Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 539
ХуЛитери: 2
Всичко: 541

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСрещал съм и щастливи клошари
раздел: Разкази
автор: lubara

- Тате, в нашия квартал клошарите са много интелегентни - така ми каза една сутрин малката ми дъщеря.
Трябва да я водя на училище, все пак времената са малко по-различни от времето, когато батко й бе в първи клас. Често виждахме край блока как един и същи брадат чичко рови в кофите за боклук. Явно и там има разпределение на територии. Не пропускаше достолепно да ни поздрави, навярно смяташе тази своя дейност като свое задължение, вид работа. Дори си мислех дали не плаща здравни и пенсионни осигуровки, толкова бе вглъбен и педантичен в заниманието си. По друг начин не можех да си обясня как е толкова точен в графика си.
Случваше се да ги видя двама, особено когато имаше нещо по-обемисто и ценно за пренасяне. Как си съобщаваха, че имат нужда един от друг, беше ми чудно. Може би и те си имат GSM- и, а може дори и да са в група, за по-евтина връзка помежду им.
Веднъж имах затруднение кой да ми помогне да вдигна новата пералня до третия етаж. В нашия вход всички комшии са болни, кой има кръвно, кой ишиас и шипове още от млади години. Как да ги накараш за такава работа?
Тогава казах на жена си, ето след половин час трябва да се яви нашия квартален клошар, той ще свърши тази работа.
Познах със закъснение от няколко минути. Наистина е интелегентен, сам се убедих в това. Не само ми помогна за новата, а и старата примъкнахме до боклуците. Даде ми ценни съвети как да включа меката връзка с водопровода. И за калгон знаеше, дали използват този модерен препарат в общността, където живеят. Винаги съм мислел, че клошарите живеят заедно. Това не може да е другояче, щом не разговарят почти никак помежду си. Само когато са седнали на тротоара с бира в ръка се оживяват в разговори. Цигарите горят пожълтелите им пръсти, кашлицата напира в гърдите им, брадите са напоени с пенливожълтата течност, която забърсват с бозавите ръчно плетени пуловери. Подарих им веднъж по един чифт съвсем здрави обувки, бяха ми останали от силните години в бизнеса, когато продавах работно облекло. Обувки с усилено бомбе против всякакви строителни контузии, малко тежки, но пък френско производство. Чиста кожа.
Приеха ги без излишни благодарности, сякаш бях представител на техния синдикат и се грижех за безопастността на работното им място.
Случваше се покрай двамата брадати да се появява и клошарка. Видът й не бе особенно женствен. Бирата я подхващаше редом с мъжете, за цигарите да не говорим. Езикът й беше цветущ и безкомпромистен, сякаш й беше неудобно да говори със своите партньори по друг начин. Но пък никога не забелязах да има предпочитание към някой от другите двама. Може би й беше безразлично с кой ще сподели изкараното днес за бира и цигари, а навярно и нещо друго. Присъствието й се ограничаваше в няколко дни съвместно скитане из боклуците, после изчезваше за дълго време. Какви ли задължения може да има, дали и друг разчита на нея, някое малко дете или стар човек, това си остава загадка за мен.
Виждал съм погледа на двамата понякога зареян в миналото. Единият е имал бизнес преди десетина години, подлъгал се е да изтегли голям кредит срещу ипотека на жилището си. После партньорите са го подвели и вместо да осигури на децата образование и добро бъдеще, той се е озовал на улицата. Забравен от семейството, далеч от своите надежди, доволен единствено от пълните кофи. Дали така е станало? А другия може би прокуден от жена си, недоволна от неголямата заплата и вечните му болежки. Та какво значение има всичко това.
Мисля си, че напоследък трудът им се облекчи, разделното събиране на боклука им дава възможност по-бързо и навреме да завършват работата си. Значи ще имат повече свободно време, защо не и на кино и театър да отидат, не само на кръчма. Надали ще стане така.
- Тате, клошарите дали са понякога щастливи? – попита ме веднъж моята малка първокласничка. Бяха ни поздравили, както винаги .
- Със сигурност, моето момиче, не се безпокой за това – отговорих й аз. Та нали бях видял почти топлия къс баничка, който си разделяха в тази чудесна слънчева утрин.


