Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 587
ХуЛитери: 3
Всичко: 590

Онлайн сега:
:: pc_indi
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗелената калена паница
раздел: Разкази
автор: milcho

В тази паница баща ми си държеше разни страхотни неща. Не съм си задавал въпроса от къде е дошла тази паница, т.е. за произхода й. Най-вероятно е била на дядо или на баба – нещо като чеиз. Купена сигурно от някой панаир или пътуващ търговец по селата едно време. Тогава е била лъскава, гледжосана и кой-знае колко манджи са били изсърбани в нея. Баба беше майстор на манджите. Забъркваше ги за нула време.
Малко сварени стрити картофи, препържен лук в масчица и червен пиперец. Някоя суха люта чушка, доматче и топла водица и ето ти манджата е готова. И хляб. Ако някой кусаше само от манджата, с лъжицата нашите се споглеждаха и дядо споменаваше между другото. – И лéба, куме, и от лéба! Катъка, (т.е.) манджата е за прокарване на лéба. И се смееха. И за гредите от „лаком дол” споменаваха и за кумеца, който отишъл на гости у сватовете придружаван от кума си, и ги почерпили с локум. И оставили домакините на масата кутийката с локума. Но кумеца, след малко пак се пресегнал и пак си взел от локума и още веднъж. Кума го сръчкал – стига кумец срамота е. А кумеца отговорил: -Лебá ми ти куме, ама много обичам локум! :)

Тогава обаче паницата, беше излязла вече от ежедневната употреба. У нас се хранехме в порцеланови чинии. Е, не от тънкия фин порцелан, но пък в бели здрави чинии. Не че съм обръщал внимание тогава в какво ни сипваха манджата, ама сега си ги припомних. Даже на село, май още се мотаят някои от тези яки бели чинии. Нищо не се изхвърляше у нас току така. Всяка вещ си имаше свой живот. От придобиването и докато не бъде заместена от някоя нова по-модерна придобивка. Старите просто минаваха в запас. Сега на село направо има купища такива неща, които никой не използва, но и никой не смее да ги изхвърли. Зер, само като си спомниш, как са били купени, с какви лишения и радост и колко време са били част от нас… и сърцето ти се свива и не може да посегнеш да ги хвърлиш в контейнера за боклука. Кой ли от нас не познава тази плюшкинова болест. Като майка ми си отиде още тогава си мислех, че някой ден ще подредя всичко по новому, но ето, че трета година мина и не ми дава сърцето да пипна нещата в къщата и на село.

Паницата беше олюскана - тук-там зеления емайл с белите шарки беше паднал и се виждаше отдолу обикновената кафява глина от която беше изпечена паницата. Никой вече не я ползваше, пък и вероятно се считаше за „ниска топка” при видимо по-доброто ни материално състояние в къщи - да ядем в очукана стара зелена калена паница. Тогава вече сме живели в апартамент в София, а и на село дядо минавал за един от най-успелите от рода. И срам, ако дойде гост от село, а такива идваха всяка вечер и да види, че се храним още в стари селски калени паници.

Но и никой не е помислял да изхвърли тая паница. Та тя им е напомняла за бедните и гладни години, когато пестели всеки грош, в името на добруването в бъдеще. Паницата била прибрана някое в някое закътано чекмедже и си стояла там, докато татко не открил, че в нея може много удобно да си слага някои дреболии, като пирончета, клечки за обувки, и налчета и други такива джунджурии.

И тогава дошъл втория златен век на зелената калена паница. Искам да спомена, веднага, че това било след войната. Втората. В къщи никога не сме гладували, но и никога не сме живели охолно. Та нали и тогава беше криза. И то каква криза, не ти е работа. Криза та дрънка! Както казват някои: Това сега криза ли е? Едно време каква криза имаше… :) Нищо нямаше: месо (най-много) един път в седмицата. За неделя. Тогава и в събота се работеше. Нямаше салами, нямаше кренвирши, нямаше шоколад, та то какво ли имаше от днешните „луксове”. Нямаше и балтони, а и обувки.

