Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 859
ХуЛитери: 2
Всичко: 861

Онлайн сега:
:: AGRESIVE
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПурета на покрива
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Простираше прането на плоския покрив.
Разхождаше се напред-назад, от легена до въжетата и обратно, а беше неделя. Неделя на здрачаване. Друго, чуждо пране се ветрееше по съседните покриви. И те бяха плоски. Така от плоскост на плоскост, се стигаше до морето. И земята наоколо беше плоска. Но това беше цената й да се мие всеки ден от морската вода и да диша морския бриз. Всичко се въртеше около морето – от храната, виното и мургавите мъже и жени, до страстта, с която хората тук обичаха, танцуваха и умираха.

Испания.

Щипките й свършиха, а оставаха още малко дрехи. Нищо. Щеше да пренареди простряното. На покрива вече повяваше хлад, а долу, в апартамента, беше душно и влажно. Ако можеше, дори би спала тук, но управителят на сградата заключваше стълбището към тавана всяка вечер в десет. Бяха взели това решение преди година, след като група момчета направиха нощно парти на покрива, завършило с шумно танцуване на сардана. Тя не разбра кои са били момчетата, защото не познаваше лично никой от съседите, но поздравяваше всички, както и те нея. Имаше съобщение на входа за промените и толкова. Оттогава покривът беше недостъпен през нощта.

Готово. Последната блуза си застана на мястото. Не простираше бельото си тук – сушеше го на стол в стаята си. Не й се искаше да го показва просто ей така, на десетките очи от околните сгради или на съседите, които щяха да се качат заради тяхното си пране. Не беше въпрос на целомъдрие: изглеждаше й странно някой да оглежда бельото й, без тя да е в него. Малките разноцветни прашки впечатляваха приятеля й – вечно усмихнатия Хавиер – който обичаше да ги събира в шепата си и да ахка: “Това мое ли е? Майчице, не мога да повярвам, че аз събувам това!” Тя винаги се смееше с онази нотка в гласа, с която едно момиче казва на едно момче: “Леле, че си глупав!” Но й ставаше хубаво, как й ставаше хубаво...

Огледа прането. До сутринта щеше да е изсъхнало, но можеше да го прибере чак след работа. Спомни си, как майка й от малка я учеше да подрежда дрехите по въжетата, да не простира панталоните хванати за крачолите, а за колана, да опъва добре ризите и да ги защипва за подгъва, а не за раменете. Изглеждаше нереално далече времето, в което слушаше тези наставления в двора на къщата им. Най-обичаше обаче, когато прибираха заедно прането в голямата плетена кошница. Между няколко сгънати дрехи слагаха стръкче лавандула, която майка й отглеждаше специално край оградата, за да “омирисва” прането. Така като изгладеше дрехите на другия ден – те ухаеха великолепно.

Понякога двете заставаха за малко с кошницата на земята и чакаха да се появят звездите. Гледаха тъмното небе, а майка й разказваше измислената история за мечката, която в един мъглив ден загубила мечето си. Викало го, викало го, но мечето не разбирало езика на мечките и не отговаряло на майка си. Само плачело, скрито в някакъв храсталак и се надявало майка му да го намери. Минал ден, минали два, майката изнемощяла от умора, а лапите я болели от обикаляне. Мечето и то се уморило от плач. Изведнъж мъглата се разнесла и двамата видели нощното небе и хилядите блещукащи звезди. Тогава майката си пожелала да стане звезда, за да види мечето си отгоре. Мечето си пожелало същото – смятало, че така ще открие майка си. И в този миг двамата се превърнали на звезди и се намерили на небето. Оттогава вървели заедно и показвали пътя на хора и животни, които са се загубили на земята.

Небето на изток съвсем притъмня и тя реши да изчака звездите. Това я успокояваше. Обърна легена като стол, седна отгоре му и извади плоска метална табакера от джоба на панталона си. Запали пурета, издиша дима на “О” и продължи да съзерцава небето. Тази вечер Хавиер нямаше да дойде. Нещата между тях бяха станали твърде сериозни и голямото решение предстоеше. Имаше толкова за мислене, толкова й се искаше да сподели с някого, който поне да се опита да я разбере. Но май нямаше с кого.

