Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 412
ХуЛитери: 3
Всичко: 415

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: Marisiema
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРак, мерак и простак
раздел: Разкази
автор: krasavitsa

На traveller.

Момичето се наведе към него през ниската маса, която заместваше катедрата в тази аудитория, а в погледа й блестеше нещо като присмехулно пламъче. Лицето й толкова се доближи до неговото, че можеше да види нежния мъх по бузите й, който поетите оприличават на прасковен. Наистина беше прасковен, но със сигурност се дължеше на скъпия грим, наплескан по цялото й лице. Силна черна линия очертаваше контура на очите, а аркансилът удължаваше миглите като на кукла. Дъвчеше дъвка и силно начервената й уста успяваше да се криви едновременно в няколко посоки. Дъвчеше толкова несъзнателно, че той очакваше притеснено всеки момент да направи огромен балон, който да запълни пространството помежду им и при спукването да залепне и на неговото лице. Странно, но освен раздразнение, изпитваше и някаква боязливост...

Старият професор се беше пенсионирал, но още преподаваше. Години наред беше вярвал в силата на просвещението и беше посветил живота си на него. Беше избрал да бъде войн на това поле, така да се каже. Изучи поколения студенти, някои от тях бяха станали вече известни учени и толкова много се гордееше с тях, че прие с радост предложението да продължи да чете лекции – значи още можеше да бъде полезен. Но напоследък студентите като че ли нямаха голям глад за просвещение. Излизаха от средното училище все по-неграмотни и по-невъзпитани, стремежът им към знания намаляваше прогресивно от година на година, а за почит или поне уважение към по-възрастните, които знаят повече, и през ум не им минаваше – според тях това беше равенството, което е донесла демокрацията. Тази представа за всеобщо и всестранно равенство се разпространяваше като ракови метастази из цялото общество. Никакви интелектуални или нравствени съмнения не разколебаваха непоклатимата увереност на младото поколение в изконната му правота. Случи се дори един студент, когото не скъса на изпита, а само го върна да се яви на друга дата, да го упрекне, че материалът бил много труден.
- Много са трудни тези неща - така рече, и в тона му нямаше оправдание, а упрек.
Неговите умствени способности бяха мярката за света, за целия свят! Тогава професорът се беше раздразнил за първи път.
- Други се справят – и за да не прозвучи остро, след малко добави неуверено - колега...
Паузата направи пък думата “колега” да прозвучи иронично, но студентът едва ли го почувства. Отколешната академична традиция преподавателите да използват това обръщение дори към първокурсниците някога беше стимул за тях и успяваше да подклажда стремежа им по-бързо да се издигнат до нивото на учителите си. Но в последните години то все повече звучеше неуместно. Сегашните студенти приемаха обръщението като заслужено признание за равенството им с преподавателите и искрено вярваха в него.

Близостта на лицето беше само едно от притесненията. Другото беше, че девойката подложи ръце под гърдите си и те преливаха от дълбокото деколте на блузата й. Това вече едва ли беше несъзнателно. С приятелката си го бяха помолили да остане след лекцията, за да им отговори на няколко въпроса, които много ги интересували. Но това държание... опитваше се да го съблазнява ли? Та той можеше да й бъде дядо. Тогава забеляза с периферния си поглед, че приятелката, която стоеше встрани, извади мобифон и започна да снима.
Замръзна. Никога не беше предполагал, че може да му се случи. Тя говореше доста тихо, той също. Очевидно разчитаха само на видеозаписа.
Докато задаваше един след друг абсолютно безсмислени въпроси, малката започна да се усмихва кокетно и да криви рамене, сигурно според нея много съблазнително. Беше го виждала по филмите, но не беше разбрала, че в цивилизования свят това е държанието на леките жени.

