Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 808
ХуЛитери: 4
Всичко: 812

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Albatros
:: Marisiema
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСамодивска среща
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Трети ден вече огън го гореше, треска го тресеше. Мяташе се цял плувнал в пот, леглото си на топка беше направил. Майка му, баба му, леля му, съседки влизаха и излизаха от стаята, а той все в несвяст.
Докторката идва по три пъти на ден,че и на нощта веднъж. „Не е болест, здрав е”- беше казала. Не бълнува, не спи и не се събужда. Нито вода приема, нито лекарствата. Инжекция му постави обърканата лекарка, затеши се за някоя минута и пак го подеха огньовете.

Често ходеше при другари в отсрещната махала. Оставаше на сбирките в тяхното село. Идваха красиви момичета, интересно му беше. Там един от мобилните оператори имаше покритие, в интернета можеше да поошета. Майка му, комшийките, му думаха тревожно да се връща по светло, преди залез слънце. Нали знае за виковете дето се чуват нощя из селото, над къщята, къде поляните. Той се засмиваше отметнал глава, прегръщаше майка си през раменете, целуваше косата й. После и прошепваше: ”Не бой се, мамо, нали знаеш, че вече е 21 век, няма караконджоли”. Майка му не беше стара още, съвременна жена е. В града живяха с баща му. Наскоро се завърнаха при старите на село. Само се прекръстваше и се молеше Богу да го пази. Когато завърши университета и той се прибра при тях. Обичаше селото, беше отраснал през ваканциите там, при баба си. Проучваше нещата как може да остане и да започне някакъв земеделски бизнес. Беше дипломиран биолог, ще намери хляб тука. Оказа се, че има съмишленици. Събираха се стари приятели от детството в съседната махала, обсъждаха, ровеха в интернет, чертаеха проекти. До селото беше 2-3 километра, пътят минаваше по поляните, заобикаляше едни канари и кривваше встрани. Махалата се виждаше от тяхната къща, светлините бележеха вечер двете села на един хвърлей място. От малък знаеше за гласовете, които вечер се чуваха над селото. Беше слущал с ококорени очи разни истории от старите хора. Едни казваха: туй са животни. Ловджиите викаха - чакали. Други пък, повечето жени, бяха категорични - самодиви са. Те играят по нощите на хорищата си и после летят лудо над селото във висините. Легенди се разказваха, но младите само се подсмихваха. Те бяха израсли с тези звуци и хич не ги беше страх.
Когато тръгнеше вечер към съседното село, техните все притеснени го изпращаха. Той се засмиваше, потупваше преметната през рамо чанта. Там носеше сигнален пистолет, пиратки и какви ли не още момчешки хитринки. Не изключваше, че животни бродят нощем, ако някое го нападне, ще му гръмне я пиратка,я със сигналния. Животните се плашат от звуци и светлини.
Никоя нощ нищо не му се случи. Понякога пееше, понякога викаше и се ослушваше като се чудеше дали плаши старчоците. Беше весел млад мъж.
Тая вечер се застояха по-дълго с приятелите. Вече идеята беше реална в главите им, намерили бяха оферти, почти бяха готови с проектите. Още една-две редакции и ще подават документи за финансиране. Започват с отглеждането на добитък в съседните изоставени кооперативни постройки. Биоживотновъдство, абе фермерство ще развиват. Тръгна си изморен, но доволен. Вървеше бавно и умът му беше там, в графиките и точките на проекта. Пътят утъпкан, гладко слизаше надолу. Само да прекоси малкото долче и са първите къщи на неговата махала.
Ручило изви някъде над главата му, гайда писна и замлъкна, тъпан глухо забумтя. Младият мъж се стресна. Ох, явно много му е дошло тая вечер обмислянето на проекти. Тръсна глава и забърза. Отстрани „Ииииииихуууууууууу”, прелетя женски вик над него, от другата му страна „Ахъъъ, ахъ,ааааххъъъъ”, отговориха мъжки гласове, „Хахахахахахахааааа”, завикаха деца отвсякъде.
„Какво става с мене бе, подлудявам ли?” - зачуди се, а виковете се носеха отвсякъде, извисяваха се нагоре, слизаха долу към дола. Тъпанът ритмично удряше, глухо, все едно под земята. Спря закован. Обърна се полека като на забавен кадър. Откъм махалата идеше сватба. Млади жени мятаха кърпи над главите си, мъже изтежко и на едро играеха ръченица, деца се гонеха край тях, а най-отпред пристъпяха младоженци. Виковете се носеха като вятър, затихваха и се усилваха, сватбата уж идеше, а далече седеше. Около нея светеше все едно деня беше. Стана студено, вятър засвистя. Веселбата премина в писъци, конски тропот се зачу от другата страна на скалата. Викове „Дяяяя, дяд,дя” заглушиха тъпана. После настана мъртвило, само канарата светеше разцепена на две и поглъщаше бавно сватбата. Все така мъжете играеха, децата бягаха, жените махаха кърпи, младоженците стъпяха срамежливо…и бавно се затвори скалата погълнала всичко…