Майка й се радваше за нея и вече натякваше за внуци. “Какво искаш още? Момчето е добро, имате работа, ще се ожените, ще народите деца. И ти , и той – като всички...” Опита веднъж – беше при връщането й по Коледа – да й обясни притесненията си. “Виж какво е тук, огледай се – каза майка й тогава – аз почнах живота си на един куфар с две лъжици и вилици. Ти така ли искаш да завършиш своя?” Градът им умираше. Само старите още стояха. Но как можеше да обясни на майка си, че й домъчнява за българска реч, че Хавиер не би проумял никога защо тя се просълзява при мисълта за “Настане вечер, месец изгрее...”. И че един хубав виц става трудно разбираем, като се преведе на испански.

Хавиер очевидно не си представяше, че могат да живеят в България. Но и тя не беше поставяла този въпрос, защото решението се подразбираше. Нали и в момента тя беше тук и имаше работата си в софтуерната фирма? И какво щеше да прави дипломиран испански юрист в България? А намеренията му бяха наистина сериозни: преди месец я беше представил на майка си. Отидоха в родния му град и Хавиер я разведе из детството си – реката, старата крепост, църквата, в която в неделя придружавал майка си и баба си. Стигнаха до някаква сграда, която приличаше на болница, но не съвсем. “Тук още няма табела – засмя се широко той – но един ден ще пише, че тук се е родил Хавиер Либерто де Тортоса, сиреч – аз!” После се обърна към нея, прегърна я нежно й каза: “Тук ще се родят и децата ни!”

Тогава тя се засмя и го целуна, но сърцето й се сви. Градчето на Хавиер не беше по-голямо от нейното, родното. Тя се мислеше за космополит, какво щеше да прави тук? Попита го – все още през смях, а той отвърна: “Ще бъдеш майка! Това е най-отговорната работа за една жена! Ти си толкова умна и талантлива, сигурен съм, че ще възпиташ децата ни чудесно...”

Лека-полека идеята за деца започна да й харесва, но това стана нов повод за размисъл. Какви щяха да бъдат децата, родени от любовта й с Хавиер? Испанци или българи? Тя, разбира се, щеше да ги научи на български. Щеше да ги води през лятото в България, щеш да им показва там нейното детство, а баща им тук – своето. Но чие ли детство щеше да натежи в гените им? Можеше ли да има някакви очаквания, когато децата щяха да растат в Испания? И дали нямаше да ги обърка, ако настояваше да се вълнуват от “Настане вечер...”, докато приятелите им танцуват сардана?

Тази мисли не й даваха покой. Искаше й се да сподели, но приятелите й бяха все испанци. Всъщност, искаше й се някой да разсее съмненията й, да я обяви за черногледа и да я усмихне. Искаше да вярва, че един ден няма да се превърне в странна чужденка за собствените си деца. Искаше... Как й се искаше да бъде сигурна преди да вземе голямото решение...

На небосклона се появи Голямата мечка. Ако майка й или някой приятел оттатък морето гледаше небето в този момент – той виждаше същото. Тази мисъл я стопли. Усети, че в стомаха и се надига спазъм. Гладна беше. От терасите под нея долиташе звън на прибори – семействата сядаха да вечерят на хлад.

Загаси цигарата с крак и стана – време беше да слезе от покрива. Взе легена и тръгна към стълбището. Не погледна повече към небето, но знаеше, че то е там: мечето, което беше загубило майка си, защото не разбирало езика й.


