Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Anyth1978
Äíåñ: 1
Â÷åðà: 1
Îáùî: 14145

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 526
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 531

Îíëàéí ñåãà:
:: pinkmousy
:: Icy
:: pastirka
:: LioCasablanca
:: pc_indi

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÑèìáèîçà II
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: dstoev

Êîëêîòî è äà áå ëîøî ïúòóâàíåòî, âñå ïàê ñòèãíàõ òàáåëàòà "Âúëêîâî" è ïúòÿ âçå ÷å ñå ïîîïðàâè.  ñìèñúë ÷å íÿìàøå òàêèâà òðàïîâå, è ìîæåõ äà îòäåëÿ âíèìàíèå è íà îêîëíèÿ ïåéçàæ. Êúùèòå íà ñåëîòî áÿõà íàêàöàëè ïî ëåâèÿ ñêëîí íà õúëìà, à ïúòÿ ïî êîéòî êàðàõ áàâíî è ñå îãëåæäàõ, ðàçäåëÿøå ñåëîòî íà äâå. Ïîëîâèíàòà îò êúùèòå áÿõà íàä ïúòÿ, è ñå âèæäàõà êàòî íà äëàí, à íà äðóãàòà ïîëîâèíà âèæäàõ îãðàäèòå è ïîêðèâèòå èì. Èìàøå çàïóñòåëè êúùè, è äîêîëêîòî ìîæåõ äà ïðåöåíÿ – ïîâå÷å îò ïîëîâèíàòà.
Áÿõà òúæíà ãëåäêà – ñ ïîêðèâè íà êîèòî ëèïñâàõà ÷àñò îò êåðåìèäèòå, èçïàäàëà íà ìåñòà ìàçèëêà îò ñòåíèòå, ðàçêðèâåíè âðàòè è ïðîçîðöè, çàïóñíàòè äâîðîâå. Íàñòðîåíèåòî ìè ñå ñêàïà. Ñòàíà ìè òúæíî. Íà ôîíà íà êðàñèâàòà ïðèðîäà îêîëî ìåí, áîðîâàòà ãîðà, êîÿòî îãðàæäàøå ñåëîòî è åäâà ëè íå âëèçàøå â äâîðîâåòå, ÷èñòèÿ âúçäóõ è ñòðàõîòíàòà ãëåäêà êúì ðàâíèíàòà, òåçè êúùè èçãëåæäàõà íåëåïî, ñÿêàø íå èì áåøå òóê ìÿñòîòî. Áÿõ çàïî÷íàë ïúòóâàíåòî ñè â íàé-íåïîäõîäÿùèÿ ñåçîí ïðåç ãîäèíàòà. Íàé - íåêðàñèâèÿ, òî÷íî íà ãðàíèöàòà ìåæäó çèìàòà è âñå îùå íåðàçöúôòÿëàòà ïðîëåò. Ïðåäñòàâèõ ñè ãëåäêàòà êàêâà áè áèëà ïðåç ìíîãîöâåòíàòà åñåí, ïðåç äúõàâîòî ëÿòî èëè ïúê ïðåç áÿëàòà çèìà. Ïðèèñêà ìè ñå äà áÿõ âèäÿë ñåëîòî ïðåäè 30 - 40 ãîäèíè, èëè äà èìàõ âúçìîæíîñòòà äà óñïåÿ ïî íÿêàêúâ íà÷èí äà ãî ðåñòàâðèðàì. Ìå÷òè. Âúçäúõíàõ è âçåõ ôîòîàïàðàòà. Èñêàõ äà íàïðàâÿ íÿêîëêî ïàíîðàìíè ñíèìêè ïðåäè îáëàöèòå äà ñêðèÿò ñúâñåì ñëúíöåòî.
Ñïðÿõ, è áåç äà èçãàñÿì äâèãàòåëÿ èçëÿçîõ îò êîëàòà. Ñèãíàëà çà íàïàäåíèå ÿâíî âå÷å áå äàäåí è àðìèÿòà îò îáëàöè áúðçî çàâçåìàøå òåðèòîðèÿ. Ñàìî äà íå çàâàëè… Äîêàòî âúðâÿõ áàâíî ïîêðàé îãðàäèòå, ïðàâåõ ñíèìêè è îãëåæäàõ ïîðàæåíèÿòà íàïðàâåíè îò çâÿðà- âðåìå ïî êúùèòå. Çàäóõà âÿòúð, è äúðâåòàòà ïî äâîðîâåòå ðàçëþëÿõà îãîëåíèòå ñè ÷åðíè è íåèçñúõíàëè îùå îò ñóòðåøíàòà ìúãëà êëîíè. Âèäÿõ êàê åäíà ïî÷åðíÿëà è ñïàðóæåíà èçãíèëà ïðàñêîâà, îöåëÿëà íà äúðâîòî îò áóðè è ñíåãîâå ïðåç öÿëàòà çèìà ñå îòêúñâà îò êëîíà è òóïâà íà çåìÿòà. Ïðîäúëæèõ äà âúðâÿ áàâíî ïåø, äà ùðàêàì ñ ôîòîàïàðàòà è äà ñå îãëåæäàì.
Ñòðàííî, íî êúùèòå â êîèòî ÿâíî æèâååõà õîðà ñúùî ìè èçãëåæäàõà çàïóñòÿëè. Òàêúâ âèä èì ïðèäàâàõà ïîòðîøåíèòå ïðîçîðöè è âðàòè. Íèùî äðóãî èì íÿìàøå, íî èçãëåæäàõà ìíîãî ñòðàííî, îòâîðåíè è ñ âèñÿùè ÷åð÷åâåòà, óâèñíàëè è ëþëååùè ñå îò òå÷åíèåòî íà ïî íÿêîÿ îöåëÿëà ïàíòà. Îùå íåùî ìè íàïðàâè âïå÷àòëåíèå - îò íèòî åäèí êîìèí íå èçëèçàøå ïóøåê. Çàùî ïî äÿâîëèòå ÷àê ñåãà ãî çàáåëÿçîõ òîâà? Ñòðàøíà æóðíàëèñòè÷åñêà íàáëþäàòåëíîñò, íÿìà ùî. Ñòîÿõ íà ïúòÿ îáúðíàë ãðúá íà âÿòúðà, ñâèò â ÿêåòî ñè è òúïååõ. Íàêðàÿ âçåõ ðåøåíèå è ñå ïðèáëèæèõ äî êúùàòà íàé- áëèçî äî ìåí, íèùî ÷å îò ïúòÿ ñå âèæäàøå ñàìî îòãîðå – ïîêðèâúò è ÷àñò îò âòîðèÿ åòàæ. Áåøå êðàñèâà êàòî êàðòè÷êà - ñòàðà è êàòî àðõèòåêòóðà, è êàòî ñòðîåæ, íî ïðÿñíî èçìàçàíà, áîÿäèñàíà ÿâíî ìèíàëàòà ãîäèíà è íàïðàâî ãðååøå â ïîäíîâåíèòå ñè öâåòîâå âúïðåêè ìðà÷íîòî âðåìå, ñ èçìèòè îò ñíåæíàòà âîäà êåðåìèäè, ñ ÷àðäàê è àñìàëúê, ïîêðèâàù ïîëîâèíàòà äâîð. Íàïðàâèõ íÿêîëêî êðà÷êè, íàäíèêíàõ ïðåç îãðàäàòà è âèäÿõ è ïðóñòà îòïðåä ñúñ çèäàíîòî îãíèùå, íèñêàòà ìàñè÷êà è äâàòà ñòîëà ïîä àñìàòà. Ëèïñâàõà ìè ñàìî äÿäîòî ñ áàñòóíà è áàáàòà ñ õóðêàòà... Ãëåäêàòà ñå ðàçâàëÿøå ñàìî îò çååùèòå íà÷óïåíè ïðîçîðöè, âèñÿùè íà ïîëóèçêúðòåíèòå èì ïàíòè. Ïîëþøâàùèòå ñå îò âÿòúðà íàâúí-íàâúòðå ñíåæíîáåëè âåçàíè ïåðäåíöà ñàìî ïîäñèëâàõà ÷óâñòâîòî íà ïóñòîòà. Ëèïñâàùàòà âõîäíà âðàòà êàðàøå êúùàòà äà ìè çàïðèëè÷à íà ìàêåò íà ÷îâåøêî ëèöå, îòâîðèëî øèðîêî óñòà, êàòî â ãðèìàñà íà èçóìëåíèå… èëè óæàñ… Ïîäïðÿõ ñå ñ ëàêòè íà îãðàäàòà. Áåøå äúðâåíà, îò åäíàêâè çàîñòðåíè ëåòâè, çàêîâàíè íà ðàçñòîÿíèå åäíà îò äðóãà, áîÿäèñàíè â çåëåíî. Ëåòâè÷êèòå áÿõà òúíêè è öÿëàòà îãðàäà áåøå ÿñíî ÷å íå å ïðåäíàçíà÷åíà äà ñïðå õîðà, à ïî-ñêîðî äà î÷åðòàå ãðàíèöàòà íà èìîòà, êàêòî è ïîïðå÷è äà íå âëèçàò è èçëèçàò îò äâîðà äðåáíè äîìàøíè æèâîòíè. Âðàòàòà íà îãðàäàòà áåøå îò ñúùèòå ëåòâè÷êè, èìàøå äâå ïàíòè è ïðîñòà êëþ÷àëêà. Íÿêîé îáà÷å áåøå ñòðîøèë êëþ÷àëêàòà ñúñ çâåðñêè óäàð, áåøå èçêàðàë âðàòè÷êàòà îò ïàíòèòå è ÿ áåøå çàïîêèòèë íà ïåò-øåñò ìåòðà íàâúòðå â äâîðà. Íàîêîëî ïî çåìÿòà ñå âèæäàõà òðåñêè è ñëåäè â êàëòà îòñòðàíè íà ïúòåêàòà. Ìíîãî, è âñå ñëåäè îò êó÷åòà. Åäðè êó÷åòà, äåñåòèíà èëè ïîâå÷å. Íå ñìååõ äà ïðèñòúïÿ è äà âëÿçà