Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 832
ХуЛитери: 5
Всичко: 837

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: pc_indi
:: rosi45
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМащерка
раздел: Разкази
автор: anonimapokrifoff

Яна влезе в селото, намали скоростта, а сърцето й щеше да хвръкне – още не й беше отмиляло родното място. Връщаше се след почти 5 години – откакто майка й почина, не беше стъпвала тук.
Уличките бяха пусти, човек не се виждаше: само угоени патки се клатушкаха в прахта и пляскаха уплашено с крила, щом колата ги приближеше. Стърчаха като оглозгани скелети изоставени полуразрушени къщи с дворове, обрасли в буренак. Боже, как е западнало всичко, помисли си тя и спря пред дома си. Вратата проскърца жално с отдавна несмазвани панти. Пътеката към къщата я посрещна тревясала, но дворът се кипреше подреден и засят с какво ли не – Яна беше разрешила на съседите да го ползват.
Отключи, влезе и й се стори, че тишината въздъхна. По навик отиде първо в кухнята. Нямаше я майка й с вечната престилка и запретнатите ръкави, нямаше кой да я притисне в обятията си и да намокри лицето й с щастливите извори на очите си, а после, суетейки се, да й забърка палачинки и по сто пъти да пита какво иска за вечеря... На печката ненужни и прашасали стояха двете големи тенджери – последно в тях стариците от селото наготвиха курбана и боба за погребението на майка й, - а на стената висеше старият календар, на който покойната беше отбелязвала кога са се родили агънцата и козлетата – всички си имаха имена, на кой ден е насадила квачката. Някаква топка растеше в гърлото на Яна, душеше я и ставаше все по-голяма, смазваше я, но в един благословен миг сълзите й рукнаха.
Неусетно притъмня. От унеса я изтръгна гласът на съседката – леля Мара. Жената видяла колата и дошла да я повика у тях да хапне и да си поговорят. “Добре си се завърнала, Яно – редеше тя, а мъжът й, чичо Кольо, наливаше в чашите изстудена ракия. – Да понагледаш гробовете на майка си и баща си, да ги прелееш... То вече само смърт е в това село. Нали го знаеш Монката, сина на Иван, председателя на текезесето? Вчера го погребахме. Млад си отиде завалийката! Дойде да гледа баща си, а черната го отнесе преди стареца. Кой ще му отвори сега вратата на Иван? Един син имаше и той – в гроба. Снахата и внучката са градски фръцли, ама то и свекървата беше същата...”
Стомахът на Яна се преобърна, ракията й приседна. Едва изчака да привършат с яденето. Все пак успя да им каже, че е тук, защото продава имота, пуснала е обява, и че ще им остави ключ за къщата – като дойдат кандидати, да могат да я видят. “Режеш си корена, дъще, ама си е твоя работа. Сигурно не е лесен животът в София за сама жена, а и щом детето ти учи в Англия... Дано да е на късмет!”
Странно беше след толкова години пак да спи в моминската си стая. Нищо не се беше променило тук. Стояха си куклите по секцията, ако отвореше най-долния шкаф, на дъното щеше да намери дневника си. Не искаше да се връща към онова време на мечти и сълзи, но я теглеше натам. Наля си водка от бутилката, която си носеше – още като тръгна, си знаеше, че ще има нужда от нея, и запали жадно цигара – не посмя да пуши пред леля Мара и чичо Кольо. Новината за смъртта на Симеон разбуди в душата й струна, която тя мислеше за отдавна скъсана. Мислите й я тласкаха неумолимо назад към времето отпреди 23 години...
Тъкмо завърши гимназия, бяха минали и кандидат-студентските изпити. Беше мургаво и тромаво момиче с нежна душа и с ум, объркан от поезията, която четеше денонощно. Обожаваше Пабло Неруда: “Любима, не умирай! Чуй думите, които ще ти кажа...” Беше пристрастена към древните текстове: египетски, еврейски, гръцки, арабски. Плачеше безутешно над “Елегия” – и до днес си спомняше пасажи от нея:
Знам само една единствена дума
от всички, които си казахме с тебе –
и шеговити, и пълни с обич:
една едничка от нашите клетви,
нашите приказки и обещания,
жалбите наши, нашия смях;
мой Артемидорос, най-скъп от всички
на тая земя и на небето –
и тя единствено ще ни остане
в нашето дълго, вечно мълчание:
сбогом!
Никога повече не се влюби така силно и саморазрушително, както в Симеон. Той беше синеок атлетичен красавец, който живееше в града и рядко идваше на село при баща си. Нямаше момиче, което да не мечтаеше да се увеси на врата му. Щом го срещнеше, на Яна й прималяваше и с дни не знаеше на кой свят е. Нищо нямаше значение освен небето в очите му, в което искаше да се удави.
Една вечер в селото имаше дискотека. Симеон дойде, а момичетата го изпиваха с обещаващи погледи. Покани на танц невзрачната изчервена Яна. После пак. И пак. Когато тя си тръгна, той пожела да я изпрати. Неусетно подминаха къщата й в края на селото и навлязоха в гората. Ръцете й трепереха, краката й се подгъваха от слабост. На една полянка, опияняваща сетивата с дъх на мащерка, Симеон спря и я целуна. Звездите нахлуха в сърцето й и то препусна шеметно. После уханните стръкчета докоснаха лицето й, заплетоха аромата си в косите й. Болка разкъса утробата й, бедрата й се овлажниха от кръвта.
След това той изчезна – нито се появи в селото, нито се обади. Приеха я в Софийския университет – не мечтаната българска филология, а история. Записа се и с баща й наеха квартира при една възрастна самотна жена – леля Катя. Яна тръгна на лекции, но беше много отпаднала – от три месеца не й идваше и повръщаше. Хазайката забеляза състоянието й и настоя да я заведе при гинеколог. Опасенията й се оправдаха – момичето беше бременно. Тогава Яна издири с помощта на приятелката си телефона на Симеон. Майка му с остър глас каза, че той е с годеницата си и след седмица е сватбата им. Яна остана като попарена, за първи път започна да осъзнава случилото се. Лекарят я посъветва да не прави аборт – освен че било вече малко късно, матката й била обърната и не се знаело дали ще може да забременее пак. Тогава се намеси и леля Катя – на младини абортирала и така си останала бездетна.
Майка й дойде в София да я види. Когато Яна й отвори вратата, жената се вторачи в наедрелия корем на дъщеря си, изтърва голямата кошница и закри с ръка хлипащата си уста. След седмица пристигна баща й. Гледаше не в нея, а в земята. “Ние с майка ти сме прости хора, Яно. Само едната чест имаме. Казахме в село, че си се оженила, без ние да знаем. Ти сега не се връщай, изчакай да се роди малкото и да поотрасне. После си ела. Ще обясним на хората, че си се развела...”