Оттегли се бавно назад, успя да удържи първия инстинктивен порив да се дръпне рязко. Дали възнамеряваха да го изнудват да им даде изпита? Приятелката вече се беше вживяла в ролята си на репортер и не се криеше, снимаше от различни ракурси и заемаше фотографски пози.
Или имаха идея да качат клипа в интернет, за да станат известни? Сегашните младежи бяха готови на всичко за известност. За тях известността беше равна на слава. Вижте как флиртуваме с професор еди-кой си. Отдолу щяха да се заредят коментари, един от друг по-цинични и гнусни. Гугъл услужливо и безстрастно щеше да поднася и този адрес заедно с клиповете на изказванията му по световни конгреси и конференции, с лекциите, статиите, биографията в Уикипедията. Можеше да я обогатят и с информация за сексскандал.

Канеха се да похитят достойнството му, да го обвинят в старчески мераци, използване на служебно положение, ята журналисти щяха да се спуснат като лешояди към университета, да го причакват и дебнат с насочени като пистолет микрофони в ръка, да го преследват по коридорите и да разпитват дали не е предразполагал към флирт и други студентки, защото едва ли тази е първата, само флирт ли е било, някоя ще спомене, че й се е усмихнал насърчително, но какво ли е имал предвид с тази усмивка - и щяха да предполагат с увереност всичко долно, което можеше да роди мръсничкото им подсъзнание... потрепера от отвращение.
Посредствеността беше обезоръжаващо непосредствена, те не познаваха по-високи хоризонти от своите, нито подозираха за съществуването им.

Трябваше да се защити. Трябваше да се отърве по-бързо от това нагло и безочливо личице. Изправи се тържествено. Приятелката продължаваше да снима. Момичето също се изправи, нямаше как да остане в същата поза.
С широк замах й зашлеви плесница. Не разбра колко силна, за първи път удряше човек – като изключи шамарчетата, с които се налагаше да обуздава синовете си, когато бяха малки. Почувства се омърсен, погледна ръката си, после извади носна кърпа от джоба си и я избърса с погнуса.
На нея изглежда не й беше за първи път, защото се окопити бързо и се разпищя с истеричен фалцет:
- Нямате право, нямате право, ще се оплача, ще Ви дам под съд!
Той тръгна към кабинета си по празния коридор, а зад гърба му кънтеше:
- Всичко е заснето! Имаме доказателства!

Седна зад бюрото си, отрупано с книги, и се огледа. И стените на кабинета бяха тапицирани с книги, доста се бяха натрупали през годините. Ако не беше компютърът, този кабинет можеше да послужи за сцена на същото театрално действие през който и да е век. Вгледа се в тъмния монитор. С едно натискане на копчето всеки можеше да влезе в световното пространство и да върши там каквото си иска. Да обвинява безогледно без никакви доказателства, да клевети и лъже безнаказано. И винаги се намираше кой да повярва. Водеше се цинична война, и не само срещу него. Войната беше в цялото общество – на всеки срещу всеки. Дребните душици проектираха навсякъде собствената си пошлост, закърмена в материална и духовна нищета. Вместо да се опитва да се издигне до високите примери на почтеност и душевно благородство, агресивната простащина настървено се опитваше да ги свали до собствената си низост. Не, нямаше да участва, това не беше неговата битка.

Погледна пак ръката си, с която за първи път в живота си беше ударил човек.
Чърчил беше казал: Не се занимавай с простаци, ще те свалят на своето ниво. Спомни си и старата приказка, че само рак, мерак и простак не се лекуват. Заразиха го, а и тук вече нямаше място за академичност.
Замислено погледна пак към компютъра, но не го пусна.
Извади лист хартия от бюрото и написа на ръка докладна до ректора, че от следващия семестър напуска университета по здравословни причини.


Публикувано от alfa_c на 10.05.2011 @ 21:52:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   krasavitsa

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 17:20:22 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Рак, мерак и простак" | Вход | 10 коментара (21 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Рак, мерак и простак
от angar на 12.05.2011 @ 12:38:46
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Интересен разказ, и много хубаво, бих казал, професионално написан.
Недостатъкът му е, че не е типичният случай - типичните професори са по-млади и те са, които изнудват студентките, за да им дадат изпита. Те са едни от тези, които развращават. Чували сме ги да се хвалят как го правят.
И заглавието не е свързано със съдържанието - нито следа от рак, нито сянка от мерак има в разказа.


