Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 878
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 881

Îíëàéí ñåãà:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy
:: pastirka

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàËèñèöèòå
ðàçäåë: Äðóãè ...
àâòîð: angar

Çà äà ìó çàâåðÿò áèëåòà, ëîâåöúò òðÿáâàøå äà ñå îò÷åòå ñ âðåäåí äèâå÷ – äà å óáèë åäíà ëèñèöà è äà ïðåäàäå 25 ÷èôòà êðàêà îò ñèâè âðàíè èëè îò ñâðàêè. Òðÿáâàøå äà ïðåäàäå çà óíèùîæåíèå îòðÿçàíèòå óøè íà ëèñèöàòà
èëè äà ïðåäñòàâè êîæàòà, íà êîÿòî ïðîáèâàõà óõîòî, çà äà ëè÷è, ÷å âå÷å íÿêîé ñå å îò÷åë ñ íåÿ.
Ïî ñâðàêè ðÿäêî íÿêîé ñòðåëÿøå – áÿõà äðåáíè è òðóäíî ñå óëó÷âàõà, “ìèíàâàõà ìåæäó ñà÷ìèòå”. À è ëîâåö ñ ïóøêà òðóäíî ìîæåøå äà ãè äîáëèæè, âúïðåêè ÷å êîãàòî ñè áåç ïóøêà íå ñå ïëàøåõà îò òåáå.
Ïúê è ëîâúò íå å åâòèí ñïîðò. “Áóì÷å – ñàìóí÷å!” – êàçâàõà. Çàùîòî åäèí ïàòðîí ñòðóâàøå êîëêîòî åäèí õëÿá. Èëè êàçâàõà: “Áóì! – òèïîâ”;“Áóì-áóì – äîáðóäæà!” Ãðúìíåø ñ åäíàòà öåâ – âñå åäíî ÷å ñè êóïèë åäèí òèïîâ õëÿá; ãðúìíåø ñ äâåòå öåâè åäíà ñëåä äðóãà, âñå åäíî ÷å ñè ïîõàáèë åäèí áÿë õëÿá òèï ”Äîáðóäæà”, êîéòî áåøå äâà ïúòè ïî-ñêúï îò òèïîâèÿ.
Ñâðà÷è êðàêà, çà äà ñå îò÷åòåì, ñå êóïóâàõà ÷ðåç ïîñðåäíèöè îò îâ÷àðíèöèòå è ñâèíàðíèöèòå – êðàé òÿõ âèíàãè èìàøå ìíîãî ñâðàêè, è ðàáîòåùèòå â òÿõ èìàõà íÿêàêâè íà÷èíè äà ãè èçëàâÿò è óáèâàò. Öåíàòà íà ÷èôò ñâðà÷è êðàêà âúðâåøå ïî 40-50 ñòîòèíêè, à ïðåäè çàâåðÿâàíåòî íà áèëåòèòå äîñòèãàøå è äî åäèí ëåâ. Çà äà ñå îò÷åòåø çà óáèòà ëèñèöà òðÿáâàõà 25 ëåâà.
Àç ðåøèõ, ÷å ëèñèöèòå ùå ìîãà è òðÿáâà äà ñè óáèâàì ñàì. Íà âàðäà.

Ðàííî óòðî – èçòîêúò ãîðè, à íà çàïàä èìà òúìíè áàãðè.
 õðàñòèòå ïðèñåäíàë ïðèçîðè, ÷àêàì àç ëèñèöàòà “íà âàðäà”.

Íàä òðåâàòà âÿòúðúò ñíîâå. Çàéöèòå, ïî äâà, ïî òðè, ñå ãîíÿò.
Ñðåùó ìíîãîòî ñè âðàãîâå, òå çàùèòà èìàò – äà ñå ïëîäÿò.

Íåäàëå÷, íàîñòðèëà óøè, ñïèðà è ñúðíè÷êà áîÿçëèâà.
Íåÿ àç ÿ çíàÿ îò ëàíѝ, è ñå ðàäâàì, ÷å å îùå æèâà.

 ìèã ìå ñåïâà ïëÿñúê îò êðèëà. - êîé èçïëàøè ñúíåíèòå ïòèöè?
È ñëåä ÿòîòî, êàòî ñòðåëà, ñå ïîíàñÿ îãíåíà ëèñèöà.

Ðÿçúê èçñòðåë. Åõîòî êúíòè. Ïàê èçáúðçàõ, ïàê íå ÿ óëó÷èõ.
Ïàê ùå êàæàò ñòàðèòå ëîâöè: îùå ìíîãî òðÿáâà äà òå ó÷èì!

Ñòàâàì è ñè òðúãâàì çà äîìà. Óòðîòî å ñëúí÷åâî è áèñòðî.
Õóáàâî å. È íå ìè òåæè äàæå òîçè íåóñïåøåí èçñòðåë.

Òàêà ñå ðàçâèõà íåùàòà.

“È ñëåä ÿòîòî, êàòî ñòðåëà, ñå ïîíàñÿ îãíåíà ëèñèöà” (!?) Êàêâà ãëóïîñò, ëèñèöàòà äà íå áè äà ëåòè? – áè êàçàë åäèí êðèòèê îò ñàéòà, âèçèðàì ñåáå ñè.