â äâîðà. Ðàçãëåäàõ îò ìÿñòî ïðîçîðöèòå. Ñúùàòà çâåðñêà ñèëà ÿâíî áåøå èçêúðòèëà äúðâåíèòå êàïàöè è íà÷óïèëà ñòúêëàòà. Åäèíèÿ êàïàê áåøå íà çåìÿòà, ñòðîøåí, à äðóãèÿò âèñåøå íà åäíàòà ñè ïàíòà è ñå ïîêëàùàøå ñêúðöàéêè îò âÿòúðà. Íÿìàøå ñòúêëà ïîä ïðîçîðåöà, êîåòî îçíà÷àâàøå ÷å ñòúêëîòî å ñ÷óïåíî îòâúí íà âúòðå. Âíåçàïíî îùå íåùî îñâåí èçïî÷óïåíèòå ïðîçîðöè è âðàòè ìå ñòðåñíà. Ñâàëèõ ëàêòè îò îãðàäàòà, èçïðàâèõ ñå è ñå îãëåäàõ. Íåùî êîåòî îòäàâíà òðÿáâàøå äà ñúì çàáåëÿçàë, íî íå áÿõ, êàêòî áÿõ ïðîïóñíàë è ëèïñàòà íà ïóøåê îò êîìèíèòå. Òîâà îáà÷å áåøå îùå ïî- îçàäà÷àâàùî. Àáñîëþòíàòà òèøèíà. Îñâåí äâèãàòåëÿ íà ñòàðè÷êèÿ ìè " Ïàñàò" , ïúðïîðåù íà äâàäåñåòèíà ìåòðà îò ìåí, íèùî äðóãî íå ñå ÷óâàøå. Íå ÷å áÿõ î÷àêâàë â åäíî íàñåëåíî ñúñ ñòàðöè ñåëî äà ÷óÿ ÷îâåøêà ãëú÷, íî íå ñå ÷óâàõà, íèòî ïúê ñå è ìÿðêàõà äîìàøíè æèâîòíè. Âñå íåùî áè òðÿáâàëî äîñåãà äà èçìó÷è, èçáëåå èëè èçëàÿ. Ñåòèõ ñå ÷å îòêàêòî áÿõ âëÿçúë â ñåëîòî íå áÿõ íèòî âèäÿë, íèòî ÷óë íèêàêâà æèâà òâàð. Íèòî åäíà êîêîøêà íå âèäÿõ äà ñå ðîâè â êàëòà, âúðçàíî ìàãàðå äà ïîñêóáâà ðàçñåÿíî îò ðÿäêàòà òðåâèöà, èëè ïúê áåçäîìíî êó÷å äà ñå çàòè÷à çàä êîëàòà…
 òîÿ ìîìåíò ðàçáðàõ ÷å áúðêàì. Èìàøå ïîíå åäíî äîìàøíî æèâîòíî. Óñìèõíàõ ñå ëåêî. Åäúð îðàíæåâ êîòàðàê ìå ãëåäàøå îò íàáëþäàòåëíèöàòà, êîÿòî ñè áåøå èçáðàë – ïîêàòåðåí áåçîïàñíî íà åäèí êëîí íà ãîëÿìàòà êðóøà, òî÷íî ïðåä ñ÷óïåíèÿ ïðîçîðåö íà êúùàòà. Êîòàðàêà áåøå ìàëêî ïî - âèñîêî îò íèâîòî íà ïîãëåäà ìè, íå ïîìðúäâàøå è ñ êîñúì, çàòîâà íå ãî áÿõ çàáåëÿçàë äî ñåãà. Áåøå ïðèëåïåí ïëúòíî äî êëîíà è âòðåí÷èë ïîãëåä ïðàâî â ìåíå. Êîãàòî íè ñå ñðåùíàõà î÷èòå è ðàçáðà ÷å ñúì ãî ðàçêðèë, êîòàðàêà ñå íàïðàâè íà ðàçñåÿí, èçïðàâè ñå, èçâè ãðúá è áàâíî è ãðàöèîçíî ìèíà ïî öÿëàòà äúëæèíà íà êëîíà, ñêî÷è íà ïîêðèâà íà êúùàòà è ñòèãíà áèëîòî ìó, äî êîìèíà. Òàì ñå ñïðÿ, îáúðíà ñå çà äà âèäè äàëè ãî ïðåñëåäâàì, ñëåä êîåòî áåç äà ìè îáúðíå ïîâå÷å âíèìàíèå, ìèíà îò äðóãèÿ êðàé íà ïîêðèâà êúì êîéòî íÿìàõ âèäèìîñò è ÿâíî å òóïíàë íà äâîðà îò äðóãàòà ñòðàíà íà êúùàòà. Çâóêà êîéòî ñå ÷ó ñëåä òîâà, ñòîïè óñìèâêàòà ìè è ìå íàêàðà äà èçòðúïíà. Ïîíåñå ñå ãðîçíî ãðà÷åíå, èçïúëíåíî íà íÿêîëêî ãëàñà. Âñå – ïîâå÷å ãëàñîâå ñå âêëþ÷âàõà â ãðà÷åíåòî è âñå ïî- ãðîçíî è ïî – ñèëíî ñå ÷óâàøå. Ñëåä ìàëêî ãè âèäÿõ. ×åðíè, ãðîçíè, ìàëêè ïòèöè, íàêàöàõà ïî ïîêðèâà è îêîëíèòå äúðâåòà. Ãðà÷åõà ñ õàðàêòåðíèÿ ñè ãðàê – „êîðð, êîðð” è ïîäñêà÷àõà îò ìÿñòî íà ìÿñòî íåòúðïåëèâî âïåðèëè ïîãëåäè êúì äâîðà îò êúäåòî áÿõà èçëåòåëè. Êúì ìåí âúîáùå íå ïîãëåäíàõà, ÿâíî ÷àêàõà êîòàðàêà äà ñè îòèäå çà äà ñè ïðîäúëæàò ïèðøåñòâîòî. Ãàðâàíè. Ãàðâàíè – ãðîáàðè. Òàêà èì êàçâàõìå ïî íàøèÿ êðàé.
Ñïîìíèõ ñè ìíîãî ÿñíî êîãà çà ïúðâè ïúò âèäÿõ ãàðâàíè è çàùî âåäíàãà ãè íàìðàçèõ. Áèëî å ïðåäè äâàäåñåòèíà ãîäèíè, íî âúïðåêè äèñòàíöèÿòà íà âðåìåòî, ñïîìåíúò ìè áåøå ìíîãî ÿñåí, ìîæå áè çàùîòî áåøå ïúðâàòà ìè ñðåùà ñúñ ñìúðòòà.
Ïúðâîòî óñåùàíå, êîåòî èçïëóâà â ñúçíàíèåòî ìè áåøå æóëåíåòî íà áóçàòà ìè â ãðóáèÿ ïëàò îò ðàñîòî íà äÿäî. Áÿõ ñåäíàë íà çàäíàòà ñåäàëêà íà ìîòîð÷åòî è çäðàâî ñå äúðæàõ çà ðàñîòî ìó, çàùîòî ðúöåòå ìè íå ñòèãàõà äà îáõâàíà ãîëåìèÿ ìó êîðåì, à ãëàâàòà ìè áåøå îáúðíàòà íà åäíà ñòðàíà è áóçàòà ìè ñå ïðåòúðêâàøå, ïëúòíî ïðèëåïíàëà â ãúðáà ìó. È äâàìàòà áÿõìå áåç êàñêè, çà ìåí ïðîñòî íÿìàøå äåòñêà êàñêà, à äÿäî ìè ïî ïðèíöèï íå íîñåøå. Èìàøå åäíè ãîëåìè ïëúòíî ïðèëåïíàëè àâèàòîðñêè î÷èëà ñ æúëòè ïëàêè è ñëàãàøå ñàìî òÿõ çà äà ñå ïðåäïàçâà îò íàñðåùíèÿ âÿòúð. Çà ïðúâ ïúò ñå âîçåõ íà ìîòîð è áÿõ â åóôîðèÿ. Ñòðóâàøå ìè ñå ÷å ëåòèì ïî ïúòÿ, âúïðåêè ÷å åäâà ëè ñìå ñå äâèæåëè ñ ïîâå÷å îò 20- 30 êì/÷. Ñ ïðèòâîðåíè î÷è ðàçãëåæäàõ êàðòèíèòå êîèòî ìèíàâàõà ïðåä ïîãëåäà ìè è èìàøå íåùî î÷àðîâàòåëíî â òîâà ÷å îò ãúðáà íà äÿäî íå âèæäàõ ïúòÿ íàïðåä, à â ïîñëåäíèÿ ìîìåíò ñå ñåïâàõ ïðè âñÿêà ñìÿíà íà ïåéçàæà. È òàêà ñå ñòðåñíàõ, êîãàòî ñëåä åäèí øèðîê çàâîé ñå ÷ó ãðîçíî ãðà÷åíå è ÿòî ñòðåñíàòè îò øóìà íà ìîòîðà ãàðâàíè èçëåòÿ âúâ âúçäóõà. Ïðîñëåäèõ ñ ïîãëåä ìÿñòîòî îò êúäåòî áÿõà èçëåòåëè è âèäÿõ íà çåìÿòà ïóõêàâà òîïêà ñèâà êîçèíà. Ãàðâàíèòå åäâà èç÷àêàõà ìîòîðà äà îòìèíå è ñå âðúùàõà åäèí ïî åäèí íàä êîñìàòàòà òîïêà è çàïî÷âàõà äà êúëâàò. Íå ìîæåõ äà îòêúñíà ïîãëåä îò ãëåäêàòà, èçâúðòÿë ìàêñèìàëíî ãëàâà íàçàä. Èçâèêàõ íà äÿäî äà ñïðå, íî òîé íå ìå ÷ó. Ïóñíàõ ñå ñ åäíàòà ðúêà è ãî óäàðèõ ïî ãúðáà. Äÿäî ñïðÿ ìîòîðà, íî äîêàòî ãî êà÷è ñòåïåíêàòà, àç ñêî÷èõ, èçòè÷àõ íàçàä, âçåõ åäèí êàìúê, ñïðÿõ è ãî õâúðëèõ êúì ÷åðíàòà êóï÷èíà ïòèöè. Ïàäíà íà íÿêîëêî ìåòðà âñòðàíè îò öåëòà è ïî÷òè íå óñïÿõ äà ãè âïå÷àòëÿ. Ñàìî äâà ãàðâàíà èçëåòÿõà, íàïðàâèõà ïî åäèí êðúã âúâ âúçäóõà è ñå âúðíàõà íà ïèðøåñòâîòî. Äÿäî ìè ïðèáëèæè êúì ìåí áàâíî, îñúçíàë êàêâî ñòàâà â äåòñêàòà ìè ãëàâèöà.
