Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 871
ХуЛитери: 4
Всичко: 875

Онлайн сега:
:: mariq-desislava
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГрях
раздел: Разкази
автор: GalinaBlanka

Аз съм убиец… Господ да се смили над душата ми, убих я.
Октомврийският вятър тънко се киска в ушите ми, докато ги щипе с ледени пръсти.
Възрастен мъж съм, на 47 години - знам, че точно той е причината пламъчето на свещта да примира в шепите ми. А защо ми се струва, че иззад рамото ми наднича покойницата и леденият дъх, който вкочанява пръстите ми е нейния? Сякаш със злобен съсък ме пъди оттук. Внезапно омекнал от страх бързо обръщам глава, усетил нещо зад гърба си и още повече отмалявам, когато осъзнавам колко съм глупав. Жена ми се е изправила зад мен с шишето за преливане в ръце.
-Мамооо, мамоооо - извива тънко и накъсано гласът й, - грешна съм пред тебе, майчицеее… Божичко, да почива в мир душата й. Мамоо, нали там вече си добре, майчицеее…
Иззад зъбите ми се надига ръмжащо ридание. Иде ми да кресна: „Айде, стига театри, и без това няма публика. Кого оплакваш, за кого виеш – нали ти я кълнеше и ревеше, че животът ти е дотегнал заради нея.“ Паля цигара, гърбом към вятъра, за да запуша устата си, преди да е казала нещо. Тръгваме приведени към изхода. Не разговаряме, всеки е забил поглед в земята и сякаш не вижда къде стъпва.
Знам, че сега тя ще се затвори в спалнята и дълго ще плаче. Аз ще си пусна телевизора и ще гледам новините, без да чуя и една дума от тях. Завиждам й за женската привилегия да се нареве дълго, с глас, до премала. И на мен неистово ми се иска. Вече три седмици все едно някой е натиснал копчето за „пауза“ и не живея, не чувствам, не мисля. Три години мислех, че умре ли тъщата, ще си отдъхнем всички, щом от плещите ни се смъкне камъка на двадесет и четиричасовата заетост по нея. Отвориш очи – и първата ти мисъл е тя. Памперсът трябва да й смениш, да я нахраниш, да й дадеш хапчетата… Който поне седмица не е вдигал отпуснато, макар и няма и 50 килограма тяло, който не е тъпкал лъжица със стрити таблетки между стиснати беззъби челюсти, не е бърсал слюнка и повърнато мляко – да се прекръсти и да рече: „Сполай ти, Боже, че живея!“
Най-много за тъщата се грижеше жената. След инсулта я прибра у дома, уж докато се възстанови, но това така и не се случи. Три години гледахме как свитата купчинка под одеалото все повече и повече се отдалечава от образа на незлобивата, щедра жена, която обичаше да ни посреща и криеше болежките си от нас, за да не ни притеснява. Промени се и жена ми - първата година нищо не казваше, правеше всичко сама и не даваше на никого от нас да върши нейната работа: „Тя е моя майка, значи си е моя грижа.“ Но я виждах - раменете й увисваха все по-надолу, устните й се превръщаха в тънка черта, очите й потъмняха. Все по-рядко я чувах да говори на болната, да я уверява, че всичко ще се оправи, всъщност, все по-рядко й говореше. Защото когато говореше с нея, то беше да излее натрупаната горчилка от теглото.
Взе да ходи на църква в неделя. Преди се молеше за здравето на майка си. После – за своето собствено. Да й дава Господ сили да издържи, да не полудее…
Започнах да й помагам. Поне сутрин можех да нахраня бабата и да й дам лекарствата, жена ми трябваше да излиза рано за работа. На обед малката получаваше инструкции по телефона: „Нахрани я. Дай й вода“. Постепенно всички се превърнахме в болногледачи и в главите ни се загнезди приоритетно и неотменно задължение, което ни върза в апартамента - море, хижа или просто пикник на някоя поляна извън града станаха абсурдни химери. Синът и снахата започнаха да намекват, че очакват от нас от време на време да гледаме двегодишната внучка. „На теб я кръстихме, майко, а пък ти почти не си я виждала“. Избухнах, нарекох и двамата егоисти и неблагодарници,едва не се хванахме за гушите - жена ми се намеси, укроти ни, помоли за прошка, че досега не е помагала… Извини се за това, че се грижи за майка си, о, Боже!...През лятото взехме малката да я гледаме, докато синът и снахата бяха на море. За да се окаже после, че детето е стресирано след престоя у нас. Проговорихме си чак на погребението.