Публикувано от Administrator на 04.05.2011 @ 19:14:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 00:43:29 часа

добави твой текст
"Пурета на покрива" | Вход | 22 коментара (56 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Пурета на покрива
от tomatroev на 12.05.2011 @ 13:35:55
(Профил | Изпрати бележка)
И аз имам такъв покрив. Голям, почти до брега. Надявам се някой ден да видиш и от там морето. Мажех там едни железа, че бяха ръждясали, ще правя парапет от тях и сега като слязох, ти прочетох разказа за твоята тераса, не знам дали е случайно това. А тази твоя история... сви ми се стомахът и на мен, Джой, не само от глад. Ще отида сега на моята тераса и ще си налея едно питие, после ще му мисля.

Поздрави!

Тома


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 13.05.2011 @ 22:43:52
(Профил | Изпрати бележка)
Все ми се струва, че няма случайни неща на този свят. От една тераса - на друга. От трън на глог?!
И ако ме питаш, по-важно е да виждаш морето. Морето. Понякога е без значение кое точно. И от чия тераса. По-важно е да ти е безбрежно. :)))
Наздраве и благодаря, че прочете, Тома!
Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от lubara на 12.05.2011 @ 12:17:07
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Че си Радост, да. Но Даскалова ли беше, че съм малко склери.
Ако не си, извинявай. Поздрави за този и другия, за баничките, разказ.


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 12:53:52
(Профил | Изпрати бележка)
Хаха :)))
Добре беше да съм Даскалова, ама не съм...
Радост Даскалова е regina.
Радваш ме, че си харесал и този, и разказа за баничките. И аз си те чета, щото прозаиците трябва да се почитаме, нали така?
Благодаря ти, Любар! :)))

]


Re: Пурета на покрива
от lubara на 12.05.2011 @ 13:46:39
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Аз се разхождам из три-четири сайта. И така ми се омешват блогерите, ама какво от това, нали! Поздрави отново!

]


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 18:19:25
(Профил | Изпрати бележка)
Няма лошо. Най-много на някой да купиш риза - като кръстник :)))
Хубава вечер, Любар!

]


Re: Пурета на покрива
от ASTERI на 04.05.2011 @ 19:41:24
(Профил | Изпрати бележка)
Колко пъти настръхвах! Колко пъти!
Излишно е да ти казвам, че го издишах с всяка клетка на тялото си... излишно е!
Знаеш ли, колко меченца днес губят майките си? Защото – не разбират езика ѝ!
Браво ти!
Поздрави за майсторлъка!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 04.05.2011 @ 20:03:06
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш ли, бях сигурна, че ще се обадиш под този разказ. И ми беше много важно да знам реакцията ти! Точно твоята.
Благодаря ти, Астери!
Прегръщам те и искам да се усмихнеш! Тоя бял сатен не може да е случаен, нали? :)))

]


Re: Пурета на покрива
от ASTERI на 04.05.2011 @ 20:21:42
(Профил | Изпрати бележка)
:)
Нищо не е случайно!
:))

]


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 04.05.2011 @ 21:49:55
(Профил | Изпрати бележка)
Знаех си аз :)))

]


Re: Пурета на покрива
от mariq-desislava на 04.05.2011 @ 20:07:33
(Профил | Изпрати бележка)
Кефи ме как мълчиш, мълчиш, та вземеш да треснеш едно такова сълзеизскокващо нещо като това тук.:) Отвореният край дава много пътечки за размисъл, но смятам, че героинята е взела правилното (според нея) решение. А тази култова фраза за лъжиците и вилиците ми е до болка позната, само че в моя случай майка ми я модифицира до: "Нямахме нищо, дори една лъжица и една вилица, затова искам вие да имате всичко." Обаче според нея родината е там, където е сърцето ти и аз се радвам, че я послушах.


