Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 748
ХуЛитери: 4
Всичко: 752

Онлайн сега:
:: ivliter
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСофийските несретници
раздел: Други ...
автор: tsveti

Толкова сме свикнали с тях, че вече изобщо не ги забелязваме, по-точно – фиксираме ги с крайчеца на окото като част от пейзажа – погледът ни равнодушно се плъзга по олющената фасада на сградата до Макдоналдс, по малката цигуларка на входа на метрото с вечно скъсан чорапогащник и очила с дебели стъкла,
с червени от студа пръсти и безпомощно креслива цигулка и тъжното мръсно-бяло пуделче в краката й, разкривената замръзнала усмивка на вестникарчето с омазнено яке и протрити дънки, угодливата молба в погледа на жената с големите уши, която упорито се мъчи да ни пробута всякакви видове листовки – „Американска фирма набира работници – големи възнаграждения”; „Лекувам псориазис, ишиас, диабет, хемуроиди, шизофрения, нещастна любоф тел. - 0998781680; „Безплатни курсове по йога” и др., през лелята предлагаща безплатни календарчета с Богородица за 1 лв. осветени в Хилендарския манастир и слепите и глухи музиканти, бодро крещящи „Феличита!” от ранна утрин до късно вечер когато мястото им се заема от женското трио, което ни предупреждава хич и да не пробуждаме заспали чувства. По пътя до работното място срещаме и циганки врачки подпъхнали възглавници да минават за бременни, които нагло си просят цигара или някоя стотинка за баничка, че умира от глад, а е бременна „Грехота е, како, Господ и на тебе рожба да дава“, а имаш ли глупостта да я съжалиш, незабавно те информира за всичките ти беди през последната година, както и за предстоящите ти такива, освен ако не изтеглиш наличните си авоари от близкия банкомат и без да жалиш й ги предоставиш, за да ти развали всевъзможните магии, които яловица ти е направила от завист. Сблъскваме се и с полуголи циганчета на възрастта на нашите деца, но не нахранени богато, облечени топло, нацелувани и с хиляди заръки изпратени да учат да сполучат, а с пресметлив поглед измерващи дебелината на чантите на минувачите, преценяващи с хитростта на мастит бизнесмен лековерието на евентуалните жертви и умело подбиращи печеливша стратегия за измъкване на някоя стотинка от госпожите с изискани прически и господата с лъскави куфарчета. Бързаме да се изплъзнем, умело провирайки се през всички тия препятствия по пътя към уютния офис и топлото кафе. Така или иначе, не можем всичките да ги нахраним, нито да ги утешим.
голяма мъка, малки хора...

