Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 432
ХуЛитери: 5
Всичко: 437

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: Teoman
:: malovo3
:: LeoBedrosian
:: Icy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСърничките
раздел: Други ...
автор: angar

Веднъж, на един лов, излязохме една по-малка група. Всички други трябваше да се разположат на пусия, а моята задача беше да отида през няколко долчини по-нататък и там да пусна кучето.
След което и сам да вървя през гората към пусията, та ако мога и аз да подплаша някакъв дивеч към тях.
Отидох на мястото си, изчаках определеното време и в уточнения час развързах гончето. Предполагаха че то веднага ще започне да дири, и да вдигне и да подгони дивеча към пусията. Обаче кучето като хукна по права линия - направо към пусията, при стопанина си, горския. А аз какво да правя – пак започнах да декламирам, да пея, да хвърлям камъни из гъсталаците.
А кучето като отишло при горския, разшетало се там из гората, попаднало на следа на сърна и я подкара към мене.
Бях доста високо, почти под билото, там където гората свършваше и почваха поляните. Видимостта бе добра и видях през две долчинки сърната. Разбрах, че ще излезе точно пред мене. “От дивите животни само сърната е по-блейок, по-будала, само тя като хване една височина по барчината, все тоя карар държи!” Бях момченце, бяхме с един от чичовците ми в гората, и при нас спря един ловджия. Разприказваха се с чичо ми и оттам съм запомнил тези думи. По-късно и сам се убедих, че е така.
И така, сърната се показа на високото, после хлътна и изчезна в ниското. Беше през две долчинки от мене, но знаех, че поддържайки този хоризонтал, след малко точно пред мене ще изскочи. И се прилепих до един бук. След малко, навело муцуна към земята, видях по следата ѝ с лай да премине и кучето.
Съвсем не бях настроен да стрелям по сърна. Дори при разпределението на ролите се радвах, че съм гонач, че няма да ми се наложи да стрелям и да убивам. Но обстановката се измени – ако сега аз не я застрелям, трябва да се върнем празни.
И сърната се показа пред мене. Беше тригодишно сръндаче. Носеше се бавно, със спокойни, плавни скокове. Шията му беше дълга и грациозна, главичката му изящна, с кафяво около муцунката и очите, овенчана с две правилни рогчета с по три разклонения.
Прилепен бях до ствола на бука, бях облечен с едно от старите ни летателни якета, на цвят сиво като кората на бука, не мръдвах и не шаввах, би трябвало да не ме забележи. И тя не ме забеляза, и скачаше право към мене.
Прицелих се в гърдите ѝ и натиснах спусъка – изстрел не последва. Отново, както и друг път ми се е случвало, пушката се оказа на предпазител.
С последния си скок сърната стъпи на две крачки пред мене, почти пред дулото на пушката, видя ме, отскочи встрани, заобиколи ме и отмина. Бързо изместих предпазителя, извърнах се след нея и стрелях в бялото петно на задницата ѝ. Патронът пак беше с най-едрите съчми, и като знаех какво поражение бяха нанесли на глигана, очаквах че и сърната веднага ще падне. Но тя си продължи и изчезна от погледа ми. След минутка дотърча и кучето. Очаквах че то ще я открие паднала някъде наблизо, но то продължи с лай по следата и заглъхна някъде далече към рекичката.
Ама че работа, как можах да я пропусна. Всички на мене са разчитали. Явно бях я ранил, по следата ѝ имаше следи от кръв. Събрах няколко кървави шумки, за да ги покажа като доказателство, че съм я улучил; а защо не е паднала - божа работа.
Отидох при останалите, събрахме се. Кой стреля? Аз стрелях. Не можа ли да я улучиш? Улучих я, но не падна.
В това време пристигна последният от ловците, той беше оръжейника на поделението. Спокойно, каза, сърната падна. Слязла е до реката и там е паднала. Кучето я намери и легнало до нея. Като чух къде спря да лае, и ги открих.
Този оръжейник беше и добър препаратор. След година или две, като отидох в оръжейната, видях на стената препарирана шията и главата на сръндаче. Шията е била изрязана много дълга, почти от плещите, и дори препарирана изглеждаше много грациозна. И аз като хипнотизиран се втренчих в нея.
- Какво, харесва ли ти? – запита ме оръжейникът.
- Да, много! Но аз тази сърна съм я виждал някъде, страшно ми е позната!
- Ами това е тя, твоята. Помниш ли го оня лов …

