Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 727
ХуЛитери: 5
Всичко: 732

Онлайн сега:
:: ivliter
:: LATINKA-ZLATNA
:: mamasha
:: LeoBedrosian
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНовговор или свободно слово - изберете сами
раздел: Други ...
автор: yavorkostov

Годината е 1984-та и в страната Океания тече езикова реформа. Управляващата партия постепенно налага употребата на нов език. Този език се нарича новговор.
Новговор всъщност отдавна би трябвало изцяло да замени старговор (т.е. настоящият литературен език), но все още няма измислени думи за всички понятия, които хората използват при общуване. Въпреки това обаче управляващите планират до 2050 г. новговор изцяло да заеме мястото на старговор, за да посрещне докрай идеологическите изисквания на ангсоц (дума, която на новговор означава английски социализъм).
Целта на новговор е не само да осигури изразно средство за възгледите и начина на мислене, подхождащи на последователите на ангсоц, но и да направи невъзможен всякакъв друг начин на мислене. Властта всъщност възнамерява новговор да стане единствения начин за общуване, а когато старговор изцяло изчезне, мислите, които представляват отклонение от принципите на ангсоц да спрат да съществуват. Поне дотолкова, доколкото мислите зависят от думите.
Речникът е построен така, че да означава само това, която властимащите позволяват да бъде изразено. Един пример: думата свободен се запазва в новговор, но смисълът й е „мястото до мен е свободно“ или „тази вечер съм свободен“. Тя не може да се употребява в предишния смисъл на „политически свободен“ или „интелектуално свободен“, тъй като политическата и интелектуалната свобода вече не съществуват като понятия и следователно няма причина да има думи, с които тези понятия да бъдат наименувани.
Годината е 2021-ва, а добрата новина е, че новговор е език, който не съществува в реалния свят. Той е просто една художествена измислица. На този зловещ език се говори само в романа „1984” на Джордж Оруел – роман публикуван през далечната 1949 г. – и той няма нищо общо със сегашната действителност, в която свободата на словото се възприема като висша ценност.
Новговор е измислица и това е добра новина, само че... Точно тази добра новина се оказва фейкнюз. Макар и с други имена новговор, предвидян от забележителния писател Джордж Оруел, съвсем реално и плашещо трайно е навлязал в употреба в повечето езици по света, а целта за използването му е същата като тази, която преследват управниците от 1984-та на Оруел.
Удивително е колко точно английският писател е придвидял това, което се случва днес. За един от множеството примери от съвременната политическата действителност ни осведомява The Washington Post. Според влиятелната медия Комитетът по стандартите на Конгреса на САЩ призовава за създаването на нова специална Комисия по икономическо неравенство и насърчаване на справедливостта. В правилника на Камарата на представителите Комисията ще следи за зачитане на всички видове пол и ще замени всички местоимения и думи, обозначаващи семейни връзки, с термини, които са джендър неутрални. С други думи Комисията ще следи за коректната употреба на новговора – езикът на новия политически строй.
Истински добрата новина обачe е, че все пак има лек срещу „отровата” на новговор. Този лек се нарича свободно слово. Свободното слово е това, което е изговорено вследствие от свобода в сърцето на човек. Аз като християнин зная, че няма друга истинска свобода освен тази, която е резултат от вярата в жертвата на Исус Христос на кръста на Голгота. Откровението за тази жертва ме прави да гледам на всяко политическо решение, всеки философски въпрос, всяко взаимоотношение през кръвта на Божия Агнец. Гледайки на света по този начин, всичко придобива небесен смисъл, в това число и думата свобода.


Публикувано от Administrator на 15.01.2021 @ 12:56:35 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   yavorkostov

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:57:37 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Новговор или свободно слово - изберете сами" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

RE: Новговор или свободно слово - изберете сами
от mariq-desislava на 16.01.2021 @ 17:00:05
(Профил | Изпрати бележка)
Подкрепям тезата ти, макар и да не съм християнка.{}