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 04.05.2011 @ 20:14:32
(Профил | Изпрати бележка)
Когато човек няма какво да каже, мълчи.
А майката ти е мъдър човек, Деси.
Боя се, че е случила и на мъдра дъщеря, която слуша майка си. ;)Това не е толкова често срещано.
Аз не знам какво е решението на героинята. Знам моето. Ето - ти ми казваш своето. Друг някой ще сподели неговото. Всеки път нещо дава и нещо взема. Това е истината. Важното е, накрая да ти е кръгло, а не ръбесто.
Благодаря ти, че се обади, Деси! :)))

]


Re: Пурета на покрива
от lenami19 на 04.05.2011 @ 20:15:31
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотно!
Поздравления, Джой, аплодисменти!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 04.05.2011 @ 21:55:12
(Профил | Изпрати бележка)
Еех... Когато подобни истории ме изстискват, думи като твоите са мехлем.
Благодаря ти, Лен :)))

]


Re: Пурета на покрива
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 04.05.2011 @ 20:54:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
ЕЕЕЕ, Джой, един от най-добрите ти!!!
/ всъщност, така ми се иска да кажа за повечето ти, затова просто приеми моето благодаря за майсторството ти!/


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 09:05:01
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш, че са като деца. Как да обичам едното повече от другото? Виждам им кусурите, ама... Нали душичките ни са вътре? :)))
Благодаря ти, че се обади, Миа! Виртуална реалност си ми ти :)))

]


Re: Пурета на покрива
от roza1 на 04.05.2011 @ 21:02:47
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми!
Ще запаля цигара, Джой...на терасата..


Поздрави!:)


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 09:10:54
(Профил | Изпрати бележка)
И погледни Голямата мечка, Роузи!
И аз я гледам от моя балкон. Виждаш ли как звездите сближават?
Благодаря ти, че прочете! Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от zebaitel на 04.05.2011 @ 21:41:41
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубаво разказана история, Джой! Много топла и човешка! Чете се на един дъх, а всъщност поставя толкова сложни въпроси! Представа си нямам колко ли много хора се питат:"Какви ще бъдат децата ми?"
Прегръщам те силно за този разказ!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 19:12:13
(Профил | Изпрати бележка)
Въпросите са много и са публични, Зеб. Отговорите обаче са строго персонални. И никога не можеш да знаеш какво би било, ако си избрал алтернативната възможност.
Интересно е обаче, че щом вземе решение, човек започва да вижда предимно нещата, които го подкрепят. И това е хубаво. Иначе - започва една безкрайна мъка...
Аз често пиша за децата и може и да ставам досадна с това. Но толкова много проблеми са свързани с превръщането на бебето в човек - и тази вселена е безкрайна.
Благодаря ти за топлината на думите ти! Прегръдка и от мен :)))

]


Re: Пурета на покрива
от ASTERI на 04.05.2011 @ 21:47:20
(Профил | Изпрати бележка)
Още съм тук...
:)


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 19:23:46
(Профил | Изпрати бележка)
Радваш ме :)))

]


Re: Пурета на покрива
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 04.05.2011 @ 21:51:26
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави за силната тема и за майсторският разказ!!!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 22:33:08
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво ми е, когато поезията навестява прозата :)))
Сърдечна благодарност, Весан!

]


Re: Пурета на покрива
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 04.05.2011 @ 22:12:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Въздействащ разказ, Джой! Скоро ми се наложи да обяснявам, че човек когато създава една връзка почти винаги се налага не да реже, но да разхлаби някои от съществуващите. Компромиси! Какво да се прави? Целият живот е компромиси.
Поздравления!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 05.05.2011 @ 22:34:54
(Профил | Изпрати бележка)
Права си, Сребърна. И е хубаво, че не знаем какво губим когато печелим... Трябва обаче винаги да сме сигурни, че нещо печелим, когато губим!
Много се радвам, когато прочетеш мой разказ. Благодаря ти! :)))

]


Re: Пурета на покрива
от anonimapokrifoff на 04.05.2011 @ 22:46:05
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ, Джой. Мисля си за героинята ти. Не е влюбена. Ако беше, нямаше да разсъждава толкова.


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 04.05.2011 @ 22:49:30
(Профил | Изпрати бележка)
Поне тогава е вярвала, че е, Аноним. Сигурно е вярвала.
В чисто психологически план си прав. Но винаги има изключения от правилото.
Радваш ме, че хареса :)))
Благодаря ти!

