Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 509
ХуЛитери: 0
Всичко: 509

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКритическо мислене
раздел: Есета, пътеписи
автор: mitkoeapostolov

Напоследък, много държави се опитват да развиват критическо мислене у своите граждани и ученици по модел на новия световен лидер САЩ.
Думата „критическо” не трябва да се бърка с „критично”. „Критично” значи неодобряващо. „Критическо” значи аналитично – да се претеглят ползите и вредите на една теза, да се постави под въпрос нейната истинност и общовалидност и чак тогава да се приемат само тези елементи от нея, които са издържали предизвикателствата на анализа.
Върху каква културна основа следва да се приложи критическото мислене у нас? Много от хората родени и израснали през комунизма биха го сбъркали с мнителност. Да живееш във време, когато истината почти никога не се появява в публичното пространство те кара да се съмняваш във всяка дума на своите управляващи. Това не е критическо мислене.
Как се преподава критическо мислене в България? По матрици. Например, задава се тема – „Ползите и вредите от Европейския съюз”. След това на учениците се дават примерни отговори, които те трябва да поместят в едната или другата категория. Накрая изготвят плакат с рисунки и изображение.
Това не е критическо мислене. А какво е? Според мен критическо мислене не се преподава, а се изживява. Примерите, които се дават на децата не трябва да са от абстрактни сфери на човешката дейност, а от ежедневни въпроси. Когато учителят преподава урок за Питагоровата теорема и някой ученик попита: „На мен това за какво ми е в живота?” – това е пример за критическо мислене. Да имаш способността да изслушаш идеите на някой човек и да поставиш под въпрос техния смисъл и приложение в собствения ти живот (разбира се отчитайки, че на по-късен етап може да узрееш за тази информация и да я приемеш). Какво правят 99% от нас в такава ситуация обаче? Казват – „Ти сега научи Питагоровата теорема, пък някой ден ще разбереш за какво ти е”. На 99% от хората всъщност никога повече не се налага да използват тази информация. И това е само един пример.
Ако един родител, учител, или просто човек, не може да приведе солидни аргументи, защо някой друг трябва да го изслуша в момента и как тази информация би му била необходима, то най-вероятно тя не е. Способността на един индивид да постави именно това под въпрос се нарича критическо мислене.
За да научиш някого на такъв тип отношение следва да можеш да признаеш, че си способен да грешиш, че може да си слаб, безинтересен и безсмислен. Малко хора имат такава смелост. В този смисъл, критическото мислене е начин на взаимодействие на участниците в едно общество, а не един урок, тема или пример. От всички зависи да го допуснем и да му позволим да се зароди и развие между нас.


Публикувано от anonimapokrifoff на 09.03.2021 @ 10:32:27 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   mitkoeapostolov

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

17.04.2024 год. / 01:08:33 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Критическо мислене" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Критическо мислене
от ole72 на 10.03.2021 @ 18:52:33
(Профил | Изпрати бележка)
Критическото мислене никога не е билона мода в обществото. То обикновено се замества с критикарство, цензура и други опозиционни стратегии. Това, че се опитват да го преподават в училище означава, че се чудят как да го орезилят и да го опаковат в непотребна педагогическа обвивка, за да му се спадне маята отвътре и учениците съвсем да спрат да мислят. Те и без това са полуприспани от непрекъснато каканижене на непрекъснато бълващи знания, без спирка и почивка по пътя към познанието. Човек се научава на критическо мислене от хора, с които общува и те го практикуват всеки ден в живота си. Така и той свиква, че без това човек не може да се разбере нито реалността, нито самия себе си. Благодаря, че ме размисли.