Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 854
ХуЛитери: 1
Всичко: 855

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКоледен триптих
раздел: Разкази
автор: mamontovo_dyrvo

***
Беше двадесет и четвърти декември. По обяд. Хората се готвеха за Бъдни вечер. Веселото натроение щъкаше из пространството. В подлеза на Софийския университет имаше много народ – някои купуваха я коледен подарък, я някаква добавка за трапезата, други просто зяпаха. Един възрастен симпатяга, нахлупил на голата си глава шапка на „Чикаго булс”, бавно потропваше със сивото си бастунче.
Всъщност бастунът не издаваше звук, зашото собственикът му беше залепил върху накрайника кръгли парченца корк. Просто мразеше да чува този звук. Изведнъж, пред големия хранителен магазин въоръжените му с китайски цайси очи фокусираха долу вляво една двайсетачка. Верно беше! Двайсет кинта! Е гати късмета! Настъпи я светкавично, като клоун в цирка, изпусна си бастуна и клекна. И докато едно момче му подаде подпирачката вдигайки го, банкнотата вече лежеше сгъната в лявата му ръка. Голям кеф! Това си беше поличба, да намериш мангизи на Бъдни вечер, точно пред магазина за кльопачка. Дааа...тази Коледа ще е с пържола! Никакви кисели млека! Тази Коледа ще е истинска. И зави нетърпеливо към магазина. Коледното настроение го всмукна и го запрати право на щанда с пържолите. Всичко стана толково бързо, че не забеляза странния тип с кафявото бомбе, чиито поглед зорко шареше по земята, сякаш търсеше нещо. „Бомбето” се спря, огледа се безпомощно, завъртя се и се върна назад. Пак претърси периметъра, погледна и в кошчетата за боклук пред входа. Стигна чак до букета от разноцветни чадъри, натъркаляни по плочника, които една женица продаваше. Двамата ги разбутаха. Нямаше нищо.
„Пенсията ще дойде чак на седми догодина” – мислеше си в това време късметлията. „Манна небесна се оказа коледната банкнота. Кой ли я беше изпуснал? Дали беше открил липсата и? Сигурно псуваше вече съдбата. Кофти за човека. А той се радваше като ученик на когото са писали петица по география”. Постоя пред пържолите замислен, огледа жужащото пъстрило, което пазаруваше като бясно, после се обърна рязко и пое към изхода. Излезе и забърза накуцвайки към градинката пред унивеситета. И тогава видя с периферното си зрение странника, приседнал на земята. Държеше с две ръце главата си. Очите му блуждаеха. Едно кафяво бомбе лежеше до него..
„Така не се проси, трябва да гледа хората в очите...да мрънка...а бе да прави нещо” – такава мисъл мина през главата на късметлията. Бог знае защо го заговори.
- Как е наборе, върви ли бизнесът?
Човекът подскочи, сепнат от въпроса му.
- Какъв бизнес бе, аркадаш, нещо си се объркал... – после забеляза бомбето – а това ли? Не бе, не прося, просто ми се случи неприятност. Върви си по пътя, благодаря ти...
- Какво има, да не ти е лошо нещо? Да викна лекар, а?
- Не, не, добре съм, здрав съм. Просто загубих едни пари...Моля те, остави ме!
- Много ли пари? Кофти случка – клекна до него бастунджията.
- Всичките. Двадесет лева. Цяла година ги събирах за Коледа. Да купя шоколади на внучката. Тя е в един дом, сираче е, не мога да я гледам сам...А сега...Благодаря за съчувствието. Чадърджийката ми каза, че май един с бастун ги намерил, ама не била сигурна...Халал да са му, може и той да има нужда...
Привърженикът на „Чикаго булс” намести шапката си, бръкна в левия джоб, извади двайсетачката и я пусна в бомбето:
-Вземи, ето...
-Ти си луд, за какво – човекът взе банкнотата, погледна я, понечи да му я върне, но не го направи – чакай, ама това е моята хартийка, помня серийния номер... как така, ти...
- Аз съм онзи, с бастуна...при пържолите ме загриза нещо...почувствах се виновен... И се запътих към „Александър Невски”, да дам парите на дядо Добри. Тогава те видях... Айде, чао! Весела Коледа!
- Ти си бог. Да знаеш, бог си!
„Да бе – помисли си късметлията докато се отдалечаваше – бог...на киселото мляко.