И татко изкарваше в неделя зелената калена паница, вадеше трикраката малка чугунена наковалня, чукчето и едно две шила – целия му домашен обущарски антураж и като наметваше на колената си една стара бабина престилка се заемаше да кърпи и ремонтира семейните обувки. Това беше най-големия празник за мен. Веднага се примъквах при него. И го гледах. Този момент, го чаках с нетърпение. През седмицата не виждах баща ми. Излизаше рано на работа по тъмно, аз още като спях и се връщаше много късно, изморен, хапваше почти на крак и си лягаше. Но в неделя, майка организираше почистване на къщата, тупане на чергите, пране и др. Тогава ние с татко се занимавахме с мъжката работа – да оправяме обувките. Какво свещенодействие! От някъде той беше се сдобил с част от стара автомобилна гума от която режеше парчета, за подметки и подменяше старите или им слагаше парчета на най-скъсаните места, като мушеше се шилото дупки в гумата и начукваше там дървени клечки. После слагаше и налчета за по-голяма здравина. Всичко това го наблюдавах прехласнат и попивах всяко негово движение. Той никога не бил обущар, но всяка такава работа му идеше отръки и не му беше неприятна. Е, така ремонтираните обувки не бяха много красиви навярно, но пък бяха здрави и можеха да изкарат по-дълго време. Можеше като ходиш да почукваш с налчетата, като кон так-так, так-так, но краката ти бяха сухи. На майка ми обаче не си спомням да и е поправял обувките. Много фини бяха и май само някое налче да е слагал. Само нашите - мъжките обувки оправяхме:). Аз тайно през седмицата вадех тази паница и се опитвах сам да го копирам и сам да поправям някоя обувка и така се чувствах, като татко – вече голям! И майстор.

Мина време и на зелената калена паница пак и мина модата. Появиха се вече обувки по магазините. Никой не носеше стари ремонтирани обувки и татко все по-рядко посягаше към обувките. Паницата се изнасяше само в случай на други домашни ремонти когато беше нужно да се намери някое пиронче или винтче. Татко също обичаше инструментите и когато отиваше на пазара все се връщаше с някоя отвертка, трионче или клещи. Майка не одобряваше тия покупки и все казваше с усмивка някоя шега по този повод, но така, че да не засегне татко. Пазеше неговия авторитет. А на мен от тогава ми остана и тази страст към обувките, и към инструментите.

Сега вече паницата я няма. Остана само един зелен спомен. Колкото и да се напрягам не си спомням какво стана с нея, а няма вече и кой да питам. Най-вероятно, татко я е занесъл на село, когато отидоха с майка да живеят там и да строят къщичката за която татко си мечтаеше постоянно. Паницата е паднала сигурно на цимента и се е счупила и клечките и пирончетата и налчетата са се разпилели. Само така мога да си обясня нейната липса и появяването на една плоска дървена кутия, в която татко продължаваше да сортира най-старателно разни части, с които поправяше домашните прибори – котлончета, ютии, щекери, щепсели и др. Винаги когато той се заемаше с някоя такава дейност, дъхат ми спираше и го гледах с благоговение. Вече бях женен и започнах да пътувам, но както днес си спомням, как при едно такова пътуване внезапно се оказа, че дръжката на куфара ми е счупена. Като пред очите ми е, как той извади и този път дървената кутия, седна в хола и поправи дръжката на куфара ми. Бях му така благодарен, в последния момент той пак спаси положението.

Прегърна ме и ме потупа по рамото на изпращане. Не си спомням да ме е целувал, по повод и без повод. - Щастлив си каза, че работиш каквото ти е по сърце. Аз цял живот работих не това което желаех.

Милчо КИРИЛОВ

София, 2011-01-15, 12:58 ЕЕТ


Публикувано от alfa_c на 15.01.2011 @ 10:10:39 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 23:55:25 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Зелената калена паница" | Вход | 12 коментара (28 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Зелената калена паница
от Liulina на 15.01.2011 @ 10:21:33
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Много увлекателно разказано.
Харесва ми как разказваш спомени Милчо КИ!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 16.01.2011 @ 22:22:25
(Профил | Изпрати бележка)
Привет Деси!
Много се радвам, че се отби да куснеш и ти един спомен от зелената ми
калена паница. Да ти е сладко и бъди жива и здрава през новата година.
приятен уикенд,
Люли!


]


Re: Зелената калена паница
от mamasha на 15.01.2011 @ 11:01:47
(Профил | Изпрати бележка)
Eх, Звездоброецо! Как само умееш да бръкнеш надълбоко в душата! Защото зад тази зелена калена паница стоят съдби и хора. Не литературни герои, а истински хора, които оживяват в твоята история.
Знаеш ли как само стисват за гърлото редове като тези:
"... Зер, само като си спомниш, как са били купени, с какви лишения и радост и колко време са били част от нас… и сърцето ти се свива и не може да посегнеш да ги хвърлиш в контейнера за боклука..."


Но няма да се съглася, че е "плюшкинова болест"! По-скоро е спомен, жив, топъл, от който лъхат отминали радости, срещат ни скъпи хора, връщат се времена, може би по-добри от днешните!

Поздравления, Милчо!

