Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 412
ХуЛитери: 1
Всичко: 413

Онлайн сега:
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБялата лястовица
раздел: Разкази
автор: thebigplucky

Не очаквах да има някой на крайната спирка в това изгубено добруджанско село с ръждясала табела, особено такова хубаво момиче. Всъщност беше млада жена. За мен обаче това беше тъжна констатация напоследък - младите жени постепенно се превръщаха в момичета.
Неуверено махна с ръка, колебливо. На мен ли?!...
Погледнах в огледалото зад мен – празно, пред мен – също. Невярващо набих спирачките, гордостта на старото ми комби. Нищо не му беше като хората, но спирачките... И колите – като стопаните си. Хаосът от неподредени инструменти, кабели, кутии с чаркалаци и други разни неща се срина и пренареди. Едно празно бирено шише се изтъркаля по пода изпод предната седалка и ми се замота в краката. Изругах неадресирано.
- Ще ме вземете ли?
Тревожно питащ поглед, глас с нотка на отчаяние.
- То, да те взема... ама си на годините на дъщеря ми. Не знам – ще ми прилича ли?! – пошегувах се аз.
Позасмя се нервно и неуверено.
- За града, дали ще ме вземете, питам. Повече от час никой не е минал. Направо се изнервих от чакане.
- Е, ще почакаш още малко...
Заразмествах кутиите, запрехвърлях нещата от предната седалка назад. Тя се втурна да помага.
- Недей! Ще се изпоцапаш...
- Няма, няма...
Поизтупах седалката, доколкото можах и я поканих.
- Заповядай.
Седна с изпъшкване.
- Ох... Слава, Богу, че спряхте. Побърквам ме това пътуване, през ден вися по пътищата.
Загледах се в ръцете и - чистички, бели.
- Даскалица ли си?
- Не. Акушерка съм. Има медицинска служба в селото, покриваме района. Но ме ползват и за медицинска сестра. С основната медицинска сестра се въртим на две смени. Която е първа смяна се прибира в града с обедния автобус, но която е втора - виси по спирките и маха.
- Тъкмо се чудех – какво ще прави акушерка в този край. Има ли още такива, дето раждат?
- Има. Нарядко, обаче. Повече се грижим за възрастните хора наоколо. И те – отиват си един по един. А деца почти няма...
Двигателят мъркаше. Комбито се подрусваше по изкъртения път. Умислих се.
- Какви деца да се раждат?! Те хората спряха да се обичат. Спряха даже да си го казват... – така не се раждат деца... Живот скапан. Как да обичаш другите, като си престанал да обичаш себе си?! Младите – и те се объркаха, не се събират да живеят заедно. Като те гледам – и ти нямаш вид на женена. А ти е време сякаш... Ама с какъв кураж да тръгне да създава човек семейство в тези безпътни времена?!.. Баща ти знае ли те, че се скиташ така по пътищата?
- Знае...
- Що не ти купи един таралясник – да се придвижваш насам-натам?! На газ се издържа. Колко е до града – има-няма трийсетина километра!?
Въздъхна.
- Ще ми купи... Само ме тормозят с приказки. Махнах се. Живея сега с един... И той с една никаква заплата, като мен. Преди изкарваше по строежите покрай морето, но тази година и те го закъсаха. Като намери обект – далечен е – по три-четири седмици не го виждам. Съсипва се от работа, а пари – няма. Не смея да го попитам за нищо, не смея... И той – мълчи. Не казва – ще се женим ли, няма ли. Не мога да чета мислите му, не съм психолог, да го разгадавам. Не знам и в себе си какво ми е – обичам ли го, не ли...
Погледнах я странично. Красивото си е красиво: кестенявите чупливи коси, бялата кожа, тъмните очи. Дори и небрежно облечена, с поизносени джинси и с поохлузено яке – пак си беше красива. Жена – мечта; жена – приказка. На ръце да я носиш. А животът нелепо и несправедливо я беше захвърлил в моето комби...
- Не се сърди на вашите. Родителите са си родители. И да мърморят – за добро е. Томанят, томанят пък проронят някоя сълза и се бръкнат – на всичко са готови за децата си. Не късай връзката си с тях – ще липсва на всички ви. А най-много – ти ще страдаш.
Мълчанието увисна. Само колата го запълваше със специфичния си саундтрак. Забелязах как една издайническа сълза улови светлинка и я изпрати към мен. Сърцето ми, сви се. Стиснах кормилото и челюстите ми изпукаха. Какво право имах да се намесвам с приказките си?! Сякаш моята е наред... Светът леко се разфокусира, за миг. Припуши ми се. Не бях ги палил поне десетина години.
- Пушиш ли? – попитах без да се обръщам към нея.
- Рядко. Когато не знам къде да си сложа ръцете. От нерви...
Усмихнах се леко горчиво.
- Рано ти е за нерви... А пие ли ти се полутопло кафе?
- Пия го всякак.
Свърнах встрани под сянката на едни дървета. Отворих вратата да влезе малко хладно и свежо. Замириса на цъфнала акация, после димът на двете цигари постепенно го избута встрани. Бръкнах отзад, измъкнах термоса с кафето и напълних чашата. Подадох и я.
- Само една е... Аз ще си глътна направо от термоса. Не ми остана ред днес за кафе, едва сега се сетих за него.
- Благодаря. И с мен е така. Като ме завъртят повикванията – не се сещам нито за кафе, нито за нищо.
Отпи една малка глътка, колкото да го опита. После още една – по-голяма. Изпусна дъх, сякаш леко изахка. Беше невероятно естествено и женствено.
- Прекрасно кафе. Жена ти ли го прави?
Аз също отпих. Изведнъж усетих цялата умора, превиваща раменете ми.
- Не, аз... Излизам рано и не искам да я будя. Правя две кафеварки. Едната слагам в термоса, другата я деля на две – за мен и за нея. Изпивам моето сам и заминавам. Тя се прибира късно вечер. Най-често ме намира на две ракии и заспал пред телевизора. Понякога с дни само това кафе ни свързва...
Цигарите и бяха меки, със странен оттенък във вкуса и аромата, сякаш имаше канела в тях.
- Извинявай за одеве, не исках да те разстройвам. Не ми е работа нито да се бъркам в живота ти, нито да взимам отношение по проблемите с родителите ти или приятеля ти. Животът, еднакъв или различен – объркан е за всички ни... Ето, и моята дъщеря, запиля се по света. Опустя и къщата ми, и животът ми. Няма и с кого да се скарам, няма и за какво. Скитам, нося болката в себе си, днес тук, утре там... Сякаш търся бялата лястовица, да излекувам болната си душа,.. нали по тези места се явявала и носела щастие... Но сигурно отдавна е отлетяла някъде другаде. Може би и затова дъщеря ми замина – да я търси...
Подпрях ръцете си на кормилото, сведох глава върху тях. И сякаш всичко в мен изстена.
Усетих ръката и върху тила си. С другата повдигна главата ми и ме обърна към себе си. После ме притегли и ме прегърна, притисна се в мен. Ароматът на акациите нахлу през отворената врата, вече нямаше какво да го спре...