***
Сутеренът беше малък. Горе долу три на два и петдесет. Но достатъчен. И добре подреден – легло, постлано с излиняло родопско одеало, малък гардероб, полупразен – полупълен, маса със самотен като пясъчна пустиня плот, два стола, единият разклинен, хладилник „Мраз”, от преди четиридесет години ...и това беше. А, и една библиотечка, с малко наредени книги, кои любими, кои непродаваеми. На собственика не му се продаваха за по десет стотинки на кило на оня в пункта.Дори когато беше гладен. Беше зима, двадест и четвърти декември, на обяд. Навън беше лют студ, май за Коледа щеше да се белне, както си му е редът. В стаичката обаче беше топло. Една хоризонтална тръба, излизаща от абонатната станция пръскаше топлите си ласки из пространството. Белокосият собственик на палата беше махнал изолацията от стъклена вата и така осигуряваше зимното си благоденствие. Сега обличаше вехтото си палто, за да осигури и малко стомашно благоденствие. Смяташе да посети малката бакалийка на Даньо и Евата. Беше запазил едни пет лева, специално за празниците. Щеше да си купи кисело мляко и малко кренвирши. От онези, евтинджоските. Захар имаше още. А, да и хляб. Закопча се и посегна към третия том от разказите на Чандлър. Там, между сто четиридесет и втора и сто четиридесет и трета страница беше неговия банков сейф. Набра шифъра – 142143, това си беше негова игра, секретът щракна и сейфът зина. Но вместо авоари, там се мъдреше една бележка.
„ Извинявай, имах нужда от тези пари. Голяма. Не съм ровил, ъгълчето на петарката стърчеше от томчето.Ако мога, ще ти ги върна някой ден.”
И подпис: Филип Марлоу.
PS. Благодаря ти!
Любителят на криминалните четива зяпна. „Хе, сигурно е имал нужда...ама...” Когато преди месец намери мокрия до кости странник пред входа и го вкара да се изсуши, въобще и през ум не му мина, че ще последва такава ексцесия. Даде му останалото крайщниче хляб, да се засити, последните сто грама ракия, да се сгрее, фанелка и гащи, да е сух. Просна дрехите му на абонатната тръба. Постла му да преспи, е, на земята, но мазетата зиме са топли. Взеха си довиждане на сутринта. А виж какви ги е свършил...Жив и здрав, имал нужда, намерил, взел...
”Еееех, Филипе, Филипе, една петарка не успя да опазиш! Голям детектив си, няма що...” Филип Марлоу се изчерви смутено.
Сега трябваше да поиска заплануваните лакомства на вересия. Дано Даньо е в настроение... иначе пишките може и да артисат. Излезе. След десет метра се метна за една спирка на автобуса, дошъл като по поръчка. Слезе и хлътна в бакалницата. Чорбаджиите бяха в добро настроение. Леко пийнали. Поздравиха и го почерпиха. После си получи вересията – киселите млека, килото кренвирши и самуна хляб. Пожелаха си весели празници и той си тръгна. Пеша.
Току до блока забеляза Бобо, кварталния бездомник. С унила физиономия ровичкаше в контейнера за плячка.
- Как е, Бобо?
- Здрасти, брато! Кофти...Миналата година някой беше изхвърлил голямо парче месо. Опаковано даже...Сега и обелки от картофи няма. Кофти...Ама свикнал съм... Ще се оправя някак си.
Белокосият бръкна в найлоновия плик. Извади кренвиршите.
- Заповядай! Весела Коледа! – и помъкна кофичките с кисело мляко към подземния си дом.
***
Кварталното магазинче за парфюмерия, малко и спретнато, още не беше затворило на двадесет и четвърти декември. Вътре ухаеше приятно. Пълничката, винаги начервосана блондинка, блееше самотно в очакване на някой заблуден клиент. Откакто откриха онзи голям супермарткет бизнесът се изпари. Какво ти, направо сублимира, толкова евтини козметики продаваха там. Хапна поредната вафла „Мура”, протегна се за червилото, да се лустроса малко и тогава вратата тропна. Дебеланката вдигна глава и слисано отвори уста.
Срещу нея стоеше някакво човече, с бастун в лявата ръка, с нахлупен ниско кариран каскет, с черно домино на очите, и пищов, насочен право към алените и устни.
- Това е обир! Ръцете на тезгяха! Никакви паник – бутони! Давай оборота! Не си играй с живота! – човечето в стремежа си да бъде злокобен не усещаше фалцета си. Вместо да плаши, самото то изглеждаше уплашено.
Красавицата се окопити, погледна го презрително и издудна с гръдния си тембър:
- Няма паник бутони, няма оборот, нищо няма, криза. Ще го затваряме. Супера ни уби. Разкарай се от тук. Сбъркал си адреса.
Обирджияте се опули, но това не се видя под доминото. Поогледа се и доволно ухилено попита:
- Какво е това зад теб, дето виси на най-горния рафт, зеленото там?
- Това ли? Това е талисманът. Десет долара. Виси от откриването на магазина, десет години вече.
- Харесва ми, дай го бързо. Айде качи се на стола и го дай!
- Ама... – но пистолетът си е пистолет, ударникът му изщрака зловещо и тя покачи кръглия си, стегнат задник на стола. Човечето се облиза. След миг валутата лежеше на щанда. Ръката му светкавично пъхна плячката в бездънния джоб. Бандитът заотстъпва заднешком, бързо трясна вратата и се стопи в мрака.
Хубавицата се ухили, бръкна под рафта, извади от един плик оборота за деня и го сложи в чантата си. После се обади на шефа и му разказа за обира. Свили целия оборот. Петдесет и три кинта. Попита какво да прави. Шефът изруга, после каза, че за тези пари няма нужда да вика полиция и затвори.
Гангстерът през това време се освободи от доминото захвърляйки го в контейнера, който се изпречи пред него, метна и детската играчка – пистолет в съседния. Сбогом на оръжията. Почти тичешком пресече булеварда и спря пред чейндж бюрото на ъгъла миг преди да го затворят.
- Искам да сменя долари. Какъв е курс купува? – цифрата му хареса и подаде банкнотата през гишето.
След пет секунди десетте долара го праснаха по главата, превърнати в смачкана топка:
- Тъпак, изчезвай от тук с това ксерокопие, че ако рипна!!!
Гангстерът занемя, неистов гняв го обзе. „ Да тръгне без очила! Ама как да ги тури под доминото? Мамка и и курва, изработи го!”. Бързо се върна при контейнерите, нахлузи изцапаното с лютеница домино, намери след кратко ровене пищова и шепнейки ”гадино, сега ти е... маменцето” се озова пред уви, затворената вече парфюмерия. Гладен и тъжен. С няколко кисели млека на малкото си балконче.
Отсреща примамливо светеше лъскавия супермаркет.
„Дали да не взема да го...не, неее” – отхвърли тази възможност свирепият грабител и понечи да метне в контейнерите обирджийските си атрибути. В този миг забеляза едно цигане да го наблюдава с ококорени очи. Подаде му пищова и го погали по главицата:
- Весела Коледа, мойто момче!
Рекламна песничка за кисело мляко звучеше в ушите му.