***

Измъквам се от офиса след обилния обяд с чаша димящо кафе за 10 минути „чист” въздух. Бледо слънчице учудено се провира между спортните коли и лъскавите автобуси пред Шератон. Заставам на светофара с множеството си проблеми – висящата като Дамоклев меч ипотека, сметката за парното, безкрайния работен ден, неистовия глад за цигара и то точно когато ги отказвам (за пореден път). Е, изваждам една от поредната последна кутия и точно когато посягам да запаля, чувам отляво: „Вярвате ли?”. Поглеждам – млад мъж, горе-долу на мойте години, небръснат, занемарен, иначе симпатичен, но с блуждаещ разстроен поглед и треперещи устни.
Неловка усмивка, гледката на разплакан мъж винаги ме стряска.
- Моля?
- Вярвате ли? – още по-напрегнато, вече и брадичката му потреперва
- Ааа, в какво да вярвам?
- В Господа, в бога вярвате ли – сълзите вече потичат, забелязвам че иначе очите са големи и маслинено-черни (сигурно арабин)
- Ами, трудно е да се каже...
Пауза, а сълзите текат вече на вадички по отсечените бръчки на иначе младо, но доста измършавяло лице
- Ами, донякъде вярвам май, ама не съвсем
Втора пауза...
- А аз вярвам, вярвам, ама ми го взеха, всичко ми взеха – и потокът сълзи руква вече неудържимо, съпроводен с хълцане и подсмърчане.
Съвсем неудобно ми става от гледката, както и от укорителните погледи на случайните минувачи, които усещам да пълзят по гърба ми, кой знае, сигурно си мислят, че аз съм разстроила симпатичния младеж. Подавайки му кърпичка, забелязвам че пръстите му са дълги и кокалести, а кожичките около ноктите – изгризани до кръв.
Следва някаква объркана история, в която се откроява силната му вяра в бога, колко е самотен като емигрант в България, с какви надежди дошъл и как лоши хора му отнели труда на живота – някакъв компютърен софтуер, с който щял да спечели големи пари...
При думата „пари” се озъртам вече за спасителен изход, но видял колебанието ми, младежът отново преминава на силната си вяра и как не пари му трябват, а само човек, човек до него, който му вярва и с който просто ей сега да отиде пред един божи човек и да се помоли за здраве и повече късмет, да му прости господ греховете, уверявайки ме, че и за мен ще се помоли, стига да го придружа.
Опитвам се да се измъкна с обяснението, че обедната ми почивка е току-що приключила, а лошият ми шеф ще ме убие ако закъснея, при което младежът преминава в директна атака и гледайки ме право в очите, заявява че толкова хубаво съм гримирана и толкова съм хубава с кафето и цигарата!, че ако имал жена като мене в живота си, вярата му щяла непременно да се върне.
Какво пък, сигурно е така, скъпи ми страннико в чужда страна, очевидно доста неуютна и негостоприемна към теб, но защо пък трябваше точно на мен да се лепнеш в оскъдната ми обедна почивчица...
Загасвам цигарата и като се опитвам да звуча колкото може по-твърдо, му показвам Света Неделя, обяснявам му, че ако търси божи човек, то там със сигурност има кой да му помогне много повече от мен, защото моята връзка с Господа бога, на тоя етап поне, е доста съмнителна. И че могат да му отнемат софтуера, работата, каквото и да било, но никой не може да му отнеме вярата. И че нещата отново ще се наредят, че след голямата мъка идва голямата радост, нали така учи Библията, препрочитай си я, страннико, тя ще ти помогне повече от мен.
- Всичко хубаво и ти желая късмет, и съм сигурна, че ще го намериш!
Не знам дали успях да го успокоя, или поне го убедих, че със сигурност не аз съм неговия човек, било то божи или не, или пък разбра че определено няма да измъкне нищо от мен...

Гледа ме вече с любопитство и без сълзи.
И се ръкува за сбогом.

- Простено да ти е!

Така опростена вече, с много бърза крачка се отправям към скучната бяла сграда, в която ме очаква познатия скучен монитор, за да се взира в мен в оставащите 4 - 5 часа до края на работния ден, и поредното кафе, и поредния джогинг по клавиатурата и отново дилемите върху ипотеката, отказването на цигарите, екскурзията до Рим – 3 нощувки или 4, курс по японски или по руски, и други такива.
Само от време навреме някъде отляво ми се причува:
„Вярвате ли?... в Господа, в бога вярвате ли...”


Публикувано от Administrator на 13.03.2011 @ 17:14:37 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   tsveti

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 23:13:38 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Софийските несретници" | Вход | 8 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Софийските несретници
от doktora на 13.03.2011 @ 18:38:21
(Профил | Изпрати бележка)
!!!
но комент освен ... :)

док


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 13.03.2011 @ 20:25:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Док!

]


Re: Софийските несретници
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 13.03.2011 @ 19:02:02
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
„Вярвате ли?... в Господа, в Бога вярвате ли...”

При положение, че иска малко силово да натика лирическата героиня във вярата този образ ми става не особено симпатичен.
Гледала съм да пусна по нещо в кутията особено на улични музиканти и други разбира се, но все по-често се питам кому помагам. Една част от тези хора са експлоатирани от едни дебели златни ланци и излиза, че аз с последните си и оскъдни стотинки осигурявам благополучието на ланеца. Веднъж край мен приплакаха за стотинки за хляб две циганета. Поисках да влязат с мен в магазина като бях решила да им купя хляб и дори да добавя нещо малко към него, а те се изхилиха и избягаха. Не хляб им беше нужен. Пари искаха. За какво? Алкохол, цигари, наркотици, за ланеца...
И милосърдието днес е поставено на изпитание.
Хареса ми произведението ти!
Поздрав!


