Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 863
ХуЛитери: 1
Всичко: 864

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНовата художествена литература (НеоХуЛи-2)
раздел: Други ...
автор: Mojsei

Предпоставките

Сред многобройните предпоставки за разработването и развитието на литературата и в частност и на художествената литература е и Теорията на литературата, чиято методология се гради, от една страна, от философията, а, от друга страна, от модела / парадигмата / на генезиса на знанието, който модел играе ролята на системно-структурна методология на литературата, която методология се прилага ситуативно при разработването и при анализа на литературната творба.
Тук, съвсем накратко, ще направим постановка на въпроса за философията като методология на художествената литература, който съвпада с въпроса за методологическата култура на авторите на литературни текстове.



Философията като методология на художествената литература


1.
В края на 1989г. всички разрабхме, че светът решително се е променил, че светът вече не е същия, че светът ще трябва да тръгне по нов път на развитие. Но какво се бе случило със света? Това и досега си остава загадка.

Допълнение 1. Чак в края на 2001г. стана ясно, че светът няма да се интегрира, а ще се глобализира, а това са два, взаимно свързани процеса, но, в същото време, те са и твърде различни.

Допълнение 2. Над България падна плътната завеса на негативизма и нихилизма, и се започна процес, обратен на очакванията и на възможностите на страната ни за интегриране със света.

Допълнение 3. През 1985г. вече имах разработен свой интелектуален продукт - философията на прагматичния човек и на тази основа развих нейната интерпретантна функция чрез специално теоретично изследване.

Допълнение 4. В няколко сайта на Интернет, които са с ориентация към създаване на новата художествена литература, чрез многобройни публикации, положих основите на прагматичното направление в Новата Художествена Литература.


Обобщение. Всеки автор, чрез своите текстове отразява по своеобразен начин процесите на живота, а те са нови. Това създава проблем за методологическата подготовка и култура на писателите и поетите.


2.
Най-общо философията може да бъде определена като логика за преобразуване на действителността, а с това и като логика за възпроизводство на човешката индивидуалност на равнището на нейната човечност.

Пояснение. Човек се идентифицира като такъв не просто с това, че произвежда, а с това, че възпроизвежда човешката си същност човечно, т.е. цялостно - като хармонично единство на емоционалност, рационалност и воля.

Допълнение 1. Единството на мислене, чувства и воля прави философското разсъждение, във всеки един момент, саморефлективно или екзистенциално. Ето защо поезията е сполучлива форма за разработване на философското знание, а самата поезия влиза във връзка с философията и променя своя вид като става равноправна сред останалата литература.

Допълнение 2. В ИНГА / Интердисциплинна Гражданска Академия / в продължение на около една година обосновах интердисциплинността като ситуативна системно-структурна методология, което има пряко отношение към разработването на новата художествена литература.


3.
Възпроизводството на битието и на индивидуалността, на основата на привеждащата ги в единство дейност, е обект на философското изследване и изложение.

Пояснение. Относително самостоятелни предметни области на философското изследване и изложение са битието, дейността като негова същност и съществуването, които се разработват в самостоятелни учения.

Допълнение 1. Битие, дейност и съществуване са в единство, тъждество и различие помежду си и затова всяко от тях е особен предмет на философско изследване, имащо свое специфично, но оставащо си саморефлективно, съдържание.

Допълнение 2. Превръщането на мисленето в предмет на изследване води до разработването на теорията на познанието като философска дисциплина, но дори и в този случай философските понятия са съдържателни, а не откъснати от действителността.


4.
Като съобщаваща човечността на човешкото и утвърждаваща тяхното тъждество, философията с това доказва и собствената си потребност да се усвоява като самосъзнание за заеманото от човека място в обществото, а това е човешка потребност.

Пояснение. Философията е наука за най-общите закони на развитието и на природата, и на обществото, и на човешката дейност.

Допълнение 1. Формите, в които съществува знанието, като съдържание на съзнанието, са езикът и писмеността. Ето защо, както писането, така и четенето са устойчиви страни на дейността, но броят на хората, които търсят знанието, а и броят на учените, които създават знание, бележи тенденция на намаляване.


