Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 763
ХуЛитери: 6
Всичко: 769

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: Boryana
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВреме за сбогуване
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

Елеонора отключи входната врата и потъна в хладния сумрак на антрето. Съпругът й изглежда не се бе прибрал, a обикновено я изпреварваше. Тя натисна ключа на лампата. Светлината плисна и се стовари върху чифт черни мъжки обувки, тези с които бе излязъл сутринта - едната лежеше катурната настрани, а другата, кръстосана върху нея.
Това бе нетипично за него. Тя изрита сандалите си и забърза към всекидневната. Живко седеше на фотьойла до прозореца с поглед, впит в махалото на часовника. Наляво-надясно, наляво-надясно - с едва доловим звук то отмерваше хода на бързащото за някъде време. Съпругът й не я забеляза. Обикновено розовите му страни бяха плашещо бледи. Може да беше от слънцето, което нахлуваше през огромния прозорец и пръскаше светлината си до средата на стаята. Ели приближи и коленичи. Хвана ръката му и потърси погледа му. Сивите ириси тъмнееха около разширените му зениците.
- Какво ти е? Случило ли се е нещо? – Той отвори устни, но от гърлото му не излезе нито звук. – Така, успокой се, тук съм, всичко ще бъде наред. Тя започна да гали ръката му, която потреперваше. Разтри пръстите му един по един. Отметна назад твърдата му и непокорна коса. Слепоочията му вече сребрееха. Целуна го по челото.
- Откриха ми…- произнесе той глухо, така тихо, че тя едва го чуваше, - блок, сърдечен блок, като на чичо и братовчед ми. – Обля я студена пот и закри устата си с ръка.
- О, Боже - отпусна се на пода до него тя – трябваше да се стегне, да не го напряга допълнително, - затова си притеснен… чакай, чакай, - приласка го тя - ще се справим, двамата, знаеш..
- Няма, не вярвам, чичо, си отиде на 55. Остават ми 15 години. – Живко наведе глава и две сълзи отчаяно си запроправяха път по лицето му. Огромните му рамене потръпнаха. Той избърса очи с опакото на ръкава си, отмести съпругата си, надигна се от мястото си и затътри крака към вратата. - Трябва да изляза, задушавам се.
- Чакай, къде отиваш, не може… разстроен си. Ела да се успокоим малко, да помислим.
Живко не спря, обу се в движение и излезе от апартамента. Тя го последва след секунда и го свари да отключва колата.
- Не трябва да караш сега. – Живко завъртя ключа. Тя отвори другата вратата и седна до него.
- Няма да те оставя сам…. идвам с теб, пък каквото ще да става..
Понесоха се по улиците на града.
- Намали. Ще блъснеш някого.
Той уби скоростта.
- Спри да се поразходим… ще се справиш, ти можеш. Аз съм с теб… ще направим каквото е необходимо, всичко.
Живко мълчеше. Пое по околовръстното, по което се виждаха едва няколко автомобила. Подминаха една бензиностанция. Ели нямаше идея накъде отиват, съмняваше се, че той самият е наясно.
- Никой, запомни, никой не знае колко му е драснато там гор...- тя не успя да довърши мисълта си, защото подскочи, а после залитна напред и удари челото си в предното стъкло. Живко беше завил рязко по един черен път към лозята и беше улучил самотно стърчащо дърво. Ели изохка, отдръпна се назад и започна да разтрива удареното място. Погледна го през сълзи, гледаше я и той, беше уплашен… този път заради нея.
- Извинявай. Заболя ли те? Дай да видя?
- Добре съм. Почти. Няма нищо, ще мине. А, ти?
- По-добре съм от теб – отговори Живко и за първи път се усмихна. – но няма да си простя, ако ти се случи нещо заради мен. Чакай тук.
Той излезе от колата, мина пред нея и огледа пораженията. Ламарината й била изкривена, но можела да се движи. Самотното дървото, също пострадало от удара, ги наблюдаваше. На мястото на обелената кора се беше отворило едно голямо око, което не ги изпусна от поглед, докато Живко даваше на заден и поемаше по обратния път. Тревата отстрани на шосето беше изсъхнала, есента настъпваше. Но все още щяха да имат хубави дни, вярваше Ели. Тя отказа да минат през болницата.Трябваше да вземат малката от свекърва й. Дъщеря им беше на три години и синът им на единадесет. Решиха, разбира се, да не ги тревожат. Щяха да говорят с лекари, да чуят препоръки, да потърсят сами рецепти и лекове.
Съпругът й се успокои и се взе в ръце. Постепенно запълни цял рафт с тънки книжки като „Как да закалим сърцето си”, „Тичайте за здраве”, Здрави с йога” и все в този дух. Тичаше всеки ден по 3-4 км и в хубаво, и в лошо време. Дори тъща му, която им гостуваше през зимата, се възмущаваше.
- Вместо да тича, да вземе да свърши някоя работа вкъщи – я виж, здрав и прав. Ели сама върти къщата. Стопила се е.
Той пък й напомняше, че киселото мляко се яде със захар, а не обратното, и настояваше да не топи толкова често праза в солницата. Тогава тя заплашваше, че повече няма да стъпи у тях. Но всъщност не възнамеряваше да изпълни заканите си.
Всяка година в началото на есента двамата ходеха до онова дърво. Понякога се разхождаха нагоре по пътя, друг път оставаха в колата и го гледаха. Макар и наранено, то стоеше изправено и не натрапваше недъга си, получен, докато ги беше спасявало от самите тях. На третата година на мястото на обелената кора някаква двойка бе изписала инициалите си Н + В е равно на сърце. Да, сега дървото имаше още една важна задача - да опази и тази любов. А времето течеше. Децата им пораснаха, изучиха. Синът се ожени и ги зарадва с първото внуче.
И отново беше есен. Короните на дърветата блестяха в златно-керемиденo. Най-нетърпеливите листа вече падаха по земята. Слънцето топлеше, но не пареше. Ели помоли дъщеря си да я закара до едно място. Младата жена не попита за подробности. Няколко километра извън града Ели посочи тесен, неасфалтиран път, по който трябваше да завият. Спряха до едно самотно дърво.
- Двадесет и пет години всяка есен идвахме тук с татко ти. Не исках тази година да съм сама. Ще сляза за малко.
Ели отиде до дървото и сложи ръката си върху него. Устните й промълвиха нещо. Поклати глава. Помилва кората му и продължи да му говори. Само дървото и може би още някой можеха да чуят думите й. Беше дошла да се сбогува.