Íå ëåòè, íî ñå ïîíàñÿ! À â åäèí ìîìåíò è òàêà ïîäñêà÷à, ÷å ñÿêàø ëèòâà!
Òðè èëè ÷åòèðè ïúòè ñúì âèæäàë ëèñèöà äà âäèãà ÿòî èëè äâîéêà ÿðåáèöè. Òÿ ñå çàñèëâà êúì òÿõ îùå äîêàòî ñà íà çåìÿòà. Ïòèöèòå èçëèòàò, à ëèñèöàòà óñòðåìíî ñå ñïóñêà ñëåä òÿõ è äîêàòî òå íàáåðàò âèñî÷èíà, ñå îïèòâà äà ãè íàñòèãíå, à â ïîñëåäíèÿ ìîìåíò ñúñ ñêîê íàãîðå ñå îïèòâà äà õâàíå íÿêîÿ. Íå ñúì âèæäàë äà óñïåå, íî êîé çíàå, ùîì âèíàãè îïèòâàò è ãî ïðàâÿò, ìîæå íÿêîãà è äà óñïÿâàò. Âúâ âñåêè ñëó÷àé âèæäàë ñúì, â íàó÷íî ïîïóëÿðåí ôèëì, êàê ïî òîçè íà÷èí ëèñèöà õâàùà ôëàìèíãî. È êàê òàçè ëèñèöà ïîñòåïåííî è ñå ñïåöèàëèçèðà â òîçè ëîâ.

È åäíà “âå÷åðíà” ëèñèöà ñå îïèòàõ äà ïðè÷àêàì. Áåøå àâãóñò, ñìðà÷àâàøå ñå, è ÿ âèäÿõ äàëå÷å â ñðåäàòà íà åäíî ñòúðíèùå. Ñòîÿõ íà åäèí êðúñòîïúò, òàì êúäåòî ïîÿñèòå ñå ñúáèðàò, è ñè ïîìèñëèõ, ÷å ëèñèöàòà àêî å òðúãíàëà êúì ñòîïàíñêèòå äâîðîâå, òî÷íî ïðåç òîçè êðúñòîïúò ùå ìèíå.
Ïðèâå÷åð æèâîòíèòå èçëèçàò ñ íàñòúïâàíåòî íà çäðà÷à, “êîãàòî âñè÷êè âîëîâå ïðèäîáèâàò åäíàêúâ öâÿò”. Çà æàëîñò, îò òîçè ìîìåíò äî íàñòúïâàíåòî íà ïúëíàòà òúìíèíà âðåìåòî å ìíîãî ìàëêî.
Ïðèñåäíàõ â õðàñòèòå è ÿ íàáëþäàâàõ. À òÿ ñå çàëîâè äà ìèøêóâà. Âèæäàõ ÿ êàê òó ïîäñêî÷è, çà äà õâàíå íåùî, òó çàïî÷âà äà ðîâè çåìÿòà. À ïðîäúëæàâàøå äà ñå ñìðà÷àâà, è ñêîðî âå÷å ÿ âèæäàõ ñàìî êîãàòî ñå äâèæåøå, à àêî çàñòàíåøå íåïîäâèæíà, íå ìîæåõ äà ÿ ðàçëè÷à.
Íàé-ïîñëå ëèñèöàòà ñÿêàø ñè ñïîìíè çà êúäå å òðúãíàëà, èçîñòàâè ìèøêóâàíåòî è ñå îòïðàâè ïðàâî êúì ìåíå. Îò÷åòëèâî ñå âèæäàøå áÿëîòî ïîä øèÿòà è íà ãúðäèòå ѝ. Îò âúëíåíèå ñúðöåòî ìè òàêà ñèëíî çàáè, ÷å ñå èçïëàøèõ äà íå áè è òÿ äà ãî ÷óå. È òÿ ñÿêàø íàèñòèíà ãî ÷ó, è ñå çàêîâà íà ìÿñòî. Àêî â òîçè ìîìåíò âåäíàãà áÿõ ñòðåëÿë, ñèãóðíî ùÿõ äà ÿ óáèÿ. Íî àç èç÷àêâàõ, äàíî îùå ìàëêî ñå ïðèáëèæè, çà äà áúäå èçñòðåëúò îùå ïî ñèãóðåí. È êàòî ïîñòîÿõ ìàëêî, âå÷å íå áÿõ ñèãóðåí êúäå òî÷íî ñå íàìèðà, à è òÿ ïîâå÷å íå ñå ðàçäâèæè, è ïîâå÷å íå ÿ âèäÿõ.