26 . 02 . 2007 Любомир Николов


Публикувано от alfa_c на 14.04.2011 @ 07:52:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   lubara

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 09:23:29 часа

добави твой текст
"Срещал съм и щастливи клошари" | Вход | 9 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Срещал съм и щастливи клошари
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 24.01.2013 @ 08:57:53
(Профил | Изпрати бележка)
Несъмнено темата е много плодотворна и дава идеи. Мен повече ме интересува психологическата страна на въпроса и нежеланието да се задомиш. Мисля, че това е своеобразно чувство за свобода и достойнство. Отдавна бе, когато чух от един бездомник, че обществото му е длъжно за това, че не се е превърнал в крадец и е предпочел да живее в бедност на улицата вместо да престъпи обществената норма. Тогава не го разбрах, но сега узрях за думите му.
Е, ако ще ходят на тятър дано местата им да са по-далече от моето. Липсата на хигиена все пак ме отвращава :[


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 24.01.2013 @ 13:22:43
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Мисля, че се пада от горе на долу. По НТ показаха един мъж, на тридесет години, който живее в шахта. И той е имал своите далеч по-хубави дни. Колкото до театъра, няма такава опасност да ти се случи. Малко съм наивно иронизирал, че иначе темата е страшна. Поздрави, Лео!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от kristi на 23.01.2013 @ 16:30:16
(Профил | Изпрати бележка)
Може и по-щастливи от нас да са, знам ли? Земното щастие мъничко.... ако някой ми го дефинира, значи не е бил истински щастлив... щастливите не знаят, че са щастливи...шантаво, но може би е истина, а?

П!!!


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 23.01.2013 @ 16:40:13
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Много си права за щастието . Ето от " Шестото небе" : " Третият ден протече много напрегнато. Първо изненадващо влязоха двама клошари, прочели рекламата и си спомнили, че и те някога са имали мечти. Младите и тях посрещнаха с усмивка. А те бяха първите доволни клиенти, излезли от магазина. Защото не бяха претенциозни и като не можаха да си спомнят за какво са мечтали в миналото, веднага приеха новата си мечта. А тя беше просто да бъдат щастливи. Трудна работа, но все пак толкова ясна и не искаща никакви усилия. То често щастието е при нас, така сме свикнали с него, че дори не го забелязваме. Дори понякога го бъркаме с нещастието, особено ако не сме били наясно с мечтите си. "

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от stefka_galeva на 14.04.2011 @ 08:56:57
(Профил | Изпрати бележка)
Надали ще стане така.
Поздрави!:):)


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 14.04.2011 @ 12:36:14
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Не обичам да анализирам написаното, най-много моето.
Но тук ще кажа, че абсурдността е в целия разказ. Не на повествованието.
Поздрави, Стефка!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от zebaitel на 14.04.2011 @ 11:49:53
(Профил | Изпрати бележка)
Може и да са щастливи в нашите очи, но ако се поставим на тяхно място, дали ще мислим така?! Поздрави, Любар!


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 14.04.2011 @ 12:28:05
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Ами не знам, заглавието е взаимствано от един филм: "Срещал съм и щастливи цигани". Бях дете, когато го гледах. Чудех се, как е възможно.
Сега хич, ама хич не се чудя. Поздрави!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от esperanca на 14.04.2011 @ 14:41:41
(Профил | Изпрати бележка)
Планинецо, и тук има един щастлив клошар, по който можеш да си сверяваш часовника, винаги минава по едно и също време на определените в маршрута му места, защото и те си имат разделение на територията, тези гюмове са негови, останалите са на другите му колеги.След моичкият вървят дузина бездомни кучета, следват го като сенки по петите, каквото изрови от кофите не бърза да яде, извършва целия си обход, после сяда на някой картон, изважда събраното и го разпределя по равно - за себе си и за кучетата. Когато намира повече кашони, прави ги на бали и ги предава във вторични суровини , с част от изкараните пари купува дребни бонбонки и черпи дамите по улиците/ бонбонките, които купува са винаги обвити в целофанчета/. Маршрута на моичкият минава покрай моята работа, веднъж бях излязла на верандата да лапна малко чист въздух, задушена от мониторите в кабинета си и той мина под нея - винаги и усмихнат, никога не ми е смърдял, и поздравява с благословия. Та тоя ден след като се поздравихме , ми подава пликче с бонбонки, аз бъркам в него и си взимам едно, а той ми вика:"повече си вземи, подслади се", бъркам втори път, за да не го обидя и си взима цяла шепа, той понечва да отмине , пък аз го спирам, да ме изчака малко. Хлътвам в кабинета си , взимам някаква банкнота, връщам се при него и му я тикам в ръката, той отваря шепата си, вдига сините си лазурени очи към мен, които са почернели от обида , долната му челюст се разтреперва и ми вика:" Ама, аз ви черпя..."
Любо, не бях обиждала никога толкова човек в живота си...
Вероятно ми е простил и забравил отдавна, щото пак си ме поздравява, ама аз не мога да забравя...


