Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 768
ХуЛитери: 0
Всичко: 768

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАз съм Пирин
раздел: Есета, пътеписи
автор: Ray

Аз съм Пирин, казвам си доста самоуверено.
Аз съм част от нея. Идентифицирам се с нея. С нейната сурова красота, живителна вода и могъщ нрав. Човек откликне ли на предизвикателствата й, вече е друг. Ако му стигнат силите.
Аз съм Пирин, казвам си.
Не обичам нито тръгването, нито пристигането. Обичам да пътувам.
В автобуса мисля за страховете, които оставям, и за тези, които ще срещна. Една безумна случка от съвсем ранно утро, още много прясна в мелницата в главата ми, ме кара да потръпвам. Страховете, с които тръгнах, са плод на цивилизацията ни. Животът в градовете ни изкривява дотолкова потресаващо под въздействието на стреса, мощният информационен поток и изкуствените условия, които сами си създаваме, за да живеем, че на финала биваме изплюти от тази серпентина гротескно деформирани. Толкова, че не знаем кои сме и какво можем. И на кой свят живеем. В тази връзка връщам малко лентата назад.
Строили сме раниците си в коридора и е на ход последно суетене преди тръгване. На входната врата се звъни. Както и на всички останали. Подаваме глава навън, а момчето от горния етаж, което познавам като съвсем стандартен представител на младото поколение, с паника в гласа и с две кофи вряла вода, се спуска скоростно по стълбите и нарежда: "Слагайте маските. Кислородът свършва. Дишайте пара." Недоумяващи и недоразбрали, сърцата ни слизат в петите с взривен тласък. Отнема ни известно време да отхвърлим някои от ужасните си подозрения с помощта на мълчанието по въпроса от страна на информационните източници. Един от нас се оказва достатъчно човек да догони момчето и да се поинтересува как е. Добиваме някаква идея за нещата. Порядъчно пораздрусани поемаме към автогарата.
С въздишка си мисля, че страховете, които ме очакват в планината, са по-адекватни и близки до човешката ни природа и оцеляването. Редно е да поясня, че възприемам туризма в Пирин като екстремен. Затова пък терапевтичен от чисто психологическа гледна точка. Гледната точка на пет диоптъра късогледство и страх от височини. Като бъдещ психолог със задължения към себе си и към околните, работя по въпроса за личностното си израстване.
Преодоляваме хватката на цивилизацията и разстоянието от хижа Гоце Делчев до хижа Безбог с лифта. Планината ни посреща с дъжд за добре дошли. Чувствата ни са противоречиви - дали искаме да ни върви по вода или не. Поради дъжда, плановете ни за неделния следобед се променят и ние избираме да се аклиматизираме с чаша автентичен билков чай. Усетили се по- близо до съзидателната сила на Мирозданието, се справяме с връхлетялата ни екзистенциална самота, сгушвайки се в топлите легла. Мислено правим преглед на програмата. Аз правя: Кременските езера, Безбог, Полежан и Газейския циркус, заслон Спано поле, Синаница и на последно място, но на първо в моя списък по важност - Кончето. Предпочитам да използвам старите им имена. Те носят атмосферата на Пирин и на всички поколения сурови планинари.
Митовете, с които съм тръгнала са два - живописните Кременски езера и Кончето. Езерата решаваме да видим от Джано. И оттам евентуално да се спуснем до тях. Поради стелещата се мъгла се ограничаваме единствено с гледката от върха. Може би и затова не успявам да ги усетя - заради времето и отдалечеността. Първият мит е развенчан. За реабилитирането му остава да се погрижа следващата година. Затова пък пътем покрай Поповото езеро и обратно, вече разполагам с достатъчно свободни ресурси в главата, за да се насладя на красотата му и да направя хубави снимки.