5.
Чувствата, желанията и знанията преминават едно в друго и това е процесът на мисленето като основа на интелектуалната способност на човека.

Пояснение. Възпроизводството на знанията става чрез размишление върху съдържанието на съзнанието, а то е субективирана обективност.
Възпроизводството на чувствата протича като емоционален процес.
Възпроизводството на желанията протича като волеви процес.

Допълнение 1. Всеки човек мисли, но не всяко мислене е философско. Мисленето е страна на дейността, а философското мислене е страна на социалноактивната дейност, която го прави процесуално. Чрез този тип дейност битието и съществуването достигат до тъждество, задаващо и тяхното различие.

Допълнение 2. Исторически философията се е обособила като удобен параван за псевдоучени, които са се приютили в удобната ниша на идеолозите. Като такъв ще посоча Карлос Кастанеда, чиято философия се утвърждава като водеща в съвременния свят.
/ Следва /


Публикувано от BlackCat на 06.09.2005 @ 21:52:14 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:17:56 часа

добави твой текст
"Новата художествена литература (НеоХуЛи-2)" | Вход | 6 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от pisana на 06.09.2005 @ 22:18:55
(Профил | Изпрати бележка)
Чакай, чакай малко. Преди да пуснеш следващото разясни ми малко това. Ама простичко, че когато стигнах до края забравих началото. Та обясняваш за философията в “новата художествена литература”. Ами тук си събарям бълхите здраво.
После разглеждаш въпроса като рекламно лице на Карлос Кастанеда и се чудиш защо се “бележи тенденция на намаляване.” някъде си. Хайде сега прояви търпение и обясни така, че и аз да замажа перчема.


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 06.09.2005 @ 22:48:27
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
1. Чакам не малко, а достатъчно - почти година.През това време какво стана? Написал съм го. Ти прочете ли? Учредил съм прагматично направление в художествената литература. С теб самата какво свършихме докато чакахме?
2. Да! Коментарите имат своето значение за изясняване на написаното. Съгласен съм, че текстът е труден, но това е представяне на цяла философия. Кратко! По този начин колко други въппроси се поставят? Виж как този въпрос е решен от П. Зарев в неговата Терия на литратурата и виж аз как го решавам!
3. Този текст е своеобразен тест за методологическата подготовка на авторите, а това значи и на теб самата. Какви въпроси решихме с теб за изминалото време?
4. Посочвам К. Кастанеда като идеолог, т.е. като човек на лъжата, а ти ми говориш, че съм му рекламно лице?
5. Това ти го казвам като загрявка. Току що коментирах последният ти текст - "Уроци", който има страхотен финал. Теб те привлича социалната проблематика, но в логиката й допускаш съществени грешки. В същото време, напипваш реални проблеми от живота. Ето защо е нужна философската подготовка, която играе ролята на методология. А, че не всичко ще разбереш, не се притеснявай...Продължавай да питаш. Разчитам на коментара....

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от pisana на 07.09.2005 @ 00:18:57
(Профил | Изпрати бележка)
Поставяш дата която определя началото на нещо съществуващо и преди.
Развиваш темата пропускайки момента, че тук също се е развивала някаква...идеология да речем, на фона на литературата и определена философия . Лъжата грозна дума с определените и за това сили, но въпреки всичко трудно доказуема на фона на човешкия живот. Хубаво ме сгря, ама не ми става по ясно.

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 00:45:25
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
1. Посочената дата е емблематична и съм я използвал, но съм изследвал процесите от началото на 60-те години у нас, когато се започва интеграционен процес, но с политическо решение се прекъсва. / Имам предвид случая "Тексим" /. Тази дата изисква осмисляне на събитията, довели до нея, за да знаем какво става сега, в какъв свят живеем, кои сме ние...
2. Докосваш се до нещо важно... Избрал съм фрагментарното изложение, но това не означава, че пропускам факти. Идеята за нова художествена литература се предхожда и от необходимостта да се разработи нова философия...Тази потребност съществува и сега, но тя е решена от мен, защото съм разработил философията в теоретичен вариант и тук показвам негов съкратен изказ...
3. Старите идеологии отмряха, а те не са трудно доказуеми, но някои побързаха да обявят, че въобще идеологията е отмряла, а сме свидетели на нова идеология, която е много по-коварна...
Вече ще трябва нещо и да ти се прояснява...