ПП: И аз си имам една такава гледжосана стара паница. Някога майка ми я напълваше с житни зърна, ябълки и ошав и я слагаше на масата на Нова година. И тя съвсем си се вписваше сред порцелана и кристалните чаши. Мама вече я няма, но аз продължавам да използвам тази гледжосана паница. И колко жалко, че не ми е хрумнало да се заинтересувам от историята и. :)))))))


Re: Зелената калена паница
от milcho на 15.01.2011 @ 13:01:30
(Профил | Изпрати бележка)
Така си е Мам!
Стискат за гърлото тези спомени. Среднощни.
Сигурно си права и за не дотам удачното гоголевско сравение,
но има и навярно някаква граница...

Спомням си един майстор бояджия - Митко, ми разказваше разни истории и ни даваше акъл докато си оправяхме новия ни апартамент под неговото вещо ръководство:)
То той казваше за разни прекупвачи, отивали в дадена квартира, която била обявена за продан. И питали домакините - Вие ли сте я строили тази къща или дом или сте я получили в наследство или сте я купили.
И ако отговора е бил положителен веднага казвали, благодарим - довиждане. Т.е. тия хора са дали мило и драго, дето се казва "кило кръв" за да се сдобият с имота и пазарлъкът с тях ще бъде жесток и неизгоден... Затова се отказвали овреме.
Та така и тук, който е отгладувал и делил от залъка си за да си купи
една калена зелена паница - как да му даде сърце да посегне да я хвърли, Мам.
Благодаря, че намина и за коментара
Мамашка!

]


Re: Зелената калена паница
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 15.01.2011 @ 11:05:25
(Профил | Изпрати бележка)
А на мен - дядо ми... Беше научил занаята в казармата.
Макар, че изкарваше прехраната с коня (Арап) и каруцата,
когато имаше свободно време (- в неделя, разбира се...),
*припечелваше* допълнително с обущарството.
Е-е-е-ех, години, години... То, сегашното - криза ли е?!? :) , :) , :)

Само с няколко изречения - толкова много си казал, Милчо!!! Браво ти!!!

;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


Re: Зелената калена паница
от milcho на 15.01.2011 @ 12:48:55
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Морски!
Щом и ти си се возил на каруцата знаеш тайната!
А яздил ли си Арап? Не вярвам дедо ти да не те е качил поне един път на него.:)
Я да чуем как беше, как се е чувствал един Моряк на кон!
Благодаря,
Брате.

]


Re: Зелената калена паница
от rajsun на 15.01.2011 @ 16:21:43
(Профил | Изпрати бележка)
Зеленият спомен!
...
Щастлив си, че работиш, каквото ти е по сърце...
...
Милчо! Големия!
Не оспорвайте, щото скачам на бой!
С бастуна!!!
...

Бъди!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 15.01.2011 @ 22:21:06
(Профил | Изпрати бележка)
Недей Брате,
Дуня!
Но, за рабатата си прав. (Е, до скоро:)
Та и татко беше прав. Както си помисля сега надали щях да съм астроном.
Тогава, по мое време, беше престижно да рабатиш в БАН. Сега е срам...

А татко, е познал глад и лишиния и вместо да се занимава с нещо
инженерно е бил принуден са работи в железниците и после като касиер,
и в една консервна фабрика, та докато се пенсионира - като "главан технолог":)
Та кой тогава като младеж, да го издържа и "финансира",
сирак без баща и само с едни голи идеи. А при мен беше друго - татко, дядо...
И станах астроном.
Брате Райсън,
Приятно вспомнит!
А сега когато срешнах Вас, започна трудното:)
СГНР!



]


Re: Зелената калена паница
от zebaitel на 15.01.2011 @ 21:23:11
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Милчо, сладкодумецо, накара всеки да се замисли за своя зелен спомен! Веднага ме споходи споменът за един мръсно-бял на цвят "пахар"/купа/ със сини пръски, в който се слагаше ошаф и една страхотна мелничка за кафе-месингова, със сгъваща се дръжка, донесена от не знам кой от рода от Турция! Сега от време на време слагам по някое зърно вътре и го смилам, за да замирише на топло и за да изпитам удоволствието да завъртя мелничката! Благодаря ти, Милчо!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 15.01.2011 @ 22:03:45
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Зебайтел!
Как красиво го описа за мелниката от Турция!
Турската мелничка за кафе. Не съм фетешист Зеб,
но нещата от живота това са мелнички, паници, клещи, отверки и ...
И Хора, Хора Зеб, най-вече тия мили хора, които са ни обичали,
някога. И сега те пак ни обичат, но по друг начин.
Идвайки сутрин със тезе спомени за тях, чрез
Зелената калена паница, и Старата турска мелничка.
Да си жива и здрава,
Зеб!
Благадаря, че прочете,
а и за рибата.
:)
Зеб
Най-вече за рибата, както казва Дъглас Адамс!

