Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 863
ХуЛитери: 4
Всичко: 867

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: LATINKA-ZLATNA
:: Lombardi
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОплаквачките
раздел: Други ...
автор: pisana

За ролята на оплаквачките в нашия свят при настъпване смърт на някой близък , любим, не толкова близък и не особено любим човек. Е все пак е човек, а и да не е си остава живо същество, което по една или друга причина е оставило отпечатък в нашето съзнание.
. Дори и с досада понякога установяваме, че дори и този вариант на отношение понякога ще ни липсва. Може би в такива моменти надвива личното чувство на страх от неизвестността за душата или просто ужаса от очакването на физическите закони, който ще последват. Е и при мен е така, скръбта и болката ме заливат само при мисълта, че някой, някъде изпуска последната глътка въздух в която е събрал цялата душа отразена в разбиранията му за живота и дълг примесен с любов и какво ли още не. Любопитството и жаждата за знание и мен ме отведе при всички видове литература, която бих могла спокойно и разбираемо да прочета. Тук обаче темата ми е друга. Желанието ми да разкажа за малка група от хора, който припечелват или просто помагат за отпускане закоравелите души на уж по коравосърдечни хора. Да понякога това, че осъзнаваш невъзможността да промениш събитията се приема по този начин. Няма да обяснявам за хората, който не обичат да показват болката и страданията си. Хора различни, нрави не винаги разбираеми, но въпреки всичко болката е еднаква само начините на показването и е различен. Ужас, срамота и позор. Кой ли ми даде лист и химикал, че и свобода да описвам точно тези видени и усетени от всички дела, но премълчани и изплакани върху свещичка в ръце, събрала понякога и не действителни думи относно покойника. Ех младост , ех невинност сега разбирам какво е искала да каже баба ми преди да затвори за винаги очи. "Вместо да плачем да си попеем нейните песни." Защо плаках ли? От болка, защото ме уредиха с два шамара та да ми замръзне в тъжна гримаса усмивката. Ами смях се от сърце, не защото съм истеричка, а просто от не свързаните и не отговарящи за ситуацията думи на въпросните дами, иначе добри и съвестни жени. Ами то казват повтарят, но човек въпреки че живее в общество не е длъжен и да разказва душевните си терзания на всички я . Виене и проплакване със сухи очи на моменти звучи така.
-Ауууу….какви дълги и гъсти коси имаше и как ги плетеше без да им поставя ластик на края.
Тук пада клатене на ляво - дясно и подпиране на покритата с черна забрадка коса за да не би артистично да захване скубане и рошене за по -голяма убедителност.
-Ах,ах,ах….мъка, мъка…..аууууу стани мо, виж мо сестрице унуците ти какви хубави цветя ти носят. Аууууу, въх, въх на кого ни остави сестрице( едва ли се познават с покойната) с кого ще обсъждаме високите цени , липсата на работа. Хлипане, виене и възхвали и мъка изплакана от факта, че горката не доизгледала оставащите 200 и не знам си колко серии от любимата сага.(иначе жената си беше сляпа). След като волю, неволю изслушаш последните двадесет серии и от не май къде се изкажат случки, който биха могли спокойно да бъдат изплакани за всяка възможна жена родила и изгледала деца. Но моля ви, как да не съм благодарна на тези жени избрали си моето име и за да го запомнят или да се порадват на произношението му наричат с него всяка моя роднина от женски пол, като убедително потвърждават че това е баш любимата внучка.Тук на ухо мога да ви разкажа за всичките болежки и сърбежки на ревачките. И как да не съм изпълнителна и послушна, когато ме пратят да пойскам поредната дискретна бутилчица силна ракия. Ми то, ако не е тя ще им се пръснат сърчицата от мъка а и може да объркат имената ,ау срамота. И аз си поплаках , но скрита в избата от обида , че традициите ни понякога убиват истинските чувства, който напират в нас.
Кога изядох двата шамара ли?
Ами на излизане от стаята да сменя поредното дискретно шише и дочух нареждане , вайкане и проплакване , лека да бъдела пръста на покойната и да не се притеснявала за дядо ми , че те като вдовички познавали самотата и нямало да го оставят гладен, неопран и самотен.
Аууу мъка, мъка майка ми такива шамари ми завъртя, че с единия ми размести долната челюст, а с другия я върна на мястото и. Много мляко и сокове изпих със сламка но се научих да уважавам чуждото мнение и да се грижа за собствената си душичка. Нищо не казвам дори и сега след години, когато я гледам как след работа бърза да занесе ядене на дядо, да го изпере и да му отдели малко време и внимание защото и той душа носи. А въпросните дами с обещания и мъка вият , пеят навярно над друго тяло, а после доволно и пререравайки си споделят- хубава работа свършихме днеска.


