| душице
скиташ като евреин
сред звездите лъчисти
в усукано време скачаш от квант на квант
и от цвят на свят
напаралелен
накатАрен и
богомилен
о ЖАНА____________________(не слизай от кладата)
светиш
блестиш
сияеш
поли-елей (lelаy) си
с частиците и вълните
на Джизъс__________________(остани си на кръста)
на Левски__________________(от пръсттА не излизай)
на Мойсей__________________(изкачИ, изкачИ Синая)
и по правилата Вселенски си
Дух
Светлина
Огън
(а кръстът и огънят са творения
и образец на божествеността
епифания е тази игра-космогония
в която АЗ и ТИ сме свещите)
* (виж Кръстът и огънят на Елена Блаватска
и следващите по-долу цитати от Мирча Елиаде)
Публикувано от BlackCat на 23.10.2004 @ 12:39:08
| Сродни връзки» Повече за Поезия
» Материали от ANG
Рейтинг за текстСредна оценка: 4.66 Оценки: 6
Отдели време и гласувай за текста.Ти си Анонимен. Регистрирай се и гласувай. |
"Кръстът и огънят* ІІ" | Вход | 4 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия | Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
Re: Кръстът и огънят* ІІ Мирча Елиаде, МЕФИСТОФЕЛ И АНДРОГИНА, (1962) от ANG на 23.10.2004 @ 12:54:16 (Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/ | Мирча Елиаде, МЕФИСТОФЕЛ И АНДРОГИНА, (1962)
ИК "Прозорец" ЕООД, 2004
страница 44-45 Кръщението и Преображението
"Сходни теологични позиции са възприети от две други монотеистични религии - християнството и исляма...
...Наистина символизмът на Кръщението е изключително богат и сложен, но светлините и огнени елементи играят много важна роля. Юстин, Григорий Назиански и други Отци на Църквата наричат кръщението "озарение": разбира се, те се основават на двата пасажа от Посланието на Свети Апостол Павел до евреите (6р 4; 10, 32), където онези, които са посветени в християнската тайна, тоест са кръстени (...)
...Още през ІІ век Юстин (Диалл, 88) споменава за една легенда, според която по времето на Кръщението на Исус "огънят лумна в река Йордан". Съществува цяла група вярвания, символи и ритуали, които са свързани с понятието за огнено кръщение. Светият Дух е представен като пламък: осветяването бива изразено чрез образи на огъня или на пламъци. Тук откриваме един от доктриналните извори на вярването, че духовното съвършенство, тоест светостта, не само дава на душата способността да види светлинното тяло на Христа, но е свързано и с външни феномени: тялото на светеца излъчва светлина или искри като горящ огън"...
|
Re: Кръстът и огънят* ІІ Мирча Елиаде, МЕФИСТОФЕЛ И АНДРОГИНА, от ANG на 23.10.2004 @ 12:57:11 (Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/ | Мирча Елиаде, МЕФИСТОФЕЛ И АНДРОГИНА, (1962)
ИК "Прозорец" ЕООД, 2004
стр. 27, Будизмът
"Сега трябва да кажем няколко думи за отношенията между космогонията и метафизиката на светлината. Видяхме, че МАХАЯНА идентифицира Татхагатите с космическите елементи и ги приема като лъчисти битийности. Това е дръзка космология, която става напълно разбираема, само ако се държи сметка за цялата история на будистката мисъл. Но е възможно подобни идеи, или поне предчувствия за тази грандиозна концепция за космогонията като проявления на Светлината, да са съществували и по-древна епоха. Коомарасвами сближава
санкритския термин lila - означаващ "игра", и по-специално космическа игра -
към корена lelay "светя", "блестя", "сияя".
Глаголът може да служи за проводник за понятията за Огън, Светлина, Дух.
Следователно, като че ли индийската мисъл добре е усетила известна връзка между, от една страна - космическото Сътворение, възприето като божествена игра, и, от друга, играта на пламъците, блясъка на добра подклаждания огън. Очевидно не е било възможно да се сближи образът на космическото творение като божествен танц с образа на танца на пламъците - тъй като вече пламъкът се възприема като епифания - образец на божествеността.
След индийските факти, които цитирахме, струва ни се, че това заключение се основава на придобити познания. Следователно в Индия пламъкът и светлината символизират космическото сътворение и самата същност на Космоса точно защото Вселената е създадена като свободна проява на божествеността - нейната "игра".
|
Re: Кръстът и огънят* ІІ Мирча Елиаде, МЕФИСТОФЕЛ И АНДРОГИНА, от sradev (sradev@wp.pl) на 23.10.2004 @ 14:57:34 (Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm | Lejla,
vizh zapiskite na B. Pascal po vxprosa
imam prevod na ingilizki njakade po stranicite si, moga da ti pratja link,
sx6to belezhkite na Demokrit - mislja 4e sa na bulgarski
tova za prepisanite, koito imat link, za drugite e mnogo slozhno da kazha, koe kxde e v moite stranici.
Derzaj |
]
]
Абу Саид ибн Абу-л Хайр от batteria на 23.10.2004 @ 13:15:53 (Профил | Изпрати бележка) | Този свят и онзи свят са яйцето,
а птицата в него е в тъмнина,
със счепени криле, презирана и унижена.
Считай неверието и вярата
за белтъка и жълтъка на това яйце,
а между тях - разделя и ги свързва -
бариера, която те няма да преминат.
Когато Той милостиво подпъхне яйцето
под крилото Си,
безбожието и религиите изчезват -
птицата на Единството разперва крила.
----------------------------------------------- |
]
Re: Кръстът и огънят* ІІ от miglena (megira@abv.bg) на 23.10.2004 @ 15:47:47 (Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/ | Темата е дълбока, може би твърде съществена, за да се дава категорично мнение...
по принцип, основавайки се на познанията си от четено, застъпвам мнението че:
1. религиозността /вярата, връзката със Силите и Светлината / предхожда религиите
2. религиите взаимстват една от друга, като всяка следваща доразвива предходната
3. наистина символиката на огъня е до голяма степен универсална, но все пак има различен историко-географски контекст
"Дух - Светлина - Огън" са нещо като степени на "слизане" на Вечното Сияние, след което следват "Ефир - Астрал - Материя" ... и ОБРАТНО
... магьосинкът се превръща в магьосник когато осъзнае, че е само пламъче, зареяно в безкрая, но и когато овладее изкуството да не разпилява светлината си...
|
] | |