Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 737
ХуЛитери: 2
Всичко: 739

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОперация Конска муха
раздел: Разкази
автор: kasiana

(Из „Преди да ме клъвне петелът”)

          След като кака влезе във фамилната ни памет със смъртта на „татко Сталин”, спечелил си попръжните на мъжете и клетвите на жените от рода, пукна пролетта. Земята разцъфна, а заедно с нея и ние, децата, жадуващи за игри и простор… Кака получи първото си училищно свидетелство, удостоверяващо, че има предостатъчно сиво вещество в главата си, и мама ни заведе на село.

          До моето първолачество (1955г.) зимно време мама се правеше на кокона, а през лятото работеше в текезесето. Докато тя се трудеше на полето, ние с кака помагахме на баба, а в свободното си време изръшквахме скалите и горите, отстоящи най-много на километър разстояние от дядовата къща (повече не ни се разрешаваше) или цамбуркахме в Лома, който бе естествената долна граница на родната ми къща.

          Някога там имало воденица, собственост на дядото на баща ми - Стоян. Той я наследил от баща си Цаньо. За тази воденица в няколко реда споменава австро-унгарският изследовател Феликс Каниц, който минавал оттук в края на май 1874 година: „През моста на Червени – пише Каниц – дълъг 14 крачки, продължих пътя си на запад към Табашка и измерих при това българско село надморска височина на Черни Лом – 87 м. Дълго време търсихме място, откъдето можем да слезем при коритото на реката. Накрая при една воденица прекосихме това корито с много завои, врязано в гористите възвишения. По склона на левия бряг на реката продължихме към Пепелне.”
          През моето детство имаше само жалки останки от тази воденица, защото наводнението през 1914 година я отнесло заедно с къщата, която била до нея. Но прадядо Стоян и синовете му отново я построили, а къщата вдигнали по-нагоре от Лома. През 1924 година обаче водите на Черни Лом придошли пак и безвъзвратно я опустошили. Прабаба Мария не могла да преживее тази загуба и се споминала… Някакви белгийци идвали, гледали щетите и предложили на прадядо Стоян да построят нова воденица, да я експлоатират десет години и след това да му я върнат, но след смъртта на стопанката си, той изгубил воденичарските си мераци и им отказал…

          Нямаше да ви споменавам за воденицата, ако случката, която ще ви разкажа, не беше се разиграла в близост до нейните останки…
          Малко по-нагоре от тях се белееше старият геран на махалата, опасан в основите с голяма кръгла каменна плоча. Откъм страната на Лома имаше две корита, където жените перяха дрехи или избелваха платна. Извън плочата се извисяваше едно дървено устройство, състоящо се от високо дърво, на чийто чатал бе прикрепено друго дърво. На долния край то имаше каменна тежест, а от горния се спускаше дебело въже, на края на което бе вързана кофа – също от дърво, но с метален обков. С нея вадехме вода от герана и пълнехме стомни, дамаджани и менци…
          Една сутрин, след като бяхме се наспали добре, бяхме закусили и помогнали кой с каквото може на бабите си, всички братовчеди и братовчедки от махалата, доставени “насипно” през лятната ваканция от родителите си от различни градове на България, за да се облагородяваме сред Природата, ошмулихме поредния див орех и си направихме колиба на поляната между герана и пътя. От едната ù страна бе родната ми къща, а от другата – къщата на Ришельо (не зная истинското му име нито кой и защо му е лепнал този прякор). Ние, децата, за по-кратко го наричахме Рошльо.
          По-надолу се белееше герана. Между него и Лома имаше доволно количество бъз и други храсти. Насядали в построената вече от нас колиба, за кой ли път слушахме една какичка софиянка да ни разказва за тримата мускетари и от време на време в изблик на детския си възторг крещяхме девиза на Атос, Портос и Арамис „Един за всички, всички за един!”, събуждайки ехото, заспало в скалите…
          Бях доволна, че мога да си играя на воля, защото кака и мама бяха отишли за една седмица при мамините родители, които живееха в друга махала – Курцала – близо до Голямото бяло училище на Табачка. Малкото, до църквата, тогава беше превърнато в читалище.
          Неочаквано ехото протътна и всички наизскачахме пред зеленото си укритие да разберем какво става. И опулихме очи.
          В бъзака под герана се подаваше гол, както го е майка родила, дядо Войчо, който имаше начален стадий на Паркинсонова болест. Пред мъжкото си достойнство той държеше метла от треволяци и се молеше на Ришельо, който бе кукнал на една черница над високия дувар на двора си:
          - Дай ми дрехите, дя, дай ми ги, дай ми ги – заекваше голият старец, а Рошльо му отвръщаше като пролайваше измежду клоните на черницата:
          - Вземи си ги сам, вземи си ги сам, дърт козел, дърт козел… Що цамбуркаш голотиите си под старата воденица и мътиш водите на Лома? Чак до нашто перило мътни идат, мътните да те вземат! Жената не може прането си да изплакне…
          Отначало помислихме, че Рошльо е взел дрехите на дядо Войчо и ги крие някъде в клоните на черницата, но като се вгледахме по-внимателно в обстановката, ги видяхме курдисани на каменната тежест на дървеното устройство, а кофата - цамбурната в герана. Веят се панталоните и ризата на голия старец високо в небето, а проклетият Рошльо опнал една прашка и не дава никой да припари до герана. То нямаше и кой. Възрастните – едни на нива, други на лозе – ни се видят, ни се чуват… Единствено ние, градските хлапета, стоим като треснати пред колибата… Стана ни жал за клетия човечец, ама прашката на Рошльо бе сковала смелостта ни…По едно време бати Нено се досети, че и той има прашка в джоба и след кратко съвещание, бе решено как да протече атаката срещу Рошльо, свалянето на дрехите и спасяването честта на дядо Войчо. Той не ни беше род, но нали се бяхме идентифицирали като мускетари, трябваше да му помогнем…
          Бати Нено зареди прашката, скрит в бъзака, и след миг по посока на Рошльо изфуча нашето отмъщение под формата на ръбесто камъче. Чу се силен рев и видяхме проклетия старец да се катурва от черницата, а след миг чухме и звука от тупването му на земята зад дувара на градината. Денко в това време вече вадеше кофата от герана, след това смъкна дрехите на треперещия в храстите дядо Войчо и побърза да му ги даде, докато Рошльо още не се бе съвзел. И тъкмо навреме, защото той изскочи с един кол в ръцете пред портата на къщата си и се насочи към колибата ни. За секунди се разлетяхме като пилци и се скрихме по кюшета, дувари и дерета, откъдето наблюдавахме – кой с яд, кой със сълзи в очите как кльощавото грозно мъжко подобие на Баба Яга - Рошльо - събаря колибата ни…
          Довтаса баба Рада – жената на дядо Войчо и като кълнеше дъртия злосторник, си прибра болния старец вкъщи. А ние, след заседание на мускетарския съвет, в който влизаха какичките и батковците, решихме да проведем наказателна операция срещу осквернителя на човешкото достойнство под кодовото название „Конска муха”.
          Предстоеше ми първото бойно кръщение, ако изпълня поставената ми задача.