Публикувано от hixxtam на 14.01.2005 @ 20:05:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   pisana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 13:41:34 часа

добави твой текст
"Оплаквачките" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Оплаквачките
от mojsei на 14.01.2005 @ 21:34:22
(Профил | Изпрати бележка) http://jivotyt.com/news.php
Авторката ни представя един изключително специфичен аспект на нравствеността - прозата в тргичното, която преминава в соята противоположност и дори може да донесе някой шамар на този, който улови този вид комично.
За мен няма съмнение, че Писана се утвърждава като автор, който поднася значими теми за размисъл. И това е така, защото, в случая, характерът на общесвените отношения може да бъде представен и по такъв дълбоко специфичен начин.


Re: Оплаквачките
от pisana на 15.01.2005 @ 13:33:27
(Профил | Изпрати бележка)
Добре ми звучи автор. Благодарство за разбирането и .....

]


Вместо да ги осъждашRe: Оплаквачките
от angar на 15.01.2005 @ 20:47:22
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много хубаво си се сетила за тях. И правилно казваш, че на нас оплаквачки може би ще ни липсват. Но ми се струва че и малко ги осъждаш, а не би трябвало. Нали не твърдиш, че са платени оплаквачки - мода за такива в България сякаш още няма.
Защото смъртта и оплакването са си важен момент от живота.
При нас казват, че колкото хора дойдат при мъртвеца да запалят свещичка, толкова дарове носи той на небето! Хората идват да се сбогуват с мъртвеца, да изплачат част от собствената си мъка, да изпратят някакво съобщение на близък, който вече е "там". "Много здраве да носиш на... И да му кажеш, че...И да запиташ за..."
И освен това си говорят, че ако окото на мъртвия не се затваря, чака още някой от близките му да дойде да го изпрати. А ако лежи в ковчега усмихнат, някой друг скоро ще го последва, и др. п.
Без хора не става. Затова казват: "На сватба чакай да те поканят, а на погребение - сам върви!" А за ракия и шамари в такъв момент и дума не може да става! Само цветя и сълзи!


Вместо да ги осъждашRe: Оплаквачките
от pisana на 15.01.2005 @ 21:09:59
(Профил | Изпрати бележка)
Да, Ангар в основата си прав. Традицийте са нещо , което за да го има значи има причина, но тук не става въпрос са истинските болезнени чувства нито за мистицизма залегнал в традицийте , а за нещо друго. Не споря, че не доказаните неща не съществуват, а просто показвам нагласените. Много ми се иска да не съм права и ти благодаря от сърце , че ми показваш точно това, но и ти знаеш, че не си предпазен от срещата точно с този вид личности.

]


Re: Оплаквачките
от Paisa (paisa@abv.bg) на 16.01.2005 @ 22:24:36
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво си ги предала. И аз не мога да понасям този тип лешояди. Направо си е жива подигравка с целия живот на починалия. Да се родиш, да порастнеш, да имаш семейство, да имаш радости, да имаш беди, да отгледаш деца, да гледаш внуци, да изживееш цял един живот и като направиш прехода да дойдат някакви дето само устите им вият, а душите им мълчат, си е направо гнусно неуважение.


Re: Оплаквачките
от pisana на 16.01.2005 @ 22:57:15
(Профил | Изпрати бележка)
Найстина се постарах Пайс. Благодаря.

]