Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 856
ХуЛитери: 2
Всичко: 858

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАбсурдът на отношенията ІІІ
раздел: Есета, пътеписи
автор: iszaard

Щастието е уморително
Темата за абсурда е доста щекотлива, но затова пък благодатна, та самият живот нерекъснато предлага възможности да се пише още и още. Този път подсказката дойде от един познат, с който наскоро разговаряхме за запознанствата в интернет, а и изобщо за отношенията. Без много да се церемони, покрай останалите си съждения за абсурдите, в които живеем, той подхвърли, че щастието всъщност е доста уморително. Хубави мигове – да, но когато се проточат, започват да дотягат.

Много пъти съм си мислила за приказките, в които героите след ред трудности и недоразумения се събират, сбъдвайки най-голямата си мечта и след три дни ядене, пиене и веселби заживяват щастливо. Как обаче, никой не уточнява.
Вероятно една от причините за отегчението, което следва съвместния живот, дори ако е с най-любимия човек, е вроденият ни стремеж към самота. Като че в себе си непрекъснато таим твърде тъжната мисъл, че както сами сме се появили на този свят, по същия начин ще го напуснем, за да поемем отново дългия път към следващото прераждане, в което ще срещнем нови хора, отново ще обичаме и ще бъдем обичани и така нататък.
Разбира се, много хора вярват, че със смъртта всичко приключва. Дори и така да е не си струва да се пилее и един миг, а тъкмо напротив, добре е да ценим щастието и да го поддикваме да се появи, когато не се сеща за нас. Само че не се получава така. И тези, за които съществува прераждане, и другите – които се осланят само на мисълта: „око да види, ръка да пипне”, с лекота пропускаме да се зарадваме на много моменти, оставяме ги да отминат безвъзвратно като се надяваме да получим нещо, което обаче все не идва при нас. Защо се получава така и какво всъщност е щастието?
След бърз преглед на различните схващания, оставили през вековете своя отпечатък върху човешкото съзнание, може лесно да се предположи защо сме в това окаяно положение. Т.е защо не знаем какво е щастие и се отнасяме към това прекрасно състояние на духа като към наркотик.
Твърдя, че причината за почти постоянното чувство за неудовлетворение, което изпитваме, се дължи на желанието ни да имаме още и още, като постоянно увеличаваме „дозата”, която би ни „задоволила”. Това неправилно разбиране ни навлича безброй беди и ни кара да приемаме спокойното съществуване като монотонно, при все, че спокойствието е важна предпоставка за щастие. Дори с лекота да общуваме с околните пак нещо не ни достига.
Познавам не малко жени, които страдат от презадоволеност във всеки един смисъл на думата. Ако една девойка, случила на добър и разбран мъж, години наред не е лишавана от нищо, за нея това положение в един момент може да стане досадно. Запитвайки се дали е щастлива, тя би отговорила отрицателно, понеже нейните разбирания за щастието са като за нещо величаво, ненадминато по своята красота, съпроводено със силни, изпепеляващи емоции, т.е краткотрайно. Тази жена не осъзнава какъв житейски късмет има и ще се стреми да замени „окаяното” си скучно битие с по-вълнуващо. Дали е права обаче?
Като оставим настрана жените ще видим, че и мъжете не им отстъпват по липса на разум и разбиране за това какво всъщност представлява щастието. Не са малко представителите на „силния пол”, които твърдят пред своята половинка, че „ не са способни да ядат едно и също ядене цял живот”. Тъжно и нелепо, но факт.
Ще ми се в тази връзка за кратко да се върна към класическата философия за да илюстрирам думите си, т.е колко далеч сме от същността на щастието и като понятие, и като състояние. Древните доста отдавна са достигнали първо до идеята, че щастието е най-висше човешко благо, защото представлява същинската мотивация за всяко наше действие, и второ, че то всъщност се състои в онази специфична умереност, „златната среда” на поведението, която ни е крайно чужда днес.
Няма начин в тази връзка отново да не спомена значението на религиозните учения и особено на Християнството, което векове наред отрича всеки смисъл тук и сега за сметка на съществуването в един имагинерен рай. Дори и да са ценни в известна степен и по същината си чиста философия, при своето „слизане” до обикновения човек религиите се превръщат в бреме, в пранги и капаци, които ограничават кръгозора и превръщат индивида в част от стадо, което трябва някой да води.
Колкото и невероятно да звучи, според мен причина за нашето нещастие не е грехът, липсата на късмет или някаква изначална невъзможност да бъдем щастливи, кореняща се в способностите ни за възприемане на света.
Много е просто и при това съвсем неочаквано близо до мисълта – не сме щастливи, защото ни липсва разбиране за щастието. Нищо повече от това. Ако не искахме прекалено много и големи неща, от всичко в повече, отколкото ни не необходимо, щяхме да знаем, че винаги имаме достатъчно за да се зарадваме на живота, за да го погледнем с очите на детето, което с възторг шляпа из най-големите локви по улиците, втурва се да лови птиците, сякаш самото то е птица, и обича всички около себе си, защото инстинктивно знае, че щом са до него, значи са му близки.


Публикувано от Administrator на 30.03.2012 @ 18:04:13 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   iszaard

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 23501
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Абсурдът на отношенията ІІІ" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Абсурдът на отношенията ІІІ
от sani-ti на 30.03.2012 @ 18:56:35
(Профил | Изпрати бележка)
Харесех разсъжденията ти
Поздрав!


Re: Абсурдът на отношенията ІІІ
от Iszaard на 01.04.2012 @ 18:43:29
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря:)

]


Re: Абсурдът на отношенията ІІІ
от angar на 01.04.2012 @ 12:54:50
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Харесах го! Много мъдро написано, а в последните редове - освен мъдро е и много красиво. и красиво.Провокира ме и аз да кажа няколко думи - от едно стихотворение от младостта ми, разсъждение на тема "какво е щастието". От влемето, когато поради наивността на младостта си си мислим, че и ние можем да кажем нещо ново. "...Може би щастието е в здравето? /В Любовта? В свободата? В живота?/Но има щастливи болни./ Щастливи хора има даже в затвора - / щастливи с вярата в някаква светла идея./ И колко герои/ са срещали с песен бесилото,/ и пеят в минута, в която/ последни секунди живеят!/За щастието са казани/ много истини и много ереси -/ но човек е щастлив, когато/ е доволен от себе си!" А ще цитирам и един афоризъм: "Хората не са щастливи, когато имат много! Те са щастливи само когато имат повече от другите!" И това обяснява защо социализмът не успя и никога няма да успее - защото той не може да направи хората щастливи!


Re: Абсурдът на отношенията ІІІ
от Iszaard на 01.04.2012 @ 18:37:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за хубавите думи. И за разбирането. Когато започнах да пиша есетата за абсурда не се надявах на нищо конкретно. Всъщност съм приятно изненадана и даже щастлива от това,че се четат с интерес. Съвсем не е необходимо да е от прекалено много хора.

]