- Òå... Òå... Òå... -çàïåëòå÷èõ àç, îïèòâàéêè ñå äà îáÿñíÿ íà äÿäî ñè ñèòóàöèÿòà, êîÿòî ÿâíî íå ðàçáèðàøå. Áÿõ î÷àêâàë äà ñå âòóðíå êàòî ìåí è åäâà ëè íå ñ ãðúì è ìúëíèè äà ïðîãîíè ãàäíèòå ïòèöè. - Äÿäî, òå êúëâàò çàé÷åòî, - óñïÿõ äà èçñòðåëÿì äóìèòå ñè íàé- íàêðàÿ. Èñêàò äà ãî èçÿäàò!
Äÿäî ïðèêëåêíà äî ìåí çà äà ñå èçðàâíèì ïî âèñî÷èíà, è îáúðíà ìîêðîòî ìè îò ñúëçè ëèöå êúì ñåáå ñè. Áåøå âäèãíàë î÷èëàòà íà ÷åëîòî ñè è ìå ãëåäàøå ìèëî ñ êàôÿâèòå ñè î÷è, à ïàòðèàðøåñêàòà ìó áðàäà, îùå íåïîñèâÿëà îò âðåìåòî ñå äâèæåøå â ñèíõðîí ñ áîáîòåùèÿ ãëàñ, êîéòî èçëèçàøå îò ïî÷òè íåâèäèìàòà ìó óñòà.
- Óñïîêîé ñå Íèêè!
- Àìà òå... Òå... Òå ñà ãî óáèëè è ñåãà ãî ÿäàààààò!
- Íå ñà ãî óáèëè òå Íèêè! Ñëóøàé ñåãà êàêâî ùå òè êàæà. Òå ñúùî ñà Áîæèè ñúçäàíèÿ, êàêòî âñÿêà æèâèíêà ïî òàçè çåìÿ. È íå òðÿáâà äà ãè óáèâàìå, çàùîòî ñà ìíîãî ïîëåçíè ïòè÷êè.
- Àìà çàùîîî?
- Âèæ ñåãà ÷åäî. Çàé÷åòî íå ñà ãî óáèëè ãàðâàíèòå, òå äàæå è äà èñêàò, íå ñà äîñòàòú÷íî ñèëíè çà äà ãî óáèÿò. Íÿêîÿ êîëà ãî å áëúñíàëà ñèãóðíî, òóêà íà çàâîÿ è ãî å çàïðàòèëà â õðàñòèòå. Âèæ ñåãà Íèêè, êîãàòî íÿêîå æèâîòíî óìðå è ïðåñåäè íÿêîëêî äåíà, ìåñîòî ìó ñòàâà îòðîâíî. Àêî íÿêîå õèùíî æèâîòíî ãî íàìåðè è ÿäå îò íåãî, ìîæå äà ñå ðàçáîëåå è ñúùî äà óìðå. Ïðåäñòàâÿø ëè ñè êàêâî ùå ñòàíå òîãàâà Íèêè?
Êèìíàõ, êàòî ñìðúêíàõ ñèëíî è èçòðèõ íîñà ñ ðúêàâà ñè. Îáúðíàõ ñå êúì ìÿñòîòî, êúäåòî áÿõà ãàðâàíèòå è ñè ïðåäñòàâèõ êàìàðà îò òðóïîâå íà æèâîòíè.
- À äÿäî Áîæå å èçìèñëèë äðóãî. Ñúçäàë å ãàðâàíèòå êàòî å íàïðàâèë ñòîìàõ÷åòàòà èì ïî- çäðàâè è ãè å ïóñíàë ïî ñâåòà äà èçÿæäàò óìðåëèòå æèâîòíè, çà äà ïàçÿò ïî òîÿ íà÷èí öÿëàòà ïðèðîäà. Ðàçáèðàø ëè?
Áÿõ ðàçáðàë, íî íå ìè áåøå ìèíàëî. Áÿõ ñïðÿë äà ïëà÷à, áóöàòà â ãúðëîòî ìè îáà÷å òðÿáâàøå äà èçòåêàò ÷àñîâå çà äà ìè ìèíå. È òàêà è íå óñïÿõ äà ãè çàîáè÷àì òèÿ ïòèöè.
È ñåãà íå ãè îáè÷àõ, áÿõà ìå ñòðåñíàëè, íî íå ñàìî çàðàäè òîâà. Ãàðâàíèòå ñà åäèíàöè ïî ïðèíöèï. Ðÿäêî ñå ñúáèðàò ïî äâîéêè è ìíîãî, ìíîãî ðÿäêî â ÿòà. ßâíî óãîùåíèåòî òóê áåøå òâúðäå ãîëÿìî. Íàäÿâàõ ñå òîâà äà áåøå ïðîñòî íÿêîå óìðÿëî äîìàøíî æèâîòíî...
Êàê ãî áåøå íàðåêúë îòåö Éîàí? Çëîêîáíî ìÿñòî. Ìíîãî ïîäõîäÿù èçðàç. Ñåãà öÿëîòî ñåëî ìè èçãëåæäàøå êàòî åäíî ìíîãî çëîêîáíî ìÿñòî. Ñòàíà ìè ïî- ñòóäåíî è ñå ñâèõ îùå ïîâå÷å â ÿêåòî ñè. Ïðîâåðèõ äàëè èìàì îáõâàò íà òåëåôîíà. Íÿìàøå. "Òóê íåùî íå å íàðåä - íåùî òâúðäå ñåðèîçíî è èçâúí êîìïåòåíöèÿòà ìè." - ñè ìèñëåõ äîêàòî âúðâÿõ êúì êîëàòà. Íàäÿâàõ ñå òîâà êîåòî ñè ìèñëåõ äà íå å âÿðíî, íî íàäåæäèòå ìè íå áÿõà íèêàê ãîëåìè. Òðÿáâàøå äà ñå âúðíà â ñåëî "Êúïèíà" è äà ñå îáàäÿ íà 112.  íåùî ìîíàõà ìàé ùåøå äà èçëåçå ïðàâ. Áåøå çàêúñíÿë... È òî ôàòàëíî.
 òîÿ ìîìåíò äîêàòî íÿêàêâè êàìáàíêè ïðåäóïðåäèòåëíî äðúíêàõà â ãëàâàòà ìè, èçâåäíúæ ñ ïåðèôåðíîòî ñè çðåíèå ìÿðíàõ ñèëóåò íà ÷îâåê â íà÷àëîòî íà ïúòÿ, òàì îò êúäåòî áÿõ âëÿçúë â ñåëîòî. Ðàçãåëå! Ùÿõ äà ðàçáåðà íàé – íàêðàÿ êàêâî ñòàâà òóê. Íÿêàê ñè ìè îëåêíà – ÿâíî âñè÷êî ñè èìàøå íÿêàêâî ðàçóìíî è ëîãè÷íî îáÿñíåíèå, ïðîñòî íà ìåí ìè óáÿãâàøå è ðàçïèùîëåíàòà ìè ôàíòàçèÿ ðèñóâàøå êàêâè ëè íå àïîêàëèïòè÷íè ñöåíêè...
Ïî ñêëîíà îò åäíàòà ñòðàíà íà ïúòÿ âúðâåøå ìúæ è âëà÷åøå îãðîìåí ÷àòàëåñò êëîí, èëè ìàëêî äúðâî. Äî íåãî ïîäòè÷âàøå ãîëÿìî êó÷å.
Áÿõ íà ñòîòèíà – äâåñòà ìåòðà îò ÷îâåêà, è áÿõ ñèãóðåí ÷å ñúì çàáåëÿçàí. Ìëàäèÿ ìúæ îáà÷å ïóñíà äúðâîòî ïî ñðåäàòà íà ïúòÿ, êàòî ïî òîçè íà÷èí ãî çàòàïè – îò êàíàâêà äî êàíàâêà, îáúðíà ñå êðúãîì è ñ áàâíà êðà÷êà ñå çàïúòè îáðàòíî êúì ãîðàòà, îò êîÿòî áåøå èçëÿçúë. Ïîëóäÿõ! Òè÷åøêîì èçìèíàõ äâàäåñåòèíàòà ìåòðà äî êîëàòà, ñêî÷èõ â íåÿ è õâúðëèõ ôîòîàïàðàòà íà ñåäàëêàòà äî ñåáå ñè. Íÿìàøå ìÿñòî äà îáðúùàì êîìáèòî, íèòî ïúê âðåìå. Äàäîõ íà çàäíà ñ ïúëíà ãàç, êàòî åäíîâðåìåííî âèêàõ :
-Åéééé, ñïðè ñå áå !!!
×îâåêà îáà÷å âúîáùå íå äàäå âèä ÷å ìå å ÷óë. Ïðîäúëæè äà âúðâè ñ ðàâíîìåðíà êðà÷êà, è áúðçî ñå ñêðè â ãîðàòà. Çàêîâàõ ñïèðà÷êè ïðåä äúðâîòî ïðåãðàæäàùî ïúòÿ, äðúïíàõ ðú÷íàòà ñïèðà÷êà îòíîâî áåç äà ãàñÿ äâèãàòåëÿ è îòâîðèõ âðàòàòà. Äîáðå ÷å íÿêàêúâ èíñòèíêò ìå íàêàðà äà íå èçñêî÷à âåäíàãà íàâúí. Ñúâñåì áÿõ çàáðàâèë çà êó÷åòî. Ñ úãúë÷åòî íà îêîòî ñè âèäÿõ âðúõëèòàùàòà êúì ìåí ñèâî - êàôÿâà õàëà è óñïÿõ äà òðúøíà îáðàòíî âðàòàòà òî÷íî ïðåä îçúáåíàòà ìó ìóöóíà. Ëúõíà ìå çåìëèñòà ìèðèçìà íà ìîêðà, ñïàðåíà êîçèíà è êàë. Ñåêóíäà è ðúêàòà ìè ùåøå äà áúäå çàõàïàíà. Òîâà æèâîòíî íå èñêàøå ñàìî äà ìå èçïëàøè è èçãîíè. Íàïàäàøå ñ ÿâíîòî íàìåðåíèå äà ìå äîêîïà! Ñëåä êàòî òðúøíàõ âðàòàòà ïðåä íîñà ìó è íå óñïÿ äà ìå äîñòèãíå, çàñèëåíî îò èíåðöèÿòà, êó÷åòî ñå áëúñíà â çàäíàòà âðàòà. Ïðè òîâà ðàçëþëÿ êîëàòà, çà ìàëêî íå ïàäíà, íî ñå ñòàáèëèçèðà, èçïðàâè ñå íà çàäíè êðàêà, à ñ ïðåäíèòå ñå ïîäïðÿ íà øîôüîðñêîòî ñòúêëî è ìå ïîãëåäíà ñ äÿñíîòî ñè îêî. Ãëåäàõìå ñå òåò-à-òåò, à ìåæäó êîøìàðíèòå ìó çúáè è ëèöåòî ìè èìàøå ñàìî ñòúêëî, êîåòî ñëàâà áîãó óñïÿõ ñâîåâðåìåííî äà âäèãíà. Îòäðúïíàõ ñå èíñòèíêòèâíî êîëêîòî ìîæàõ íàçàä. Ïðåäè äà ñå çàìúãëè ñòúêëîòî îò òåæêîòî ìó äèøàíå è ëèãèòå, ñòè÷àùè ñå ìåæäó çúáèòå ìó, óñïÿõ äà çúðíà ìúòíîæúëòèÿ çâåðñêè ïîãëåä, çàáèò ïðàâî â î÷èòå ìè - ìíîãî ðàçëè÷åí îò äîáðîäóøíèÿ è ëàñêàâ ïîãëåä íà äîìàøíèòå êó÷åòà.
