:51
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Хайде де...

]


Re: Интелектуалната парадигма – 28
от mojsei на 29.11.2005 @ 17:37:01
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Тук коментарите са 16, а на личната страница - 13?