Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 860
ХуЛитери: 1
Всичко: 861

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИз Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
раздел: Други ...
автор: Mojsei


ПСИХОАНАЛИЗ НА РЕЛИГИЯТА

/ Продължение /

Проблем


Според Е.Фром психоаналитикът е длъжен да изучава "човешката реалност", в резултат на което "той разбира, че целият въпрос не е в това дали човек ще се върне към религията и вярата в бога, а дали той живее в любов и дали мисли истинно. Ако това е така, то употребяваните от него символни системи са второстепенни. Ако ли не, то те въобще нямат значение" /с.149/.Тази формулировка на проблема може да се осмисли по следния начин:
Първо. Проблемът коректно се посочва със своите две страни. От една страна, религиозната ориентеция на човека се посочва сато несъществена. От друга страна, нормалното съществуване се посочва като съдържание и цел в работата на психоаналитика.
Второ. Предметната област в работата на психоаналитика е човешкият интелект, посочен тук чрез любовта и правилното мислене, към което трябва да се добави и разбирането за волята като принадлежаща към него.
Трето. Ако човек живее щастливо, символната му сисстема има второстепенно значение. Ако не живее щастливо, символната система, която използва, остава без значение.
Идеологията днес придобива първостепенно значение за осигуряване на спокойното и щастливо съществуване на имащите, което подлага под съмнение, изказаната тук логика.


Проблемна ситуация


Какво решение дава Е.Фром на дефинирания от него проблем?
Разлеждането на възгледите на З.Фройд и на К.Юнг за отношението между религията и психоанализът има важно познавателно значение за формирането на самостоятелното мислене на психоаналитика и това е въпрос, който е свързан с изграждането на самата му пригодност за справяне с особеностите, произтичащи от тази професия.
Разглеждайки религиозния опит, Е.Фром уточнява, че под "религия" разбира "всяка, споделена от групата система на мислене и действие, позволяваща на индивида да води смислено съществуване и даваща обект за предано служене"/с.158/. В това разбиране религията придобива социална функция за развитие на индивида. Системата за ориентация е универсална социална характеристика на човешката рационалност. Религията има своите корени в условията на човешкото съществуване и те са доказателство за нейните метаморфози, а не обратно.
Разглеждането на интелекта като единство на разум, чувства и действия заслужава внимание като негово сравнително пълно определение/с.159/. Но работата на психоаналитика не може да бъде разбрана правилно "като наблюдател на мислите и чувствата"/с.161/ на пациента, без да се включи неговата собствена дейност. А когато тя се вземе предвид, изведнъж психоаналитика се вижда едновременно и като изследовател, и като организатор на дейността и на поведението на пациента, което предполага и разширяване на кръга на неговите социални възможности.
Изучавайки неврозата на пациента, психоаналитикът изучава обществото, а не директно религията. Обществото, раждащо неврозата ражда и религията. Ето защо неврозата не е лична фрма на религията/с.162/, а обратно - религиозността е своеобразна форма на невроза, имаща екзалтацията като своя първа степен.
Отчуждението на човека от собствените му сили го поставя в робско положение не по отношение на бога /с.177/, а по отношение на другия човек и в това противоречие илюзията за бога се оказва посредник за неговото мнимо разрешаване. Разглеждането на бог като символ на потребността от любов/с.179/ не е правомерно. Бог е илюзорен символ на липсващата между хората любов. А тези две символики се различават.
Идеята за социалната матрица на мисълта, определяща действията /с.183/ изразява сравнително точно разбирането за структурата на интелекта, но, в направеното от автора изложение, психологическият аспект не се откроява ясно и последователно. И това е така, защото няма достатъчна яснота и последователост за самото функциониране на интелекта.