Продължението на разказа може да прочетете в сборника "Сонет 130" на Издателство "Жанет 45"


Публикувано от alfa_c на 07.09.2010 @ 22:07:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   anonimapokrifoff

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 12:59:05 часа

добави твой текст
"Мащерка" | Вход | 19 коментара (40 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Мащерка
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 07.09.2010 @ 22:28:31
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Браво! Много ми се иска един ден да държа твоя книга в ръка.


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:26:02
(Профил | Изпрати бележка)
Ще се случи, ако е рекъл Бог.

]


Re: Мащерка
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 07.09.2010 @ 22:39:46
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова хубав разказ отдавна не бях чел, с ръка на сърцето го казвам...
Поздрави!


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:26:37
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че го хареса!

]


Re: Мащерка
от aronia на 07.09.2010 @ 22:43:55
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми хареса.


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:27:51
(Профил | Изпрати бележка)
За мен е удоволствие да прочета такъв коментар.

]


Re: Мащерка
от Limonka (danist@abv.bg) на 07.09.2010 @ 23:05:01
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Думи с дъх на мащерка...
Нареждам се и аз на опашка за книга, написана от теб.


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:29:15
(Профил | Изпрати бележка)
Този път смених билката - обикновено ги пиша с вкус на пелин.

]


Re: Мащерка
от ASTERI на 07.09.2010 @ 23:15:29
(Профил | Изпрати бележка)
Аз също, с голяма радост и гордост бих държала твоя книга!
Хиляди поздрави, Аноним!
А тази тишина, която въздъна в твоят разказ, направо ме разплака!
Много хубав разказ!
Поздрави!


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:30:00
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави и на теб, Астери!