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от pisana на 07.09.2005 @ 01:23:12
(Профил | Изпрати бележка)
Дааа, проясни се, че не чета внимателно и дългите текстове ме уморяват. Нищо ново май.
Лека вечер.

Ааа и все пак...не може ли да живеем без горепосоченото...да речем а?

Добре де млъквам...
хихихииии

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 08:13:39
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Правиш съществени констатации... Може да се чете и на части и да се изяснява проблематиката. С такава цел текстът е кратък.
А защо не си зададеш другия въпрос: какво става, когато заживеем с това?
И защо пък да млъкваш, когато сега започна?

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от lusi на 07.09.2005 @ 03:57:23
(Профил | Изпрати бележка)
Мъдростта Е, която обичам! Не знам дали някога ще стана такъв, но всичко ми харесва и за мен е всичко ново, интересно и неочаквано добро, свързано в една обща хармония!


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 08:15:25
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Неочаквано, вероятно и за теб, ти даваш едно ново определние на философията.
Поздрав!

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от roni_16_f_sf на 07.09.2005 @ 15:08:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.impulse.bg/user/lavicata_Roni
1. Предпоставките в началото не ги разбрах..Толкова дълго и сложно изречение си съставил, че е трудно да се усмисли казаното..Просто се примесват много неща..


2. "Всеки автор, чрез своите текстове отразява по своеобразен начин процесите на живота, а те са нови."

Защо трябва да са нови? АМи ако има старо мислене и говори за стари неща на нов глас? Нова е само преработката, публикацията или просто преписа...но самата материя може и да е стара...Ето защо някои произведения са като погребани, а други се преврищат в класика или просто се разпределят в категорията си...

3. Ще ми обясниш ли разликата между "произвежда" и "възпроизвежда"?

4. Като цяло обобщаваш и говориш за абстрактни неща, които в един момент са нещо като синоними, а в друг-стават противоположности.И цялата тази картина я вплиташ в един кръг, който се върти и с това въртене чертае днешния ни живот.. Могат да се дадат и други приемри, които да потвърдят теорията ти, както и да се задат милион въпроси, които да объркат и отрекат казаното от теб.Мога да уловя дори и части от йогата като медитация върху човека.
НО както сам си казал:

"Следва"....


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 15:24:49
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
1. С публикациите, които правя сега, сме в сферата на една от предпоставките на новата художествена литература - философията на прагматичния мовек, която представям в съкратен вид.
2. Познаването на съвремения свят е задължително условие, за да може автора да каже нещо стойностно и в тази насока философията му помага. А дали светът е нов или не, няма да вода сега дискусия, защото това практически се доказва, но повдига въпроса що е ново, защото наистина не всяко следващо носи белезите на новото.
3. Философията разглежда възпроизводствения процес на индивида като разширен, като непрекъснато развитие на неговата индивидуалност, което се различава от производството на някакъв краен продукт.
4. Чудесно си уловила процеса, когато изказът става чрез синоними, а след това - чрез противоположности. Това ти прави чест като мислител. Отхвърлянето на написаното от мен може да стане по един начин - чрез написване на друг текст по същия въпрос, който последователно да обори моята позиция, но и това е въпрос, който намира своето потвърждение чрез практиката.
Благодаря!

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от roni_16_f_sf на 07.09.2005 @ 15:32:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.impulse.bg/user/lavicata_Roni
Аз за това цитирах:
"Следва"...

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 15:39:03
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Виждам още един изказал се, но в зелен цвят...

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 07.09.2005 @ 16:38:51
(Профил | Изпрати бележка)
Че ТЕОРИЯТА НА ХУДОЖЕСТВЕНАТА ЛИТЕРАТУРА, е четвъртото необходимо звено, за да се завърти цялостният кръг на творческия процес, е ясно. Но също така е абсолютно необходимо теоритизирането да е съобразено с умората на читателя.

