Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 714
ХуЛитери: 1
Всичко: 715

Онлайн сега:
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВино от баберка- като кръв тъмночервено
раздел: Разкази
автор: lubara

Гъсто е, силно е, с тежък аромат. Удря направо в главата, но на другия ден се чувстваш по-бодър от всякога. Най- добрият сорт за вино от баберка е кабернето. От личен опит го знам.


Дачо Кантонера го уволниха от железниците преди двадесетина години. Остана си на село, в бащината къща. Кирпичена, на един етаж, три стаи една след друга. Постегна покрива, вароса стените, разчисти обраслия с тръни двор, после изкопа кладенец, за да има поливна вода. И заживя сам всред тишината на дългите вечери, огласяни само от кучешкия лай и песента на щурците. Апартамента в града остави на жена си, която го напусна малко след това, нямаха деца и това не го разтрои чак толкова. Само понякога, провесил мъжкото си пране на дългата тел между двете черници в края на двора, си мислеше, че не е лошо да си намери някоя самотница като него. Но времето си минаваше неусетно и това не се случи.
Есента, на границата със зимата, беше за Дачо време за баберка. Сутрин мъглата все още пъплеше по изораните коловози на селския път нагоре, към големия лозов масив при скалите, а той вече беше напълнил половин найлонов чувал със сухи чепки грозде. Ръцете му се обагряха в тъмночервено, лепнеха от сладост, а осите обикаляха небръснатото му лице. Забърсваше потта от челото си, и малко след пладне сядаше между редовете да хапне сирене, домати и евтина наденица, която често купуваше на вересия от селския магазин. Надвечер слънцето огряваше превития му гръб, зад който надолу по пътя влачеше една дървена триколка, натоварена с десетина чували баберка. Лозята бяха вече стари, но все още раждаха и нямаха обиране. Още същата вечер опушваше с вряла вода голямата бъчва, добавяше вода към смачканите в един очукан леген чепки, и каталясал се унасяше в доволния си вече самотен сън.
Една ранна декемврийска нощ, тъкмо виното беше вече прекипяло и тихо зрееше в пресипаните малки бъчонки в пристройката до старата къща, ухото му долови приглушен кучешки лай, по скоро жално хриптене, навярно имаше хора в двора. Нахлузи ботушите, взе брадвата, опряна на прага, и излезе навън. Звездите ярко светеха, месечината се хилеше, извита като сърп около тях, и тогава видя двете сенки, които изнасяха на смълчаната улица пълните буренца. Извика след тях, нещо златно проблесна около врата на единия. После изведнъж усети как му притъмня пред очите, ударен отзад в тила с нещо метално и твърдо. Когато се съвзе, кръвта му беше напоила ризата, усети сладкия й вкус в устата си, беше гъста и с аромат на вино от баберка. Помъчи се да си припомни лицата на двамата, и внезапно си каза, това със синджира беше онзи младия пияница от края на селото, който не излиза от кръчмата вече цяла година. А чака дете, беше разбрал това случайно, когато предния ден си купуваше хляб на площада, където с трима негови авери пиеха бира, седнали направо на разбития тротоар пред магазина.

Ванко се роди два дни след онази нощ. На втория месец забелязаха, че на гърба си има белег, сякаш изсъхнала чепка грозде. Растеше заедно с него, и след няколко години децата му сложиха прякора Кабернето. Но не беше само това. Момчето имаше умни очи, беше здраво, но заекваше и странеше дори от приятелите си. После майка му замина за Гърция, остави го в ръцете на винаги пияния му баща, който не се интересуваше дори в кой клас е малкия. Така израсна до пети клас, когато един ден почука на вратата на Дачо.
- Ще ми дадеш ли вино, имам пари да ти платя.
- Не си ли малък, за да пиеш - му се сопна Кантонера, тъкмо почиваше от плевенето на няколкото реда царевица, която беше посял в двора си.
- За баща ми е, ще ме пребие, ако се върна без вино. Твоето било по-хубаво от магазинското, така казва- протегна ръката си Ванко, стискаше в ръце пет евро.
Парите, които му праща майката, веднага се досети Дачо и се запъти към избата. Дървената порта изскърца зад момчето, когато изведнъж се учуди, ами малкият дори не се запъна в разговора, както винаги. Каква ли ще е тази работа.

Изминаха три-четири години, идването на есента не тревожеше толкова много вече побелелият Дачо. Нагоре в лозята идваше да му помага младият му приятел, Ванко. Момчето рядко приказваше, но си личеше, че расте умен и работлив. Искаше, като порасне, да замине при майка си да й помага и да дели с нея самотата в пустата му чужбина.
- И това ще стане, сине- погалваше го с напуканите си ръце Дачо и незабележимо от него въздъхваше.
Един ден, в края на лятото, мъжът облече най-здравите си и чисти дрехи, взе селския рейс и отиде в големия град. В джоба си беше сложил плик, омотан със тънък сезал. Вътре грижливо бяха сгънати около двеста евро. Наложи се доста да почака, когато влезе при гледачката. Една стара жена, но с ясен, тежък и остър поглед.
- А, ти за момчето ли си дошъл- направо започна тя. Ще го излекувам, бъди рахат, ти само идните три седмици недей с никой да говориш, останалото остави на мен. Носиш ли парите, иначе няма да стане.
Идващите двадесетина дни никой не видя Дачо да излиза от къщи. Комшиите, дошли за малко да го навестят, дори го помислиха за онемял. И така на четвъртата седмица в селото се разчу, че Ванко проговорил, сякаш никога не бил заеквал. Дори петното на гърба му било започнало да се изличава. Странна работа, си казваха хората, как ли стана тази работа, ама нали всяко чудо за три дни…

Един ден, преди есенната баберка, при Кантонера дойде Ванко.
- Чичо Дачо, заминавам, вече съм на осемнадесет. Ще ти пиша, само не знам кой ще ти помогне за лозето. Но догодина, живот и здраве, тук съм за седмица, ще ти помагам пак. Че ти къде си без виното от баберка.