Íî åäíà ñóòðèí áÿõ èçëÿçúë çà ïúäïúäúöè è ãóðãóëèöè. Ñëúíöåòî òîêó ùî ñå áåøå ïîêàçàëî. È âèäÿõ êàê äàëå÷å îò ìåíå, ïðåç óãàðòà, êúì ïîÿñà, ñå ïðèáèðà åäíà îêúñíÿëà ëèñèöà. Ëèñèöàòà âëåçå â ïîÿñà, à àç ñè ïîìèñëèõ: äàëè ïúê íÿìà äà òðúãíå ïî íåãî?
Òîçè ïîÿñ, êàêòî è ïîâå÷åòî â òîçè ðàéîí, áåøå øèðîê äåñåòèíà ìåòðà. Ïî êðàèùàòà èì, êîèòî ñå îãðÿâàò îò ñëúíöåòî, ðàñòèòåëíîñòòà å ìíîãî ãúñòà è ïðåç íåÿ íèùî íå ñå âèæäà; íî ïî ñðåäàòà èì îáèêíîâåíî æèâîòíèòå èëè õîðàòà ñà íàïðàâèëè ïúòå÷êà. Âëÿçîõ â ïîÿñà è çàñòàíàõ íà ïúòå÷êàòà.
È â äâåòå öåâè èìàõ ïàòðîíè çà ïúäïúäúöè, îò íàé-ñèòíèòå. Çà âñåêè ñëó÷àé ñìåíèõ åäèíèÿ ïàòðîí ñ ïàòðîí ñúñ ñà÷ìè çà ïàòèöà – ïàòðîíè ñ ïî-åäðè ñà÷ìè íÿìàõ, è çàñòàíàõ íà ñðåäàòà íà ïúòåêàòà ñ ïîãëåä êúì ñòðàíàòà, îò êîÿòî î÷àêâàõ äà ñå ïîÿâè ëèñèöàòà.
È òÿ ñå ïîÿâè, àìà êàê! Ïîäãîíèëà åäèí çàåê, ðàçâèõðèëà ñå â ïúëåí ãàëîï, ðàçòâîðèëà çúáè è íîêòè, àõà äà ãî çàõàïå. Ïîèñêàõ äà ãðúìíà, äîêàòî áÿõà îùå äàëå÷å, çà äà ìîãàò ñà÷ìèòå äà ñå ðàçïðúñíàò â øèðîê ñíîï, çà äà óëó÷à. Äðúïíàõ ñïóñúêà – íèö, ïóøêàòà ìè íà ïðåäïàçèòåë. Ìðúäâàì ïðåäïàçèòåëÿ, íî çàåêúò âå÷å å ïðåä êðàêàòà ìè.
Ðàçïðàâÿò, ÷å òúé êàòî î÷èòå íà çàéöèòå èì ñà îòñòðàíè íà ãëàâàòà, íàïðåä íå ìîãàò äà ãëåäàò. È àêî ñà ïîäãîíåíè è íÿìàò âðåìå äà âúðòÿò ãëàâàòà ñè çà äà ñå îãëåæäàò, è àêî ñòîèø íà ïúòåêàòà èì, ùå ñå áëúñíàò â òåáå, áåç äà òå âèäÿò.
Çàåêúò ñòèãíà íà ìåòúð äî ìåíå, îòñêî÷è âñòðàíè è èçñêî÷è îò ïîÿñà êúì óãàðòà. À ëèñèöàòà èçîáùî íå ìå âèäÿ – î÷èòå ѝ áÿõà ñàìî â çàåêà. Ñ ðàçïåðåíè íîêòè íà ïðåäíèòå êðàêà, ñ ðàçòâîðåíà çúáàòà óñòà, ìåòíà ñå ñëåä íåãî.
Èçâúðòÿõ ñå èíñòèíêòèâíî êúì òÿõ è ãðúìíàõ. Êàê ñúì ãî íàïðàâèë íå ïîìíÿ. Íå ñúì ñå öåëèë, íå ñúì ìèñëèë. Ñàìî óñåòèõ, ÷å çàä çàâåñàòà îò çåëåíèíà íåùî ïàäíà.
