Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 699
ХуЛитери: 0
Всичко: 699

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВечният календар
раздел: Разкази
автор: Perpetuum

Новата Година отмина. В това наистина нямаше нищо необичайно- та нали същото се повтаряше всяка година отново и отново- но лошото бе че вече не си спомняше коя по-точно идваше.
Затова си каза, че по същия незабелязан начин бе отлетяла и онази незабравимо прекарана от него Нова година преди тридесет години. След нея и другата, която имаше с какво по-значително да запомни- преди около двайсетина. И всички останали, по-важни или почти невзрачни, всяка по реда си. Така щеше да отшуми и настоящата, а после и много други. Дали пък щяха наистина да са много?- попита се с известна надежда.
Тогава си спомни вечния календар. Беше дете- в книжарниците, които почти седмично обикаляше за новите книги, се появиха някакви кръгли пластмасови календарчета. Купи си едно- представляваше няколко въртящи се концентрични кръга, на тях се нагласяха датата. месеца и годината. С леко завъртане се виждаше какъв ден от седмицата се пада така избраният. Заедно с приятелите си често се забавляваха с вечното календарче. Искаха да видят например на какъв ден ще се падне Новата Година през далечната 1987. Или пък всеки гледаше за Рождения си ден, когато щеше да навърши точно 50. Бъдещето сякаш бе далечно, примамливо и безкрайно като Вселената, а нали те се готвеха да стават истински космонавти... Макар че след време се оказа, че за малцина от връстниците му тази кръгла годишнина тъй и никога не настъпи.
Принципът на календара се основаваше на факта, че дните от седмицата и датите се повтарят циклично през еднакъв период от време. Затова годините бяха подредени в кръг по календара. Всъщност последната година, която бе обозначена на така нареченя "вечен календар", бе преди 2,000-та. Та кой ли действително се интересуваше в какъв точно ден от седмицата ще настъпи Първа Пролет през следващото хилядолетие, през 2010 например? Звучеше им почти като разказ от научната фантастика, която те толкова обичаха да четат и препрочитат. Удивляваха се на предсказанията, че някога ще могат да гледат цветна телевизия- това им изглеждаше съвсем невероятно и почти неосъществимо. Както и за много други достижения на техниката, които сега даже и не забелязваха в баналното си ежедневие. Но безспорно мечтата на всеки бе един знаменателен ден да стъпи на Луната и произнесе нещо подобно на "Една малка човешка крачка, и т.н.". Още повече, че целия свят щеше да се изуми, щом щеше да се каже не как да е, а именно на български!
Дечурлигите вярваха в бъдещето, както техните родители по детски наивно се надяваха на справедливия и щастлив живот за всички, който скоро- само след някакви си двайсетина години безспорно щеше да настъпи- първо у нас, а после и навсякъде другаде по света. Или поне така пишеха първите страници на вестниците, след взетите важни решения от поредния исторически конгрес. Дали пък възрастните, загрижени в техния нелек живот, просто искаха и те да повярват в някаква хубава приказка, както ние се опитвахме все още да вярваме в добрия Дядо Мраз, а днешните малки в щедрия Дядо Коледа? Разбира се, имаше и някои по-скептични, но те платиха скъпо за недоверието си в Правдата и Работническото дело. А когато тази отдавна предсказана година настана, никой и не забеляза рога на изобилието да раздава щедро на всекиму според потребностите. Тъкмо напротив- рафтовете на магазините зееха полупразни, зловещо вещаейки какво още има да става, преди да дойдат промените.
Такива ти ми работи, мислеше си той, седнал на претрупаната с храна и празнични напитки трапеза, между пожеланията за здраве и многобройни Нови Години. Пърият тост вдигна в памет на ония, които вече ги нямаше наоколо. Спомен за родителите му, които винаги предпочитаха да купят банани и портокали на децата, отколкото бутилка шампанско за себе си. И му хрумна, че няма да е зле, ако пак се появят ония вечни календари от детинството. Но с една малка подробност- да ги има в два модела, единият като за младите, с изписани върху им числата на идните години. А пък на другият повече от бъдните да са отбелязани вече изминалите. Понеже за такива като него погледът към миналото щеше определено да преобладава, поне в близкото бъдеще. Да си спомня кога е завършил университета, кога се е влюбил за първи път и кога какво е било.
Понятието за време го занимаваше напоследък непрестанно и силно . А след толкова много години то напълно се избистри и оформи, защото го носеше в ума си още от ранното детство. Знаеше, че бъдещето отдавна вече е дошло, а миналото никога не е отминало. Колкото до настоящето, то не стои някъде по средата. Сегашното още предстои, но също вече е свършило. Всъщност между трите нямаше в действителност абсолютно никаква разлика. Минало, настояще и бъдеще бяха само илюзии и условности на изразяването. В това намираше, че се състои и единствената истинска човешка надежда. Вяра, по-силна от тази в религиите или в науката и техниката. Както всеки човек, така и всеки миг никога не умира, защото е вечен.


Публикувано от alfa_c на 02.07.2019 @ 21:33:57 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Perpetuum

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 01:39:58 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Вечният календар" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вечният календар
от lubara на 04.07.2019 @ 17:37:14
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Аз пък помня как като дете си купих един пергел, ама не от най-простите. Беше малък и струваше един лев. И в него се слагаше не молива, а графита. Голяма радост беше! Имаше една книжарница на " Жданов", срещу градинката...кой е мислел за настоящето време, най-много за прогимназията и после за гимназията си мислехме...