Òî íå áåøå è êó÷å ðàçáèðà ñå... Êàòî ìó âèäÿõ îêîòî, ñå ñåòèõ ìîìåíòàëíî ÷å áÿõ ÷åë íÿêúäå çà î÷èòå íà æèâîòíèòå îò ñåìåéñòâî êó÷åòà. Íèòî åäíà ÷èñòîêðúâíà ïîðîäà äîìàøíè êó÷åòà íÿìà æúëòè î÷è... Òàêèâà èìàò ñàìî âúëöèòå. Äààà, ÷îâåêà èçëÿçúë îò ãîðàòà è âúðíàë ñå îáðàòíî â íåÿ, ÿâíî ñè èìàøå ïèòîìåí âúëê. Òîåñò, ïîïðàâèõ ñå ïî÷òè âåäíàãà, íå âúëê, à âúëöè. Öÿëà ãëóòíèöà, âïðî÷åì. Áÿõ çàáåëÿçàë ñ ïåðèôåðíîòî ñè çðåíèå îùå äâà âúëêà äà èçëèçàò îò ãîðàòà, à òðåòè ìÿðíàõ â îãëåäàëîòî. È ñå ïîÿâÿâàõà îùå. Ìåæäóâðåìåííî òîçè äî ñòúêëîòî íà êîëàòà ñå îòäðúïíà, ïàäíà íà ÷åòèðèòå ñè ëàïè è ñå îòäàëå÷è çàäíèøêîì íà íÿêîëêî ìåòðà. Òîâà ìè äàäå âúçìîæíîñò äà ðàçáåðà çàùî ïðåç öÿëîòî âðåìå ìå ãëåäàøå ñàìî ñ äÿñíîòî îêî. Íÿìàøå ëÿâî. Íà íåãîâîòî ìÿñòî çååøå äóïêà, ïúëíà äîíÿêúäå ñ ëúñêàâà, îòäàâíà ñúñèðåíà ÷åðíà êðúâ, à ãðîçåí áåëåã îò ðàçäðàíà êîçèíà çàïî÷âàøå îò îêîòî è ñòèãàøå äî ìóöóíàòà ìó. Óñåòèë ñèãóðíî ÷å ãî èçó÷àâàì, åäíîîêèÿ ñå èçâúðíà, ñåäíà íà çàäíèòå ñè êðàêà, èçâè ãúðáà ñè â äúãà è ïðîòî÷èë âðàò êúì íåáåòî çàïî÷íà äà âèå.
- Àóóóóóóó!!!, - åäèí ïî åäèí ñå âêëþ÷èõà âúâ âîÿ è äðóãèòå âúëöè, ïðè êîåòî ñòàíà ÿñíî ÷å áðîÿ èì å ïî-ãîëÿì îò òîâà êîåòî âèæäàõ. Ìèñëåõ ñè ÷å òîâà å âúðõà íà óæàñíèòå ïðåæèâÿâàíèÿ çà äíåñ, íî óâè, íå áåøå. Îò ãîðàòà ñå ïîêàçà ìúæà, âëà÷åù îùå åäèí ãîëÿì êëîí. Ïóñíà êëîíà äî äðóãèÿ, ïàäíà íà êîëåíå, èçâè ãëàâà, ïðîòî÷è âðàò è çàïî÷íà äà âèå, êàòî ãëàñà ìó ñå ñëÿ ñ òîÿ íà âúëöèòå...
Òàçè ñöåíà ìè äîéäå â ïîâå÷å. Âêëþ÷èõ íà ïúðâà ñêîðîñò è ñ ìðúñíà ãàç ïîäêàðàõ êîëàòà êúì öåíòúðà íà ñåëîòî, òàì íà øèðîêîòî ÿ îáúðíàõ îáðàòíî è ñïðÿõ. Ðúöåòå ìè òðåïåðåõà íà âîëàíà, ïî ëèöåòî ìè áåøå èçáèëà ëåïêàâà ïîò, à ïóëñúò ìè ñèãóðíî áåøå ñòèãíàë äî äâåñòà. Áúðçî èçëÿçîõ îò êîëàòà è óñïÿõ äà ñå îáëåê÷à, ïðåäè äà âèäÿ òðè - ÷åòèðè âúëêà èäâàùè â ëåê òðúñò ïî ïúòÿ êúì êîëàòà. Íå áúðçàõà ìíîãî, ÿâíî óñåùàõà ÷å íÿìà êúäå äà èçáÿãàì. "Èçãëåæäà ùå ñè èìàì ïîñòîÿííà îõðàíà" - ïîìèñëèõ ñè äîêàòî ñå ïðèáèðàõ ïî íàé-áúðçèÿ íà÷èí â "Ïàñàòà". Íÿìàøå êúäå äà ìðúäíà ïåø, à ñ êîëàòà ìîæåõ äà ñòèãíà ñàìî äî ïðåãðàäàòà îò äúðâà. Åäèí ïúò çà âëèçàíå â ñåëîòî è îáùî äâå ðàçêëîíåíèÿ, åäíîòî îò êîèòî âîäåøå äî öúðêâàòà è òàì ñâúðøâàøå. Òàêà ìè áåøå êàçàë îòåö Éîàí. Ïîäêàðàõ êîëàòà ïî äðóãîòî ðàçêëîíåíèå, êîëêîòî äà ñå óáåäÿ ÷å íå âîäè äî íèêúäå è äà ñå âúðíà îáðàòíî íà ìåãäàíà. Îñâåí âúëöèòå, íå âèäÿõ íèêàêâà æèâèíêà â ñåëîòî. Èìàõ íÿêàêâè ñúìíåíèÿ ÷å õîðà ìîæå äà ñà ñå ñêðèëè â öúðêâàòà, ïîäêàðàõ ïî äÿñíîòî ðàçêëîíåíèå è ñòèãíàõ äî ìÿñòîòî îò êúäåòî ìîæåøå äà ñå ïðîäúëæè äî íåÿ ïåø, íî òàêà è íå ÿ âèäÿõ. Âèêàõ êîëêîòî ìîãà ñèëíî, ñâèðèõ ñ êëàêñîíà, íî íÿìàøå íèêàêâà ïîëçà. Èëè íå ìå ÷óâàõà, èëè íÿìàøå íèêîé. Íèêîé â öÿëîòî ñåëî îñâåí ìåí, ìàëîóìíîòî è âúëöèòå. Íàëîæèõ ñè äà íå ìèñëÿ çà ñ÷óïåíèòå âðàòè è ïðîçîðöè íà êúùèòå è çà òîâà êúäå ìîæå äà ñà âñè÷êè. Õîðàòà àêî íå áÿõà èçáÿãàëè, íå ìîæåõ äà íàïðàâÿ âå÷å íèùî çà òÿõ, òðÿáâàøå äà ñïàñÿâàì ñîáñòâåíàòà ñè êîæà. Âúëöèòå îò îõðàíàòà ìè ñòîÿõà íà ïîñò äî êîëàòà, ãëåäàõà ñ èíòåðåñ êúì ìåí, äèøàõà òåæêî ñ ïðîâèñíàëè äúëãè åçèöè è òåëà êàòî íàâèòè ïðóæèíè, ãîòîâè çà ñêîê. Áåøå ìè ÿñíî ÷å åäèíñòâåíàòà ïðåãðàäà ïðåä çúáèòå èì å êîëàòà ìè. ×óâñòâàõ ñå â áåçîïàñíîñò â íåÿ, íî êàòî â êîíñåðâåíà êóòèÿ. Âúïðîñà áåøå êîëêî âðåìå ìîãà äà èçäúðæà çàòâîðåí ïî òîçè íåëåï íà÷èí. Ðåøèõ äà îïèòàì åäèíñòâåíèÿ ñè øàíñ äà ñå èçìúêíà, êîéòî óñïÿõ äà èçìèñëÿ - äà ðàçêàðàì äúðâåòàòà îò ïúòÿ... Ïîäêàðàõ ïàê êîëàòà è ÿ èçãàñèõ íà òðè- ÷åòèðè ìåòðà îò áàðèêàäàòà. Ìàëîóìíîòî ãî íÿìàøå, ñèãóðíî ìúêíåøå îùå äúðâà, à îò âúëöèòå èìàøå äåñåòèíà îñòàíàëè. Ðåøèõ ÷å ñåãà å ìîìåíòà äà íàïðàâÿ íåùî. Ñåòèõ ñå ÷å áÿõ ãëåäàë ïî òåëåâèçèÿòà êàê ñå òðåíèðàò ïîëèöåéñêè êó÷åòà çà çàäúðæàíå íà ïðåñòúïíèöè. Ïðåêðà÷èõ ñåäàëêèòå è ñå èçìåñòèõ â áàãàæíèêà íà êîìáèòî. Îòâîðèõ ñàêà ñ äðåõèòå ñè è ãî èçñèïàõ. Îáëÿêîõ ñè äåáåëîòî ïðîìàçàíî ÿêå çà äúæä è ñòåãíàõ ðúêàâèòå ìó ïî êèòêèòå ñ òåë. Ïîñëå ãè íàòúïêàõ êîëêîòî ïëúòíî ìîæàõ ñ äðåõè - áåëüî, òèøúðòè, ïóëîâåðè, êàêâîòî ñè íîñåõ. Ñúùîòî íàïðàâèõ è ñ êðà÷îëèòå íà àíöóãà. Íàêðàÿ ðàçðÿçàõ ñàêà íà ëåíòè, çàùîòî ìè ñå ñòîðè îò ïî-ïëúòåí ïëàò, óâèõ è òÿõ îêîëî ðúöåòå è êðàêàòà è ãè îìîòàõ ñ òåë.