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 14.04.2011 @ 15:22:00
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Дааа, много добре те разбирам. Сбъркала си, човешко е да се греши, на мен са ми много симпатични. И ме карат да се връщам към детството си, децата са по-състрадателни от нас. Ей, поздрави, esperanca!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 14.04.2011 @ 14:49:44
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
И ние си имаме един...
не приема помощ, обича си кофите за смет, но случи ли се полицаят пред училището да отсъства, превежда децата през улицата...
или просто сяда на пътя и спира движението докато учениците минат..


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 14.04.2011 @ 15:17:14
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
При нас от година изчезнаха двама, мислех ги за майка и син. По всяко време бяха навлечени като за сибирски студ, с дрипи някакви. А в ръцете им - дузина торби.
Поздрави!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от galina (diana610@abv.bg) на 15.04.2011 @ 11:07:43
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
А в Япония клошарите ходели с бели гладени ризи и чисто бели чорапки, това го разказваха Нина и Зуека по телевизията. Ех, тези Японци и клошарите им като хората...:)


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 15.04.2011 @ 11:52:21
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Всичко им е японско, на тези япончета.
Поздрави, galina!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 28.04.2011 @ 15:56:34
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам как успяваш даже в клошарите да видиш оптимизъм, аз не мога...
Без да се сърдиш, не ми звучи много правдиво разказът ти, макар че за дъщеря ми аз също бих реагирала като героя, и все пак...дали това е точно истината?


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 28.04.2011 @ 16:10:15
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Ама разбира се, че не е правдиво това, което съм написал. Но така съм го почувствал, малко ирония, повече оптимизъм / на какво основание пък! /, малко шашавост.
А бе малко от себе си, откачация някаква.
Поздрави, забравихме се , Tsveti!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от galiakara на 25.01.2012 @ 07:24:31
(Профил | Изпрати бележка)
Ммда... Много нещо за размисъл... Интересен поглед върху тази станала вече "професия"за някои, дейност. Начин на живот... Тук също е пълно с хора от този "синдикат"... Обикновено са азиатци, цигани, рядко африканци и гърци-тук -таме... Организирани са със задигнати от някой супер големи колички на колелца, специални ченгели за ровене, а много от тях дори са с ръкавици... Това си е една вече нова "класа" на обществото, на едно общество, нехаещо за съдбата им... Дори в центъра на града, около отходните решетки от метрото са "окупирали" свои местенца и там преспиват... поне мъничко топлинка да усетят...
Много рядко по телевизията се мярка репортаж от някой състрадателен журналист, описващ живота им... А всички те са били също като нас- със семейства, деца, дом... А и кой ни гарантира, че ние утре няма да сме като тях... Тъжно и болно...
Харесах разказа ти, приятелю! Здрав да си!


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 25.01.2012 @ 07:38:20
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Интересно беше, че седмица след като написах това, по БТ1 дадоха кратък репортаж от Търново, клошарите щели да се организират синдикат-сериозно! Тогава отидох във местния вестник и предложих разказа. Накратко: първо се ослушаха, после го приеха, накрая ми казаха:
- Ами рекламите го изядоха твоя материал.
Но това е друга тема. Изкушавам се да ти предложа " Литературният клуб".
Бъди здрава, приятелко! И по-често да си идваш насам, ей го де е нашето си!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от galiakara на 25.01.2012 @ 13:23:46
(Профил | Изпрати бележка)
Привет отново! Ще надникна! Ти, явно си решил да ме " въвеждаш" полека-лека в обществото! :))) Благодаря за което!!! Нямам представа какво е литературният клуб, предполагам, за да ми го предлагаш, има защо! А имам да чета и много още от твоите писания, но полека-лека, да разтягам удоволствието! Радвам се, че те открих! Хубав следобяд, Любар!

]


Re: Срещал съм и щастливи клошари
от lubara на 25.01.2012 @ 13:50:32
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Нали знаеш рекламата: " Най-хубавото още предстои! ". Шегувам се, разбира се!
И аз ще надникна при теб, видях поезията те е завладяла най-вече.
Поздрави!

]