Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 859
ХуЛитери: 4
Всичко: 863

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: Elling

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаНикулден
раздел: Разкази
автор: milcho

Това е пилотно заглавие. Никулден отдавна мина, но този празник винаги е бил на мода у нас. Като казвам у нас имам предвид моето семейство – това на моето детство.
Баба ми, дядо, майка, татко, е и чичо Козлов. Прощавайте - пропуснах и вуйчо ми Николайчо - Кóкето
Как така ще запитате Вие, защо Николайчо? Ами защото умрял още като ученик на 13 г. Така му казвали от Николай та Николайчо – Кóкето на галано. Получил някакво възпаление на гърлото, направили му две операции от сливици и след втората – на третата сливица получил кръвоизлив в болницата – задушаване и си отишъл внезапно. (Нищо ново за медицината, та и до сега!) Голям удар най-вече за майка му – баба ми Донка. Той на нея си приличал – житушанче… Да не говорим за дядо ми. Да му умре единствения син – наследник. Да не дава Господ. Та у нас Никулден се празнуваше повече от Коледа. Още повече, че Коледа едно време не беше много редно да се отбелязва. Не като сега да е официален празник. Да се чудиш защо беше това чудо. Виж за Никулден нямаше проблем.

Спомних си за Никулден и когато в Германия в гр. Мюнстер, като празнуваха Санта Николаус - на 6-ти декември! Не на Коледа. Отидохме тогава една такава вечер да пазаруваме в един магазин за детски играчки – изобилие не ти е работа: както в оня виц на Радио Ереван: Питали едно време през 70-те години радиото: Какво е това „изобилие”? И то… отговорило: Блокаду пережили! Изобилие тоже переживем!” :)

И по тоя магазин тогава щъкаха навред дечица с наметалца и ни връчваха дар по едно хлебче-кифла във формата на човече с една пръстена лула – т.е. като Санта Николаус. Поне шест такива кифлички ни връчиха на нас с децата и с Катя, като ги преброихме после за наша изненада и удоволстние. Как да им откажеш.

Та днес сутринта отново ме налетяха спомени. Не, че няма какво да Ви напиша, но така стана, че този случай избута останалите. Има и друга причина – и майка ми се появи във този спомен. Май беше и нещо, като предутринен сън. В старата ми квартира от детството беше, но ставаше някаква бъркотия и майка ми нещо ме успокояваше. Та знам, че щом сънуваш някой близък не е зле да направиш нещо и да дариш на някой близък нещо. Та и аз правя такова нещо сега.

Историята е за едни стари 5 лева. Ама много, много стари железни 5 лв. Тия, които са били в обръщение преди 60-70 години с конника на Крум като герб. Тогава толкова е била цената на едно кино. А киното е било нещо супер. „Крачун и Малчо”, „Чарли Чаплин” „Бъстър Китън” и какво ли още не от съблазнително та по. И майка ми и братчето и Николайчо врънкали дядо да им даде по 5 лв. За кино. Дядо не е бил много дашен: неговата максима е била да се пести за да имаме „керемидка” над главата. Т.е. да си купим жилище. Всички лавки или залъгалки по панаирите и празниците са били класифицирани като „капани за пари”. Но не е бил скръндза и им давал по някой лев за кино. Но освен киното имало и куп други съблазни. Например „ледено” – сладолед! А майка ми много обичала сладолед. Но вуйчо ми не искал да си харчи парите. И не си купувал сладолед. Пазел си парите за кино, които дядо му давал и си ги пестял,. Това майка ми разбира се го знаела и винаги, като по голяма сестра го уговаряла да и даде на заем пари за „ледено”, което тя тутакси лапвала, и после влизали в киното, тя си плащала билета, а Кокето влизал гратис. И като така майка се оказвала негов длъжник, но след време, винаги му се издължавала. Тогава било времето на вересиите: Всички пазарували на вересия. Всеки имал в магазина тефтерче на негово име и се издължавали на заплата, ако получавали такава. При майка ми и Кóкето имало само устна договореност и си вярвали. И само те двамата си знаели за тези техни взимания- давания.

Но станала белята и внезапно Кóкето се преселил в по-добрия свят. Гледам снимки на погребението – как се движи процесията с катафалката и попа и кръста по Витошка към Орландовци. Трагедия.

Минало няколко месеца. Баба ми ходила всеки божи ден на гробищата. Станала от религиозна по-религиозна. Но след време траура по утихнал. Ако може така да се каже. Живота потекъл по обичайния си ред. Все пак имали още едно дете – майка ми. И цялата надежда и внимание били вече само към нея. И тя ги оправдавала.

Но тук вече достигаме до поантата. Това майка лично ми го разказваше нещо, като голям куриоз и нещо свръхестествено. Та минало време и един ден на връщане от гимназията, я среща някаква странна клиентка на магазина на дядо. Поздравила я и а попитала как е. Майка учтиво отговорила, че е добре, но почти не я припознала. Тогава клиентката казала, че вчера е сънувала, братчето и Николайчо! И знаеш ли какво ми каза: Какéто (така я наричал само той на галено от кака-какéто) да ми върне онези 5 лева, които и дадох последния път. И отминала. Малко е да се каже, че майка ми е била, като попарена. Само тя и братчето и са знаели за този дълг. От тогава майка изгубила покой. Разбира се веднага разказала, на баба ми за тази история, с тази клиентка, което пък било повод на баба да вярва, че Николайчо, си е с тях и ги гледа от някъде.