Èçëÿçîõ îò ïîÿñà è ñå îãëåäàõ. Íÿêúäå íà ïåòäåñåòèíà ìåòðà, èçïðàâåí íà çàäíèòå êðàêà, ñòîåøå è ñå îãëåæäàøå çàåêúò. Íî òîâà ìîæå äà å áèë è äðóã çàåê. À íà äâà òðè ìåòðà îò ìåíå ëåæåøå ëèñèöàòà. Èçïúíàòà, íåïîäâèæíà, ñ ãëàâà êúì ñòðàíàòà, îò êîÿòî áåøå äîøëà.
Íÿìà íà÷èí äà ñúì ÿ óëó÷èë, ïîìèñëèõ ñè. Ïðè òîâà áÿõ ãðúìíàë ñ öåâòà, â êîÿòî áåøå ïàòðîíúò çà ïúäïúäúöè, ñúñ ñà÷ìè ñèòíè êàòî ïðàõ. Ñ òàêèâà ñà÷ìè íèùî, îñâåí ïúäïúäúê, êîñ èëè âðàá÷å, íå ìîæå äà ñå óáèå.
Çíà÷è ëèñèöàòà íå ìå å âèäÿëà, ÷óëà å èçñòðåëà, íî íå çíàå îòêúäå å äîøúë, è ñåãà ñå ïðåñòðóâà íà óìðÿëà, äîêàòî ðàçáåðå íàêúäå äà ïîáåãíå.
È àç áàâíî, áàâíî, êàòî ÿ äúðæàõ íà ïðèöåë, çàîòñòúïâàõ íàçàä, çà äà ñå ïîîòäàëå÷à îò íåÿ - íà ðàçñòîÿíèå, îò êîåòî äà ñúì ñèãóðåí, ÷å ùå ÿ óëó÷à, áåç ñíîïúò ñà÷ìè äà å òîëêîâà ïëúòåí, ÷å äà ÿ ðàçêúñà. Îòäàëå÷èõ ñå íà ïåòíàéñåòèíà ìåòðà è ñòðåëÿõ. È íå ÿ óëó÷èõ – ñà÷ìèòå ðàçïðúñíàõà åäíà áóöà ïðúñò äî íåÿ. Íî ëèñèöàòà íå ìðúäíà. Ïðèáëèæèõ ñå. Ïîáóòíàõ ÿ ñ öåâòà íà ïóøêàòà - âñå îùå ìå áåøå ñòðàõ, ÷å ìîæå è äà å æèâà, è àêî ïîñåãíà êúì íåÿ, ùå ìå çàõàïå. À çíàåõ, ÷å ÷åëþñòèòå èì ñà òîëêîâà ñèëíè, ÷å ìîãàò äà ðàçäðîáÿò êîñòèòå íà ðúêàòà. Ïîáóòíàõ ÿ ñ öåâòà íà ïóøêàòà, è êàòî ñå óâåðèõ ÷å å ìúðòâà, ÿ ðàçãëåäàõ. Áåøå ìíîãî åäðà è êðàñèâà ëèñèöà. Óëó÷èë ñúì ÿ ñ ïúðâèÿ èçñòðåë â ãëàâàòà, è ïîíåæå å áèëà â ñêîê è èçñòðåëúò ñúâñåì îòáëèçî, çàâúðòÿë ÿ å íà 180 ãðàäóñà è ÿ å îáúðíàë ñ ãëàâà êúì ïîñîêàòà, îò êîÿòî å èäâàëà. Îò ñà÷ìèòå åäíàòà ñòðàíà íà ãëàâàòà ѝ - åçèêúò, áúðíèòå è óøèòå, áÿõà êàòî ñèòíî íàäóï÷åíè ñ èãëà.
Íå íîñåõ ðàíèöà, íîñåõ ñàìî âèñóëêèòå çà îêà÷âàíå íà óáèòè ïúäïúäúöè. Âúðçàõ ñ òÿõ êðàêàòà ѝ, õâàíàõ ÿ è ÿ ïîíåñîõ êúì àâèîãðàä÷åòî. È ñðåùíàõ äâàìà äðóãè ëîâöè, êîèòî ñåãà èçëèçàõà íà ëîâ.
Êúäå ñè ãî íàìåðèë òîâà êó÷å? – êàçàõà.
Ðàçêàçàõ èì.
Òè ñè ñè íàïðàâèë âå÷å ëîâà, à íèå ÷àê ñåãà èçëèçàìå - êàçàõà òå.
Òàêà å: ðàííîòî ñòàâàíå å ðàâíî íà äåâåò äîáðîäåòåëè! À çà ëîâåöà òî å îùå ïî-âàæíî.