]


Re: Пурета на покрива
от ulianka на 04.05.2011 @ 22:52:26
(Профил | Изпрати бележка)
:) Достоен разказ за многократен прочит, Джой! Моите адмирации! Изборите винаги са трудни:))


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 06.05.2011 @ 15:00:29
(Профил | Изпрати бележка)
Така е, трудни са. Затова пък ни се налага относително често да ги правим ;)
Благодаря ти, Улянка! Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 04.05.2011 @ 23:15:48
(Профил | Изпрати бележка)
Видях го, поставено като пиеса, като моноспектакъл - просто героинята трябва да изговори мислите си!
Много харесах, Радост, поздравявам те!:)))


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 07.05.2011 @ 10:19:38
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам, Влади, според мен ще е доста отегчително за зрителите да се дълбае все в тази тема. Но повечето разкази изобщо носят заряда да се превърнат в нещо по-голямо. Стига да не са попаднали на мързелив автор като мен - по-краткото е по-бързо, сещаш се, нали? :)))
Благодаря ти, че прочете! Поздравлението ти ме радва :)))

]


Re: Пурета на покрива
от verysmallanimal на 04.05.2011 @ 23:43:01
(Профил | Изпрати бележка)
Човекът в света и светът в човека - търсене на идентичност? Кой знае:)
Много ми хареса, поздрав!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 08.05.2011 @ 11:47:19
(Профил | Изпрати бележка)
Хубава сентенция, VSA :)))
Хареса ми харесването ти! Благодаря ти, че прочете :)))

]


Re: Пурета на покрива
от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 05.05.2011 @ 06:41:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg
Силен разказ, мила joy_angels!!!Поздравления!!!Ружа


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 08.05.2011 @ 19:08:22
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си майстор на силните женски образи, Руже... Така че думите ти за мен са комплимент!
Благодаря ти, че прочете! Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 05.05.2011 @ 10:24:05
(Профил | Изпрати бележка)
Страхотно е защото размисля без да дава готови отговори...
Поздрави!


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 08.05.2011 @ 21:11:07
(Профил | Изпрати бележка)
Всеки автор вероятно е изкушен (понякога) да даде своя отговор... В случая всеки решава какъв е неговият вариант. Само в случая :)))
Благодаря ти за отзива, Цвети! Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 09.05.2011 @ 09:42:21
(Профил | Изпрати бележка)
Разбира се ти си дала своя отговор, това ясно се вижда и от зле прикритото недоволство в повечето от коментарите :))
И все пак си оставила вратичка, в която да се вмъкват желанията на читателите :)
Темата е злободневна и много от нас са били в подобна позиция и са се чувствали принудени да направят своя избор - между да и против, родно и чуждо, сложно, много сложно, особено когато трябва да избираме бъдещето на децата си, всъщност по-голяма отговорност от това не познавам.
Хубавото е че смело и надълбоко си се гмурнала в проблема и си създала такива живи, дишащи герои, в които очевидно много от нас се припознават по мъничко, затова имаш и такива развълнувани читатели, което е най-голямата награда за един автор, нали така?
Пак поздрави, Джой, че и аз си показах логореята :)))

]


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 09.05.2011 @ 10:22:25
(Профил | Изпрати бележка)
А, тук ме изненда, Цвети. Това "зле прикрито недоволство" някак си не го долавям. Всеки има право на мнение за житейската ситуация - аз лично се върнах у дома, но причината не беше личното ми решение. Беше случайност. Така че днес можех да съм щастлива "европейка" (казвам това, защото не искам да конкретизирам държавата), вместо щастлива българка. И децата ми можеше да говорят поне два езика. Споделям нещо лично - заслугата за оставането (завръщането) не е моя. Днес съм щастлива в личен план от положението, но не значи, че не бих била щастлива и от алтернативата.
Както и на някой друг писах, така ще кажа пак - това е разказ. Темата е злободневна, както пишеш и - експлоатирана. А един разказ трябва да събуди размисли и толкова. Всичко останало, което се търкулва към личната плоскост - моя милост или твоя милост или някой друг, е вече реалност, не е измислица.
А аз не обичам да говоря за реалността, защото тогава се загубва чара на разказаната "лъжа". Пък и аз не съм никак интересна като личност. :)))
Благодаря ти за споделянето и вълнението, Цвети! Ден да ти е! :)))

