Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 842
ХуЛитери: 5
Всичко: 847

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: pc_indi
:: rosi45
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУлов край морето - 6
раздел: Разкази
автор: tomatroev

Само до преди десет години имахме други надежди.
Как американците ще дойдат най-после при нас. "Дженерал мотърс" ще ни построи огромни заводи, ще произвеждаме леките им коли и ще има работа за всички.
Сарафово ще стане американска военна база. Като тръгнат на тълпи из Бургас онези ми ти напети американски моряци с чисто белите си парадни униформи! Как тайно си мечтаеше всяка по-романтична българска мома да срещне такъв американски момък, който ще се влюби в нея и ще я отведе в Америка!
Другите, не толкова романтични, разбира се, си мечтаеха за американските долари. Американците още не бяха дошли, а около бъдещата база вече започнаха да никнат разни хотели и заведения със съмнителна репутация...
Майките вече се виждаха готвачки в американската база, а бащите - кой шофьор, кой - поддръжка, кой каквото може.
И каква стана тя?
Мечтаехме за Джилиан Андерсон, а получихме Света Букина!
Форд не дойде в България, но затова пък дойде Лукиянов. Невтохимът стана руски, сега си имаме "Лукойл", руски танкери прекосяват морето с руски нефт, друг огромен кораб върви обратно от Бургас за Одеса, пълен със скраб. Българите и циганите като пчелички претарашват всичко и къде каквото има желязо, от танкове до стари пружини - всичко заминава в Русия за претопяване.
Тъй като вече нямаме и завод в Кремиковци, както е тръгнало, скоро тук няма да остане и грам желязо, и току виж сме започнали да орем пак с дървени рала, не че пък някой се е засилил да оре и да сее...
Язък за английския, дето го учихме толкова години!
Руснаците, като голяма нация, си говорят само своя език. Продавачката в магазина за дрехи нищо не им разбира. "Гавари па рускки!" - казва рускинята. "Ай да ти се не види - отвръща жената - като си дошла в България, ще научиш български!"
Руснаците си имат вече дори и своя книжарница. Ние ги затваряме и правим заведения. Те пък взеха под наем едно заведение в центъра на града и направиха там голяма книжарница... Да им се чудиш на акъла!
Най-много обичат да се снимат пред Църквата. Местната църква, красива и представителна, е в центъра на града, съвсем близо до нас, от другата страна на Главната.
Семейство руснаци за застанали пред нея. Наблюдаваме ги с интерес. Те се обръщат към църквата и съсредоточено се кръстят.
Нашите не се кръстят така. Българинът, като мине покрай църква, я се прекръсти, я не... И ако го направи ще го направи набързо, небрежно, ей така в движение, без да се спре, навел глава и дори някак боязливо озъртайки се, може би робски остатък от ония времена, сакън, да не го види турчина!
И католиците не се кръстят така. Католикът смирено скръства двете си ръце на гърдите, след това се покланя ниско и стои така дълго и покорно, изправя се и тогава се кръсти един път, изпълнен със страхопочитание от Бога.
Руснакът се прекръства три пъти. Но как го прави, господи! Стои, изпънат по военно му, сякаш няма да се прекръства, а ще козирува! "Рамената назад - казваше ни едно време кап,тан Марков по военно обучение / На, сегашните млади и това не знаят, не знаят, че навремето в Гимназията имаше и военно обучение!" /, рамената назад, изпънати, гърдите отворени!"
Църквата, величествена, е точно срещу тях, но малко по-в ниското, така че руснаците са почти на една височина с нея. Русинът се кръсти... Как да го опиша това? Виждам всичко: вяра, непоколебимост, надежда, достойнство, само не и робско покорство!
Сякаш, в този миг, когато се кръсти, / прости ми боже! /, той е наравно с Него... Не страх, не боязън, не покорство, а едно огромно уважение, една огромна сила виждам в погледа му.
После руснаците се покланят. Поклонът им е лек, почни незабележим. Съвсем не като при японците, които на няколко пъти се кланят механично до земи...
Те се покланят само веднъж. После си тръгват.
А аз стоя и си мисля, и все още са пред очите ми. Понякога в дребните неща се крият големите истини. И ако искате да разберете защо руснаците са велика нация, може би трябва да видите как се кръстят.
Само не ми е ясно едно, защо аз, най-големия "Тома Неверни", трябваше да напиша това? Защо точно на мене, най-невярващия се падна този жребий да възпея символа на вярата?!
Но просто видях в това красотата и не можех да не се възхитя от вярата и достойнството на руския човек в този момент.
Неведоми са пътищата господни...
Една дребна рускиня, бабичка, всеки ден по едно и също време минава покрай нас. Рускинята мъкне винаги огромна торба покупки от близкия супермаркет, но щом наближи и стигне църквата, спира, обръща се като войник надясно, прави три прекръствания, после пак, кръгом, и продължава с покупките си надолу по улицата. българинът, ако се прекръсти, ще е ей така в движение, както казва Бай Ганьо, не че сме много набожни, ама чат пат му удряме по едно кръстене!
Веднъж, два, три пъти... минава рускинята, обаче и всеки път - едно и също. Днес ако мине три пъти по улицата, три пъти ще се спре и прекръсти пред църквата!
Веднъж я гледаме, задава се отдолу по улицата, но този път с две торби! Ха сега де! Такова нещо не се случва всеки ден. Пантата, Телефонистката, Бабичката с кантарчето, моя милост с книгите, Акордеонистът, всички стоим и най-внимателно я гледаме. Спретнахме веднага и залозите. Три към две бяха, че няма да спре този път. Аз заложих на това. Стоим и следим всяко едно нейно движение. Ето, тя доближава църквата, върви непоколебимо напред, помъкнала двете пълни торби с покупки, изравнява се с църквата и тъкмо, когато вече мислех, че ще я подмине, мамка му, мал шанс!, руската бабичка спря!
Остави торбите с покупки на земята, изправи се и: на дяяяс-но! Застана мирно и повтори абсолютно същия ритуал с кръстенето...
Аз, Пантата и Акордеонистът загубихме. Телефонистката и Бабичката с кантарчето спечелиха.
Ами това е, кой може да разбере руската душа!