Âòîðàòà ëèñèöà, âå÷å íà äðóãàòà ãîäèíà, ïàê óáèõ êðàé ïîëåçàùèòíèÿ ïîÿñ. Åäíà ñóòðèí, êàòî ñè ïðàâåõ îáèêíîâåíèÿ êðîñ ïî ïúòèùàòà êðàé ïîÿñèòå, âèäÿõ åäíà ëèñèöà äà ñå ïðèáèðà îò ñòîïàíñòâàòà êúì ðàâíèíàòà.
Òàçè ëèñèöà å ìîÿ, êàçàõ ñè. Óòðå ùå ÿ ïðè÷àêàì êðàé ïîÿñà è ùå ÿ çàñòðåëÿì.
È íà äðóãàòà ñóòðèí, ïðåäè èçãðåâ, âçåõ ïóøêàòà è îòèäîõ êðàé ïîÿñà, êúäåòî î÷àêâàõ ÷å ùå ìèíå ëèñèöàòà. È ÿ âèäÿõ êàê ñå ïðèáèðà – íî ïàê ïðåç ñðåäàòà íà ëþöåðíàòà, äàëå÷å îò ìÿñòîòî, êúäåòî ÿ ïðè÷àêâàõ.  Äîáðóäæà áëîêîâåòå ñà ïðîñòîðíè è äèâå÷úò ñå äâèæè íà îòêðèòî, èçáÿãâàéêè ìåñòàòà, êúäåòî ìîæå äà ìó å óñòðîåíà çàñàäà.
Íî ñëåä íÿêîëêî äåíà åäíà ñóòðèí, ìíîãî ðàíî, êúì ÷åòèðè ÷àñà ñóòðèíòà, ñå ñúáóäèõ îò ñòðàøíà ãðúìîòåâè÷íà áóðÿ. Ñ ïðîëèâåí äúæä.
Ñúáóäèõ ñå è ñè ïîìèñëèõ: ïîíåæå å ìíîãî ìîêðî è êàëíî, òàçè ñóòðèí ëèñèöàòà ùå ñå ïðèáåðå ïî ïúòÿ. Íÿìà äà ìèíå ïðåç ëþöåðíàòà, çàùîòî ìíîãî ùå ñå èçìîêðè; íÿìà äà ìèíå è ïðåç óãàðòà, çàùîòî å ìíîãî êàëíî. Ùå ìèíå ñàìî ïî ïúòÿ!
Óæàñíî ìè ñå ñïåøå, íî ñúáðàõ âîëÿòà ñè è ñòàíàõ. Âçåõ ïóøêàòà è îòèäîõ íà ìÿñòîòî. Òîâà áåøå íàé-áëèçêîòî, íàé-ìàëêîòî è êúñî ïîÿñ÷å - áåøå íà îêîëî ïîëîâèí êèëîìåòúð îò àâèîãðàä÷åòî, íà ïåò ìèíóòè ïúò. Íî ïîíåæå îò äúæäà ïúòÿò áåøå ñòàíàë õëúçãàâ, ìîæå äà ñúì ãî âçåë çà ïîâå÷å.
Áåøå îùå òúìíî. Îòèäîõ äî êðàÿ íà ïîÿñà è çàåõ ìÿñòî ïî÷òè íà êðàÿ ìó, îòêúäåòî ñå âèæäàøå áëîêúò ñ ëþöåðíà, ïðåç êîéòî íà äâà ïúòè áÿõ âèäÿë äà ñå ïðèáèðà ëèñèöàòà.
Áàâíî ñå ðàçâèäåëÿâàøå. Ïî÷òè ñå ðàçâèäåëè. Äàëå÷å, ïî÷òè íà ãðàíèöàòà íà âèäèìîñòòà, èçëåòÿõà ÿðåáèöè – íåùî ãè áå èçïëàøèëî, âåðîÿòíî ëèñèöàòà. À ñëåä ìèíóòêà ÿ âèäÿõ è íåÿ - íàèñòèíà å áèëà òÿ, çàùîòî ñå õâúðëè âñòðàíè îò ïúòÿ äà ïîäãîíè îùå íåùî. Îòêàçà ñå è ïîå ïî ïúòÿ, êîéòî ìèíàâàøå òî÷íî êðàé ìåíå.
È òóêà äîïóñíàõ ãðåøêà – òðÿáâàøå äà íå ÿ èçïóñêàì îò î÷è. Òÿ íÿìàøå äà ìå çàáåëåæè – êó÷åòàòà íå âèæäàò öâåòíî è àêî ïðåäìåòèòå íå ñòúð÷àò ñàìîòíî è íå ñå äâèæàò, òðóäíî ãè çàáåëÿçâàò. È åäâà ëè áè ìå óñåòèëà, ïðåäè äà ìå íàáëèæè íà èçñòðåë.
Íî àç ïîìèñëèõ, ÷å ìîæå äà çàáåëåæè ñèëóåòà ìè, è êîãàòî áå íà ñòîòèíà ìåòðà îò ìåíå, çàëåãíàõ â ïîÿñà ñ ïîãëåä êúì ïúòÿ. È êàòî çàëåãíàõ, èçïóñíàõ ÿ îò ïîãëåäà ñè – âèæäàõ ñàìî ìàëúê ó÷àñòúê îò ïúòÿ, ñúâñåì áëèçî äî ìåíå, íà êîéòî î÷àêâàõ äà ñå ïîÿâè è äà ÿ çàñòðåëÿì.
È çà÷àêàõ äà ñå ïîÿâè. È ÷àêàíåòî ìè ñå ñòîðè áåçêðàéíî.
Àìè àêî ìå å óñåòèëà è ñå å âúðíàëà? À äîðè è äà íå ìå å óñåòèëà, ïàê ìîæå íåùî äà å îòâëÿêëî âíèìàíèåòî ѝ è äà ñå å âðúòíàëà â äðóãà ïîñîêà. À íå ìîãà è äà ñå èçïðàâÿ, çà äà ïîãëåäíà - âñÿêî ìðúäâàíå áè ìå èçäàëî.
Íàé-ïîñëå ëèñèöàòà ñå ïîêàçà – òî÷íî êàêòî ñè ÿ ïðåäñòàâÿõ, ÷å ùå ñå ïîÿâè â ïîëåçðåíèåòî ìè, ñúâñåì áëèçî è â ñïîêîåí áàâåí òðúñ. Èçñòðåë – è íå ïîìðúäíà.