Публикувано от anonimapokrifoff на 26.10.2015 @ 07:45:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:54:09 часа

добави твой текст
"Време за сбогуване" | Вход | 12 коментара (25 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Време за сбогуване
от malovo3 на 26.10.2015 @ 09:37:44
(Профил | Изпрати бележка)
Интересно, увлекателно, реалистично.
Поздрави!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 26.10.2015 @ 17:56:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря много за прочита и отзива!
Хубава вечер!

]


Re: Време за сбогуване
от rady на 26.10.2015 @ 12:38:04
(Профил | Изпрати бележка)
Нещата от живота...Натъжи ме, но ми хареса!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 26.10.2015 @ 18:05:01
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че разказът те е докоснал, Ради!

]


Re: Време за сбогуване
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 26.10.2015 @ 13:57:33
(Профил | Изпрати бележка)
И от мен - заслужено браво! Чудесен разказвач си!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 26.10.2015 @ 18:10:45
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавите думи, Мария!
Красива вечер ти желая!

]


Re: Време за сбогуване
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 26.10.2015 @ 14:22:49
(Профил | Изпрати бележка)
В разказа, мисля си, че най-трудни са диалозите.
Но ти съумяваш с тях да направиш действието още по-напрегнато и драматично.
Препрочитам с интерес. Хубаво разказваш тази простичка история.

Поздрав от мен за хубавия разказ!

;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 26.10.2015 @ 18:42:52
(Профил | Изпрати бележка)
Много ти благодаря за милите думи и се радвам, че съпреживя с героите ми!
Поздрави! :)

]


Re: Време за сбогуване
от somebody на 26.10.2015 @ 14:26:22
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво разказваш, Ирена. Топло, спокойно, по човешки. Историите ти са истории от живота, с радости и с тъга. Обичам да те чета. Здравей :)))


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 26.10.2015 @ 19:17:38
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавите думи, Катя, от сърце! Топлиш!
:)

]


Re: Време за сбогуване
от Caniko на 27.10.2015 @ 09:34:29
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Здравей, Ирен.
Чета, препрочитам ... Почерк на майстор.

Не мога да коментирам, нямам думи, мога само да помълча.


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 27.10.2015 @ 12:31:16
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за тези хубави думи, Цани!
Много ме радваш!
Хубав ден ти желая!
:)

]


Re: Време за сбогуване
от gorestled на 27.10.2015 @ 15:28:33
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох на един дъх.
Поздравления за хубавия разказ!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 28.10.2015 @ 16:53:44
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Таня. Много ме радваш!

]


Re: Време за сбогуване
от zaltia на 27.10.2015 @ 18:54:03
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления, Ирена!!!
Интересно и увлекателно разказваш!!!
Благодаря ти!!!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 28.10.2015 @ 17:39:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за споделеното, Краси!
Светла вечер ти желая!

]


Re: Време за сбогуване
от ganima60 на 27.10.2015 @ 21:36:32
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления,Ирена,
за майсторски написания разказ!
"Дърветата умират прави"!


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 28.10.2015 @ 17:42:10
(Профил | Изпрати бележка)
Точно така, Гани!
Благодаря, че ми го припомни!
Хубава и вдъхновена вечер!

]


Re: Време за сбогуване
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 28.10.2015 @ 12:47:39
(Профил | Изпрати бележка)
В унисон с настроението ми...
Има такива истории, майсторски описани, които стоплят душата на човек... Четеш и виждаш хората, усещаш чувствата им, мъката им, надеждите им...Мирише на есен...


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 28.10.2015 @ 18:21:46
(Профил | Изпрати бележка)
Имате сетивата да усетите всичко това!
Радвам се, че се спряхте тук!
Хубава вечер!
Ирена

]


Re: Време за сбогуване
от Calli (daniella_paskova@abv.bg) на 02.11.2015 @ 19:21:12
(Профил | Изпрати бележка) http://callisto01.blogspot.com/
Затрогваща и мила история. Хареса ми изказа ти. Пишеш много увлекателно. Поздравления.


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 03.11.2015 @ 10:34:29
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за прочита и добрите думи!
Радваш ме, Кали! Хубава седмица ти желая!

]


Re: Време за сбогуване
от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 23.11.2015 @ 09:19:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg
Поздравления, мила Ирена!!!Силен,вълнуващ разказ,една истинска човешка история!!!
Поздрав!!!
Ружа


Re: Време за сбогуване
от IGeorgieva на 23.11.2015 @ 23:04:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че съпреживя, Ружа! Радваш ме!
Спокойна вечер!

]