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 12.05.2011 @ 13:45:29
(Профил | Изпрати бележка)
И студентките ми са си мислели като теб – всички професори дават изпита срещу нещо – я пари, я секс, я изнудване. Е, в моя случай не са познали.
Що се отнася до типичността като достойнство на литературния персонаж - всички знаем за един друг студент – тоя, дето взел, че убил една бабичка със секирчЕ. Дали защото по времето на Достоевски е било типично студентите да трепят бабички романът е обявен за световна класика?

И си невнимателен, Ангар, без да развивам нашироко, споменах:
“Тази представа за всеобщо и всестранно равенство се разпространяваше като ракови метастази из цялото общество.”
“Канеха се да похитят достойнството му, да го обвинят в старчески мераци…”
Другаде си виждам недостатъци - прекалено явно нравоучително е. Мислех дали да го продължа с излизането му от сградата и добавяне на нещо по-ведро философско, но пък щях да загубя ударния край, в който той се чувства заразен и победен от всеобщата простащина, щом не е намерил друг начин да се защити.

]


Re: Рак, мерак и простак
от anonimapokrifoff на 10.05.2011 @ 22:19:52
(Профил | Изпрати бележка)
Издържан, убедителен текст.


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 10.05.2011 @ 22:26:39
(Профил | Изпрати бележка)
Дано, доста се помъчих, докато го докарам до плесницата.
:)))))

]


Re: Рак, мерак и простак
от verysmallanimal на 11.05.2011 @ 00:16:30
(Профил | Изпрати бележка)
Да - стегнато и умно. Поздрав!


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.05.2011 @ 09:33:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за "умно". :))
Стегнатостта ми доста често е минус, ама а де...

]


Re: Рак, мерак и простак
от diva_voda на 11.05.2011 @ 05:13:57
(Профил | Изпрати бележка)
страхотен текст!
остава да "пренесеш"случката от университета в училище, където "обвиненията в трудност" по отношение на материала се вменяват на учителите, а незаинтересоваността не само от знания, а от грамотност въобще , вместо на семейството - на училището; след това - в градините - където първите опити за възпитание в обществена търпимост и толерантност се посрещат на нож като набег върху "уникалността" на малките и ... така... Само че си удивително точен относно "балона", дето изкривява нещата във всички възможни посоки - репортерите като оръдие на клюката:)) че кой го е еня днес за нравствеността! тя не продава!


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.05.2011 @ 10:31:37
(Профил | Изпрати бележка)
Реших случката да бъде в университет, където би трябвало студентите вече да са ориентирани, че са там, за да станат професионалисти. Не е работа на професорите и доцентите да ги възпитават тепърва и затова героят ми е безсилен и капитулира пред вече оформения простак.
Иначе "днес-а" го правим всички - най-вече като родители. Аз имам доста скандални (според масовия българин) възгледи за децата.
Но ако ги изложа, сигурно ще ме погнете с камъни. :)))))

]


Re: Рак, мерак и простак
от apostolicia на 11.05.2011 @ 08:08:28
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох с удоволствие, защото текстът е много интересен, написан прецизно, изпълнен с аналогии, които - макар да ме водят до потрес - са истинни. Няма как да не изпростееш в опростачена и окалинчена страна, където мерило за талант и красота е полугола певачка със силиконови импланти, а мерило за политик е бръсната глава с речник от 200 думи, но пък за сметка на това с набъбнали под сакото бицепси - става ми страшно! Текстът е чудесен, но ... какво от това?