Публикувано от viatarna на 02.08.2011 @ 12:32:55 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   tomatroev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 12:45:58 часа

добави твой текст
"Улов край морето - 6" | Вход | 5 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Улов край морето - 6
от sineva на 02.08.2011 @ 16:08:28
(Профил | Изпрати бележка)
Богата е руската душа!
И силно вярваща.
И ти много много добре си я описал тази руска душа.
Харесах, Тома!
Поздрав!:)


Re: Улов край морето - 6
от tomatroev на 03.08.2011 @ 14:08:53
(Профил | Изпрати бележка)
Криво да седим, право да отсъдим - така си е! А пък и нали сме си една кръв, кръвта вода не става!

Хубав ден, Синева!

]


Re: Улов край морето - 6
от doktora на 02.08.2011 @ 19:26:10
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, Тома Троев, братче, с удоволствие прочетох:)))

Значи, силен си не само в притчите за Иисус и евангелистите,
а и в усещането си за широтата/дълбочината на човешката душа.

Докис
от северния бряг хех


Re: Улов край морето - 6
от tomatroev на 03.08.2011 @ 14:13:45
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави от Бургаския залив, Докис, предполагам, че и на Варненския е същото, само дето тук нямаме и румънци! : )

]


Re: Улов край морето - 6
от doktora на 06.08.2011 @ 01:01:26
(Профил | Изпрати бележка)
))))))))))))))

на тях пък им крадат колите...е не е за подигравка, ама...информацийка, хавел бургаски

един авер, варненски)))))))))))

]


Re: Улов край морето - 6
от tomatroev на 09.08.2011 @ 10:54:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за информацията, Док, всеки лови, каквото може край морето! : )

]


Re: Улов край морето - 6
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 02.08.2011 @ 21:39:54
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Грешката ни е, че все чакаме някой друг да ни строи заводите и да ни оправи. Добре, че не се разхождат американците по улиците. Черни американци с бели униформи и български моми до тях... Ха-ха-ха!
Виж това! Цинично е, но истина

Четиридесет и първа бе сурова…
Вървяха ешелоните войнишки….
А помните ли, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки?
Епохата тежеше от олово,
удавена във сълзите вдовишки…
Железни бяха, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки.
А вие бяхте млада и готова!
И не пестяхте ласки и въздишки!
Доволни бяха, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки.
Но допълзя червената отрова…
От изток тръгна щурмът болшевишки…
Изнизаха се, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки.
И на марксистко-ленинска основа
изпробвахте и руските мальчишки…
Но липсваха Ви, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки.
Дойде комунистическо такова…
Таковахте партийците стръвнишки…
А помните ли, госпожа Стоянова,
германците, с онез ми ти големи бели пишки?
Сега сте стара…Времето е ново…
Нов ред, със нов морал във жълти краски…
Дали ще дойдат, госпожа Стоянова,
Американците, с онез ми ти големи… бели… каски.?.

Г.Павлов

Това е един от нашите бардове - Гинчо Павлов

За руснаците - споделям. Тази тема е по-широка вероятно.
Поздрави!


Re: Улов край морето - 6
от tomatroev на 03.08.2011 @ 14:26:49
(Профил | Изпрати бележка)
Пропуснал съм го това, Лили, мъча се да си представя и как звучи този текст като музика, сигурно ще е незабравимо преживяване! Поезията вече е разкрепостена, но и нашите бардове не си поплюват!

А нашите моми, не ги мисли, те са оправни, не дойдоха американци в България, ама африканци във Франция колкото щеш! : )

Поздрави от морето!

]


Re: Улов край морето - 6
от na_de на 04.08.2011 @ 15:24:37
(Профил | Изпрати бележка)
Чета, чета, Тома!:)
Но това тук е другата страна на медала...
Наистина е широка руската душа!!!
Душа Камбанария!? Може би имат по- добра ценностна система от нашата! Ето, тук ни превъзхождат...

Слънчев поздрав!


Re: Улов край морето - 6
от galina (diana610@abv.bg) на 05.08.2011 @ 00:04:44
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Руският / и рускините / пак намода...:)
Поздрав, Тома! /и тук е същото, пак ни окупираха братушките :))) /


Re: Улов край морето - 6
от tomatroev на 05.08.2011 @ 17:42:59
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво го каза, Мина, "окупация", ама лошото е, че е и голяма закъсация! : )

Успехи, ден, година храни, има още цели двадесет дни!


]