Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 1016
ХуЛитери: 4
Всичко: 1020

Онлайн сега:
:: ivliter
:: rady
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНежелана снаха
раздел: Разкази
автор: LIANIK

Задушно беше в стаята, пригодена за баня. През малкото прозорче се процеждаше мътна светлина и очертаваше всичко в наситена сянка. Парата от топлата вода се стелеше, като нежно одеяло, диплеше се в кълбо върху дървеното корито и разстилаше снагата си върху всичко останало в помещението.
Старицата потрепери от полъха на отворената на бързо врата. Изнежената от старостта и залежаването кожа я болеше при най-малката промяна на климатичните условия, но най-страшен беше студа, той караше тялото и да се гърчи в агония. Тя не можеше да се движи, след последният удар бе на легло.Залежа се и сигурно щеше да има рани, ако не беше тя - нейната нежелана снаха. Жената до нея постави нещо на малкото столче, оставено там, за да спомага за по-лесното къпане.
- Хайде, мамо, дай да ти изтрия гърба! Ще се затоплиш, а и ще махна мъртвата кожа, така ще ти стане по-добре. – заговори и ласкаво онази.
„Дали щеше да и стане по-добре? Едва ли! – мислеше си Стояна, - Как да ми стане хубаво, булка, като знам, че тези ръце дето сега ме милват и чистят, връзвах до рани!?” Искаше и се да може да говори, да напише поне, че съжалява, извинява се за стореното, само че времето за това отдавна беше отминало.”Каква глупачка съм била, Господи! Каква? Да не видя знакът ти? Благословията ти над сина ми, а и над нас с Таньо!Че какво лошо съм виждала в това дете? Какво по-хубаво съм търсела? Не помня вече! Не! Само знам, че сгреших и пред тебе, и пред нея,… а и пред Енчо, като майка се провалих!” Затоплените нежни ръце на младата жена вече я бяха поизправили и търкаха с кърпа напоена в топла, непарлива вода, съсухреният гръб на старицата.
Каква студена жена беше Стояна преди! Зла и пазеща, като орлица единственото си дете. За синът си даваше всичко и нищо не и се виждаше добро за него, все повече искаше, все нагоре да расте в живота го буташе. Господ друго дете не и даде и затова тя хвърли всичките си сили да отгледа това. Прати го и гимназия завърши, за да стане учител. Не искаше Стояна той на нивите да работи, а да е на чисто и топло, учен да е, и да взима повече пари, но да не го пече слънцето.Порасна момчето, превърна се в млад и хубав мъж. Черноок,бял, с падащи букли на челото и атлет – да му завидиш на хубавото. Ама, като за всяка пролет, закука и тука кукувицата. Като се върна от ученето на село, Еньо взе да ергенува, като другите момци. Неусетно, дори за него, в сърцето му беше влетяло птичето, наместило се бе там здраво и заяде неговата душа. Мира нямаше той в мислите си за Рада сирачето.Ах, тази Радка с мургавото си нежно лице и прекрасните кехлибарени очи, така му стопляше сърцето. Майка нямаше,отдавна беше умряла, а баща и замина надалече и там ,казваха, че се задомил. Така Радка остана у лелини си – те и станаха семейство.