À òðåòàòà ëèñèöà?
Ïðåäñòàâåòå ñè ëÿòíî àâãóñòîâñêî óòðî. Æèòàòà ñà îæúíàòè, ñëúíöåòî òîêó ùî å èçãðÿëî, à ïúëíàòà ëóíà îùå íå å çàëÿçëà.

Æúëòî ñëúíöå è æúëòà ëóíà.
 æúëòî ñòúðíèùå
æúëòà ëèñèöà ìèøêóâà.

Ðåøèõ íà ñëåäâàùàòà ñóòðèí äà èçëÿçà ñ ïóøêàòà è äà ÿ çàñòðåëÿì òàçè ëèñèöà. Íî êàê äà ñúì ñèãóðåí, ÷å ùå ìèíå êðàé ìåíå? Áëîêîâåòå ñà áåçêðàéíè, è ëèñèöèòå ñå âèæäàò, íî òå ñå äâèæàò äàëå÷å îò ìåñòàòà, êúäåòî ìîæå äà ñå ïðèêðèå ëîâåö.
À âêúùè èìàõìå åäíà äåòñêà èãðà÷êà-êîòåíöå. Êàòî ÿ ñòèñíåø, ìÿóêà êàòî ìàëêî êîòåíöå. È áÿõ ÷åë, ÷å ñ ìàëêî êîòåíöå, êîåòî äà ìÿóêà, ïðèìàìâàëè ëèñèöèòå.
Îêîëî èçãðåâ ñëúíöå áÿõ íà ïîëåòî. Íàñòàíèõ ñå â åäíè áàëè îò ñëàìà, è ñå ëþáóâàõ íà èçãðåâà íà ñëúíöåòî. Ïî åäíî âðåìå ãëåäàì – ïðåç ñòúðíèùåòî âúðâè ëèñèöàòà. Íî ïîñîêàòà íà äâèæåíèåòî ѝ å òàêàâà, ÷å ùå ìèíå íà ïî-ãîëÿìî ðàçñòîÿíèå îò èçñòðåë. Êàòî ñå óâåðèõ, ÷å íÿìà íàìåðåíèå äà ñå äîáëèæè ïîâå÷å, íàòèñíàõ èãðà÷êàòà è êîòåíöåòî èçìÿóêà. Ëèñèöàòà ñïðÿ è îáúðíà ïîãëåä êúì çâóêà. Ïîãëåäà, ïîãëåäà è ïàê ñè ïðîäúëæè â ñúùàòà ïîñîêà. Îòíîâî íàòèñíàõ êîòåíöåòî è òî èçìÿóêà. Îòíîâî ñïðÿ ëèñèöàòà è ñå çàãëåäà êúì áàëèòå ñúñ ñëàìà. Íàòèñíàõ ãî îòíîâî.
×å êàòî õóêíà îíàçè ëèñèöà, îòèäå òà ñå íå âèäÿ.
È òúêìî ìèñëåõ äà ñå èçïðàâÿ è äà ñè òðúãâàì – ãëåäàì îòäàëå÷å äà èäâà è äðóãà ëèñèöà. È òÿ ñå íàñî÷èëà êúì ãîðè÷êàòà, è òÿ èñêà äà ñå îòêëîíè îò áàëèòå è äà ìèíå íà áåçîïàñíî ðàçñòîÿíèå îò òÿõ, íî íå å ïðåñìåòíàëà òî÷íî ðàçñòîÿíèåòî. Ïî ìîÿ ïðåöåíêà ùåøå äà ìèíå òî÷íî íà ãðàíèöàòà, íà êîÿòî ñà÷ìèòå ùå ÿ ïîðàçÿò. Çàòîâà íå ñå îïèòàõ äà èçïîëçâàì êîòåíöåòî. È êîãàòî òÿ äîéäå íà òðàâåðñà ìè, ñòðåëÿõ è òÿ ïàäíà â ñòúðíèùåòî.
À íå ìè ëè áåøå æàë çà ëèñèöèòå? È äà ìè å áèëî æàë, çíàåõ, ÷å òðÿáâà äà ñå óíèùîæàâàò. È ãî çíàåõ íå ñàìî îò òîâà, êîåòî ñìå ó÷èëè ïî òåîðèÿ – ÷å ñà ìíîãî âðåäåí äèâå÷.
Ëîâöèòå èçëèçàìå ñðåä ïðèðîäàòà â êðàÿ íà ëÿòîòî, åñåíòà è ïðåç çèìàòà, à êàêâî ñòàâà ïðåç ïðîëåòòà, íå âèæäàìå. Íî âåäíúæ, â íà÷àëîòî íà ìàé, ïîïàäíàõ â åäèí îò ïîÿñèòå íà äóïêè íà ëèñèöè. Òî íå ìîæå äà ñå îïèøå. Òî “áåøå ëåø”! Êîëêî ìíîãî êîæè÷êè è êðà÷åòà îò ìàëêè çàé÷åòà èìàøå îêîëî äóïêèòå, êîëêî êðèëöà íà ÿðåáè÷êè, à è ïðåäíî êîïèòöå è íåäîèçÿäåíà ãëàâè÷êà íà ñúâñåì ìàëêî ñúðíåíöå. Ñúðöåòî ìè ñå îæåñòî÷è ïðè òàçè ãëåäêà.