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 13.03.2011 @ 20:27:06
(Профил | Изпрати бележка)
Права си... Уви, никой не знае как и на кого точно помага, всички сме поставени на изпитание, уви!
Благодаря че прочете и сподели!
Поздрави и на теб!

]


Re: Софийските несретници
от sonnic на 13.03.2011 @ 19:09:03
(Профил | Изпрати бележка)
Впечатлява не просто с реалистично изображение на действителността, но с едно дълбоко чувство за вина, дори неосъзната (вероятно дълбоко закодирана в чувствителната човешка същност)!!! А въпросът накрая, за мен, е не реторичен, а израз на болка (не на съжаление).
Поздрави, за умението да предадеш човешките чувства, които са една дилема!


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 13.03.2011 @ 20:43:43
(Профил | Изпрати бележка)
Боли ме всеки ден когато минавам покрай човешкото нещастие, сепвам се като се сещам, че някой има много повече проблеми от мен, която вечно съм недоволна от нещо, боли ме от това, че в много случаи човешкото "нещастие" в подлезите е просто театър, на който ние кълвем, уви... Наистина, сложно е, няма как човек да отсъди еднозначно.
Затова си пожелавам наистина повече вяра, тя винаги помага...

]


Re: Софийските несретници
от zebaitel на 14.03.2011 @ 07:39:12
(Профил | Изпрати бележка)
Сигурно всеки нормален човек реагира като твоята героиня, Цвети! Някак ти се иска да вярваш, а после излиза, че си просто наивник, прецакан отвсякъде! Поздрави за разказа!


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 14.03.2011 @ 07:59:24
(Профил | Изпрати бележка)
Да ти кажа, всекидневно се сблъсквам с толкова странни хора и реакции, че вече отдавна представата ми за нормалност се е размила...
Благодаря че намина!

]


Re: Софийските несретници
от diadoto на 14.03.2011 @ 11:56:14
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова е дълбока тази тема... Ужасно е, че не само в София нищите полуват само съпричастие. А какво друго можем да дадем?


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 14.03.2011 @ 12:00:36
(Профил | Изпрати бележка)
Ние можем да им дадем наистина по-скоро съпричастие, но над нас все пак има институции, властимащи и др. или т.н. "Държава"...

]


Re: Софийските несретници
от lubara на 24.03.2011 @ 16:59:46
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Спомних си като дете в градинката срещу нас, до църквата "Свети Никола Софийски ", как видях през зимата един окървавен и жалък човек, беше се напил и разранил жестоко. Това ми беше първият сблъсък с несретниците, които да се чудиш дали да ги съжалиш, или да са ти за пример, че ако не внимаваш, и ти може да се окажеш между тях.
Разказът ти е безпощаден. какъвто е животът всъщност. При мен винаги се вмъква сякаш и малко ирония. Например " Срещал съм и щастливи клошари." Навярно, за да дам кураж на самия себе си.
Поздрави, Цвети!


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 24.03.2011 @ 20:32:22
(Профил | Изпрати бележка)
Ами, трудно е да иронизираш човешката болка, Любо...
Поздрави и на теб!

]


Re: Софийските несретници
от mavar на 25.03.2011 @ 20:20:56
(Профил | Изпрати бележка)
Времее да побликуваш! Много хубаво пишеш! Бъди!


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 25.03.2011 @ 21:11:08
(Профил | Изпрати бележка)
Много благодаря, аз нали публикувам тук, това ми стига засега!

]


Re: Софийските несретници
от doktora на 09.04.2013 @ 09:25:32
(Профил | Изпрати бележка)
!!! Силно


Re: Софийските несретници
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 10.04.2013 @ 17:31:42
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Док!

]