          Вечерта дядо се върна с каруцата от стопанството и пусна кобилата Алка да пасе на поляната. После вечеряхме, дядо изпя любимите си песни, а преди сън баба ми разказа приказка за самодиви… Неусетно заспах…Но по втори петли се събудих и се измъкнах изпод чаршафа с едно бурканче в ръка, докато баба и дядо в другата стая блажено похъркваха в леглото си. Беше пълнолуние, звездите блещукаха в небето, Лома шумеше приспивно на бента. Аз трябваше да хвана конски мухи в бурканчето изпод опашката на Алка. Дядо я беше прибрал в двора и това улесни задачата ми. Стъпих на белия камък до нея и набързо окошарих доста мухи, затворих ги с капачка, която бе предварително надупчена, за да не се задушат, и зачаках изгрева, за да дам бурканчето на бати Нено.
          Над бабината къща имаше изоставен двор с всякакви дървета и в уреченото време мускетарската чета се бе покатерила сред клоните им в очакване осъществяването на операция „Конска муха”. Бях предала вече бурканчето на бати Нено, който скрит в бъзака до Рошльовата порта, дебнеше кога проклетият старец ще излезе, яхнал дългоухото си магаре на път към бостана си.
          И ето, тежката порта скръцна и Рошльо, възседнал клетото животно, го сръга с крака да потегля...
          Ловък като пантера, окичен за прикритие с бъзак, бати Нено отвори бурканчето и конските мухи ядно се впиха в магарето. И настана една олелия! Магарето реве, скача, тича, хвърля къчове и пърди… Рошльо отчаяно се опитва да се задържи на самара, но не успява и за броени минути се търкулна в пепеляка на селския път… А онова ми ти магаре, нападнато от конските мухи, като хукна по пътя, не спря да обикаля около половин час, че и повече махалата като изтребител, цепейки въздуха в пролома с дивия си рев…

          Беше лятото на 1953 година. Бях на пет години и половина, бях забравила за Бланка Форт, защото се вълнувах вече от други герои – мускетарите. Предстоеше посвещаването ми в мускетарско звание, което вместо със сабя или рапира, бати Нено извърши с една клонка от див орех.
          Доволни, че Рошльо бе наказан, се събрахме под водопадчето, изтичащо от останките на някогашната фамилна воденица и изкрещяхме щастливи: „Един за всички, всички за един!”
          Ехото в пролома повтори и потрети думите ни…

          В това време Алка кротко пасеше на поляната и красиво си вееше с опашка да пропъди досадните конски мухи... Птичките пееха, цветята грееха с пъстрите си чашки и светът не подозираше, че десетина хлапета, обявили се за „мускетари” в едно забутано в пролома на Черни Лом българско село, са провели в началото на втората половина на двайсти век, своята първа наказателна операция срещу злото, в лицето на Рошльо, под кодовото название „Конска муха”.
          В името на една малка правда.