Ñúùî è çà ñèâèòå âðàíè. Êîãàòî ó÷èõìå, ÷å ÷åðíàòà ïîñåâíà âðàíà êîëêîòî å âðåäíà, òîëêîâà å è ïîëåçíà, à çà ñèâàòà âðàíà ïèøåøå, ÷å å ñàìî è ìíîãî âðåäíà, ñè êàçâàõ: íàáåäèëè ñà ÿ, ÷å å âðåäíà, çàùîòî å ñèâà.
Íî âåäíúæ, ïàê áåøå ïðåç ïðîëåòòà, âèäÿõ ÷å íà åäíî ìÿñòî ñå ñòðóïâàò íÿêîëêî ñèâè âðàíè. Ñëåäâàéêè ñúâåòà îò ïðèêàçêàòà: àêî âèäèø ÷å íÿêúäå ñå âèÿò îðëè, èäè äà âèäèø êàêâî èìà, îòèäîõ è âèäÿõ, ÷å ñà óíèùîæèëè ãíåçäî íà ôàçàíè. ßéöàòà áÿõà èçïî÷óïåíè è íåäîèçìúòåíèòå ïèëåíöà-ôàçàí÷åòà èçÿäåíè. Åäâà òîãàâà èñòèíñêè îñúçíàõ êîëêî ñà âðåäíè òåçè ïòèöè.
È îùå åäèí ñëó÷àé ñúñ ñèâà âðàíà èìàì.  ïàðêà íà âîåííàòà àêàäåìèÿ â Ñîôèÿ èìà ìíîãî âèñîêè äúðâåòà, è òàì âèíàãè ñå íàâúðòàò è ñèâè âðàíè. Êîãàòî áÿõ ñëóøàòåë, ñòàÿòà íà êëàñíîòî íè îòäåëåíèå áåøå íà òðåòèÿ åòàæ. È òàì, íà ëàìàðèíåíèÿ ïåðâàç, åäíà ãóãóòêà ñå îïèòâàøå äà ñè íàïðàâè ãíåçäî. Äîíàñÿøå êëå÷èöè è ñå îïèòâàøå äà ãè çàêðåïè íà ïåðâàçà, íî òå íåïðåêúñíàòî ñå õëúçãàõà ïî ëàìàðèíàòà è ïàäàõà.
Òîãàâà âçåõ êàïàê îò êóòèÿ çà áîíáîíè è ãî çàêîâàõ íà ïåðâàçà; è ãóãóòêàòà ñè íàïðàâè ãíåçäîòî â íåãî. È ñíåñå äâå ÿéöà, è ñè èçëþïè äâå ïèëåíöà.
È òîçè ïðîçîðåö âå÷å íå ãî îòâàðÿõìå, ñàìî ÿ ãëåäàõìå ïðåç íåãî. Åäèí äåí âíåçàïíî íåùî ñå áëúñíà â ïðîçîðåöà äî ïåðâàçà. Áåøå ñèâà âðàíà. Êëúâíà ãóãóòêàòà, êîÿòî áåøå â ãíåçäîòî, è ãóãóòêàòà ïàäíà íàäîëó, à âðàíàòà ãðàáíà â êëþíà ñè åäíîòî ïèëåíöå è îòëåòÿ. Ïî êúñíî ïî ñúùèÿ íà÷èí îòìúêíà è âòîðîòî ïèëåíöå.
Îñòàíàëà áåç ðîæáèòå ñè, ãóãóòêàòà îòíîâî ñíåñå â ãíåçäîòî ñè åäíî ÿéöå. Âðàíàòà äîëåòÿ îòíîâî è îòíåñå è íåãî.
 ñîôèéñêèòå ïàðêîâå ñåãà èìà ìíîãî ñèâè âðàíè. Íÿìàò âðàãîâå, íàìåðèëè ñà áåçîïàñíî ìÿñòî, êúäåòî äà ñå õðàíÿò è ðàçìíîæàâàò, íî ñà ñìúðò çà äðóãèòå ïòèöè.
È ñâðàêèòå è òå ñà ìíîãî âðåäíè ïòèöè, è òå ïî öÿë äåí êðúñòîñâàò èç íèâèòå è ïîëÿíèòå, è êúäåòî îòêðèÿò ãíåçäî íà ÿðåáèöè èëè ïúäïúäúöè, óíèùîæàâàò ãî. Ñúùîòî ïðàâÿò è ñ ãíåçäàòà íà ïîéíèòå ïòè÷êè. Òàì, êúäåòî èìà ñâðàêè, ãíåçäà íà ïîéíè ïòè÷êè íÿìà.

(Ñëåäâà).


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 23.03.2013 @ 09:11:55 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Äðóãè ...

» Ìàòåðèàëè îò
   angar

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 21:56:50 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Ëèñèöèòå" | Âõîä | 5 êîìåíòàðà (10 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Ëèñèöèòå
îò mariposasenelalma íà 23.03.2013 @ 14:20:22
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õàðåñâà ìè Àíõåë. Åäèí ìîé ó÷èòåë êàçâàøå:
Ïîäðîáíîñòèòå ïðàâÿò ðàçñêàçà è ìå ñúâåòâàøå äà ÷åòà Î,Õåíðè è Õàéòîâ.
È òîëêîâà ìíîãî íåùà íàó÷àâàì çà ëîâà, æèâîòíèòå è ïòèöèòå. È ñòèõîòâîðåíèåòî å ìíîãî õóáàâî"Ðàííî óòðî - èçòîêúò ãîðè...À ëåøÿùàòà îãíåíà ëèñèöà - êàêâà êðàñîòà! Íå ãî ñëóøàé îíÿ êðèòèê...
Áèõ êàçàëà - ñúäáàòà íà ëîâåöà å çàð, êîéòî äúðæè â ðúöåòå ñè. Êàêâî ùå õâúðëè çàâèñè îò êúñìåòà è îò ìàéñòîðëúêà ìó.
È íåùî çà ïðîïóñíàòèÿ èçñòðåë -" Áðîåíè ìèãîâå ðåøàâàò ñúäáàòà íà
÷îâåê, ïîíàêîãà ñàìî åäèí è òîé îòëèòà..."

Àëìà


Re: Ëèñèöèòå
îò angar íà 23.03.2013 @ 19:34:24
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://angelchortov.hit.bg
Áëàãîäàðÿ òè çà ïðî÷èòà è êîìåíòàðà, Àëìà!
Ìèñëÿ ñè: ìîæåõ ëè äà íàïðàâÿ òåçè ðàçêàçè ïî-èíòåðåñíè, ñ èçìèñëåíè, äîáàâåíè ïî-ñëîæíè èëè ïî-êðàñèâè ìîìåíòè? Âñå åäíî, äî Å.Ñòàíåâ, É.Ðàäè÷êîâ, Ä. Öîí÷åâ è äð. íå ìîãà äà ñå äîáëèæà. Åäèíñòâåíàòà öåííîñò èì å â òîâà, ÷å ñà àâòåíòè÷íè, èñòèíñêè. È àêî äîðè â íàé-ìàëêà ñòåïåí ãè ëèøà îò òîâà, òå íÿìà äà ñà íèùî.
Ñïåöèàëíî îò ñïîìåíèòå ìè çà ëèñèöèòå, ïúê è çà äðóãèòå æèâîòíè, çà êîèòî ìèñëÿ äà ðàçêàæà, íàé-ìíîãî ìå ïîðàçÿâà òîâà, êîåòî è òè â êîìåíòàðà ñè îòáåëÿçâàø: êîëêî ñëó÷àéíî è âíåçàïíî å âñè÷êî, è êîëêî íåî÷àêâàíî ìîæå äà íè âðúõëåòè ñìúðòòà. È ñåãà, êàêòî è òîãàâà, âèíàãè ñúì ñå ñåùàë çà òîâà èçðå÷åíèå îò åäíà äðåâíà êíèãà: "Âðúõëåòÿ ãî íåî÷àêâàíî êàòî ñìúðòòà!"