Âçåõ îò æàáêàòà íà êîëàòà íîæà, ïîäàðúê îò áàùà ìè. Áåøå ñãúâàåì, ñ îñòúð âðúõ è ñåäåì- îñåì ñàíòèìåòðîâî îñòðèå, çàòî÷åíî êàòî áðúñíà÷, ïðèáèðàùî ñå â êîêàëåíà äðúæêà. Áåøå èñòèíñêè øåìåò - ñòàðèííà èñïàíñêà èçðàáîòêà, åäèí îò øåäüîâðèòå â êîëåêöèÿòà íà áàùà ìè. Áÿõ ãî õàðåñàë è òîé ìè ãî áå ïîäàðèë, çàðàäâàí ÷å íàé- íàêðàÿ ñúì ïðîÿâèë èíòåðåñ êúì êîëåêöèÿòà ìó. Áåøå ëóä íà òåìà õëàäíî îðúæèå è ïîíåæå ðàáîòåøå êàòî ìåõàíèê íà åäèí òàíêåð, êðúñòîñâàøå ìíîãî ñòðàíè è âñåêè ïúò êàòî ñå ïðèáåðåøå, óâåëè÷àâàøå êîëåêöèÿòà ñè ñ ïîíå îùå åäèí åêñïîíàò. Íå ñïîäåëÿõ òàçè ìó ñòðàñò è ïîäîçèðàõ ÷å ìàëêî ãî ðàçî÷àðîâàõ çàðàäè òîâà. Íî êàêâî äà íàïðàâÿ. Õàðàêòåðà ìè ïî- ñêîðî ïðèëè÷àøå íà äÿäîâèÿ. Íÿìàõ íèêàêúâ àôèíèòåò êúì îðúæèÿòà, îñâåí êúì òîÿ êîíêðåòåí íîæ, êúì êîéòî ãëåäàõ ïî ñêîðî êàòî êúì ïðîèçâåäåíèå íà èçêóñòâîòî. Áåøå ìíîãî êðàñèâ, ñ èíêðóñòèðàíà äðúæêà ñ îðíàìåíòè è óëåé çà ñòè÷àíå íà êðúâòà ïî îñòðèåòî. Ïðè îòâàðÿíå ñå ÷óâàøå èçùðàêâàíå è ñïåöèàëåí ìåõàíèçúì íå ïîçâîëÿâàøå îñòðèåòî äà ñå çàòâîðè ñàìîâîëíî è äà íàðàíè ðúêàòà íà ñîáñòâåíèêà ñè.
Ãëåäàõ íîæà, ïîñëå ïîãëåäíàõ êúì âúëöèòå, ïîñëå ïàê íîæà, è ïàê âúëöèòå íàâúí è ñå çà÷óäèõ, êàê ïî äÿâîëèòå ùå íàìóøêàì íÿêîé, êàòî äîñåãà íå áÿõ íàðàíÿâàë æèâî ñúùåñòâî. " Òîâà ñà äèâè æèâîòíè, Íèêîëàé, ñòåãíè ñå! " - ãîâîðåõ ñè íàóì. " Òîâà íå òè ñà ìèëè äîìàøíè æèâîòíè, òîâà ñà çâåðîâå! È àêî íå íàïðàâèø íåùî, ùå ñâúðøèø ìíîãî, ìíîãî çëå! Òîâà ëè èñêàø? Äà èì ïîñëóæèø çà õðàíà! " Îïèòâàõ ñå äà ñå ñàìîíàäúõàì è ïðîäúëæèõ, îùå íÿêîëêî ìèíóòè äîêàòî íå ñå ïî÷óâñòâàõ íàâèò êàòî ïðóæèíà äî ñêúñâàíå. Ñðåä èíñòðóìåíòèòå íà êîëàòà íàìåðèõ è åäíà ùàíãà, êîÿòî ìè ñå ñòîðè ïîäõîäÿùà çà ðåçåðâíî îðúæèå, êîåòî äà äúðæà â äðóãàòà ðúêà. Ñëîæèõ ñè è êîæåíèòå ðúêàâèöè. Íå ÷å ùÿõà äà ìè ñâúðøàò ðàáîòà ñðåùó âúë÷èòå çúáè, ïî – ñêîðî ìè ñå ñòîðè ÷å ùå èìàò ïî – äîáðî ñöåïëåíèå ñ èíñòðóìåíòèòå îò êîëêîòî ñîáñòâåíàòà ìè, âëàæíà îò ïðèòîêà íà àäðåíàëèí êîæà. Íÿìàõ ïðåäñòàâà êîãà ùå ñå âúðíå ìàëîóìíîòî ñ îñòàíàëèòå âúëöè, òàêà ÷å íå ñå ïîìàéâàõ ïîâå÷å. Õâàíàõ äðúæêàòà íà âðàòàòà, ïîñëå ÿ ïóñíàõ. Åäíà ìèíóòà çàáàâÿíå íå ìèñëåõ ÷å ùå å ôàòàëíî. Ñâàëèõ ñè äÿñíàòà ðúêàâèöà è îòêà÷èõ îò îãëåäàëîòî ïðîñòîòî äúðâåíî êðúñò÷å, êîåòî âèñåøå òàì íà êîæåíà êàèøêà. Áåøå ïîäàðúê îò äÿäî ìè îò Áîæèãðîá. Îêà÷èõ ñè ãî íà âðàòà è ãî ñêðèõ ïîä íàé – äîëíèÿ ïëàñò äðåõè. Êàçàõ è åäíà êðàòêà ìîëèòâà äîêàòî ñè íàõëóçâàõ ïàê ðúêàâèöàòà è âçåìàõ ùàíãàòà. Ïðèêëþ÷èõ ñ ìîëèòâàòà, ïîåõ ñè äúëáîêî âúçäóõ, îòâîðèõ âðàòàòà è èçñêî÷èõ íàâúí.
Íàõâúðëèõà ìè ñå âåäíàãà. Åäèí îò âúëöèòå ìè çàõàïà ëåâèÿ ãëåçåí, íàïðàâè ðàçêúñâàùî äâèæåíèå ñ ãëàâà , íî çúáèòå ìó íå áÿõà ñòèãíàëè äî êîæàòà ìè. Ìîæå áè ñå îçàäà÷è ÷å íå çàõàïâà ìåñî, à ïàðöàëè è íå ïîâòîðè çàõàïêàòà. Íàâåäîõ ñå è ñòîâàðèõ ùàíãàòà ïî ãëàâàòà ìó, ÷ó ñå ãëóõ óäàð, ðúêàòà ìè èçòðúïíà è âúëêà ìå ïóñíà çàøåìåòåí. Íî íå ìîæàõ äà ãî óäàðÿ âòîðè ïúò. Óñåòèõ êàê âñè÷êè äðåõè, êîèòî áÿõ íàòúïêàë â ëåâèÿ êðà÷îë ñå èçõëóçâàò åäíà ïî åäíà.  ìîìåíòà â êîéòî ñå áÿõ íàâåë äà íàíåñà óäàðà íåùî ìè ñå ñòîâàðè íà ãúðáà. Ñâèõ ãëàâà. Òàêà ïîïðå÷èõ íà âúëêà, ñêî÷èë íà ãúðáà ìè äà ìè çàõàïå âðàòà èëè äà ìå ñúáîðè. Ñàìèÿ òîé, ÿâíî íàáðàë ñêîðîñò ïðè ñêîêà ñå õëúçíà ïî ÿêåòî ìè è ïàäíà ïî ãðúá, âèðíàë êðàêà. Íàïðàâèõ êðà÷êà è ïðåä ìåí çà ñåêóíäà áåøå íåçàùèòåí öåëèÿ ìó ìåê êîðåì. Àç îáà÷å ðåøèõ äà ãî ïðîáîäà íàé- áëèçî äî ìóöóíàòà çà äà íå ìîæå äà èçâúðòè ãëàâà è äà ìè çàõàïå ðúêàòà ñ íîæà. Ïðîáîäîõ ìó ãðúêëÿíà. ×ó ñå ïóêàíå êàòî ïðè ñ÷óïâàíåòî íà íÿêîÿ ìíîãî ãîëÿìà ëåäåíà âèñóëêà. Âúëêà ñè çàâúðòÿ ãëàâàòà òî÷íî êàòî âàäåõ íîæà è ïî òîÿ
íà÷èí ñàì íàïðàâè îòâîðà ïî- ãîëÿì. Íÿìàøå ìíîãî êðúâ, êàêâàòî î÷àêâàõ. Áÿõ ïðîáèë ñàìî òðàõåÿòà, ÿâíî íÿìàøå íàðàíåíè ãîëåìè êðúâîíîñíè ñúäîâå. Ïîñëå ãî õëîïíàõ è ñ ùàíãàòà ïî ìóöóíàòà. ×åëþñòèòå ìó èçòðàêàõà, òîé èçñêèìòÿ, èçïðàâè ñå íà êðàêà è çàïî÷íà äà ñå îòòåãëÿ, òðúñêàéêè ãëàâà ïðè êîåòî ðàçïðúñêâàøå êàïêè êðúâ íàîêîëî. Âñè÷êî òîâà ãî ìÿðíàõ çà ÷àñò îò ñåêóíäàòà, äîêàòî äðóã îò âúëöèòå, êîéòî äîñåãà íå áåøå ó÷àñòâàë â áîÿ ìå çàõàïà çà äåñíèÿ êðàê. Äîáðå ÷å íå èçáðà äðóãèÿ, çàùîòî áåøå âå÷å îãîëåí è ñ èçòúðáóøåíà çàùèòà. Õëîïíàõ ãî ñ âñè÷êà ñèëà ïî âúðõà íà íîñà, íàé ÷óâñòâèòåëíîòî ìó ìÿñòî, êàêòî áÿõ ÷óâàë, è òîé ìå ïóñíà. Ñ äâà ñêîêà ñòèãíàõ äî êîëàòà è áúðçî ñå ìåòíàõ âúòðå. Åäèí îò âúëöèòå ïðàâåøå ïîñëåäíèÿ ñè ñêîê êúì ìåí. Âå÷å ñåäíàë íà ñåäàëêàòà îòêðåõíàõ âðàòàòà è êîãàòî âúëêúò áåøå âå÷å âúâ âúçäóõà ñ ðÿçúê çàìàõ ÿ îòâîðèõ ñðåùó íåãî. ×ó ñå ñòðàõîòåí òðÿñúê è öÿëàòà êîëà ñå ðàçòðåñå îò êèíåòè÷íàòà åíåðãèÿ, îñâîáîäåíà ïðè óäàðà. Ñèëíî ñå íàäÿâàõ ïîíå ìîçú÷íî ñúòðåñåíèå äà ñúì ìó ïðåäèçâèêàë. Íèùî ïîäîáíî. Áåøå ñàìî ëåêî çàøåìåòåí, ïðåòúðêîëè ñå è âå÷å áåøå íà êðàêà, âïåðèë ïðîíèçâàùèÿ ñè ïîãëåä â ìåí. Å, òîâà áåøå. Äèøàõ òåæêî, à ðúöåòå ìè òðåïåðåõà îò àäðåíàëèíà è óìîðàòà. Öåëèÿò åêøúí íå áåøå ïðîäúëæèë ïîâå÷å îò ìèíóòà – äâå, íî íà ìåí ìè ñå ñòîðè, ÷å ñà ìèíàëè ÷àñîâå. Ðàâíîñìåòêàòà áåøå - åäèí ñåðèîçíî ðàíåí âúëê è íÿêîëêî äðóãè - ñåðèîçíî îçàäà÷åíè ÷å ñúì èì ñå èçïëúçíàë. Âúîáùå îáà÷å íå áÿõ äîêîñíàë äúðâåòàòà, êàìî ëè äà ãè îòìåñòÿ, òúé ÷å çàäà÷àòà áåøå ïðîâàëåíà. Íà ìåí ìè íÿìàøå íèùî, îñâåí îäðàñêâàíèÿ íà ëåâèÿ ãëåçåí. Êúðâåøå, íî íå ìíîãî. Çàïàëèõ öèãàðà è îòêðåõíàõ ëåêî äâàòà ïðåäíè ïðîçîðåöà çà äà íå ñå çàäóøà âúòðå è ñå çàõâàíàõ äà àíàëèçèðàì ñèòóàöèÿòà. Èäåÿòà ìè äà ñå áèÿ ñ âúëöèòå, âúîðúæåí ñàìî ñ íîæ è ùàíãà áåçñïîðíî âîäåøå êëàñàöèÿòà íà íàé- òúïèòå èäåè äîñåãà â æèâîòà ìè. Íÿìàõ íèêàêâî ñúìíåíèå, ÷å ñàìî íà Ãîñïîä äúëæà îöåëÿâàíåòî ñè.