]


Re: Зелената калена паница
от dandan на 15.01.2011 @ 23:01:26
(Профил | Изпрати бележка)
... а у дома още пазим калените паници на баба и дядо и китните черги на баба...къде ме върна, Милчо!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 16.01.2011 @ 22:28:14
(Профил | Изпрати бележка)
Дани, не се и съмнявам, Дани!
А колко е красиво в Станимъка!
Дани!
Благадаря, че прочете и за всичко!
Поздрави и до скоро!
Дани!

]


Re: Зелената калена паница
от zinka на 16.01.2011 @ 11:19:30
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво извади зелената паница...
Разщъкаха се и моите спомени от детинството - килера...кутията с копчетата.. и милите ми баба и дядо...и - ей ги - прокапаха... неудържимо...

Сърцат и умел разказвач си!
И винаги има брилантче в историите ти или няколко....
Който видял - взел!

СГНР!

Милчо!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 17.01.2011 @ 21:02:51
(Профил | Изпрати бележка)
Зинка,
Когато чевек ни може да спи, и го връхлитат разни мисли,
най-сигурната терапия е да седне и да пише...
Не знам кой го беше казал,
Зинка
И това се получи, а проблема е, и това не е предписания лек.
Но нейсе.
Благодаря
Зинка!

]


Re: Зелената калена паница
от Hulia на 16.01.2011 @ 17:06:31
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Страхотен разказ, Милче...и като се замисля само как хубаво звучи - калена паница - (кале - крепост - и колко много имена на местности има такива в страната ни)...макар тук да иде реч за нещо малко по-друго, то коренът е едни и същ; пък и открих много препратки, включително към изначалната *кал*, от която сме създадени и т.н. (ако се не лъжа Кало означава също и хубав на древногръцки)...:)))


Re: Зелената калена паница
от milcho на 17.01.2011 @ 21:05:34
(Профил | Изпрати бележка)
Ех Ули!
Направо ме срина с този анализ... и с тия препратки:)
Кал, кало.... калинихта!
Драга
Ули!
и благодаря за рибата!
:))))

]


Re: Зелената калена паница
от Hulia на 29.01.2011 @ 23:24:52
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Милче, ако говориш за моя *запазен* знак, с който гласувам, това е емотиконче на усмивка, по японски образец, а аз се чудя за каква риба все ми благодариш:)))

]


Re: Зелената калена паница
от milcho на 31.01.2011 @ 23:50:34
(Профил | Изпрати бележка)
Като Дъглас Адамс:)
Ули.
И Делфините!

]


Re: Зелената калена паница
от joy_angels на 17.01.2011 @ 06:53:32
(Профил | Изпрати бележка)
Винаги е хубаво, когато има една дървена кутия с пирони и налчета, която да спаси положението.
И един баща.
...
Милчо!


Re: Зелената калена паница
от milcho на 18.01.2011 @ 23:53:52
(Профил | Изпрати бележка)
Един Баща!
Джой,
един!
!

]


Re: Зелената калена паница
от shtura_maimunka на 17.01.2011 @ 16:52:08
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Поздрави и маймунски прегръдки, за цялата тази година звездоброецо!
Голямо удоволствие е да прочета нещо твое, все едно се връщам назад вгодините и тате ми разказва поредните си лудории и скъпи спомени.
Жив и здрав да си!:-)


Re: Зелената калена паница
от kasiana на 20.01.2011 @ 22:39:04
(Профил | Изпрати бележка)
Сега вече паницата я няма. Остана само един зелен спомен. Колкото и да се напрягам не си спомням какво стана с нея, а няма вече и кой да питам.
...........
Благодаря ти, сладкодумен Звездоброецо, за майсторлъка да ни правиш съпричастни с твоите интересни истории!!!!!!!!!!!

От юли, миналата година, и аз се ровя в детството и написах 5 разказчета... Стигнала съм до петата си година... Учудих се, че помня толкова неща от детството си...

Ще чакам от зелената паница да изскочат и други мили на сърцето ти случки:))))))))))))))

Каси


Re: Зелената калена паница
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 10.05.2011 @ 20:47:41
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Хубав разказ - топъл, носталгичен...стана ми зелено да го прочета!:)


Re: Зелената калена паница
от milcho на 12.05.2011 @ 11:26:45
(Профил | Изпрати бележка)
Привет Миа2442!
Радвам се че прочете разказа за тази Зелена калена паница.
Значи още един човек ще поживее с тази малка история, част от
мен и моето детство!
В този леко мрачен и хладен майски ден.
Гледам през порозеца и си прехвърлям тази и онази случка - например
днес си спомних за един приятен арменец Бедо Манукян и неговото
желание да заснеме унас един почти документален филм - "Леблебии"
и нашето странно запознанство - отдавна беше, преди години.
И реших да споделя тези леблебии с Вас, с кой ако не с Вас от Хулите,
Мия2442 :)
10х!

]