Лесно им беше на тях, не стъпваха във вмирисаният на кисело мляко и гниещо тяло апартамент. Ами малката? На шестнадесет е. Преди току се изтърси с куп приятелки у дома, пуканки си правят, телевизия гледат, или пък, грабнали по един дезодорант, пеят та се късат. Дразнех се, надуваха ми главата. Сега копнея за тая гълчава – наистина ли съм бил такъв тесногръд нервак? Откъде да знам тогава, че е Божия милост домът ти да кънти от детски смях, а не да е тих е празен като гроб? Откакто баба й лежи в бившата детска стая, а тя спи в кухнята, не е довела една приятелка в къщи. Срамува се. И не бърза да се прибере от училище. Шляе се с приятелки из града, ходи у тях да си учи уроците.
„ Прибирай се веднага след училище – скара се майка и миналият месец, - на теб разчитам денем да наглеждаш баба си, а на теб не ти пука.“
„Ми не ми пука – дръзко отговори малката, - не съм санитарка.“
Майка й въздъхна, прехапа устни… а после чак аз примигнах, изненадан от плясъка на шамара. Детето ревна и се скри в банята да се наплаче. Скочих, хванах жена си за ръката и просъсках:
„Никога повече да не си посмяла да я удариш!“
Тя изплашена притихна. Сигурен съм, че се изплаши най – много от плувналите в очите ми капки, които бях безсилен да спра и да скрия.После отиде в банята и двете дълго реваха, притиснати в прегръдка. „Прости ми, моето момиче, прости ми, заробих те, забравих те…“
Тогава се реших.
Покрай баба ми, лека й пръст, познавам билките още преди да се науча да чета. Водеше ме със себе си по поляните и ме учеше как да отрежа и да правя снопчета от равнец, жълт кантарион, енювче и хвощ… В такъв един ден тя задряма под рехавата сянка на млада круша на една поляна. Скучно ми беше, затова обиколих наоколо и възхитен открих едно голямо бяло цвете, реших, че е вълшебно, защото беше прекалено красиво, за да е проста трева. После открих, че на стъблото до него растат чудновати бодливи яйчица. Някои от тях се бяха разпукали и видях вътре черни семенца. Зарадван, че съм имал късмета не само да открия вълшебното цвете, ами и да мога да занеса семената му у дома, взех да ги събирам в шепи.
„Какво правиш?“- стресна ме пронизителния вик на баба, надвесена над мен.
„Ще го посеем в градината, бабо, виж какво красиво цвете.“
Тя изтръгна семенцата от ръката ми, хвърли ги надалеч и ме помъкна към вадата, където дълго ме ми. Разочарован, но най-вече и уплашен от непонятния страх в очите й, се бях разревал, а още повече се уплаших от настойчивите въпроси: „Яде ли от тия зрънца? Наистина ли не си ги опитвал?“ После ме прегърна и промълви: “Никога повече не пипай това цвете!“
Събота беше, излъгах, че има авария в цеха и ме викат. Тръгнах към вилната зона на града и събрах цяла кибритена кутийка със семена от татул. Изчаках в понеделник жена ми да тръгне на работа, малката обаче още се мотаеше в къщи.
„Хайде бе, закъсняваш!“
„Не бе, татее, имаме свободен час, щото съм от другата група за компютри и…“
„Айде, айде, стига си се обяснявала. Тръгвай, тъкмо ще платиш интернета и кабелната телевизия преди да идеш на училище“.
Пъхам й пари в ръката и буквално я изтиквам от апартамента. Слагам джезве на котлона – купил съм го от магазинче за лев и ще го изхвърля веднага след като сваря отварата. В хола изчаквам двадесетина минути след като съм сипал зрънцата в кипящата вода, нека изври до половината.Пресипвам после изстиналата течност в чаша, слагам му две големи лъжици захар и влизам тихо при тъщата.
„Бабо… бабо, пийни си чай“.
Тя върти очи и измучава нещо. Това значи отказ, ако иска да яде или пие, отваря уста. Пъхам чашата между устните й и и разливам част от чая върху одеалото – ръцете ми се тресат. Старицата се дави. Поемам дъх, стисвам зъби и насила отварям устата й и изливам отровата в гърлото й.