Публикувано от anonimapokrifoff на 24.12.2014 @ 09:32:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   mamontovo_dyrvo

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:39:59 часа

добави твой текст
"Коледен триптих" | Вход | 16 коментара (35 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Коледен триптих
от boliarkabg на 09.01.2015 @ 08:20:19
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
..............................................
Поздрави!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 09.01.2015 @ 10:21:50
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!

]


Re: Коледен триптих
от gerek на 12.02.2015 @ 12:12:25
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш да съчетаваш трагичното с комичното.
Хубаво е, че финала е добър, та нали е Коледа.


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 12.02.2015 @ 12:19:20
(Профил | Изпрати бележка)
Оптимизъм дебне отвсякъде и слава богу...


]


Re: Коледен триптих
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 10.02.2015 @ 13:59:17
(Профил | Изпрати бележка)
Дано героите ти намерят добрината, която заслужават, а ние станем по-човечни!
Трогателен трептих! Изпращам ти сърдечни поздрави МД!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 10.02.2015 @ 17:41:02
(Профил | Изпрати бележка)
Дай боже! Благодаря ти!

]


Re: Коледен триптих
от Hulia на 07.01.2015 @ 18:23:09
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Някак...екзотични са твоите лирически герои и толкова истински и трогателни в същото време.:))) Радвам се, че прочетох. :)


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 07.01.2015 @ 20:33:39
(Профил | Изпрати бележка)
Аз си ги обичам! Ама много! Искам да съм като по-голямата част от тях. Благодаря за добрите думи!


]


Re: Коледен триптих
от LATINKA-ZLATNA на 01.01.2015 @ 20:22:46
(Профил | Изпрати бележка)
бог...на киселото мляко.

Щастлива Новата 2015 година, mamontovo_dyrvo!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 02.01.2015 @ 05:13:57
(Профил | Изпрати бележка)
ЧНГ, Златна! Здраве и щастие! Все пак бог на нещо...не е зле...

]


Re: Коледен триптих
от LATINKA-ZLATNA на 02.01.2015 @ 14:27:45
(Профил | Изпрати бележка)
"Все пак бог на нещо..." ли? Чудесен е твоят лирически герой! Съвестта му е жива!... Красотата на доброто у него буди възхищение!
Още веднъж, щастлива и благодатна Новата година!

]


Re: Коледен триптих
от LATINKA-ZLATNA на 02.01.2015 @ 15:25:40
(Профил | Изпрати бележка)

"Все пак бог на нещо..." ли? Чудесен е твоят герой! Съвестта му е жива!... Красотата на доброто у него буди възхищение!
Още веднъж, щастлива и благодатна Новата година!