Наслаждавам се и на Дженгала и неговата уникална многоликост. Колоритен и неповторим. Връщаме се отново в хижата.
На следващия ден поемаме към връх Безбог. Седмицата се очертава да е мъглива. И акцентът пада върху изпитанието. Част от красивите гледки са ни спестени. Бог обаче е с нас, защото засега успяваме да минаваме между капките. Върхът е покорен. Правим протоколните снимки и "се отнасяме". Не искаме вятърът да ни отнесе главите. Докато слизам по оцветените в жабешко камъни и се оглеждам с очите на любител - фотограф, в главата ми се върти въпросът: "Има ли Бог на Безбог?" Изнервена, стискам зъби от студ. Ако има, днес буквално ни изрита по живо, по здраво. От пътеката за Полежан се обръщам и му хвърлям последен поглед. Впечатлена съм. И отговорът на въпроса ми е готов.
Нататък, размитият пейзаж с разхвърляните досущ като черепи каменни късове, е като сюрреалистичен декор от пиесата на Шекспир. И аз, като Хамлет, си задавам въпроса: "Да бъде или да не бъде." Подозренията ми за абсурдната на пръв поглед пътека към Полежан се оправдават. В Пирин е така - първо хлъцваш от изненада и си казваш - "та това не е пътека, от тук не се минава". После свикваш с пейзажа. И се оказва, че в тази вълшебна планина, си рекордьор по преодоляване на собствените си граници. На финала се обръщаш и отново си казваш - "не може да бъде, това не съм го минал аз". Фактите обаче говорят друго. Затова обичам моята планина. В нея пораствам - "малък като залък, силен като великан".
Стремя се да се движа по- вляво от урвата, да не ме отнесе вятърът. Петнайсеткилограмовата ми раница не е никакво препятствие пред силата му. Лекокрили бързаци без раници ни изпреварват. На връх Полежан заварвам каменна кошара-заслон и стандартните пирамидки за маркировка. Виждам Поповото езеро от друга перспектива. Изключвам GSM-а си, предупредена, че привлича гръмотевиците. Опитните планинари, в числото на които е и водачът ни, провеждат кратко словесно състезание "Кое е по- по- най-!". Пожелават ни успех в начинанието, предвид трудността на маршрута.
Започваме спускането към Газейския циркус. Оттук нататък се е ширнала една каменна пустиня, докъдето ти поглед стига. Езерата - едното под Полежан, и другото пред Газей, са като оазиси по пътя ни. Само, че аз не ги усещам така. Странно е, че именно в каменното безбрежие пред себе си усещам най- силно мощта на Природата и на нейния замисъл. Странно е, че именно в него чувствам пулса на планината. Гледката се запечатва завинаги в съзнанието ми. Циркусът, и в разгара на лятото, е като полярен пейзаж. Доволна съм, че го видях. Това не е стандартен маршрут, а класика за планинари.
От циркуса се спускаме към хижа Демяница. Следваме пътя на водата, оттичаща се от езерото. На такова мокро и хлъзгаво спускане здраве му кажи. Отхвърлям неприятните мисли на страха за евентуално пребиване, защото в Пирин нямам друга алтернатива, освен да продължа напред. И през ум, а дори и без ум, не би могло да ми мине да преодолея обратно изминатия вече път. След дванайсетчасов преход, вече в гората над хижата, завалява и дъжд. Непосредствено пред нея се налага да прекосим три малки реки. На финалната отсечка си служа с краката не по- добре от навит на пружина робот и успявам да се подхлъзна от камъка и да нагазя до коляно в студената вода. Вече не ми пука - мокра, уморена и стенеща от изнемога се добирам до хижата. Съквартирантките ни от Безбог са пристигнали още в ранния следобед по стандартния маршрут през Дженгалската порта. В 8 часа вечерта, силно притеснени за нас и на път да сигнализират за липсата ни, успяват да си отдъхнат. Аз съм прескочила прага на изтощението и заспивам.