Моторът тактуваше отчетливо, а дърветата пробягваха покрай лентата на пътя. Тя пушеше унесена в мислите си.
- И сега ли не знаеш къде да сложиш ръцете си?
Сепна се. Обърна се към мен и се усмихна.
- А, не... Мислех си за бялата лястовица... Хората не биха могли да бъдат толкова наивни, нали!? Това не се е случило чак толкова отдавна, в обозримото минало е. Има нещо друго в цялата суетня около подобни митове. Мисля, идеята е, че докато търсиш поредната бяла лястовица – срещаш хора, докосвате се някак. Те споделят мъката ти, ти тяхната. Намирате взаимно утеха. Болката изгубва очертанията си, потъва размита в делника. Всеки дава на другия онази нужна частичка надежда, ако ще и последната да му е...
- Може би. И на мен психологията не ми е силната страна.
Жилищните сгради се заредиха покрай нас. Спрях на едно подходящо кръстовище.
- Иди при баща си, не отлагай. Дните са къси и преброени. Поговорете. Помоли го да ти даде колата си. Или ще го направи, или ще намери друга. Сега не е за висене по пътищата – хората изкараха наяве най-лошото от себе си, имала си късмет досега.
- И днес ли? - усмивката и ме заля. – Не ми отговаряй...
Наведе се, набързо ме прегърна с една ръка и ме целуна.
- Кажи на дъщеря си, че я обичаш. Винаги и го казвай. И не позволявай на никого да разруши това – всяка цена си струва.

Гледах я в огледалото, как се отдалечава.
Прибрах се, сипах си една ракия. На втората светът се отдалечи и поизгуби очертанията си. Взех телефона и набрах познатия номер.
- Знаеш ли, днес срещнах бялата лястовица. Донесе ми парченце щастие...

_______________


Публикувано от viatarna на 16.12.2011 @ 10:47:13 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   thebigplucky

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 07:02:23 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Бялата лястовица" | Вход | 9 коментара (21 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бялата лястовица
от doktora на 16.12.2011 @ 12:48:40
(Профил | Изпрати бележка)
..Пламски, знайш ли...аз се насълзих, бе човеко...
не често те чета, рядко коментирам, но днес те виждам в светлина, брат ми. ()

Гледах я в огледалото, как се отдалечава.
Прибрах се, сипах си една ракия. На втората светът се отдалечи и поизгуби очертанията си. Взех телефона и набрах познатия номер.
- Знаеш ли, днес срещнах бялата лястовица. Донесе ми парченце щастие...

"Боже, колко мъка има на тоя свят, Боже..."
Класикът от Жеравна...



Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 16.12.2011 @ 14:09:58
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Разказът е по действителен случай, Док. Селото е близо до Генерал Тошево, умишлено не му споменавам името, Класикът от Жеравна няма как да не е минал оттам. Но немал късмет неговият лирически, като моя. Белите лястовици рядко се срещат...

]


Re: Бялата лястовица
от mariniki на 16.12.2011 @ 18:27:40
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
Болката изгубва очертанията си, потъва размита в делника...и усещаме как с топло крилце бяла лястовица ни помилва..
имаш сърце и очи да я видиш и докоснеш, Пламен...
този текст просълзява...сърдечен поздрав, за теб.