- Áëàãîäàðÿ òè Ãîñïîäè! - êàçàõ íà ãëàñ, êàòî èçâàäèõ êðúñò÷åòî èçïîä äðåõèòå ñè è ãî öåëóíàõ.
Îãëåäàõ îáñòàíîâêàòà îêîëî êîëàòà. Âúëöèòå ïàê áÿõà çàñòàíàëè â ïîëóêðúã, ñàìî ðàíåíèÿò ìè áåøå îáúðíàë ãðúá è íåùî òðúñêàøå ãëàâà è êàòî ÷å ëè êàøëÿøå. Èçãëåæäà âå÷å íå ìîæåøå äîáðå äà äèøà. Åäíîîêèÿ ñå âäèãíà îò ìÿñòîòî ñè è ñ íåáðåæíî ïîäòè÷âàíå ñå ïðèáëèæè äî ðàíåíèÿ ñè ñúáðàò. Ïîãëåäà ãî îêîëî ìèíóòà, ñëåä êîåòî ñúùî òîëêîâà íåáðåæíî ãî çàõàïà îòäîëó çà ãúðëîòî è ñè ðàçòúðñè ãëàâàòà, êàêòî ñå òðúñêà ïàðöàë çà ïðàõ, ïðè êîåòî ìó èçòðúãíà ãðúêëÿíà...
Ïîñòðàäàëèÿ âúëê ñàìî èçõúðêà è çàïî÷íà äà àãîíèçèðà, à åäíîîêèÿ ñúâñåì äåëîâî âå÷å ñå õðàíåøå ñ òîâà êîåòî ñè áåøå îòêúñíàë. Êàòî ïî êîìàíäà îñòàíàëèòå âúëöè íàïàäíàõà óáèòèÿ è ãî äîðàçêúñàõà.  òîçè ìîìåíò åäíîîêèÿ íàäàäå âîé, âäèãíàë êúðâàâà ìóöóíà êúì íåáåòî, à çäðàâîòî ìó îêî ãëåäàøå âòðåí÷åíî ïðàâî â ìåí.
Ïðèëîøà ìè îò ãëåäêàòà. Íÿìàõ ïðåäñòàâà êúäå îòèâàì, íî òðÿáâàøå äà ñå ìàõíà îò òîâà ìÿñòî. Çàïàëèõ êîëàòà è ïîäêàðàõ íàçàä êúì ìåãäàíà íà ñåëîòî. Íÿêîëêî îò âúëöèòå èçîñòàâèõà ïèðøåñòâîòî è ìå ïîñëåäâàõà. Ðåøèõ âñå ïàê êîëêîòî è áåçíàäåæäíî áå, äà ïðîâåðÿ òåëåôîíà èìà ëè îáõâàò. Âêëþ÷èõ ãî è ãî îñòàâèõ íà ñåäàëêàòà äî ìåí, òàêà ÷å äà ãî âèæäàì íåïðåêúñíàòî. ×åðâåíîòî êðúñò÷å ñè ñòîåøå íà ìÿñòîòî çà íèâîòî íà ñèãíàëà íåîòìåííî, êàòî ÷å ëè òåëåôîíà òàêà ñè áåøå ïðîèçâåäåí. Îáèêàëÿõ áàâíî è ãëåäàõ ñ åäíî îêî íåïðåêúñíàòî â òåëåôîíà, äîêàòî ñòèãíàõ äî íàé- îòäàëå÷åíèÿ îò Ñåêóëîâîòî òåïå êðàé íà ñåëîòî. Íÿìàøå îáõâàò! Ñòèãíàõ äî êðàÿ íà îòáèâêàòà. Ïúòÿ ñâúðøâàøå ïðåä äâîðà íà åäíà èçîñòàâåíà êúùà è èìàøå îáðúùàëî çà êîëè. Ñïðÿõ íà îáðúùàëîòî è çàïî÷íàõ äà âúðòÿ òåëåôîíà èç öÿëàòà êîëà. Èçâåäíúæ âèäÿõ ÷åðòè÷êà íà îáõâàòà! Òó ñå ïîÿâÿâàøå, òó ñå ñìåíÿøå ñ ÷åðâåíîòî êðúñò÷å, íî áåøå ëú÷ íàäåæäà! Îñòàâèõ êîëàòà íà ìÿñòî è ñúáëÿêîõ çàùèòàòà ñè, êîÿòî ìå êàðàøå äà ïðèëè÷àì íà ÷îâå÷åòî íà Ìèøåëèí è îòâîðèõ øèáåäàõà íà êîëàòà äîêðàé. Âçåõ òåëåôîíà è ñå èçìúêíàõ îò êîëàòà, ñòúïâàéêè íà ñåäàëêèòå. Âúëöèòå ñåäíàõà è èçïúíàõà âðàòîâå çà äà íå ìå èçïóñíàò îò ïîãëåä. Òîçè ïúò îáà÷å íÿìàõ íàìåðåíèå äà ñå áèÿ ñ òÿõ. Òóê ñèãíàëà áåøå ïî-ñòàáèëåí. Íÿìàøå ñìèñúë äà çâúíÿ íà 112. Íå âèæäàõ êàê íÿêîÿ äèñïå÷åðêà ùå ìè ïîâÿðâà íà ïðèêàçêèòå – íàïàäíàò îò âúëöè â ñåëî â ïëàíèíàòà. Çíàåõ êàê ùå ïðîçâó÷è! Ìîæåõ äà ñå îáàäÿ íà íÿêîé ïðèÿòåë, íî êàê ùå ìè ïîìîãíàò? Íÿêîè áÿõà â Ñîôèÿ, äðóãè â Ðóñå. Äîêàòî äîéäàò? Çàòîâà çâúííàõ íà Ãîðàí - êðú÷ìàðÿ. Ñëàâà áîãó îòãîâîðè ìè, ïîñëå ñå íàëîæè äà ìó çâúíÿ îñåì ïúòè çàùîòî âðúçêàòà âñå ïðîïàäàøå ïî ñðåäàòà íà íÿêîÿ äóìà, íî ñå ðàçáðàõìå. Íàé ìíîãî âðåìå ìè îòíå äà ìó îáÿñíÿ ÷å ìàëîóìíîòî å âîäà÷ íà ãëóòíèöàòà âúëöè è å â ñèìáèîçà ñ íåÿ. Íå áåøå ìíîãî êîðåêòíà äóìàòà ñèìáèîçà, íî òàêà èëè èíà÷å íÿìàõ äðóã òåðìèí êîéòî äà îïèñâà ïî-òî÷íî òîâà êîåòî âèæäàõà î÷èòå ìè. À è äà èìàõ òàêúâ òåðìèí, Ãîðàí åäâà ëè è íåãî ùåøå äà ðàçáåðå.  êðàéíà ñìåòêà óñïÿõ äà ãî óáåäÿ ÷å íåùàòà ñà íà æèâîò è ñìúðò è óñïÿõ äà èçòðúãíà îò íåãî îáåùàíèå ÷å íå ïî - êúñíî, à ñåãà, âåäíàãà - âçèìà ïóøêàòà è îùå äâàìà àâåðè ëîâäæèè, ìÿòàò ñå íà äæèïêàòà è òðúãâàò. Îòäúõíàõ ñè ìàëêî. Âëÿçîõ â êîëàòà, çàòâîðèõ øèáåäàõà äîêðàé, çàïàëèõ öèãàðà è çà÷àêàõ. Íÿìàõ ïðåäñòàâà êîëêî âðåìå ùå ÷àêàì, íî âñÿêà ìèíóòà ìè ñå ñòðóâàøå äúëãà ÷àñîâå. Äàäîõ èì ÷àñ è ïîëîâèíà çà äà ñå ïðèãîòâÿò è äà óñïåÿò äà äîéäàò. Ñëåä ïîëîâèí ÷àñ ïóñíàõ êîëàòà îáðàòíî äî áàðèêàäàòà, çà äà ñúì ïî áëèçî äî ñöåíàòà íà áúäåùèòå áîéíè äåéñòâèÿ, êàòî äîéäàò ëîâäæèèòå ñ ïóøêèòå. Óñìèõíàõ ñå ãîð÷èâî - ×åðâåíàòà øàï÷èöà, î÷àêâàùà ëîâåöà äà ÿ ñïàñè îò ëîøèÿ âúëê... ßâíî ñúì ñå îòïóñíàë è ïðèòúïèë âíèìàíèåòî ñè, çàùîòî êîãàòî óñåòèõ äâèæåíèå çàä êîëàòà, âå÷å áåøå êúñíî. Ìàëîóìíîòî òúêìî ïóñêàøå åäèí îãðîìåí êëîí òî÷íî çàä áàãàæíèêà, ïîãëåäíà ìå ñ áåçèçðàçíèòå ñè âîäíèñòè è èçïúêíàëè êàòî íà æàáà î÷è è ñå çàïúòè êúì ãîðàòà, áåç äà ïðîìåíÿ ñêîðîñò, êðà÷åù êàòî ñîìíàìáóë. Êàïàíà áåøå õëîïíàë. Êîëàòà íå ìîæåøå äà ìðúäíå íà íèêúäå, è òàêà îùå ïîâå÷å çàïðèëè÷à íà êîíñåðâåíà êóòèÿ. Îòâîðèõ ëåêî ïðîçîðåöà è èçâèêàõ ñëåä íåãî:
- Åéééé! Êàêâî ïðàâèø áå! Ìàõíè êëîíà, áå ÷îâåê!
