Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 543
ХуЛитери: 1
Всичко: 544

Онлайн сега:
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИзмамени надежди
раздел: Разкази
автор: svdonchev

Събуди се по тъмно готвачката Варя, с икона на Света Богородица над леглото. Първата й грижа бе да отправи благодарност към небето, че и тази сутрин е отворила очи, после глътна слабото си кафе на крак и тръгна за работа. Набожна жена бе тя, ставаше все по- вярваща с годините
и поне веднъж през деня споменаваше името Господне с нежност и умиление, както се говори за дете, заминало в чужбина..
Скоро автобусът я отведе на работното й място в гостилницата. Там, между казани и черни готварски котлони, тя се забърза да приготви витрина и обедно меню. Стараеше се да приключва винаги по- рано, да огледа за последно готовите ястия, сякаш се прощава с тях, да седне на ниското столче и да гледа с удоволствие върволицата от прегладнели клиенти.
И днес се захвана с обичайните неща, пъргаво и без суетене, а навън първите минувачи преминаваха като сенки зад прозорците.
- Добро утро, госпожа...работите ли? – чу бодър мъжки глас и се обърна.
Видя висок мъж, позастарял, с бяла коса, благо изражение на лицето и чисти, спретнати дрехи. Гледаше я с доверчива усмивка. Тя кимна към наредените в кръг столове, с тях препречваше пътя на ранобудните нахалници:
- Не работим...
- Много съм гладен...и идвам отдалеч!- допълни той, а тя, отново в гръб, вдигна рамене.
- Нахранете ме, госпожа...! – се примоли мъжът.
Тя се обърна отново. Поддържан мъж, с обноски, спокоен и уверен. Не бе от онези, които й просеха милостиня, нито приличаше на мошеник.
- Ще ми сипете ли една супа...госпожа...хубавата българска супа?- попита той.
Позагледа го тя, хубав, изискан, сериозен. Какво толкова, един черпак супа иска човекът, при това с уважение, без да се натрапва, с ледено изражение и онази самоувереност, на богатите мъже. Някак примирено, тихомълком, послушна като осъзнало се дете, Варя пристъпи и отсипа от топлата чорба. Вече й бе много приятно да угоди на отчаяното желание на този хубав, тайнствен и гладен мъж. Той прие димящата купа и протегна голяма, кафява банкнота, петдесетачка.
- О! – се сепна бодро готвачката Варя при видът на парите – Няма как да ви върна ресто...първи клиент сте!
Поогледа я той със симпатия секунда- две, първо нея, после супата и каза смутено:
- Лоша работа...нямам други, само едри пари имам...сега слизам от самолета!
Парите кафенееха в белите му ръце и готвачката Варя не можеше да отдели поглед от тях, виждаше ги така отчетливо през дима от супата, а бързи мисли прелитаха напосоки в главата й. Споходи я надеждата, че този хубав, благороден и очевидно богат мъж е доведен от Божията ръка точно в нейната гостилница, че той, разнежен и щастлив от завръщането си в родината, ще бъде благодарен за топлата храна и ще подаде на нея, скромната и отзивчива готвачка Варя цялата банкнота, като голям подарък за жеста.
Той все още се колебаеше, а едни объркани думи, незнайно как излетяха от устата й:
- Няма нужда...оставете...хапнете пък, здраве да е!
Той поклати смутено глава:
- Не може така, госпожа..не е редно така...даром да ме храните!
Тя мълчеше с гръб към него, вече заета с работа около тенджерите. Чу, как той повлече стол, седна на близка маса и въздъхна. Скоро затропа и лъжица. Готвачката Варя се зае с досадните рязания, така нескончаеми и монотонни, особено отегчителни сутрин. Какво пък, нека си хапне човекът, една купа супа му е сипала все пак, нека се засити след дългото пътуване, а може и да подаде едрата банкнота все пак, макар че хората дават най- вече когато са гладни.
Мъжът се бе приближил, с пълна уста и заговори:
- Седемнадесет години, не се бях връщал...а чувам само лоши приказки за живота ви тук!