Еньо винаги се ослушваше за седенки, където и тя ще е с леля си. Едва дочакваше деня, че да потеглят с момците на групи, да ергенуват и да заглеждат момите по пределките, а той само Радка да гледа. Искаше му се и тя да го види така, както той виждаше нея. Казват, че трудно се забравя първото либе, още по-трудно, ако кукувицата те е хванала рано напролет, когато всичко е силно и зеленото избуява не с дни, а с часове.
Еньо каза на техните, че иска Радка за жена. Страшно беше в този ден, майка му, Стояна се развика, замаха с ръце, сякаш зли сили я обладаха:
- Да не ти е изпила кукувица ума,че тази ще искаш! Моми и богати, и по-красиви, и с рода има в село, а и в града можеш ги намери!Той по черната Рада се засукал! Да не си продумал, повече за нея!
Младият момък стоеше поразен в средата на хармана на голямата им къща. Не можеше да схване той злостта в думите на своята майка, досега така любеща и мила към него, а изведнъж…И баща му и той, смръщил вежди, подкрепи майчината дума:
- Гледай го ,ти, мискина му с мискин! Такива ,като нея у нас не ни трябват!Тръгнал да се жени той, без да пита! Я да се омиташ сега и да размислиш малко с тази твоя зелена кратуна.Учен го направихме, от една мръвка го изгледахме, а той ще ми се пъчи тука, обичал бил тази и нея искал, никоя друга. Марш, че да не взимам кола, да ти наместя малко супата в главата. – и Таньо Чершията, така му викаха всички,заради способността му да се пазари и търгува все на изгодно,се запъти към мазето да си налее червено винце,че да преглътне обидните думи на галеното си синче.
„Такава…черна…сираче, без рода!- подивя сърцето на Еньо, изригна от душата му възмущението, нагорча му, но упорит бе той,а и учена глава:
- Ще да видим,това! – закле си се сам пред Бога и излезе през портичката навън.
Радка переше на реката чергите. Навсякъде около нея се чуваше плясък и женска глъч от приказките на моми и булки, баби и деца, развихрили се да се разчистят и операт преди празник. Самата тя по настрана седеше. Винаги така правеше, знаеше, че не са лоши, ама като сираче без чеиз, някак, освен момците и жените не я искаха.Страняха от нея, като, че ли болна беше, а не сираче. Туптеше сърцето и в мъка и макар умът и да знаеше, че за нея няма бъдеще и така ще си остане на милостта на леля си, мечтаеше за едни черни очи и хубави лъскави къдрици. Понякога на седенките вдигнала поглед случайно нагоре, срещаше очите му, впити в нея. Далечни и тайни дълбини имаше в тези мъжки очи, но на Радка и се чинеше, че там две звезди светят, и то, само за нея.
Сега замислила се по него, слушаше някак унесено женската глъч, ромоленето на реката, плясъкът на ударите на копаните върху плата...Изведнъж една ръка я хвана и обърна, тя извика уплашено.
- Радке, ще ми пристанеш ли? – твърдо и с гордост в гласа извика Еньо насреща и. А, тя, като попарена трева от сланата, гледаше и не вярваше, от опиянение и се виеше главата.
- Радо!!! Пита те нещо момчето, що не му отговориш, ма? – провикна се баба Кана, добра и винаги усмихната старица, имаща страх от Бога и почитаща всичко добро, що идеше от него на земята.
- Аз… - едва пророни тя, и Еньо отново занарежда.
- Любя те и искам ти да си ми жена! Вяра имаш ли ми и ще да тръгнеш ли с мене?
- Тръгвам! – изведнъж му отвърна Рада, а мургавите и бузи се обагриха в алено.
Еньо втори път не чака да му повторят, дръпна я за ръка и я поведе по пътеката, излизаща на пътя. Женюрята наблизо, видели двамата да вървят хванати за ръце, но не сколасали да чуят що си хортеват, се скупчиха около баба Кана, да им разправи какво се случи току – що и защо сега тя сбира чергите на Рада сирачето.


Публикувано от anonimapokrifoff на 20.03.2018 @ 08:44:53 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LIANIK

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 23:03:43 часа

добави твой текст
"Нежелана снаха" | Вход | 4 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Нежелана снаха
от leslieshay на 21.03.2018 @ 16:31:41
(Профил | Изпрати бележка)
И отрязано, и неотрязано - пак много ми хареса :)


Re: Нежелана снаха
от LIANIK на 31.03.2018 @ 12:52:18
(Профил | Изпрати бележка)
leslieshay благодаря, че прочете и усети историята на героите ми.

]


RE: Нежелана снаха
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 21.03.2018 @ 06:16:49
(Профил | Изпрати бележка)
И аз като Ваня. Ще чакам с интерес!


RE: Нежелана снаха
от Markoni55 на 20.03.2018 @ 09:01:35
(Профил | Изпрати бележка)
Предположих


Re: Нежелана снаха
от LIANIK на 20.03.2018 @ 08:55:33
(Профил | Изпрати бележка)
За тези, които прочетат - има продължение. Просто,без да искам съм изтрила реда при качването. Историята... ще се развива още в една-две части.