Опитвам се да ги разгранича. И двамата говорят с огромно уважение един за друг.
"Не съм достоен да завържа връзките на сандалите му„ - казва Иоан за Исус.
" Не познавам друг по-велик човек от от Иоан Кръстител." - това са пък думите на Христос.
Преди две хиляди години, в началото, не Исус от Назарет, а Иоан Кръстител е бил популярния пророк в Галилея и Юдея. Представете си го като нашият Иван Рилски, пустинник, отшелник, който живее някъде вдън горите, в една пещера... Разнесла се е славата му на чудотворец от уста на уста и десетки и стотици отиват при него с надежда за изцеление.
По-късно същото ще прави и Исус. Още като слиза от планината след срещата си с Иоан, приближава се до него един прокажен и му казва: " Господи, ако искаш, можеш ме очисти." Исус протегна ръка, докосна се до него и рече: искам, очисти се!
И той веднага се очисти от проказата." / Мат. 8:2,3 /
Тогава къде е разликата между Иоан и Исус?
Първо, в това, че Иоан дава опрощение. Той казва така: Ето, идва Царството Божие. Искате ли да влезете в него?
Естествено, кой не иска това!
Ала има едно условие, в Царството Божие ще влязат само тези, които нямат грехове!
Е, ще кажете вие, че има ли на света човек безгрешен?
Така е, отговаря и Иоан, но ето, аз ще ви дам опрощение за греховете ви до днес, ще ви пречистя с вода и вие, вече пречистени и покаяни, ще бъдете готови за великия ден!
Всеки ли е могъл да се пречисти така от греховете си?
Предполагам, че да и от тук идва голямата популярност на Иоан Кръстител. При него са ходели и юдеи и римляни, и бедни и богати...
Макар че пък от друга страна, имало е фарисеи и книжници, които са негодували: кой си ти, казвали са, че даваш опрощение, това може да прави само Бог!
За да ви стане още по-ясна ситуацията, ще си позволя да направя още един паралел, още едно сравнение, този път с българската пророчица Ванга.
Така, както днес православната ни църква отрича Ванга, по същия начин тогава, преди два века, юдейските първосвещеници не признавали Иоан Кръстител, или, по-точно, не припознавали в негово лице оня чакан от тях пророк, както е писано в техния Стар завет.
Фарисеите / книжниците /или до ги наречем по модерному, учените, образованата прослойка, също били скептично настроени спрямо пророческите заложби на този странен пустинник, досущ както днес един учен и образован човек се отнася скептично и не вярва във врачки и баячки.
Естествено. Ако бях живял преди два века в Юдея, най-вероятно аз самия щях също да бъда сред тези книжници.
Е, ние сме все пак малка прослойка от обществото. И точно както Ванга бе търсена и почитана от българския народ, по същия начин и и обикновените юдеи са търсели при Иоан Кръстител спасение.
А може би тайно и всеки друг, независимо от общественото си положение, защото все пак знае ли човек...
Исус от Назарет остро е негодувал срещу това фарисейско поведение. Вие казвате, говорел той на фарисеите и първосвещениците, че Иоан не яде и не пие, живее като отшелник, смятате го за луд, а пък ето, аз ям и пия вино, събирам се с грешници, а и в мен не вярвате?!
Стигнахме до първото голямо различие между Иоан и Исус.
Иоан Кръстител не връщал никого и на всеки, който дойде при него, давал опрощение за греховете му.
Исус Христос, напротив, както добре знаете, казвал: по- лесно камила ще мине през иглени уши, отколкото богатият да влезе в Царството Божие!
Исус бил Спасител, ала само за бедните и онеправданите.
Иоан обещавал спасение на всеки, който се причести.
Но какво се получава?
Защо тогава се наричаме "християни", а не "кръстияни"?
Нима цялата Църква, особено католическата, с това, че ни дава опрощение на греховете ни, с "индулгенцията", с повечето си днешни ритуали, не е повече следовница на Иоан, отколкото на Исус?
Просто задавам един въпрос. Помислете си, а аз продължавам по-нататък.
Втората голяма разлика между Иоан и Исус. Иоан, подобно на Иван Рилски и Ванга през цялото време е бил в своята "свещена обител". Хората са го търсили и намирали там.
Обратно, Исус Христос още отначало е започнал да обикаля от град на град и от село на село. Първо в Галилея, а после и в Юдея. Не хората са идвали при него, а обратно, той е отивал при хората.
На кого ви прилича?
Това ви е познато?
Естествено, нали нашият апостол Васил Левски е правил същото!
Исус започва своята дейност от Капернаум. Ако отидете днес на екскурзия в Израел, там ще ви покажат къщата на Петър, където е живял Спасителя. Разбира се, това си е чиста проба туристическа атракция, защото къщата на първите двама негови ученици са били деца рибар, и са живеели в проста сламена хижа... И другите двама ученици са били деца на рибари, пак от Капернаум.
С колко слетовници тръгва Исус от този град?
Някой ще кажат - петима: Симон и Андрей, Яков Зеведиев и брат му Иоан, Филип от Випсаида.
Ала те забравят жените: Мария Магдалина, Иоана, която оставя мъжа си и отива с Филип, Сузана, "и много други, които му услужваха с имотите си." / Лука 8:3 /.
Следва продължение.