Òîçè ïúò íå ñå ñêðè â ãîðàòà à ñå îáúðíà êðúãîì - åé òàêà - â äâèæåíèå, ñêîâàíî êàòî ðîáîò, òðúãíà êúì êîëàòà, íàâåäå ñå è âçå åäèí êàìúê. Î÷èòå ìó ñè îñòàâàõà áåçèçðàçíè, íî óñòàòà ìó ñå èçêðèâè â ãðèìàñà, ïîäîáíà íà óñìèâêà, à îò óñòàòà ìó ïîòå÷å ñëþíêà. Îñòàíàõ êàòî õèïíîòèçèðàí, äîêàòî ìàëîóìíîòî çàâúðòÿ ðúêà è çàïðàòè êàìúêà â ïðåäíîòî ñòúêëî íà êîëàòà. Óëó÷è ãîðíèÿ äåñåí úãúë. Ñòúêëîòî ñå ïðîïóêà âúâ âèä íà ïàÿæèíà, íî îñòàíà öÿëî. Ñèìáèîçà, äà. Åòî êàêâà ìó áèëà îñíîâíàòà ðîëÿ íà ìàëîóìíîòî - îòâàðà÷êà - îòâàðà÷êà çà êîíñåðâè. Ñåòèõ ñå çà èçïîòðîøåíèòå ñòúêëà íà ïðîçîðöèòå è èçêúðòåíèòå âðàòè íà êúùèòå... Îòâîðåíè êîíñåðâè... Âúëöèòå ñå èçïðàâèõà âúçáóäåíî íà êðàêà è ñå ïîäðåäèõà â êðúã îêîëî êîëàòà, ãîòîâè çà ñêîê. Èíñòèíêòèòå èì ðàáîòåõà, òîâà âñúùíîñò áåøå óñëîâíèÿ ðåôëåêñ îïèñàí îò Ïàâëîâ - è ïðåäè ñå áåøå ñëó÷âàëî. Óñåùàõà... Êàìúê - ñ÷óïåíî ñòúêëî - ìåñî... Áÿõà âå÷å ãëàäíè. Áÿõà ïðåæèâåëè çèìíèòå ìåñåöè, íî õðàíàòà áåøå ñâúðøèëà...
Ñèìáèîçà... Íèêîãà íå áÿõ ÷óâàë çà äðóã ïîäîáåí ñëó÷àé, íî òàçè äóìà íåèçáåæíî ñå çàâúðòàøå â ãëàâàòà ìè, êîëêîòî ïúòè âèäåõ ÷îâåêà è âúëöèòå, äåéñòâàùè â ñèíõðîí. Òîé èì îñèãóðÿâàøå ïðåõðàíà, à òå êàêâî ìó äàâàõà? Ñîöèàëíà ñðåäà? Ãëóïîñòè. Ñîöèàëåí æèâîò ïðè æèâîòíè? Ñåòèõ ñå çà êëîøàðèòå ïî ãðàäîâåòå, âñåêè îò òÿõ ïðèäðóæàâàí îò ïî íÿêîëêî áåçäîìíè ïåñà. Êàêâî ïîëó÷àâàõà òå îò êó÷åòàòà? Ñàìî çàêðèëà ëè? Ñîöèàëíà ñðåäà ÷àê åäâà ëè, íî ïðè âñè÷êè ïîëîæåíèÿ òðÿáâàøå äà å íåùî ïîäîáíî. Åðçàö ëþáîâ, åðçàö ïðèÿòåëñòâî, åðçàö âçàèìîïîìîù. Íî íà òåçè íåùàñòíèöè âñúùíîñò íå èì å áèëà äàäåíà íèêàêâà âúçìîæíîñò äà ðàçáåðàò ÷å òèÿ ÷óâñòâà ñà çàìåñòèòåë. Íàé - ìàëêî íà òîâà ñúùåñòâî ïðåä ìåí, îñúäåíî îò õîðàòà äà ïðåêàðà æèâîòà ñè âðúçâàí è ñèãóðíî áèò, îòðèòíàò îò ñåáåïîäîáíèòå ñè, òóê â òîâà ñåëî íà êðàÿ íà âñè÷êè ïúòèùà è íà ðúáà íà öèâèëèçàöèÿòà...
Âçåõ ùàíãàòà è íîæà çà îòáðàíà, à ÷îâåêà ñå íàâåäå îùå âåäíúæ è ñè èçáðà ïî - ãîëÿì êàìúê. Õâúðëèõ èíñòðóìåíòèòå íà ñåäàëêàòà äî ìåíå, ìèíàõ íà çàäíàòà ñåäàëêà è ñâàëèõ áúðçî êîðàòà, êîÿòî ðàçäåëÿøå áàãàæíîòî îòäåëåíèå îò êóïåòî, ñëåä êîåòî ñå âúðíàõ íà ïðåäíàòà ñåäàëêà è ÿ ïðèòèñíàõ êúì ïðåäíîòî ñòúêëî. Íàãëàñèõ ÿ êîëêîòî ìîæå ïî-ïëúòíî è ÿ çàòèñíàõ ñ ðàìî. Íå áåøå êîé çíàå êàêâà çàùèòà, ïðîñòî îùå åäíà ïðåãðàäà ïðåä êàìúêà. Âñå ïàê íå ìîæåõ äà ñå áàðèêàäèðàì, íÿìàøå ñ êàêâî, òðÿáâàøå ïðîñòî äà îñòàíà æèâ äîêàòî äîéäàò ñïàñèòåëèòå. Çàøåïíàõ ìîëèòâà, çàòâîðèë î÷è.
Óñåòèõ óäàð è ðàìîòî ìè èçòðúïíà. ×ó ñå çâúí îò ñòðîøåíî ñòúêëî è áàðèêàäàòà ìè èçïðàùÿ, íî êàìúêà íå óñïÿ äà ïðîáèå êîðàòà. Çà÷óäèõ ñå êîëêî ëè âðåìå ùå ìó òðÿáâà íà ìàëîóìíîòî äà ñå ñåòè äà àòàêóâà îòñòðàíè, èëè îòçàä, è äîêîãà ùå ñêîëàñâàì äà óäúðæàì çäðàâà êîíñåðâàòà ñè... Òúêìî ñè ïîãëåäíàõ ÷àñîâíèêà, îïèòâàéêè ñå äà ïðåñìåòíà êîëêî îùå âðåìå ùå ìè òðÿáâà, êîãàòî ÷óõ ïúðâèÿ èçñòðåë. Âúëöèòå èçãëåæäà áÿõà ïðåâúçáóäåíè îò ïðåäñòîÿùèÿ ïèð è íå áÿõà óñåòèëè èäâàùàòà äæèïêà è ëîâöèòå. Ìîæå áè è íèêîãà íå áÿõà ãúðìåëè ïî òÿõ, çàùîòî âúîáùå íå ðåàãèðàõà. Ñòîÿõà çàñòèíàëè, êàòî íà ãþìå, äîêàòî ïðåáðîèõ øåñò èçñòðåëà, äâà îò êîèòî ïðîïóñíàõà. ×åòèðè îáà÷å áÿõà â öåëòà è ñúîòâåòíèÿ áðîé îò âúëöèòå ñå çàòúðêàëÿõà ïî çåìÿòà, âñåêè ïîñòðàäàë â ðàçëè÷íà ñòåïåí, íî âñè÷êè ïî÷òè ñìúðòîíîñíî. Ïúðâî ìàëîóìíîòî ñå îñúçíà è õóêíà êúì ãîðàòà, ïðè êîåòî èç÷åçíà îò ïîãëåäà ìè, à ñëåä íåãî åäèí ïî åäèí îò ñöåíàòà ñå èçíåñîõà è âúëöèòå, íî äîñòàòú÷íî áàâíî çà äà îñòàíàò îùå íÿêîëêî òåæêî ðàíåíè èëè ìúðòâè íà ìÿñòî.