Психоаналитикът като лечител


Коректно е да се направи разграничение между проблема за социалното приспособяване и кабинетното лечение на пациента, но обезателно ще трябва да се види и връзката между тях, за да стане ясно, че трябва да се лекуват едновременно и обществото, и хората.
Преходът от лекуването на отделните симптоми на болестта към лекуване на характера е ползотворен, но, в случая, би следвало интелектът да се види като ядро на харктера и тогава естествено се стига и до диагнозата - развитие на способностите като ефективен начин на лечението чрез котрол върху условията и изискванията за водене на нормално съществуване.
Разбирането на човека като цел в себе си е силна социалн позиция, показваща висшата ценност на обществения процес - човешката индивидуалност. Включването на емоционалната матрица при търсенето на истината на основата на проявите и на волевата дейност е основен механизъм в работата на психоаналитика с пациента. Аналитичната терапия, след като сме въвели разбирането за интелекта като хармонична индивидуална изграденосст, не може да се сведе до помощ за изграждане или възстановяване на способността да се обича, защото без привличането и на разума и на волята тази задача предварително е обречена на неуспех.
Спазването на нормите на нормалното съществуване не е просто въпрос на желание и на избор. Това е въпрос, свързан с отстояването на общия интерес. Разглеждането на греха като източник на добродетелта е абсурдна гледна точка, тласкаща много млади хора по пътя на деградацията, по който няма връщане назад.


Опасностите за религията


Онова съществуване, при което човек престава да се интересува за ценностите на живота не е заплаха за религията, а нейна питателна среда.
Цялостното възпроизводство на индивидите, т.е. израстването им до личности подкопава устоите на религията и тя самата престава да бъде своеобразно духовно заболяване. Но това е тенденция на бъдещето, а днес реалността щедро възпроизвежда религията, доказвайки я като една от насоките на отклоненията в живота.
Свеждането на социалното действие до ритуала, слага знак на равенство между него и това, което се обозначава като религиозни практики.


Публикувано от railleuse на 18.02.2005 @ 08:29:45 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:34:54 часа

добави твой текст
"Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ" | Вход | 2 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от pisana на 18.02.2005 @ 11:18:48
(Профил | Изпрати бележка)
Извода остана в пустинята поне за мен.


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mojsei на 18.02.2005 @ 11:46:15
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Да прескочим тогава до пустинята...колко му е?

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от pisana на 18.02.2005 @ 23:22:51
(Профил | Изпрати бележка)
Щом ме покани...но, ако случайно... свърши водата психоаналитика ще ме напой ли с анализите си върху миражите. Или Ф. ще ме пренесе до оазис с ... Правилно Мойсей, но избора е твой, а сушената кожа в случея моята...примерно. Има много работи, който не ми са ясни достатъчно , а има и доста изненади.
Но въпроса с общото ми даде една идея, която смятам да използвам. Мерси.

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mojsei на 19.02.2005 @ 02:44:11
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
В пустинята вилнеят бури и носят изненади. Отбелязвам кратко, че този опит за коменнтар е неуспешен. А опитът за шега - неуместен.

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от pisana на 19.02.2005 @ 10:33:20
(Профил | Изпрати бележка)
Шега, моля те. След такива лоши новини поднесени толкова деликатно, как да съм умесна. Бурите, връхлитали ли са геройте с цялата им тежест и те евентоално биле ли са съсредоточени в цялоста или просто са присъствали. Освен да се пошегувам с незнанието си какво друго ми остава, да ги приема на доверие. Ами то от доверие има върху какво да говорим и чоплим сега.

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mojsei на 19.02.2005 @ 12:16:17
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Смела и любознателна Котка. Само ти реши да провериш какво има тук и като видя, че не става за ядене реши да се посмеем, така кажи, и нека да започнем с питието или само по едно кафе като начало?

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от pisana на 19.02.2005 @ 13:54:28
(Профил | Изпрати бележка)
Ами за начало и край започвам с кафето и остатъка с каквото допочерпиш.
Мерси.

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mojsei на 19.02.2005 @ 19:22:01
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
След кафето ти предлагам да обядваме заедно в новата ми резиденция.

]


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mm_mm (mmm_m@mail.com) на 20.02.2005 @ 21:30:59
(Профил | Изпрати бележка) http://moldova.cc/mm_mm
"Онова съществуване, при което човек престава да се интересува за ценностите на живота не е заплаха за религията, а нейна питателна среда."

Е това е най-малкото интересна мисъл, ако не и вярна;-)

М.


Re: Из Цикъла: ГЛОБАЛНАТА ПУСТИНЯ
от mojsei на 21.02.2005 @ 05:58:06
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Тя е интересна, защото е вярна. Благодаря.

]