Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 734
ХуЛитери: 3
Всичко: 737

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: mamasha
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПо пътя към Българско
раздел: Романи
автор: boliarkabg

Посвещавам на моя род Радневски и на прапрадядо ми Радни от с. Станчов хан.

Денят вече преваля. Балканът тъмнее, небето възсинява и после угася жарта на слънцето. Бавно, полека плъзват сенки от баирите, захладнява. Шуми тихо дъбакът, буките по върховете отговарят шепнешком. Долу, в ниското, потайно дерелиците гълчат нещо, водата се сърди.
Дядо Радни е приседнал пред воденицата и кое време е станало не е сетил. Цял ден обикаля ливадите, караджейките, горите. Не е много заможен той, но стока има за челядта и за себе си. За последно огледа, да е сигурен как оставя имотите. Зимата хортува със синове и зетьове, донагаждаха, умуваха.Миналото лято мъжете слизаха в полето. Турците продаваха, цели села се опразваха. Имаше кяр в цялата работа. Години, га ходеха по дюлгерлък къде Добруджата, минаваха по тез села. Хубава земя имаше там, добро жито се раждаше. Имаше храна за хора и добитък. Заселеха ли се там, в равното, няма да става нужда от ходене по дюлгерлък. Щяха да работят земята, прехраната щеше да е сигурна. Затуй решиха и купиха имоти в едно от селата. Не е баш в равното, вода има бол, гори има, къщята не са лоши.
Зарея поглед дядо Радни към Белноввръх, запърха сърцето в гърдите му, засмъдя нещо в очите. Еееех, тука се беше родил, тука мина животът му, Балкана е туй, свидно му е. Тъй, ама времената се менят, туй дето стана сега е добро. Най-подир Българско стана, земята веке цялата е на българите. Сега може чиляк да се отпусне, да слезе в равното, да оре и сее, да храни челяд. Затуй мъката по Балкана ще си носи в гърдите, а ще поведе утре синките деца към по-добър живот.
Кога бяха в полето есенес и избраха село, купиха имоти за всеки от синовете и дъщерите. На една и съща улица. От край до край на селото. Двор до двора опира, братова къща до сестрина ще е. Най-долу, първата ще е за дяда Радня и баба Мара. Цялата улица ще е само на неговите хора, ще си помагат, ще са заедно и по-леко ще им бъде. Кога се завърнаха за зимата, изкараха за последно тука, в Балкана. Жените да изтъкат, оплетат, ушият и каквато женска работа имат да свършат до край. Мъжете да постегнат добре имотите, да отделят животните, да нагласят дървата и покъщнината за дългия път.
Най-голямата дъщеря и зетят дядо Радни оставя тука. Не рачиха да тръгнат, искаха на мястото си да останат. Не се противи той на тяхното. Зетят му беше сираче, нямаше род и родители, беше го приел като свой син. Добър чиляк е, с дъщерята добре се спогаждат, работни са и двамата. Челяд голяма завъдиха, затуй хем му е мъка, че остават тука, хем се радва, че в добри ръце оставя имота. Ще го коландрят те, ще водят ратаите, ще наглеждат стадата и караджейките, ще множат имането.
За другите синове и дъщери дядо Радни има жълтици. Ще им даде да накупят туй-онуй и да построят нови къщи. Задели добитък от стадата за всеки, да има с какво да почне в полето. Нивя накупи, за всекиго да има. Не тръгват с празни ръце.
„Добро е туй, дето стана – мисли дядо Радни – добре и за добро. Нека се разселва българското племе по цяло Българско. Както е било по царско време, преди векове“
Надига се бавно балканджията, пристъпя край воденицата. Поглажда с тежката си длан камъните в зида, надниква във вадата. Вдига ръка и се прекръства. Рейва поглед нагоре към букака, после дълбока въздишка се откъсва от гърдите му.
Свечерява, гората глухо шуми, птици прострелват наоколо въздуха, а дядо Радни бавно слиза към селото.
Ще тръгват, дълъг е пътят, но е към Българско. Цялата челяд поема със старея си. Да даде Бог да е за добро.

Милка Маркова


Публикувано от Administrator на 30.08.2015 @ 11:03:03 



Сродни връзки

» Повече за
   Романи

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:14:24 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"По пътя към Българско" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: По пътя към Българско
от Kanegan на 30.08.2015 @ 18:31:24
(Профил | Изпрати бележка)
Просто хубаво!Поздрав!


Re: По пътя към Българско
от boliarkabg на 31.08.2015 @ 08:56:41
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
здравей, така е, хубаво е да знаеш своя род. Благодаря!

]


Re: По пътя към Българско
от IGeorgieva на 30.08.2015 @ 20:14:42
(Профил | Изпрати бележка)
Важно е да знаем и да помним корените си! Поздрави, Милка!


Re: По пътя към Българско
от boliarkabg на 31.08.2015 @ 08:59:09
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
Да, най-вълнуващото беше когато 100 години след тръгването на дядо Радни от Балкана към полето за пръв път посетих махалата и бродих по пътеките.Още по-вълнуващо беше,че имаше местност "Дядовата Раднюва воденица".....и още, и още...

]