Но защо се отказах, какво ми беше най-тежкото в лова, какво не можех да понеса?
Стреляш по бягащия като стрела заек, и след изстрела той се прекълбучи и остане на място. Стреляш по летящия фазан или по летящата яребица, птицата се преметне през глава и тупне на земята. Удоволствието от точния изстрел е голямо, бих казал – опияняващо!

Но отидеш да го вземаш, и се окаже, че дивечът е само ранен. И заекът започва да се влачи по земята и да пищи, птицата бие със здравото си крило и напразно се опитва да излети, сърничката се опитва да се изправи, но не може и като дете плаче.

Една сърничка плачеше, ранена.
Ловецът, млад, стоеше на колене
и молеше, и стенеше над нея.
А другите ловци му се присмяха:
- Друг път да стреляш тъй, че да не плаче!

И в тоя момент ти идва да се самоубиеш. Идва ти да строшиш пушката в главата си.
Но нищо не можеш да направиш, трябва да ги доубиеш. И да ги оставиш, все едно, няма да оцелеят – или ще умрат от раните си, или ще станат жертва на хищниците.

В Странджа, в землището на село Бръшлян, един от старите местни ловци стреля по сърна. Сърната падна на място, и мене, като най-млад, ме изпратиха да я взема. Но когато приближих, сърната се изправи и поиска да побегне. А краката ѝ не я слушаха. И в очите ѝ, и в целия ѝ вид имаше такова огромно учудване, такова недоумение от това защо краката ѝ, вероятно за първи път в живота ѝ, не я слушат! След което рухна на земята и умря с прехапан език.
Както ако на човек са съобщили някаква ужасна вест, вест за страшно нещастие, вест която той не би могъл да понесе, и затова не може и не иска да я възприеме, и си мисли че това не може да бъде - такова недоумение се четеше в погледа ѝ!

Така учудена в гората,
ранената сърна се спира,
а после рухва на земята,
език прехапва и умира.

И още едно:

Рано групата ловци свърши да ловува.
Докато лова делят, всички се шегуват.
Но е тъжен и мълчи младият ловджия,
за когото днес твърдят че е късметлия.

С много труден изстрел днес той уби сърната,
и на него, за трофей, дадоха главата.

Уж отрязана глава, а очите плачат,
и муцунката трепти над език прехапан.

“В планината да бях сам, да умирах гладен,
пак сърна не бих убил, за да се нахраня.
От жестокост ли сега аз това направих,
или пък от суета – за да ме похвалят?

Истината е, че днес думата ловджия,
се явява синоним с думата “убиец”. …”

И това стихотворение не е плод на въображението, и то е преживяно.
Най-важното от свойствата, което и отличава живата природа, не е обмяната на веществата, а свойството да се изпитва болка! Не трябва никога да го забравяме – когато разговаряме с децата, с животните, с цветята, помежду си!

Но не, не е вярно, че ловците са само убийци. Те стреляха по дивеча, но и го развъждаха, и го разселваха, и го защитаваха. И ако имаше достатъчно дивеч в България, то се дължеше главно на ловците. Не описвам тук какви хранилки и заслони за дивеча сме правили, и как сме ги подхранвали в сняг и поледица.