]


Re: Пурета на покрива
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 05.05.2011 @ 16:26:19
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Прави са твоите читатели. Наистина многопластов текст, Джой. И аз се връщах, и мен хвърли в разни размисли...
Чудех се, наистина ли един юрист от настоящото хилядолетие (пък било то и консерватор в същността си) би изрекъл подобни слова относно децата и тяхното отглеждане към гаджето си, компютърен програмист... И това въпросно гадже с космополитна професия (пък било то и с патриархално светоусещане) би имала подобни размисли? Просто се чудех... Има и такива хора, но... Е, то моето не беше логорея, не беше чудо, ама ти си виновна!
;)
Всъщност, героинята ти ще знае отговора едва когато роди детето си. И отговорът няма да бъде в полза на Голямата мечка. Защото тогава емоциите не са звездни. Защото когато иде реч за деца, носталгията много бързо се трансформира в благодарност за другата реалност, когато те не стоят гладни...


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 08.05.2011 @ 19:07:20
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина многословна Рейни, такава, каквато те знам от прозата ти ;)
През цялото време се чудех дали става забележим детайла, че героят очаква героинята да стане само майка – и толкова. Сама по себе си мен тази мисъл ме плаши, май е стресирала и героинята първоначално. Но сигурно (щом казва, че постепенно е свикнала с тази мисъл) си е помислила точно както теб, че какво пък – заради децата човек е готов на всичко.

И именно тогава идва другия въпрос – а кои са тези деца? Само ДНК-то ли ни прави родители или възможността за предаване на придобитата ни култура (във всякакъв смисъл) нататък? Най-ключовата фраза за мен е тази: “Искаше да вярва, че един ден няма да се превърне в странна чужденка за собствените си деца.” А това, в обсъжданата в разказ ситуация, изглежда неминуемо.

И – гледай сега – лесно ни е да си представим собствените си бонбони, щъкащи из Европейски университети и да им се радваме, че могат да имат неща, за които само сме мечтали. Но аз имам примери на вече пораснали деца от двунационални бракове, при които майката българка естествено е останала или последвала съпруга си чужденец и която вече е на границата на “културен шок” с отрасналите деца.

А ако говорим съвсем сериозно ;) – това е само разказ, измислица, фикшън, дето има една дума... Я се е случило, я не. Я се случи, я не...

Благодаря ти, че се появи! Радваш ме :)))

]


Re: Пурета на покрива
от radi_radev19441944 на 05.05.2011 @ 22:47:18
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Много хубав носталгичен разказ. Изпитание за много млади хора, напуснали изтормозената ни Родина, за да оцелеят...


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 13:04:41
(Профил | Изпрати бележка)
Така е. И как се решават подобни дилеми? Всеки поема кръста си, каквото и да реши. Но, всъщност, дилемите са ежедневие, нали?

Лошото е, че тази дума "изтормозена" май няма скоро да я сменим нито тези, които са тук, нито онези, които са тук само с мислите си.
Благодаря ти, Ради! Радваш ме :)))

]


Re: Пурета на покрива
от varq2 (valissa@abv.bg) на 07.05.2011 @ 00:54:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за удоволствието ... след една година! :)
Всяка дума си е на мястото, но за мен разказът в разказа е най- силният момент. Не знаех за мечките... Много ми е близка героинята ти и мисля, че ще успее да го доведе у нас.
Поздрави.
Варя