Но дългът си е дълг и майка се поболяла от гузна съвест. Тогава от разни врачки и други хора баба ми разбрала, че майка трябва да остави на някой току що починал близък роднина, в ръцете му 5 железни лева, та той да ги даде на Кóкето и така дългът щял да бъде уреден. Така и станало. Скоро се споминал някакъв близък роднина на баба и майка ми тихомълком му пуснала 5 железни лева в ръката и така историята приключила. От тогава повече никой не и се обаждал по този повод, явно дългът бил уреден.

Така тази история можеше да се нарече и „5 железни лева”, или нещо подобно. Това са моите случки от тези, които както в подобни случай съм описвал и които не мога да обясня на базата на моите матеарилистически знания. Но кой ти казва, че всичко които ни заобикаля е толкова просто. Света, в който живеем, е непостижим като цяло за нашите скромни сетива - за нашите шест чувства. Например неотдавна узнах, че ние познаваме едва 4-5% от съществуващата Вселена. Останалите 95% са непознато вещество и непозната (т.н. тъмна) материя. Това, обаче, не бива да ни изкушава, да смятаме, тези въпроси са толкова лесни за обяснение. Сигурно има начин нещата да получат разумно обяснение, някога. Иначе, ако това се случи на научен семинар, някой мастит учен и академик, ще си обърне стола, в знак на протест и ще възкликне: „Собачая чушь”! И може би ще е прав по своему.

Но някога това може да не звучи толкова противонаучно! А дотогава, за нас тази случка за тези 5 железни лева ще бъде причислена към чудесата - тези малки или големи чудеса, Хели, или като онези при контактите с т.н. врачки, за които говори и Копие.
И за които и аз може още да ви разкажа пак някой друг път. В този живот.

Милчо КИ

С.Б. 2011-01-11, 01:17 ЕЕТ


Публикувано от alfa_c на 11.01.2011 @ 07:50:53 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 14:05:47 часа

добави твой текст
"Никулден" | Вход | 5 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Никулден
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 11.01.2011 @ 17:07:02
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Малей, Милчо! Готова съм да седя много дълго и да те слушам как разказваш. Сладкодумник си, приятелю!
Поздрав!


Re: Никулден
от milcho на 12.01.2011 @ 10:15:38
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Лили!
Радвам се, че прочете тази случка.
Тук се описана както си е било Лили.
А ако е рекъл Бог да имаме още време ще ти разкажа за още приключения.
СГНР!
Лили Качова!!

]


Re: Никулден
от joy_angels на 11.01.2011 @ 09:53:51
(Профил | Изпрати бележка)
Не само че прочетох, а ми чувах гласа ти и вижадх очите ти, Милчо!
Сладкодумен си :)))
Обаче не може да не ми е мъчно за Кóкето...


Re: Никулден
от milcho на 11.01.2011 @ 12:49:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Джой!
Очите, казваш...хм. Това е друга опера, както пише АНГ.
Джой,
Радвам се на това, че от теб, майстора на разказите,
имам коментар.
И за Кóкето ти благодаря! То милото...
Хайде, до скоро Джой,
Ама нали до скоро?
Джой!
СГНР.

]


Re: Никулден
от rajsun на 11.01.2011 @ 09:20:08
(Профил | Изпрати бележка)
Разказвай! В този живот)))


Re: Никулден
от milcho на 11.01.2011 @ 09:48:29
(Профил | Изпрати бележка)
Ех Брате Райсън,
разбира се в този живот.
Единственото, условие е да сме живи и здрави,
както казваш ти. А до тогава що е време, се е наше -
До 19-ти добри ми Брате
Райсън.
Жив да си!!

]


Re: Никулден
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 11.01.2011 @ 23:10:01
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Разказвай, разказвай... Не на всеки му се получава да пише така, че все едно говори... Необятна поанта обгърнала тайнствата.. Поздрав, Милчо!


Re: Никулден
от milcho на 13.01.2011 @ 14:51:14
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Писи!
Благодаря за коментара и за рибата!
Така да се каже:) Писи.

Тук е както се получи, малко нещо на спомени все ме кара,
но е странно защо все към детството ме дърпа.
Ще да е права Файна Раневская:)))

Още веднъж мерси и да сме живи и здрави...ще има още.
Пи-си!


]


Re: Никулден
от kasiana на 14.01.2011 @ 21:49:53
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, сладкодумнико, Милчо КИ:)))

Поздрави за хубавия разказ:)))))

Каси


Re: Никулден
от milcho на 16.01.2011 @ 22:16:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Кас!
И днес май е Антонов ден! Ти кога празнуваш имен ден?
Поздрави на реката!
Касиана!

]