Привет, Anonymous » Регистрация » Вход
Вземи от книжарница ХуЛите!

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: fripiashop
Днес: 0
Вчера: 1
Общо: 13942

Онлайн са:
Анонимни: 419
ХуЛитери: 2
Всичко: 421

Онлайн сега:
:: JasminJasminA
:: marathon

Онлайн книжарница

Купи онлайн от книжарница ХуЛите!

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Октомври 2021 »»

П В С Ч П С Н
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Съвет на сайта:
6 съветници

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЩо е то расизъм и има ли той почва у нас
раздел: Есета, пътеписи
автор: LeoBedrosian

Разгорялата се напоследък дискусия за расизма в България покрай една печална футболна проява (България-Англия 0:6, 14.10.2019 г.) възбуди много дебати в обществото, че дори извън него.
Възмутените европейски и английски среди се надпревариха да заклеймяват маймунските звуци на тълпата пред неколцина чернокожи (ще ме простят, ако с това си определение ги обиждам) футболисти на противника ни. Всички медии вкупом се надпреварваха да ни определят като, едва ли не най-расистката нация в Европа, а вероятно и в света. Възбудените от това правителствени реакции не заглушиха дюдюканията и крамолите. Цялата тази реакция възбуди един основателен въпрос:

Оправдани ли са обвиненията към България и народа ѝ в расизъм?

Първо трябва да дадем ясно определение за това, какво е расизъм. Има ли раси, и ако има колко и кои са, оправдано ли е определението за расово превъзходство и от там нуждата от най-опасната тема - за расовата дискриминация. И ако последното безспорно трябва да бъде заклеймено и да не се допуска неговото проявление под каквато и да е форма, то върху предните определения може да се поразсъждава и да се потърсят някои взаимовръзки и доказателства.

Хлъзгавостта на определенията за расите напоследък доведе до тяхното категорично отричане. В популярната интернет енциклопедия расата е дефинирана като един стар и ненужен термин, който няма място в съвременното общество. За да сме напълно обективни трябва да споменем, че расовата квалификация в миналото съвсем не се е използвала за хуманни цели. Дори напротив. Не малко са примерите за самочувствие на европейците и използването на това самочувствие за деспотични цели спрямо други раси и нации. Тук искам да подчертая, че такова превъзходство са демонстрирали най-развитите в интелектуално, икономически и цивилизационно отношение. Не намирам за нужно да споменавам отношението на англичани, испанци, португалци и ред други развити европейски нации към жителите на техните колонии. Мисля, че всеки, малко или много знае тези исторически факти. Несъмнено тези нации са узрели, в една или друга степен към отношението си спрямо другите, но това узряване е продиктувано по-скоро търговски и икономически основи, отколкото някакво примирение и посипване на главата с пясък.

Нека разгледаме американския империализъм и неговата съвременна търговска експанзия към останалия свят. Да, САЩ са най-развитата в икономическо отношение държава, макар Китай да ги застига. Отношението на световния жандарм към националните приоритети и ценности на останалите нации може да се разгледа като особен вид държавен расизъм, в който ясно прозират икономически и търговски интереси на които се крепи американското превъзходство. Никога САЩ няма да позволят някой да разбие затворения им кръг Превъзходство – експанзия – ресурси – търговия – финансови възможности – превъзходство. На този цикъл в основна степен се обосновава завидното им положение в съвременния свят след края на Студената война. Има ли и имало ли е расизъм в развитите западни страни? До тук видяхме, че за миналото има безспорни факти в подкрепа на твърдението, че такова унизително отношение към другите е имало. Има ли го сега? Променило ли се е това отношение. Съществуват ли расите в оня вид, който някои от нас са ги изучавали или са се променили и са се обособили в нещо по-различно?