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.05.2011 @ 11:16:02
(Профил | Изпрати бележка)
Според мен българинът напълно е абдикирал от отговорностите си като родител. Българските деца са безумно разглезени. Откъде забогатяха певачиците, ако не от парите на тийновете, дадени им от родителите? Има ли фалирала дискотека или кафене? Празен салон на концерт на чалгаджийка? И това на фона на непрекъснатите оплаквания, че сме толкова бедни, че едва ли не масово умираме от глад.
Да не го избиваме на политика, но бръснатата глава и бицепсите под сакото са подробности - нека отделяме важното от маловажното. Да не говорим, че така си изглежда отпреди и няма как да се отърве от бицепсите, например. Имахме вече красноречиви философи за премиери, но щом се докарахме дотам учениците да се държат като престъпници в училище, само полицай ще ни оправи. Следя го много внимателно какви ги върши, защото гласувах за него. Резултатът е – пак ще гласувам за него.
:))))))

]


Re: Рак, мерак и простак
от doktora на 11.05.2011 @ 10:38:35
(Профил | Изпрати бележка)
:)..точно в десятката!

Да, криворазбраната свобода си е слободия...


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.05.2011 @ 11:03:28
(Профил | Изпрати бележка)
И "равенството" най-вече...
НЕма друго равенство, освен пред закона, сам Господ е решил така.
:)))))))

]


Re: Рак, мерак и простак
от doktora на 11.05.2011 @ 13:08:05
(Профил | Изпрати бележка)
абсолутли...като водката )))

]


Re: Рак, мерак и простак
от doktora на 11.05.2011 @ 10:38:44
(Профил | Изпрати бележка)
:)..точно в десятката!

Да, криворазбраната свобода си е слободия...


Re: Рак, мерак и простак
от Danielita на 11.05.2011 @ 20:23:13
(Профил | Изпрати бележка)
"Посредствеността беше обезоръжаващо непосредствена, те не познаваха по-високи хоризонти от своите, нито подозираха за съществуването им."
Браво krasavitsa! Високо нравствен и аналитичен текст.
Интересно ми е посвещението на traveller, чието творчество високо ценя. Ако той е прототипът на професора, поздравления и за него!


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.05.2011 @ 21:16:35
(Профил | Изпрати бележка)
Ами той толкова нравствен стана този текст, че чак назидателно-дидактичен. Драска ме, но не успях да го направя по-четивен.
Друг ми е прототип за професора, не е traveller. Посветих му разказа във връзка с едни разговори, които си водихме. :)))
Поздрави!

]


Re: Рак, мерак и простак
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 11.07.2011 @ 08:31:36
(Профил | Изпрати бележка)
Както вече доста често ми се случва - коментирам текстове, прочетени с голя-а-амо закъснение.
Но това си има и положителни страни - не очакваш отговор.
(Нещо като мастурбиране пред фото-сесия на възлюбената) ... , :) , :) , :)

Причината да коментирам тоя ти текст, е съвпадението, че имам близък приятел - декан.
Разказвал ми е такива *пикантерии*, че описаната история направо бледнее! :) , :) , :)

Е, той не е ... абе, неморален си е... :) , :) , :) , :) , :) , :) , :)

Добра история, ама повече *нравоучително-назидателна* :) , :) , :) , :) , :) , :) , :)

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))



Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 11.07.2011 @ 15:27:44
(Профил | Изпрати бележка)
Аз пък ще ти отговоря. :)))))
Мисля, че темата за отношенията Учител - ученик (университетски преподавател - студент) е доста благодатна. Имам един стар разказ по нея - Играта.
Ако още не си го чел, закъснението ти е повече от достатъчно. :)))))

]


Re: Рак, мерак и простак
от sani-ti на 16.03.2012 @ 04:35:41
(Профил | Изпрати бележка)
Няма да търся кусури, хареса ми!
Сетих се за куп подобни истории...от първа ръка!:)))))))))
Поздрав, красавецо!;)


Re: Рак, мерак и простак
от krasavitsa на 16.03.2012 @ 11:34:43
(Профил | Изпрати бележка)
:)))
няма да се противя на "красавецо", за да стане по-интересно

]