Там, паднал на земята го намериха баща му и ловджиите от селото тръгнали посред нощ да го търсят. Пренесоха го в къщи, докторката пристигна, а той лежеше несвястен.
По някое време на третия ден, кога вече викнаха линейка, баба Цвята се зададе откъм църковния двор.Влезе без да поглежда никого в стаята, повдигна в ръката си калайдисаното менче със светена вода, извади чемширената китка и напръска лежащия млад мъж. Устните й мърдаха в молитва ли , наричане ли, никой не посмя да я попита.
Не мина време, още на два пъти влиза, ръси от светената вода, прави върху му кръстен знак и на всички страни в стаята. Полека настана тишина. Младият мъж се укроти, заспа. Придърпаха завивка върху му и на пръсти излязоха при баба Цвята. „Да знаете, няма все да съм жива да ви разправям. Не сте от вчера тукашни. Тука сте въдени, тука шъ вий края. Пресече ли пътя някой на сватбата, душите им го магьосват. Видите ли, че идат, спирайте , затваряйте очи доде минат. Само туй е спасението.”. Прекръсти се полека бабичката , „Бог да ги прости и да даде упокой на душите им”, ще речете и туй то”.

Една от легендите в селото за тия пусти гласове дето се чуват всяка нощ беше, че някога, през тъмните векове сватба тръгнала от момини за момкови двори. От отсрещната махала за тази. Насред пътя татари ги нападнали. Да не иде зян веселбата, да не окървавят душманите сватбата, скалата на две се сцепила и погълнала цялата сватба. Затуй нощя все играят, все викат там, в скалата. Затуй се носят вихрено гласове и думкане на тъпан. До кога? Никой не може каза. Никой не знае кога душите на сватбарите мира ще найдат

Милка Маркова

Разказът е по мотиви на легендите от с. Шишенци


Публикувано от hixxtam на 15.02.2013 @ 08:26:28 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:09:22 часа

добави твой текст
"Самодивска среща" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Самодивска среща
от agripina на 15.02.2013 @ 13:23:16
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, скоро слушах за това село по телевизията, но ти така увлекателно разказваш! Поздрави, много харесвам творбите ти, усеща се еродиция и интелект! Впечатлена съм!


Re: Самодивска среща
от boliarkabg на 15.02.2013 @ 13:59:01
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
здравей, благодаря ти. Да, точно това предаване беше "върхът". Бях го гледала два пъти и все случайно. Когато миналата седмица пак случайно се натъкнах за трети път на него-си казах"Няма нищо случайно". Така се роди разказът.

]


Re: Самодивска среща
от agripina на 15.02.2013 @ 15:32:20
(Профил | Изпрати бележка)
Много е хубав разказът, аз обичам нашият фолклор и народните ни предания за вили и самодиви, нави и т.н, беше удоволствие да го прочета!

]


Re: Самодивска среща
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 06.12.2013 @ 17:34:19
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ! Все казваме 21 век, но с технологичния прогрес расте духовния регрес. В много неща вече не вярваме и вероятно от там са ни проблемите...
Хубави Празници! :)