Веднъж, придружени от офицер и старшина от гранични войски, ходихме на лов зад кльона. Кльонът е високата телена, от бодлива тел, ограда на държавната граница. До нея е изорана граничната бразда. Фактическата граница върви по река Резовска, но кльонът беше изтеглен на места на няколкостотин метра в наша територия, та ако има сигнал за нарушение, нарушителят да бъде задържан преди реката.
Мене много ме беше яд, че има кльон. Не стига, че част от землището на Малко Търново беше останало зад границата, но по този начин и няколко квадратни километра от българската територия му се отнемаха. Поради което няколко колиби останаха необитаеми, нивите им запустяха, пашата не се използваше. Обидно ни беше и като знаехме, че от другата страна на границата кльон няма – там си пасяха стадата до реката, и ги пояха на реката, и си ловяха риба в река Резовска.
Тогава това много ни тежеше. Но сега вече ако ще и два кльона да има – в Странджа вече няма ни земеделие, ни животновъдство, ни рудодобив, и земята е запустяла. И главното – няма ги вече хората, няма хора, за които тези места да са родни и мили.

Та предполагаше се, че там, зад кльона, където ловци не ходят, ще има повече дивеч. Но нищо нямаше. Защото там дивечът не беше защитен, и граничарите свободно и по всяко време са го стреляли.

И още случки бих могъл да разкажа, но това хоби не беше за мене.
Това, че съм станал и че известно време съм бил ловец, си го отчитам за грешка.
И ако има прераждане, и ако някога и аз се преродя, дано никога да не я повторя.

(Край).


Публикувано от aurora на 28.03.2013 @ 08:40:43 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   angar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 13:45:42 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Сърничките" | Вход | 6 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сърничките
от doktora на 28.03.2013 @ 14:30:10
(Профил | Изпрати бележка)
Отлчен разказвач се изяви тук, а финала си е чиста изповед, или ако по ти харесва, психоаналитичен катарзис...

Браво, Ангел Чортов, удоволствието беше изцяло мое!


Re: Сърничките
от angar на 28.03.2013 @ 20:15:42
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Благодаря ти много че ги прочете и за ласкавите коментари които им направи, Докторе! С първите си коментари ти си от хората, които ме поощриха да не се откажа и да ги завърша.
Не съм изкушен в прозата, не ми достига фантазия; но понеже това са действителни случки, можа да се получи. Поне аз съм си доволен.
Още веднъж ти благодаря!

]


Re: Сърничките
от kristi на 28.03.2013 @ 15:02:07
(Профил | Изпрати бележка)
Изчетох ловните ти спомени, Ангар. Интересно разказваш, но една картина, която видях преди години все беше пред очите ми.
Същинска средна гора. Голяма компания сме на бивак високо горе. Четирима бяхме тръгнали за гъби. Там има много манатарки. Чухме, че се стреля и всичко там каквото, когато ловна дружинка е в акция. Току пред нас - няма и на пет крачки - изскочи сърна. Спря се, видимо не очаквала присъствието ни и тогава се взрях в очите й... за секунди ще да е било, но на мен ми се стори цяла вечност от страх и болка... боже, какви очи... какъв ужас в тях... Не помръдвахме. Сърната се шмугна и потъна в гората. Дано да е успяла да се спаси.
Не го разбирам това нещо ловната страст, не го разбирам.

А иначе, вижда се, че имаш изострени сетива и много незабележими на пръв поглед неща си запечатал, които сега и допълват, и обогатяват текстовете ти.
П!!!


Re: Сърничките
от angar на 28.03.2013 @ 20:39:52
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Благодаря ти че си ги изчела и за коментара ти, Кристи! Обяснимо е за жените да не разбират ловната страст; и аз, след като я изпитах по-отблизо, се отказах от нея. Но за мъжете това е може би една от най-древните и вродени ни в процеса на еволюцията първични страсти.
А че дивите животни изпитват ужас при внезапната и близка среща с човека, наблюдавал съм го не веднъж. Защото нищо добро от нас не са видели.
Но страха от човека при животните не е вроден - тъй като в резерватите, както виждаме по научно популярните филми, те свикват с хората и съвсем не се плашат от тях.
Затова и ако някое диво животно още от малко, или впоследствие по някаква причина, е прекарало известно време с хората, преди да го пуснат на свобода непременно трябва да го научат, че трябва да се страхува от тях.