02.10.2010г.


Публикувано от alfa_c на 03.10.2010 @ 15:02:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kasiana

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 14:16:58 часа

добави твой текст
"Операция Конска муха" | Вход | 10 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Операция Конска муха
от mamontovo_dyrvo на 07.08.2012 @ 19:34:38
(Профил | Изпрати бележка)
Браво! Разхили ме здраво! И ме върна в деня на раждането ми, средата ан 1953-та, втората половина на двадесети век...


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 07.08.2012 @ 20:47:27
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че ти е подействало така:)))))

Каси

]


Re: Операция Конска муха
от ASTERI на 03.10.2010 @ 15:27:04
(Профил | Изпрати бележка)
Ей, Каси... голяма си сладкодумница!
Поздрави за настроението, което доставяш!
:))))


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 16:31:21
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, ASTERI :)))

Прегръдка:)))

]


Re: Операция Конска муха
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 03.10.2010 @ 17:06:42
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Прочетох с голямо удоволствие!!!
Поздрави!
Б.


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 17:33:16
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Борис:)))

Щастлива вечер:)))

]


Re: Операция Конска муха
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 03.10.2010 @ 18:34:30
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
http://kalin8.blog.bg/izkustvo/2010/09/28/geran.612570

]


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 19:00:23
(Профил | Изпрати бележка)
Сърдечно ти благодаря, Борис
за илюстрацията и хубавото стихотворение:)))

Каси

]


Re: Операция Конска муха
от Narwal на 03.10.2010 @ 18:41:30
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления, Каси!:))))Така ме развесели! Може би и днес някои осверепели "старчета", управляващи ни за кой ли път, заслужават операция "Конска муха". Много сте били изборетателни! Поздрави и хубава вечер!


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 19:07:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Капитане:)))

Радвам се, че съм те развеселила
с детските си спомени...

Щастлива вечер и нова седмица:)))

]


Re: Операция Конска муха
от diva_voda на 03.10.2010 @ 18:51:22
(Профил | Изпрати бележка)
:) Браво, Каси! истински ме разведри, благодаря ти! Усмивки!


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 19:09:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Дива:)))

Радвам се, че си се разведрила
с моите щури спомени...

Щастлива вечер и нова седмица:)))

]


Re: Операция Конска муха
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 03.10.2010 @ 19:29:45
(Профил | Изпрати бележка)
Звучи автентично и симпатично, лудориите ме разсмяха!
Поздрави, Каси!:)


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 03.10.2010 @ 20:01:17
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Влади:)))

Ще има още да се смеш, докато
дойде лятото на 6-ти клас.
Тук съм още мъничко момиченце...

Щастлива вечер и нова седмица:)))

]


Re: Операция Конска муха
от doktora на 04.10.2010 @ 09:10:10
(Профил | Изпрати бележка)
Оттук минах, поседнах и се насладих...бистра водица пих, посмях се и насълзен, разказвачко! си спомних...кога беше това време...всяко лято ходех на баба ми Даца /Йорданка/ на гости в Славяново, тогава село / Плевенско /, яздех магарето Тошко под зоркото око на дядо Асен, гонех пилетата за ужас на братовчедките, и си правех самолетчета от камъш хи хи ...е, кажи сега, Каси, как да не объркам Лом със Свищов...нали и там съм се "подвизавал".;)

Светла седмица и лек срок, Кас!

Нико


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 04.10.2010 @ 09:32:17
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Доки:)))

Весело детство, а:)))

Радвам се, че съм те развеселила:)))

Светла седмица, скъпи приятелю:)))

Каси

]


Re: Операция Конска муха
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 04.10.2010 @ 12:05:29
(Профил | Изпрати бележка)
:))))))))))Така се смях.Хубава бандичка сте били;)Давай продължението,че така хубаво разказваш:)
Хубава нова седмица Кас!Прегръдка с обич()


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 04.10.2010 @ 16:01:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кати:)))))

Първо трябва да изровя от паметта си и да съживя спомен, който
е интересен и стойностен....

Прегръдка с обич() и за теб, Прекрасна:)))

]


Re: Операция Конска муха
от mariniki на 05.10.2010 @ 22:15:07
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
усмихна ме, Касиана...развесели ме..
голяма сладкодумница си била...
сърдечно те прегръщам...


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 06.10.2010 @ 01:51:37
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Мариники:)))

Среднощни поздрави:)))

]


Re: Операция Конска муха
от sineva на 05.10.2010 @ 22:29:55
(Профил | Изпрати бележка)
С удоволствие прочетох, Каси!
И ми беше много интересно.
Спомних си за щуравичкото си детство.
Сладкодумна разказвачка си!
Поздрав, мила!:)


Re: Операция Конска муха
от kasiana на 06.10.2010 @ 01:53:16
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Лазурна:)))

Среднощен поздрав с пожелание за светло утро:)))

]