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 18:36:34
(Профил | Изпрати бележка)
Брей, това за едната година не го разбрах... Ама нищо.
За мечките - слава Богу, че не го знаеш, защото си го измислих :))) Обаче хубава измислица стана, нали? ;)
Има едно нещо в математиката и физиката, и механиката, което се нарича градиент. Най-простичко казано, на него дължим факта, че студеният въздух пада надолу, а горещият - тича нагоре. Е, докато за една и съща работа някъде плащат повече, няма начин посоката на движение да се обърне.
Благодаря ти, че си тук, Варя! Поздрави :)))

]


Re: Пурета на покрива
от varq2 (valissa@abv.bg) на 14.05.2011 @ 07:09:52
(Профил | Изпрати бележка)
Една година нямах комп:))
Нищо друго не исках да кажа
Щастлива съм, че съм тук!

]


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 14.05.2011 @ 18:38:25
(Профил | Изпрати бележка)
Стига бе, цяла година ли стана?...
Е, добре дошла на борда на оцелелите :)))

]


Re: Пурета на покрива
от varq2 (valissa@abv.bg) на 14.05.2011 @ 19:44:12
(Профил | Изпрати бележка)
с пълна сила...:)

]


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 14.05.2011 @ 20:31:44
(Профил | Изпрати бележка)
супер :)))

]


Re: Пурета на покрива
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 07.05.2011 @ 19:28:55
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Поздравления, Джой!
Каквото и да кажа- все ще е малко!
Б.


Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 19:10:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Борис!
Радваш ме :))) Поздрави и от мен!

]


Re: Пурета на покрива
от pijama на 10.05.2011 @ 22:45:14
(Профил | Изпрати бележка) http://www.androv.bookriders.net
Имам едни приятели от българското малцинство в Унгария. Ако знаеш как танцуват ръченица, ще ти настръхне козината. С повече мерак и от най-тренираните местни наши "професионалисти". Като се сетя за това и веднага си представям ухиленият Данчо който натриса здраво. сякаш си танцува живота.

А пък Емил (второ поколение българин в Унгария) като види кебапчета, кърначета и кюфтета, ги взима и ги закарва в Будапеща с цели куфари.

Юдит, жена му, като отвори фризера след това, веднага го затваря сякаш без да иска е отворила Талмуда.

Децата на Емил му отговарят на унгарски, ама той унгарски не им приказва. Нито дума. И децата ще носят и българската култура и език. С няколко архаични петна вече, ама нейсе...

Във Фландрия пък, моята приятелка Цонка им говори на френски, а те й отговарят на фламандски. Там не знам какво е бъдещето. Някаква обединена Европа ще бъде явно. Макра че франкофон и фламандец как се обединяват не ми е съвсем ясно.

Самият аз слушам понякога малкият си син, който ми разказва историята за "Крал Артур и рицарите на кръглата табла... ("table", фр. - маса).

Културата е малко като хората според мен. Като се смеси хубаво, децата й се раждат здрави и силни. Някои даже умни... :) А в обратният случай като се държи чиста и децата стават едни такива бледи и със синя кръв като отрочета на първи братовчеди... :)

Здрасти, джой!





Re: Пурета на покрива
от joy_angels на 12.05.2011 @ 22:25:18
(Профил | Изпрати бележка)
Хубави примери. Различни са - и това им е хубавото!

А за омесването си прав - нали затуй българите сме толкоз талантливи и красиви. :))) А скромността ни е пък дар Божи :))) Казват, че бая народ е минал по тия земи...

Той и потокът не е едностранен - двустранен е. Само че ние изнасяме млади хора, а внасяме пенсионери. Я колко села живнаха с англичани и японци? Макар че, знам ли - може и англичанчета и япончета да се пръкнат тук-там. И тях да ги затресе дилемата - как сега да закараме детето чак на оня край на Европа или на света да види родното море и да попсува на бритиш инглиш...

Затова те харесвам, Пижама - освобождаваш ми мисленето! Шупвам като крем карамел, печен без водна баня :)))

Здрасти! Благодаря ти много за този коментар! :)))

]