Âúðíàõ êîðàòà íà ìÿñòîòî è, èçâàäèõ öèãàðà îò êóòèÿòà, íÿêàê ñè óñïÿõ äà ÿ çàïàëÿ ñ òðåïåðåùèòå ñè ïðúñòè è äúëáîêî âäèøàõ ïúðâèÿ äèì. Íàáëþäàâàõ ïðèáëèæàâàùàòà ñå ãðóïà ìúæå áåç äà èçëèçàì îò êîëàòà. Âúðâÿõà òðèìàòà åäèí äî äðóã, ïðèñòúïÿéêè âíèìàòåëíî, ïî÷òè êàòî âúâ âîéíèøêè ñòðîé, à öåâèòå íà ïóøêèòå èì ñî÷åõà íà âñè÷êè ïîñîêè. Àäðåíàëèíà èì ïî÷òè ôèçè÷åñêè ñå óñåùàøå. Ìåí, íàïðîòèâ, áåøå ìå îáõâàíàëî îãðîìíî ñïîêîéñòâèå ñëåä ïúðâîíà÷àëíîòî îáëåê÷åíèå è äîðè ñå óñìèõíàõ, ïðåäñòàâÿéêè ñè èçóìåíèòå ôèçèîíîìèè íà îòåö Éîàí è èãóìåíà, êîãàòî èì ðàçêàæà ïðåæèâåëèöèòå ñè. " Ìèñëÿ ÷å ðàâíîâåñèåòî âå÷å å íàðóøåíî" - áåøå ìè êàçàë îòåö Éîàí... Áåøå ìè ãîâîðèë çà çåìåòðåñåíèåòî ìèíàëàòà ãîäèíà, çà òðèòå ãîðñêè ïîæàðà â ðàéîíà ïðåç èçìèíàëîòî ëÿòî, ïðåäèçâèêàíè îò ñâåòêàâèöè, çà ãîëÿìîòî íàâîäíåíèå ïðåç ñåïòåìâðè... Ñàìî àêî çíàåøå êîëêî å ïðàâ... Ðàâíîâåñèåòî áåøå íàðóøåíî íàèñòèíà, è òî êàê... Ïðîåêòà òðÿáâàøå äà ïî÷àêà çà èçâåñòíî âðåìå. Áåøå ñå ïîÿâèëî íåùî ìíîãî ïî- âàæíî çà âúðøåíå. Íåùî, êîåòî ìîæåõ åäèíñòâåíî àç äà ñâúðøà. Äà òå âèäèì ñåãà, Íèêîëàé ùî çà æóðíàëèñò ñè. Ùÿõ äà èìàì ñâîèòå ïåò ìèíóòè ñëàâà, òîâà áåøå áåçñïîðíî. Ñàìî ñëåä íÿêîëêî ÷àñà â òîâà îïóñòÿëî ñåëöå ùåøå äà ãúìæè îò õîðà- ïîëèöèÿ, ñëåäîâàòåëè, ïðîêóðîðè, áëèçêè íà çàãèíàëèòå... È êîëåãè ðàçáèðà ñå - æóðíàëèñòè, ðåïîðòåðè îò âñè÷êè ìåäèè è ïå÷àòíè, è òåëåâèçèè, àãåíöèè. Òîâà ùåøå äà áúäå ñåíçàöèÿ, à àç ùÿõ äà ñúì ãëàâíîòî äåéñòâàùî ëèöå. Ùÿõ äà ðàçêàçâàì ìíîãî, òîâà ñúùî áåøå ÿñíî. Ïúðâî íà òðèìàòà ëîâöè, ïîñëå íà ïîëèöèÿòà, íà ðîäíèíèòå, íà îòåö Éîàí è èãóìåíà, íà æóðíàëèñòèòå. È òóê âèæäàõ ìîÿòà ðîëÿ - ùÿõ äà èìàì øàíñ äà ïîìîãíà - íà ñåëîòî, íà öúðêâàòà, íà îòåö Éîàí, íà ñåáå ñè è ìîæå áè íåñêðîìíî, íî àêî îòåöà áåøå ïðàâ - è íà âñè÷êè õîðà êîèòî ñòðàäàõà îò íàðóøàâàíåòî íà ðàâíîâåñèåòî. Òðÿáâàøå äà äàâàì èíòåðâþòà, äà õîäÿ íà ñðåùè ñ ïîëèòèöè - ìåñòíà âëàñò, äúðæàâíà âëàñò, íàâñÿêúäå êúäåòî ìå ïîêàíÿò. À àêî íå ìå ïîêàíÿò íÿêúäå - àç äà èñêàì ñðåùà - òðÿáâàøå äà èçïîëçâàì öÿëîòî ñè êðàñíîðå÷èå, òðÿáâàøå äà èçïîëçâàì âñÿêà ñèìïàòèÿ, êîÿòî óñïåÿ äà ïðåäèçâèêàì - è â îòäåëíè õîðà, è â îðãàíèçàöèè. Òðÿáâàøå äà èíèöèèðàì áëàãîòâîðèòåëíè êàìïàíèè è íåïðåìåííî äà îñèãóðÿ è ïàðè. Çàäà÷àòà áåøå åäíà - âúçñòàíîâÿâàíå è âäúõâàíå íà íîâ æèâîò íà ñåëîòî è öúðêâàòà òóê. Ñëåä òðè äåíà ìàêñèìóì âàëÿöèòå è àñôàëòèðàùèòå ìàøèíè òðÿáâàøå äà ñà â íà÷àëîòî íà ïúòÿ! Ñëåä òðåòèÿ äåí äðóãà ñåíçàöèÿ ìîæåøå äà èçìåñòè òàçè è îáåùàíèÿòà, êîèòî âå÷å ïîëó÷àâàõ âúâ âúîáðàæåíèåòî ñè, íèêîãà äà íå ñå îñúùåñòâÿò. Íå ìîæåõ äà ñè ãî ïîçâîëÿ. Äúëæàõ ãî íå ñàìî íà öúðêâàòà, äúëæàõ ãî íà ñîáñòâåíàòà ñè âÿðà, íà âÿðàòà ñè ÷å Ãîñïîä íå ñëó÷àéíî ìå áåøå ïîñòàâèë íà òîâà èçïèòàíèå, ïðåç êîåòî áÿõ ïðåìèíàë ñ íåãîâà ïîìîù. Ùÿõ äà íàïðàâÿ âñè÷êî ïî ñèëèòå ñè - ïúòÿ, òåëåôîííèÿ êàáåë, çàíåìàðåíèòå êúùè äà áúäàò ðåìîíòèðàíè è ãîòîâè çà íîâ æèâîò. Òîâà ìè áÿõà ïðèîðèòåòèòå íà ïúðâî âðåìå. Ïîñëå ñëåäâàõà ïðîåêòà, è àâòîáóñèòå ñ òóðèñòè. È òóê ñúùî âèæäàõ ïðåäèìñòâàòà íà èçâåñòíîñòòà.
Áÿõ ñå îòïóñíàë íà ñåäàëêàòà, ñúñ çàòâîðåíè î÷è è öèãàðà â ðúêà, êîÿòî ìàøèíàëíî èçòðúñêâàõ ïðåç îòâîðåíèÿ ïðîçîðåö. Áåøå íàñòàíàëà íÿêîëêîìèíóòíà òèøèíà ñëåä êîÿòî èçâåäíúæ ìå ñòðåñíà èçñòðåë. Îòâîðèõ î÷è è âèäÿõ òðèìàòà ìúæå çàîáèêîëèëè åäèí âúëê. Ïóøêàòà íà áàé Ãîðàí ñî÷åøå êúì íåãî, à îò öåâèòå èçëèçàøå ëåê äèì. Òîçè âúëê ñè áåøå òàì è ïðåäè, çà âòîðè ïúò ëè ãî óáèâàõà?  íà÷àëîòî íå ðàçáðàõ êàêâî ñòàâà, íî ïîñëå ñå äîñåòèõ. " Äàâàõà ìèëîñò" - ìèñëÿ ÷å òàêúâ å áèë òåðìèíà, êîéòî ñà èçïîëçâàëè õîðàòà ïðåäè ìíîãî âðåìå ïî áîéíèòå ïîëåòà. Ìèëîñòòà íà áúðçàòà ñìúðò...
Ñïàñèòåëèòå ìè áÿõà ïðèêëþ÷èëè ñ îáèêîëêàòà è ñ áàâíè êðà÷êè çàïðèñòúïâàõà êúì ìåí. Áÿõà ñìóòåíè è íåñèãóðíè. Ñèãóðíî ñå ÷óäåõà äàëè ñúì äîáðå ñ ïñèõèêàòà, à è ôèçè÷åñêè. Áÿõà ìå âèäåëè ñúñ çàòâîðåíè î÷è, è ÷å ïóøà, áÿõà ñèãóðíè ÷å ñúì æèâ, íî íèùî ïîâå÷å. Òàêà è íå áÿõìå ñè êàçàëè âñå îùå íèùî, áÿõìå ïðåêàëåíî çàåòè - òå ñ âúëöèòå, à àç ñ ìèñëèòå ñè.
Óñìèõíàõ ñå, îòâîðèõ âðàòàòà íà êîëàòà è èçëÿçîõ äà ãè ïðåñðåùíà, äà ãè ïðåãúðíà åäèí ïî åäèí è äà èì áëàãîäàðÿ.



Ïóáëèêóâàíî îò viatarna íà 13.01.2015 @ 17:59:44 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   dstoev

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

24.04.2024 ãîä. / 11:49:13 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Ñèìáèîçà II" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (4 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Ñèìáèîçà II
îò suleimo íà 15.01.2015 @ 14:01:34
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áèâà òå äà äúðæèø â íàðåæåíèå!
Âñå åäíî áÿõ íà ïúðâèÿ ðåä. Óñåòèõ, ÷óõ, âèäÿõ è ïîìèðèñàõ. Íà êîñúì ñå ðàçìèíàõ :)


Re: Ñèìáèîçà II
îò dstoev íà 15.01.2015 @ 19:05:08
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Îõ, îòäúõíàõ ñè! Äîáðå ÷å ñå å ðàçìèíàëî :) Áëàãîäàðÿ çà êîìåíòàðà!

]


Re: Ñèìáèîçà II
îò doktora íà 14.01.2015 @ 08:08:09
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Äðàãî ìè å, ÄÑòîåâ! Âçåõ ñè îòïóñê...è ïðî÷åòîõ õå è íå ñúæàëÿâàì, íà ìîìåíòè â òîçè äðàìàòè÷åí ðàçêàç, áåç ìàëêî äà ñòàíå è òðàãè÷åí...ñè ìèñëåõ çà Äæåê Ëîíäîí. ßâíî ñå å ïðåðîäèë â òåá, å, ìîæå è äà å ïðåñèëåíî, íî îïðåäåëåíî ìíîãî å ÷îâå÷íî íàïèñàíîòî îò òåá!
ßâíî êîëåãèòå îò ñàéòà ëþáèì õåõ ñà íà ðàáîòà è íÿìàò âðåìå äà ïðî÷åòàò, íî...òîâà ñè å çà òÿõíà ñìåòêà.
Çà ìíîãî ãîäèíè!
Äîê :)


Re: Ñèìáèîçà II
îò dstoev íà 15.01.2015 @ 07:50:51
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìàëêî ìè å ïðåñèëåíî ñðàâíåíèåòî, íî áëàãîäàðÿ çà îöåíêàòà Äîê :) Çà ìíîãî ãîäèíè! Ïðèÿòíè è èíòåðåñíè îòïóñêàðñêè äíè òè æåëàÿ!

]