]


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 02.01.2015 @ 15:50:53
(Профил | Изпрати бележка)
Доброто! Там е истината!

]


Re: Коледен триптих
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 29.12.2014 @ 16:24:27
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Стана ми коледно на душата. Благодаря ти! Тази тънка усмивка през цялото време, много ми допадна. Поздрави!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 30.12.2014 @ 05:48:06
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че малките добрини на героите ми са те зарадвали.
Благодаря ти за добрите думи. Весела Нова година!

]


Re: Коледен триптих
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 27.12.2014 @ 10:22:45
(Профил | Изпрати бележка)
Направо се задавих с киселото мляко, дето с кисело изражение и кисело настроение
си подкиселявах коледното преяждане...
Този твой Коледен триптих си е кисело мляко с ягодово сладко в него!
Благодаря ти за удоволствието с което прочетах... и

Весели Празници от мен!

Бой..Боев...

и Ч Н Г , разбира се!!! :) :) :)


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 27.12.2014 @ 11:24:00
(Профил | Изпрати бележка)
Жив и здрав да си Бой,! Благодаря ти за хубавите слова! Весела Нова година и на теб!

]


Re: Коледен триптих
от verysmallanimal на 26.12.2014 @ 21:48:16
(Профил | Изпрати бележка)
Няма как да вземеш, ако не си дал, нали? Браво ти, Мамонте!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 27.12.2014 @ 07:11:47
(Профил | Изпрати бележка)
То си е така, дано да можем да даваме...пък взимането...то е божа работа.

]


Re: Коледен триптих
от IGeorgieva на 25.12.2014 @ 10:23:49
(Профил | Изпрати бележка)
Урок по човечност!
Честита Коледа, МД!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 25.12.2014 @ 11:41:45
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Ирен! Трябва да сме добри!

]


Re: Коледен триптих
от GalinaBlanka на 24.12.2014 @ 16:46:32
(Профил | Изпрати бележка)
Бедна Коледа... постна. Киселомлякова...
Ама така си я описал, че не може да не ти стане коледно-усмихнато и топло.
Поздрав, МД! Светли и радостни празници.


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 24.12.2014 @ 18:10:22
(Профил | Изпрати бележка)
Каквото дал бог!
Весели празници!

]


Re: Коледен триптих
от zinka на 24.12.2014 @ 13:46:48
(Профил | Изпрати бележка)
Тези са яко мамонтски!!!
И много Коледни!
И още веднъж доказващи истината, че не е важно какво ти се случва, а как се отнасяш към случващото се.

:)
С голямо задоволство от прочетеното,
ти пожелавам свутла и вдъховяваща вечер с най-близките ти хора!!!



Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 24.12.2014 @ 14:30:02
(Профил | Изпрати бележка)
Ами то Коледа си дойде...само да осъмнем и...
Весели празници и на теб Зинка!

]


Re: Коледен триптих
от Rodenavlotos на 24.12.2014 @ 11:56:00
(Профил | Изпрати бележка)
Пак ни разтръска душите...предколедно:))) Поздрави и весели да са ти празниците, МД!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 24.12.2014 @ 12:56:33
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за положителния коментар! Весела Коледа!

]


Re: Коледен триптих
от rajsun на 24.12.2014 @ 11:14:23
(Профил | Изпрати бележка)
Попитали едного защо не пише по-весело, а той се усмихнал: ами направете живота по-весел...


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 24.12.2014 @ 12:58:00
(Профил | Изпрати бележка)
Има и весели неща, Райсън! Въпрос на настроение. След Коледа ще има и малко смях! Весели празници!

]


Re: Коледен триптих
от divcviat (divcviat@abv.bg) на 24.12.2014 @ 18:15:42
(Профил | Изпрати бележка)
Не се и съмнявам,че този възрастен симпатяга е Истински!Пет дълги години работих в един ДОМ!Знам за какво говориш!Да има повече милосърдие!!!
Сбъдната и здрава,да е Новата година!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 24.12.2014 @ 20:44:52
(Профил | Изпрати бележка)
Добър човек, добро прави!
Весели празници! И благодаря за коментара!

]


Re: Коледен триптих
от lubara на 11.01.2015 @ 09:10:56
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
За много години, и за много триптизи. И по-весели да са, дай Боже!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 11.01.2015 @ 10:40:25
(Профил | Изпрати бележка)
Жив и здрав! Дай боже веселба на хората! Иблагоаря!

]


Re: Коледен триптих
от rumenaradeva на 11.05.2015 @ 18:13:14
(Профил | Изпрати бележка)
Този ВАШ герой, Бог да го благослови! Тъжно ми е....!


Re: Коледен триптих
от mamontovo_dyrvo на 11.05.2015 @ 22:54:10
(Профил | Изпрати бележка)
Амин!

]