И сега навън отново е зима. Той стои пред малката маса, на която има сирене, последните откъснати домати, почти зелени и евтината наденица, купена на вересия от селския магазин. Но в чашата му отново искри с тежкия си аромат виното от баберка. В ръцете си държи плик, селската поща този път го е зарадвала, както никога до сега. Слага очилата си, започва да чете, и нещо му премрежва погледа, бърза да изтрие очите си и сякаш чува гласа на Ванко.
” - Чичо Дачо, с мама сме много добре, вече започвам трети месец тук, при нея. Лесно си намерих работа, дори се харесах с едно момиче, и то от нашите села наблизо, случайност някаква. В неделя обикновено излизаме навън, тук морето е по-топло от нашето. Не че съм ходил на нашето, но така разправят. Понякога си поръчваме освен храна, и бутилка вино. Бяло или червено. Те тукашните вина са много хубави.
- Но чичо Дачо, никой не прави такова силно, ароматно и гъсто вино, като твоето. Вино от баберка, майстор си ненадминат, това да го знаеш. Обещал съм догодина, като си дойда на село, да взема една бутилка насам. Да разберат всички, кой е чичо Дачо и какво вино умее да прави. И то от баберка, а нямам си на представа какво ще бъде, ако го направиш от истинско грозде.
- Поздрави от твоя син, Ванко.”
В чашата се търкулнаха две кротки сълзи, и дали от тях, но за първи път от онази декемврийска нощ вкусът на виното беше само на грозде, дори и цветът му се стори друг.
Не беше цвят като кръв тъмночервена. Беше само цвят тъмносин, на баберка от истинско грозде.


24.11.2010 Любомир Николов


Публикувано от alfa_c на 24.11.2010 @ 16:32:25 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   lubara

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 09:29:03 часа

добави твой текст
"Вино от баберка- като кръв тъмночервено" | Вход | 6 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от stefka_galeva на 24.11.2010 @ 18:04:09
(Профил | Изпрати бележка)
Човешки, топъл разказ. Поздрави:):)


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 25.11.2010 @ 10:53:35
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Поздрави, Stef, благодаря ти!

]


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от apostolicia на 24.11.2010 @ 18:31:40
(Профил | Изпрати бележка)
Много добър разказ! Много добър! Поздравления!


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 25.11.2010 @ 10:55:12
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Много ти благодаря! apostolicia, това повторение си е направо похвала! Поздрави от мен!

]


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 07.12.2010 @ 19:46:15
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Докосна ме разказаната история, стопли ме. Разказал си я със сърце, а аз с моето я прочетох. Поздрави!


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 08.12.2010 @ 11:53:24
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Ина, тя тази история е напълно измислена. Но това не значи, че е неистинска, нали!
Поздрави от мен!

]


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 10.03.2011 @ 11:11:03
(Профил | Изпрати бележка)
Не мога да не спра на този страхотен разказ, толкова ароматен и дъхав, че с лека завист си се чудя дали и на мен някога ще ми се удаде да опитам това прочуто вино?:)
Сериозно, това е разказ, който си препрочитам от време на време, учи на човещина и тихо благородство, учи на мълчаливо добро ("хвърли го в морето, пък то само ще те намери...")

Поздрави!


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 10.03.2011 @ 11:54:59
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Цвети, наскоро една блогова приятелка ми разказа следното. Цитирам:
"""" След представянето на моята книга, една клиентка започнала да чете литература и онлайн. Решила да ме изненада приятно, тя ми подаде разпечатка на "Страхотен разказ!" (каза тя). Познай кой беше разказът! "Вино от баберка, като кръв тъмночервено". Сега тази клиентка чете сборникът ти разкази "Лодки през зимата". """"
Поздрави, то и ти казваш същото.

]


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от sonnic на 10.03.2011 @ 12:17:06
(Профил | Изпрати бележка)
Така образно и истинско като обстановка, природа, начин на живот и така човешко!!! Възхитена съм!!!


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 10.03.2011 @ 12:44:55
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Благодаря, поводът да напиша това беше споменът за баща ми. С това вино от баберка, което сам бях направил, по-лесно приемах раздялата с него, продължила четири месеца.

]


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от kristi на 19.05.2012 @ 14:53:09
(Профил | Изпрати бележка)
Не може да бъде подминат този разказ без коментар, Любо. Добре, че Рая го "повдигна" с коментара си и го прочетох.
Ей такава топлина и човещина, и щипка майсторство за подправка, ме карат да вярвам, че живият живот може да го опише само съпричастния, владеещ езика на непретенциозния изказ, автор.
Май се намногослових, но разказът си заслужава!
Поздравления!

И ден да ти е! ))


Re: Вино от баберка- като кръв тъмночервено
от lubara на 19.05.2012 @ 15:44:40
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Катя, в днешния ден просто ми е студено.
Един ден почувствах, че искам да напиша нещо за онези дни, когато правех с моя дядо Данчо, бащата на жена ми, вино от баберка. Кръстих главния герой Дачо, в действителния живот имам такъв познат от селото, което имах в предвид. Започнах, но докато го нападнаха онези бандюги, не знаех какво ще последва. Изведнъж ми изскочи момчето, и после нататък беше лесно.
И аз се намногослових. Поздрави за ПГС-то, випуск, хайде да не задълбочаваме!

]