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 16.12.2011 @ 21:44:03
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Май че нищо не се е променило от онези времена досега - тука си е и болката, и мъката, и вечното търсене... Персонажите са малко по различни и превозните средства. Иначе - същото. Болни сме и никой не знае от какво точно - не е за лекар. Само белите лястовици, дето носят надеждицата, спасяват...

Прегръдка, най-топла!

]


Re: Бялата лястовица
от mariniki на 29.12.2011 @ 09:02:24
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
светли празнични дни ти пожелавам...
здраве и късмет във всичко...
прегръщам те, Пламен...
най-сърдечно..

]


Re: Бялата лястовица
от mariq-desislava на 17.12.2011 @ 08:54:35
(Профил | Изпрати бележка)
Разреваващо нещо си написал и стопляш човек с извода, че надежда винаги има. Затова го обичам този сайт - задето ме среща с такива хора, като теб.


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 18.12.2011 @ 02:02:12
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
И на мен сайтът ми е любим по подобни причини - пълен е с "бели лястовици "и с "бели врани".
:-)
Иначе сълзи - има навсякъде. По добре е да са тук...

Привет!

]


Re: Бялата лястовица
от Musketar на 17.12.2011 @ 13:24:35
(Профил | Изпрати бележка)
Това само по себе си, като текст, е страхотно. А че било и действителен случай... ми роди го мамо с късмет, пък го хвърли до Генерал Тошево:)))...


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 18.12.2011 @ 02:32:30
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Знаеш ли, понякога си мисля, че наистина съм имал невероятен късмет с този мой скитнически начин на живот - с много хора се срещнах и много места видях. И кръчмата в Красен, и Змеево (Иланлък - там е бил Антимовския хан), в Шойлековата мелница съм сменял бушони (там е написана Албена)... Сега, понякога ми се налага да отговарям за всеки един електропровод в Североизточна България - от Тутракан до нос Калиакра - и на Йовков толкова жица не му е минала през погледа. Ако си бях останал в София - щях да си пия биричката в Западен парк с наборите от махалата и нямаше да знам нищо за това - щеше да си остане в учебниците от техникума - забравено и непочувствано. Е,.. и със сълзи се сблъсках, и с мъка - но кой не е?!

http://cvetan61.snimka.bg/bulgaria/general-toshevo.534330.20631942

Това е скулптура на бялата лястовица, в центъра на генерал Тошево.

Тук е началото на днешна България. Велики битки са се водили. Древни, неразгадани още цивилизации е имало тук...
Има магия в това място, Йовков го е усетил. И още я има. Аз докоснах само една малка частица.

]


Re: Бялата лястовица
от Markoni55 на 06.01.2013 @ 19:22:12
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, толкова отдавна не съм те нацелвала в сайта и съответно ти загубих следите. А ти и разкази си прописал , ама не съвсем. То е магнетично Плъки, и носи онази зареяна във времето вибрация, която те отнася точно в тези истински непреходини честоти. Силно и човешки си го написал. Сполай ти! Много те прегръщам големи братко!

]


Re: Бялата лястовица
от zebaitel на 17.12.2011 @ 18:43:39
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубав разказ за съвременната бяла лястовица се е получил, Плъки! Кратък, много истински звучащ и наситен саромат на акации! Благодаря за удоволствието!


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 18.12.2011 @ 02:36:41
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Ахаааааааааааа! Ароматът на акациите!
;-)
Щастието в нещастието...
:-)
Имаш тънък усет за нюансите.

]


Re: Бялата лястовица
от dandan на 17.12.2011 @ 22:22:33
(Профил | Изпрати бележка)
Отдавна не бях чела разказ на един дъх, благодаря ти.


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 18.12.2011 @ 02:39:12
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
То така си и беше - един дъх.
:-)
Беше ли?! Не беше ли?!..

Радвам се, че сме се докоснали!
Светло да ти е!

]


Re: Бялата лястовица
от shtura_maimunka на 23.12.2011 @ 23:48:23
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Не ме разстрои, напротив, стопли ми душицата.Всъщност, винаги така става, когато чета нещо твое.
А само се питам, как пък ги намирате тези младички, бели лястовички...;-)))


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 29.12.2011 @ 05:21:53
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
На тази възраст - нямам право да избирам - каквато ми се падне...
;-)

]


Re: Бялата лястовица
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 08.01.2012 @ 10:38:03
(Профил | Изпрати бележка)
Да ти кажа напълни ми душата с тоя разказ!
Честита да ти е новата година,здрава и успешна!
Всеки да намери парченце обич и топлина за близките си,пък и не само за тях:)


Re: Бялата лястовица
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 11.01.2012 @ 07:18:09
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
Обич и топлина има за всички - трябва само по-често да се взираме в очите на другите! Прегръдка!

]


Re: Бялата лястовица
от mamontovo_dyrvo на 08.07.2012 @ 01:33:18
(Профил | Изпрати бележка)
Изключителна интерпретация!Станал е прекрасен разказ!