Читателят е уморен от много мислене; от много думи; от сложността на живота и още по-сложното му интерпретиране от някои философи; от отчуждението и от бариерите, които изкуствено се слагат, за да не може той да стигне до текста; от вманиачаването, че има една гледна точка, една истина, едно стъпало на единствената стълба нагоре...

Затова, ако се прави нова теория, ако тя има претенциите да бъде наистина полезна, трябва да бъде нещо наистина ново, свежо, игрово(тъй както изкуството е игра), достъпно и примамливо.

Лично аз вече избягвам да чета текстове, които ме карат да се чувствам непълноценен възприемател. Добрият текст не трябва да комплексира, а да подклажда огън за тврочество.

Приветствам автора с положителната идея и го приканвам да се съобрази с факта, че тук, в сайта, не всички сме завършили философия.


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 07.09.2005 @ 20:19:17
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
1. Представи си, аз също не съм завършил философия и това не прави човека философ, точно така както ако си завършил литература, това не е гаранция, че си поет или писател. Но аз съм разработил философия, която тук показвам в съкратен вариант и това ме прави философ. При това тази философия в продъжение на години е проверявана.
2. Теорията на литературата не е просто идея и не подлежи на уговорки дали е нужна, дали ще се прави и пр. Въпросът е какво прави публиката, когато се появи такъв, който публикува резултатите на своите изследвания...
3. Текстовете, които сега публикувам не идват на празно място, а са предшествани от многобройни публикации, в които може да се открие функционирането на тази логика.
4. Отношението "автор - публика" е двустранно и всеки потребител на сайта, да не говорим пък за тези, които са се ангажирали със създаването на новата художествена литература, има възможността, в желана от него стапен, да се запознае с една от предпоставките на литратурата.
5. Затварянето на очите пред това, което е направено и сега се прадлага е много показателно...
6. Гледната точка за саздаване на новата художествена литература е съвременното човечество и сайта като част то него, в тази връзка.
7. Твоят коментар даде възможост за тези разсъждения. Благодаря!

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от Krasi7 на 08.09.2005 @ 13:16:30
(Профил | Изпрати бележка) http://Krassi.net
Приятелю, така си се оплел, че едва ли ще можеш да се оправиш. Наблъскал си философски преписвания и се опитваш да ги зашиеш нескопосано към литературата. Не искам повече да те коментирам - няма база за коментар. Но искам да знаеш, че и тука има хора, които могат да мислят.
"Исторически философията се е обособила като удобен параван за псевдоучени....... " Ако те прочетат класиците ще те намерят за да ти прережат гърлото.


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 08.09.2005 @ 14:47:42
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Добре, класико! Преди да ми прережеш гърлото кажи нещо свързано, ако можеш, разбира се...

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от Krasi7 на 08.09.2005 @ 14:57:17
(Профил | Изпрати бележка) http://Krassi.net
Дори и не мисля да режа на някого гърлото. И не се опитвам да съм класик. А иначе и аз мога да преписвам от каквото си поискам. Но предпочитам да се запозная обстойно с определена материя и след това да словоизлиятелствам.
А за това какво съм написал можеш да се осведомиш в сайта и ще се убедиш, че не се опитвам да стъпвам там, където не съм достатъчно подготвен.
Очевидно не търпиш критики. Ненужна злоба те е обхванала.
А другите неща, които прочетох от теб имат стойност.

]


Re: Новата художествена литература (НеоХуЛи–2)
от mojsei на 08.09.2005 @ 19:58:11
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Теорията на художествената литература е нейно собствено методологическо равнище, но и самата тя има като своя предпоставка философията. Ето защо тук показваме в съкратен вариант тази предпоставка. Трябва да се прави разлика между предпоставка на литературата и литература.
Тази позиция ясно е изказана вече в публикуваните текстове, но смущението сред някои от читателите ме кара да направя още веднъж това уточнение...