]


Re: Ëèñèöèòå
îò voda íà 23.03.2013 @ 22:27:39
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
×óäåñíî ðàçêàçâàø, Àíãàð.
Òîëêîâà ñâåæè äåòàéëè ñè ñúõðàíèë! Îñòàíàõ ñ óñåùàíåòî, ÷å ñúì ïðèñúñòâàëà...


Re: Ëèñèöèòå
îò angar íà 24.03.2013 @ 12:49:17
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://angelchortov.hit.bg
Áëàãîäàðÿ òè, Âîäà!
È àç ñàì ñå ó÷óäâàì êàê ñà ñå çàïàçèëè òàêèâà ïîäðîáíîñòè. Ìîæå áè òîâà å íÿêàêâà ïðîÿâà íà ñêëåðîçàòà?
Çàùîòî àç áÿõ çàáðàâèë äîðè òîâà, ÷å ñúì áèë ëîâåö, íàëè òîâà å áèëî ïðåäè ïî÷òè 40 ãîäèíè! À êàòî çàïî÷íàõ äà ãè îïèñâàì, êàêâè ñëó÷êè è ñ êàêâè ïîäðîáíîñòè ñè ñïîìíèõ! Íàèñòèíà â ìîçúêà íè å çàïèñàíî âñè÷êî, êîåòî íè ñå å ñëó÷èëî; ñàìî òðÿáâà äà ñå ïîÿâè íåùî, êîåòî äà ãî èçâèêà!

]


Re: Ëèñèöèòå
îò anonimapokrifoff íà 23.03.2013 @ 23:01:10
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Äà ñå îïèòâàø äà ïèøåø êàòî É. Ðàäè÷êîâ, Å. Ñòàíåâ èëè Ä. Öîí÷åâ, ñè å ÷èñòà çàãóáà íà âðåìå - íå êàçâàì, ÷å íÿìà äà óñïååø, à ÷å íÿìà ñìèñúë äà ãî ïðàâèø. Ïèøè ñè êàòî ñåáå ñè. È äðóãî: ùå òå ãîíÿò òåá íà îíÿ ñâÿò, Àíãàðå, åäíè îãíåíè ëèñèöè. Äâóêðàêè.


Re: Ëèñèöèòå
îò angar íà 24.03.2013 @ 12:56:59
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://angelchortov.hit.bg
Áëàãîäàðÿ òè çà ïðî÷èòà è êîìåíòàðà, Àíîíèì!
È àç ñúùî ñè ìèñëÿ, ÷å íå ñàìî íÿìà äà ìîãà, íî è ÷å íÿìà ñìèñúë äà ïèøà êàòî òÿõ; òå âå÷å ñà íàïèñàëè, è îñîáåíî ðàçêàçèòå è ïîâåñòèòå íà Å. Ñòàíåâ ñà èíòåðåñíè, èçèãðàëè ñà è ùå ñè èãðàÿò ðîëÿòà íà âúçïèòàíèå â ëþáîâ êúì ïðèðîäàòà, à àç òðÿáâà äà áúäà ñåáå ñè.
Ñàìî ïîñëåäíîòî òè èçðå÷åíèå íå ðàçáðàõ?

]


Re: Ëèñèöèòå
îò kasiana íà 24.03.2013 @ 17:58:15
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Åõ, òèÿ ëèñèöè!!!!!
Âúëíóâàùè äåòàéëè - áðàâî!!!

Óñïåøíà íîâà ñåäìèöà, Àíãàð!!!!!:)


Re: Ëèñèöèòå
îò angar íà 25.03.2013 @ 19:59:10
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://angelchortov.hit.bg
Óñïåøíà äà å è çà òåáå, Êàñè! Áëàãîäàðÿ òè!

]


Re: Ëèñèöèòå
îò rajsun íà 24.03.2013 @ 21:06:54
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áàùà ìè áåøå ëîâåö.
È àç ñúì õîäèë äâà ïúòè: åäèíèÿ ïúò äà òúðñèì ðàíåíî ïðàñå, íå ãî íàìåðèõìå. Âòîðèÿ ïúò - çà ëèñèöè, àìà ïî äóïêèòå. Ïàê íèùî.
Ïðàâ ñè, ìíîãî ëåø èìà âúòðå...

Ïîçäðàâè!


Re: Ëèñèöèòå
îò angar íà 25.03.2013 @ 20:04:11
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://angelchortov.hit.bg
Áëàãîäàðÿ òè çà ïîñåùåíèåòî è êîìåíòàðà, Ðàéñúí.
Àç îáà÷å êàêâî èìà â äóïêèòå íà ëèñèöèòå íå çíàÿ, íå ñúì ðàçêîïàâàë. Âèäÿõ êàêâî èìà îòâúí, êðàé äóïêèòå. Âåðîÿòíî ïðåç òîçè ñåçîí çà òÿõ å èìàëî òîëêîâà ìíîãî ïëÿ÷êà, ÷å ãîëÿìà ÷àñò îò æåðòâèòå ñè áÿõà îñòàâèëè íåäîèçÿäåíà.

]