- Че за какво си идвате тогава? – попита Варя.
- Хубав е поводът, хубав е..!- каза с усмивка той, върна се при масата си и продължи храненето.
Какво толкова е седнал да й разправя историята си? Няма дребни пари, няма, да седне, да се наяде и да си ходи по пътя, какво толкова я занимава с минало?
Варя се отнесе в своите си мисли по готвенето, силата на газовия котлон, подправките, застройка, капризния сос за фрикасето. Тя знаеше, че сега, когато навън бе просветляло и сънени минувачи се разминаваха като пружини по улицата, времето до обяд ще премине неусетно.
- Не е редно така, госпожа....заповядайте това все пак! – чу гласът на мъжа и се обърна.
Той стоеше сериозен, тържествен, вдигнал икона пред гърдите си и търсеше благодарност и изненада в очите й.
- Подарявам ви я....затова, че ме нахранихте!
Готвачката Варя пристъпи крачка напред.
- Пазете я госпожа...много е ценна!- каза глухо той.
Обърка се Варя, онемя, само преметна смутено ръцете си отпред. Разочарова се тя, няма какво да го крие, до последно се бе надявала, той да й даде парите, ценните пари, които тя си бе напълно заслужила, дори си бе представила преди миг, как ги прегъва с мазните ръце, мушка ги в джоба на престилката и те стоплят корема й през целия ден.Той сякаш разбра за излъганите й надежди и побърза да каже:
- Много е ценна иконата, госпожа...наистина!
Тя стоеше без да помръдне, сякаш току- що й бяха казали лоша вест. Най- накрая пристъпи, взе иконата и я разгледа. Да й прости Господ, наистина бе красива, но сякаш повече би се зарадвала на парите, по- важни са те в този недоимък. Постави я в ъгъла, върху масата за зеленчуци и когато се обърна неохотно да благодари, мъжът го нямаше. Беше си отишъл тихомълком, досвидяха му се парите все пак. Потърси го с поглед, почувства се ограбена, измамена. Въздъхна готвачката Варя и продължи работата си, защото времето я притискаше.
По- късно следобед, тя доволно огледа готовите си ястия, закачи престилката, погледна към иконата и благодари на Господ, че и днес е свършила със задълженията си навреме.
Набожна жена бе все пак готвачката Варя, отнесе иконата вкъщи и я сложи на видно място.
След няколко дни, по време на обичйното си неделно посещение в църквата, тя се застоя дълго с прегънат гръб пред иконите, запали си свещички, прекръсти се до безпаметност, отнесена в сляпо преклонение пред Господ. Отвън, на входа, Варя срещна двете си съседки, прегърбени и набожни като нея. Похвали се тя, на тях и на всички познати:
- Чудна икона имам....чудна...и много красива, ви казвам....подарък ми е....нахраних гладен човек...чудната икона. ми е от него....и много ценна....сериозно ви говоря!!



Публикувано от nikoi на 14.07.2013 @ 21:11:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   svdonchev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 05:46:42 часа

добави твой текст
"Измамени надежди" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Измамени надежди
от agripina на 14.07.2013 @ 22:24:36
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми, някаква загадка плува и незададения въпрос - кое е по - ценно?
Чудесно разказче, браво!


Re: Измамени надежди
от svdonchev на 18.07.2013 @ 20:39:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Agripina...ти ме разбираш много добре!!

]


Re: Измамени надежди
от zebaitel на 14.07.2013 @ 23:07:18
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса разказът - най-вече с колебанията на главната героиня и сфакта, че авторът е оставил преценките на читателя!


Re: Измамени надежди
от svdonchev на 18.07.2013 @ 20:36:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти,Зеб...много точно си разбрала замисълът на разказа...Ти разбра!!!

]


Re: Измамени надежди
от suleimo на 15.07.2013 @ 07:35:50
(Профил | Изпрати бележка)
Да те поздравя и тук за хубавия разказ!