Тук искам да дам някои пояснения за онези, които не помнят онова време. Времето в което всички учехме, че има три основни раси и няколко комбинации между тях. Европеидна, Негроидна и Монголоидна раса. Мулати Метиси и други възможни смеси бяха видовете раси в миналото. Освен чисто физиологичните, географски и психологически различия учителите споменаваха и за расовата дискриминация в западния свят, както и за всичките отрицателни последици от това зловредно капиталистическо отношение. Трябва да се разбере, че за нас – поколението на развиващия се социализъм раси имаше и никой не е споменавал, че това делене е зловредно и недопустимо. Затова ние го приемаме, като нещо съвсем естествено, което всеки може да види, сравнявайки представителите им дори само по външни черти. По същата причина понятието расизъм може да се дефинира като отношение между представителите на различните раси. Ако това отношение е изградено на справедливи и равноправни основи, то никой не може да упрекне расизма в деспотизъм и узурпаторство.

Понятията раса и расизъм бяха натоварени с отрицателни значения именно поради отношението на същия онзи западен свят към другите и различните. И това трябва дебело да се подчертае, когато се търси отговорност към онези, които съвсем до скоро са били от другата страна на бариерата. И ако представителите на същите онези западни нации се опитват да изкупят вината си, чрез узаконяване на расизма като нелегален варварски акт, то нека да уточни, кой пръв е приложил този акт.

Нека сега се върнем към основната тема на разговора ни, българския расизъм. Всички си знаем за отношението ни към етническото циганско малцинство. Знаем си, но безропотно даваме своята лепта за да съществува това малцинство. Може вътрешно да не доволстваме, но едва ли това отношение може да се дефинира като държавен расизъм. Аз бих го определил по-скоро като битов расизъм и междуетническо отношение. Това специфично отношение не се простира само към циганския етнос, а се проявява и към всеки един член, който паразитира на гърба на обществото. Затова аз не го наричам расизъм, а по-скоро маргинализъм, но не към слабите, а към лентяите и безотговорните. Факт е, че отношението ни към другите националности, турци, евреи, арменци не може да се нарече отрицателно с едно изключение, което бе продиктувано от тясно политически, но не и от междуетнически отношения. Мога да свидетелствам, че по време на „Голямата екскурзия“ всички колеги от университета бяхме крайно недоволни и реакционно настроени към това несправедливо действие на държавата. В подкрепа на твърдението ми, че българското общество е толерантно мога да посоча отношението към турските семейства и техния произход след освобождението. На мнозина от тях им е било разрешено да останат по родните си места и да запазят собствеността си. Друг факт е не безизвестното спасяване на евреите ни от фашистките концлагери. Не е за пренебрегване и приемането на не малко арменски семейства след геноцида в Турция. Мирното съжителство на раси и култури от край време по нашите земи в никакъв случай не може да се третира по друг начин, освен като толерантност и взаимопомощ.

Ако нашия си, битов маргинализъм в очите на префинените и високомерни представители на западния либерализъм им изглежда, като недопустим и груб расизъм, това само показва, че те не познават нашата народопсихология и нямат право на квалификации и сквернословия. В заключение ще кажа, че българина не е расист, но никога не е късно да се поучи от нечий грозен челен опит.


Публикувано от viatarna на 16.10.2019 @ 15:57:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

21.10.2021 год. / 15:48:44 часа

добави твой текст
"Що е то расизъм и има ли той почва у нас" | Вход | 5 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от LATINKA-ZLATNA на 17.10.2019 @ 23:38:11
(Профил | Изпрати бележка)
Привет, Лео!
За съжаление в България има расизъм. Не желая да посочвам примери.
В Англия, ако кажеш думата негър, е обида и те приемат за расист. Там тези хора ги наричат цветнокожи.
"В популярната интернет енциклопедия расата е дефинирана като един стар и ненужен термин, който няма място в съвременното общество." И така трява да бъде!
За Бог всички хора са равни, Той няма предрасъдъци! Нека да се обичаме!

Хубава и благословена вечер!


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от LeoBedrosian (lewdmil@gmail.com) на 18.10.2019 @ 08:52:12
(Профил | Изпрати бележка)
Когато аз кажа думата негър, винаги пред очите ми се показва Фон дю Тен от стая 609 в Студентски град. Симпатичния негър от Зимбабве беше черен като нощта, знаеше десетина български думи и пиеше бира в неограничени количества. Усмивката никога не слизаше от устата му и никога не се подразни, че всички му викахме Негро.