На сутринта съм готова да си тръгна. Изпитанието ми се е сторило предостатъчно. Водачът ни обаче не мисли така. Решавам, че няма да се излагам, и примирено скривам моите моментни мисли за него. Пък и краката ми в мокри обувки са малко поотпочинали. Следваща спирка - Спано поле. Поемаме. Преминаваме през платото на Тияците, нагоре към Винарската порта и спускаме през Чаирите към заслона. Въпреки лекия преход, накрая се влача като родопска народна песен, без грам емоция. Решаваме да "шкартираме" Синаница от плановете си, за мое голямо разочарование, и да удължим престоя си в заслона на две нощи. Така ще възстановим силите си за следващия ключов момент от прехода - Кончето. Живописният Сини връх е в сънищата ми трета поредна година, но съм съгласна, че решението е разумно. Пък и нали трябва да има какво да видя и при следващите си идвания.
Добро решение, за да разбера, че впечатленията ми за Малко Спано поле са погрешни. Първия път мястото ми се стори доста "неодухотворено". Независимо от веселяшките бунгалца-гъби, досущ наколни жилища, и надписа: "Културните хора не замърсяват, на останалите - не е разрешено." Не му бяхме отделили достатъчно внимание. Сега случихме на хора, които ни разходиха и ни показаха малкия живописен водопад, встрани от заслона.
На следващия ден прекосяваме Голямо Спано поле и през Бъндеришката порта се смъкваме покрай Муратовото езеро и хижа Вихрен до хижа Бъндерица. Там, към малката ни група се включва още един член на екипа. Той е развълнуван и ентусиазиран от това, което ни предстои. Ние сме поуморени и пообръгнали. Лягаме и отмаряме, а той поема за лека тренировка към езерото Окото.
Ден най- важен! Поемаме към Кончето през Казаните. Пътеката до Премката ми е позната. Предвкусвам удоволствието от гледката на Големия казан. Това е второто място след Газейския циркус, в което съм се усетила по- близо до съзидателната сила на Мирозданието и тихото могъщество на Природата. Времето е слънчево като по поръчка. И аз съм оптимистична по отношение на силите си. Но това е само до момента, в който завършва познатата ми отсечка и започваме да подсичаме Кутело. Отново ни поема бръснещият вятър и стелещата се мъгла. До този момент съвсем наивно съм си представяла, че ще стигна до Кончето по "нормална пътека". И че ще имам шанс да преценявам мога ли да го преодолея или не. Установявам, че съм в капан. Няма връщане назад. Пътеката е кошмарна, доколкото изобщо е пътека, урвата отляво се е разлюляла в периферното ми зрение, а аз съм стиснала зъби и се боря за живота си. Не усещам вятърa, нито камъните, които ме разраняват. Мъглата и петте диоптъра милостиво ми спестяват ужасяващото величие на гледката, а страхът е мобилизирал цялото ми същество. Маската на пълна концентрация владее лицето ми.
Питам се, какво правя тук. Нямам разумна идея. Моля се да оцелеем и си обещавам никога повече да не си помислям дори да се върна на това място. Разбира се, всичко е малко преувеличено, поради страха ми от височините, който за трите години в планината, съм свела до едно поносимо ниво. "Преодолееш ли страха, откриваш чудото", казва Ричард Бах. Е, аз не стигнах до чудото, преодолях само себе си. Чудото е пред очите ми едва сега, благодарение на снимките на други смелчаци. Виждам какво съм пропуснала и правя планове за другата година. За Кончето, разбира се.
Прибирам се препълнена, преливаща от съприкосновението с Природата.
Аз съм Пирин, казвам си.