Тогава тя втренчва очи в моите. Такъв ясен поглед в тях не бях виждал от три години, сякаш за миг се върна онази, моята усмихната тъща, която ме наричаше „мойто момче“ и шеговито се караше на дъщеря си да слуша мъжа си. В тях сякаш проблясва тихо огорчено примирение. После тя затваря очи и диша тежко.
Не издържам, избягвам от стаята. Тя разбра! Разбра какво стана и немите очи бяха най-непоносимата присъда за греха ми.Рева като малко дете, разлюлян от ужас. Ужасен съм от мисълта какво направих, а още по-страшна ми е мисълта: „А ако не умре?“
Излизам от апартамента и се шляя безцелно, без да виждам и чувам нищо. От представата да се върна у дома и да открия тялото, краката ми омекват. Но трябва да го направя преди дъщеря ми да се прибере.
Мобилният ми телефон звъни – началникът на цеха ме търси. Със скован език му обяснявам, че ми е лошо.
„Иди на лекар“.
„Ходих, ама него го няма, шефе… моля ти се, води ме днес в отпуск“.
Тя лежи в леглото, прилича на заспала, но аз не мога да откъсна поглед от устата й – струва ми се изкривена от конвулсия. Ще я забележи ли друг?
Половин час след като се обадих на жена си, тя влетя в апартамента и писна като полудяла улулица, прегърна тялото,взе да милва белите кичури и да целува съсухреното лице, занарежда като отчаяно дете. В гърлото ми нещо се скъса.
„Стига… стига,не плачи, спаси се жената, спаси и нас…“
А тя, все още обвила слабите изстиващи рамене, се обърна с изкривено от мъка лице и ми се озъби:
„Ти това искаше, нали?“
Да ме беше изправила пред цял град, да ме бе нарекла убиец и да ми бе метнала примката на врата, нямаше да усетя така силно, че се задушавам.
Лекарят с уморена въздишка пише смъртният акт и вече е почти към края, когато промърморва съчувствено:
„Аз не ви питах – аутопсия ще желаете ли?“
Изстивам повече от мъртвата.
„Ми… - жена ми изхлипва, за няколко дълги като вечности секунди поглежда майка си и после се разплаква с глас. –Няма смисъл, то се вижда…“
…Риданията от спалнята постепенно затихват. След още половин час тя излиза оттам – с подпухнали очи и замаян от хапчето поглед. Сяда мълчаливо до мен, сковано протяга ръка и хваща моята. Стисвам пръстите й в отговор. Стисвам своето спасително въже – то трябва да ме издърпа от блатото на страха и самообвиненията. А всъщност трябва да се обвие около гръкляна ми и да го изтръгне.
Заради теб го направих, мила! Трябваше тя да умре, преди да умре душата ти, преди да я изгубиш в тъмнината на вината, която те смазваше всеки път, когато умората те караше да говориш на майка си всички онези горчиви думи. Никога няма да научиш истината. А тя е, че понякога смъртта е необходимост. Предпочетох да умре старата ти майка, вместо топлината между нас.Ние трябва да живеем, все още сме необходими на децата си.
А когато вече спрем да сме им полезни, когато на свой ред се превърнем във воденичен камък, под който да превият рамене...
Не довършвам мисълта си.
Страх ме е.


Публикувано от Administrator на 26.10.2015 @ 15:16:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   GalinaBlanka

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 21:29:56 часа

добави твой текст
"Грях" | Вход | 3 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Грях
от somebody на 26.10.2015 @ 22:03:30
(Профил | Изпрати бележка)
Много силно! Болезнено.... Дали писането на този "Грях" е толкова тежко, колкото четенето....


Re: Грях
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 27.10.2015 @ 12:12:17
(Профил | Изпрати бележка)
Потресена съм... и безмълвна... Ужасно е да го извършиш, много сила е нужна да го напишеш, дори като сценарий да си го представиш. Не ти е било леко...


Re: Грях
от suleimo на 01.11.2015 @ 08:05:37
(Профил | Изпрати бележка)
Помня този разказ.
Тогава ме намери в подходящото време и състояние. Много дълго ми ехтеше тогава. Напълно подкрепям героят ти. И не го казвам от негова позиция, а от тази на вегетиращото същество. Дано има и за мен някой, дето да му стиска да се погрижи така, ако се наложи!
Комплименти!