]


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от LATINKA-ZLATNA на 18.10.2019 @ 20:10:13
(Профил | Изпрати бележка)
"и никога не се подразни, че всички му викахме Негро."

В България думата "негър" по онова време се употребяваше често, а и сега също...

Когато бях в Англия, през 2016 и 2017 година, думата негър я употребих на два пъти и синът ми ме предупреди да внимавам да не се изтърва да я кажа на всеослушание навън, защото употребата на тази дума в Англия означава, че си расист и мога да си навлека сериозен проблем.

Хубаво е, когато отидем в друга държава, или, когато дойдат от друга държава в България, да уважаване и техните нрави и обичаи!

Хубава вечер, Лео.

]


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от LeoBedrosian (lewdmil@gmail.com) на 21.10.2019 @ 08:42:09
(Профил | Изпрати бележка)
Много точно го каза, Латинка. Хубаво, даже задължително е да се уважават местните традиции. И когато си в България да си казваш "негър" без притеснение, именно защото тук това понятие не е натоварено с негативен смисъл.

А онези, които изкупват вината си, като искат да я прехвърлят на чужда глава, сами да си перат пешкира!

]


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от LeoBedrosian (lewdmil@gmail.com) на 17.10.2019 @ 13:37:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ви за прочита и коментарите! Виждам, че се дискутира, което показва, че темата е засегнала и друг, освен мене. Не, няма да се оправдавам, така мисля и няма да променя мнението си. А това, че сред нас има "говеда" не смятам, че трябва да го подчертавам. Всеки ги е срещал не веднъж.

Това, което силно ме подразни е преекспонирането и насочването на дебата към друга посока. За мен въпроса не е сиви ли са нашите искърски говеда, а характерен ли е расизма за нашето общество и какво се разбира тук под расизъм.

И защо, по дяволите търсим под сивото искърско говедо теле, когато ясно се виждат двете му висящи бели бъбречета!?


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от shrike на 17.10.2019 @ 09:19:20
(Профил | Изпрати бележка)
Хайде сега, това че някой е постъпвал/постъпва по-лошо да оправдае това, че ние се държим като говеда. Никой не отрича деградивните влияния на Британската империя, но примери бол за позитивен ефект от сблъсъка на култури - пример - Бенгалската културна революция, Това обаче не може да бъде оправдание за нечовешкото отнешение към онези, които са третирани като втора/трета ръка хора. Както не бива неразбирането на народопсихологията да е удобно извинение. Препоръчвам текста на Митко Апостолов по-горе. А относно народопсихолгията най-добрата препратка е към Алеко Константинов.

Истинският проблем според мен е, че няма възход без падение, няма развитие без страдание, няма светлина без мрак. И много ми се ще да порастнем като цивилизация отвъд тази стигма. Със сигурност маймунските звуци няма да ни помогнат, нито оплакванията, че не ни разбирали. Пак препращам към текста на Митко Апостолов и по точноо към завършека. Всеки от нас е отговорен, с всяко действие, всеки миг.


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от shrike на 17.10.2019 @ 16:23:03
(Профил | Изпрати бележка)
Според мен расизмът за съжаление е част от всяко съвременно общество. Дебатът, мисля си, би трябвало да е свободен да се движи според разбиранията на читателите и съответната интерпретация на текста.
И да, хората се дразнят от различни неща. Аз например се дразня, че на нас българите, все някой ни е крив. Не че няма криви, има! Но защо да не погледнем към себе си и видим какво от нас зависи, за да променим това, което не ни харесва. Как да сме толерантни към други раси като ни е трудно да бъдем толерантни към брата си, само защото е инакомислещ? (например)





]


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от malovo3 на 16.10.2019 @ 19:26:29
(Профил | Изпрати бележка)
"Воплите идват от хора, наследници на империя, над която слънцето никога не е залязвало, карала чернокожи от други континенти за роби и домашни прислужници!"
Лео, много добре си го написал. Поздрави!


Re: Що е то расизъм и има ли той почва у нас
от doktora на 16.10.2019 @ 18:12:49
(Профил | Изпрати бележка)
!!!