Публикувано от BlackCat на 01.01.2005 @ 17:34:45 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Ray

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 03:46:21 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Аз съм Пирин" | Вход | 8 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Аз съм Пирин
от Vamp на 25.01.2005 @ 17:50:31
(Профил | Изпрати бележка)
Това е най-добрия пътепис, сред тези на които съм попадал тук !
Поздрави !!!
Не съм правил преход още в Пирин, но определено тази година няма да пропусна ...
:)


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 25.01.2005 @ 18:03:37
(Профил | Изпрати бележка)
Това е неочакван и много приятен отзив от един майстор на словото! А Пирин наистина си заслужава да се усети.
Аз съм абсолютен фен на "копитата и клюна" :)

]


Re: Аз съм Пирин
от Vamp на 25.01.2005 @ 18:13:15
(Профил | Изпрати бележка)
Чак пък майстор ... :)
По-скоро любител мисля че съм ...
А на пътеписа ти ме грабна заглавието, така че, кой е по-майстор тогава ... ;)
Ако спретнете някой преход из Пирина, да ми се обадиш !!!
При възможност веднага дотичвам !!!

]


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 25.01.2005 @ 18:21:17
(Профил | Изпрати бележка)
Де, скромност, де :)
Пък и на мен ми стана драго, особено като се има предвид, че освен Алековите и дедо Вазовите пътеписи, от ученическо време насам други не съм чела. Това май не трябваше да признавам :)
Пирин е от задължителната лятна програма, така че ще те чакаме да дотичаш!!!

]


Re: Аз съм Пирин
от Vamp на 25.01.2005 @ 18:39:10
(Профил | Изпрати бележка)
:)
Е може и да не е само Пирин.
Аз обичам да си шавам ...

]


Re: Аз съм Пирин
от Merian на 01.01.2005 @ 21:14:51
(Профил | Изпрати бележка) http://lightfull.hit.bg
бях го чела вече този пътепис, сред материалите за конкурса:)...обичам пътеписи... И ...ох, как разбирам страховете ти ако знаеш:)))))).... и на снимките много се кефих!...
ЧНГ:)))


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 01.01.2005 @ 21:46:22
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля, че съм го докарала до някакъв хибрид между пътепис и случване. Преживяването е много ценно за мен, а акцентът в алпийския ни Пирин, е върху преодоляването на страховете. Красотата в тези екстремни преходи, както отбеляза някой от сайта, маркираме мимоходом, но оставаме трайно пропити с нея.
Радвам се, че снимките са ти харесали. Днес използвах повода да си отгърна албума :))
ЧНГ щастлива! :))))

]


Re: Аз съм Пирин
от miglena (megira@abv.bg) на 02.01.2005 @ 09:28:01
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
да преодоляваме собствените си граници... и да намираме отговори на въпросите... благодаря ти за този одухотворен разказ, Пирин просто оживя пред очите ми... И оцелявай, винаги! ;)


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 02.01.2005 @ 10:46:27
(Профил | Изпрати бележка)
Пирин ми помага да съм по- адекватна и да се приближавам до себе си. А пък красотата му е забележителна.
Оцелявам, защото го искам. И с подкрепата на хората около мен. Благодаря! :))
И се радвам, че Пирин си има своите "почитатели" :))

]


Re: Аз съм Пирин
от Gerlan на 03.01.2005 @ 08:20:00
(Профил | Изпрати бележка)
Ти не си от страхливите така ,че има да съзираш доста чудеса!

Поздрави, Приятел!


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 03.01.2005 @ 09:05:39
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесата се съзират, когато искаш да ги видиш. А страховете се преодоляват :))
Благодаря, Приятел!

]


Re: Аз съм Пирин
от Ufff на 08.01.2005 @ 11:35:48
(Профил | Изпрати бележка)
Беше ми интересно да го прочета, Пирине!


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 08.01.2005 @ 12:45:53
(Профил | Изпрати бележка)
А аз много се радвам за това!
ЧНГ!

]


Re: Аз съм Пирин
от ANG на 18.01.2005 @ 11:26:46
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
какво беше туй пирин - ще трябва да ме заведеш

защо не си оставила линк към снимките ти


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 18.01.2005 @ 11:52:12
(Профил | Изпрати бележка)
ти хубаво ме подсети за снимките, най- отдолу под оригиналния текст са:

http://www.slovo.bg/form/index_vote.php?page=pictures&offset=0&open=65

на Пирин с несериозници, които не се явяват на среща на връх Безбог, не ходя

]


Re: Аз съм Пирин
от ANG на 16.04.2005 @ 13:59:00
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
аз не ходя там където липсват богове
с богини

]


Re: Аз съм Пирин
от blueeye (theblue@abv.bg) на 06.02.2005 @ 17:32:34
(Профил | Изпрати бележка) http://simplyblue.wordpress.com/
дааааа......
има какво още да видя!!!! :)))))))))


Re: Аз съм Пирин
от Ray (bdoych@abv.bg) на 07.02.2005 @ 09:02:22
(Профил | Изпрати бележка)
В Пирин винаги ще има още нещо, което ще искаме да видим:))))))
Поздрави!

]


Re: Аз съм Пирин
от mariq-desislava на 24.04.2010 @ 14:35:09
(Профил | Изпрати бележка)
браво