]


Re: Сърничките
от voda на 28.03.2013 @ 18:15:07
(Профил | Изпрати бележка)
Дано Бог чуе молбата ти, Ангар - да не се преродиш в ловец.
Жестоко е...


Re: Сърничките
от angar на 28.03.2013 @ 20:45:55
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Дано, Вода! Но още по-сигурно за мене би било, ако в преражданията си ни оставаха и някакви спомени от предишните ни животи.
Има една такава мисъл: "Ако е вярно, че сме произлезли от животните, а то е така, да се убиват животни би означавало да се убиват недоразвити хора". Често съм си го мислел това, включително и когато сме били на лов.
Това врочем се отнася и за не-вегетарианците: че да се яде месо от животни, е все едно да се ядат недоразвити хора.

]


Re: Сърничките
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 28.03.2013 @ 19:11:39
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам защо, но не ми се коментира. Иначе като прозаик имаш богата обща култура. Поздрав, Ангар!


Re: Сърничките
от angar на 28.03.2013 @ 20:47:35
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Поздрав, Румпел.
Разбираемо е, че не ти се коментира.
Разбираемо би било и ако не ти се е и четяло.

]


Re: Сърничките
от Filifjonkata (filifjonkata@yahoo.com) на 28.03.2013 @ 21:18:15
(Профил | Изпрати бележка) http://fyon2013.wordpress.com
Чета и рева. :))))
Мили сте ми и учудената сърна, и учуденият човек - твърде човек, за да бъде само ловец.
Веге съм от седем години.


Re: Сърничките
от angar на 29.03.2013 @ 07:34:14
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Благодаря ти че си прочела и за коментара, Филифьонке!
И в него и за сълзите, и за усмивките!
Но какво си вече от седем години, ловец ли си?

]


Re: Сърничките
от mariposasenelalma на 29.03.2013 @ 14:33:21
(Профил | Изпрати бележка)
Жалко, че има край, Анхел.И ми е тъжно - за сърничката , за ловеца,
за края...И стиховете са много хубави, особено първото. Знаеш ли, така пишеш, че аз виждам, не просто чета, а гледам филм - ярък, цветен, истински.И аз познавам добри ловци, в смисъл - ловци, но добри хора -
и към животните, и към другите хора.А ти бъди добър и към себе си, прощавай си!
С поздрав и уважение:Алма


Re: Сърничките
от angar на 30.03.2013 @ 20:07:38
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Нямаше как да не свърши, Алма!
И се надявам, че свърши навреме. Въпреки написаното от Албатрос, в злобния му коментар, че Бог ме е лишил от чувство за мярка.

Една цяла седмица живях с тези разкази.
"Завърших своя труд и опустя,
пред моя поглед, наскърбен света." -
както описва това усещане Низами.
Моите разкази са толкова незначителни, но чувството е подобно; вероятно така се чувства всеки човек, когато това, към което се е стремял, вече е постигнато.

Благодаря ти много - че през цялото време ми беше такъв верен фен и подръжник!

]


Re: Сърничките
от mariposasenelalma на 01.04.2013 @ 02:24:22
(Профил | Изпрати бележка)
Какво говориш? Звучи ми като някакъв безвъзвратен край.
Ако си постигнал нещо, към което си се стремял - намери си друго към което да се стремиш ! Да не си посмял да изчезнеш, по дяволите! Не ти искам благодарностите ! Искам тебе! -Разскази, стихове, преятелство, разбиране, помощ и всичко, което не е сигурно, но е възможно!

]