]


Re: Мащерка
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:53:59
(Профил | Изпрати бележка)
На мащерка не знам, ама на добра проза замириса...


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:30:42
(Профил | Изпрати бележка)
Дано да си прав!

]


Re: Мащерка
от Danielita на 08.09.2010 @ 06:56:12
(Профил | Изпрати бележка)
Моите почитания, Аноним! Чудесен разказ!


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:31:19
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!

]


Re: Мащерка
от kasiana на 08.09.2010 @ 07:36:49
(Профил | Изпрати бележка)
"Отключи, влезе и й се стори, че тишината въздъхна."

Вълнуващ разказ с великолепни образни детайли!!!

Поздрави, Аноним:)))


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:32:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че го прочете!

]


Re: Мащерка
от RockAround_theCock (tintiri_mintiri@yahoo.pliok) на 08.09.2010 @ 13:43:42
(Профил | Изпрати бележка)
Когато питието е коктейл от проза и поезия - вкусът е несравним! :)
Поздрав, за хубавия празник - да те чете човек!

;-)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 13:53:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, това наистина е много ласкав коментар!

]


Re: Мащерка
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 08.09.2010 @ 16:32:59
(Профил | Изпрати бележка)
Може би, ако им простеше, щеше да има опрощение и за нея...


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 16:48:59
(Профил | Изпрати бележка)
Може би - никога не е сигурно.

]


Re: Мащерка
от savana на 08.09.2010 @ 18:27:19
(Профил | Изпрати бележка) http://stanpar.dir.bg
Нищо не мога да кажа освен, че тази анонимност е крайно време да стане явна. От къде ги намираш тези сюжети, дето ти бъркат в душата?


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 19:28:25
(Профил | Изпрати бележка)
Специално този е роден изцяло от нездравото ми въображение.

]


Re: Мащерка
от zebaitel на 08.09.2010 @ 22:17:36
(Профил | Изпрати бележка)
Не само, че разказът е много хубав, но съм сигурна, че си "анонимна"! Поздрави!


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 08.09.2010 @ 22:26:09
(Профил | Изпрати бележка)
При други разкази впечатлението е точно обратното. Анонимен или анонимна, все й е тая на литературата!

]


Re: Мащерка
от mariq-desislava на 09.09.2010 @ 08:57:38
(Профил | Изпрати бележка)
Лоша работа - ти си единственият комай, над чиито текстове рева...
Прави ми впечатление, че много добре познаваш женската психика и умееш да анализираш толкова прости наглед житейски състояния, които всъщност са сложни и непреодолими. И колкото и да сме великодушни - за някои неща прошка няма.


Re: Мащерка
от mariq-desislava на 09.09.2010 @ 09:02:33
(Профил | Изпрати бележка)
Има още един, който ме разплаква с текстовете си, но плачът и ревът са две различни нива. Това ти го пиша, за да не си помислиш, че ти правя вятър с по-горния коментар.:)

]


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 09.09.2010 @ 11:10:26
(Профил | Изпрати бележка)
Ревът понякога помага - чисти токсини, доколкото ми е известно. Приемам като задължение да те просълзя от смях някой ден - като компенсация.

]


Re: Мащерка
от stefka_galeva на 09.09.2010 @ 10:28:03
(Профил | Изпрати бележка)
Ще ти разкажа една житейска история. Разкажи ми... и още една, и още една, и...не спирай, и не спирай... да ми разказваш. Моля...


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 09.09.2010 @ 11:11:13
(Профил | Изпрати бележка)
Добре.

]


Re: Мащерка
от zinka на 09.09.2010 @ 19:37:24
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, тая мащерка... брана и недобрана...
Все остава от нея. . .
И така трябва!

Майстор си и в разказването!!!

ПОздрави!


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 09.09.2010 @ 20:46:34
(Профил | Изпрати бележка)
И на теб!

]


Re: Мащерка
от mariniki на 14.09.2010 @ 00:35:59
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
толкова истинско...разказваш ни нечий живот,
който много добре познаваш...тъжна, много тъжна съдба..
и все пак няколко стръкчета мащерка, прошка... и опрощение...
великолепен разказ...хем ме натъжи, хем светла пътека в душата отваря...
сърдечен поздрав..


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 14.09.2010 @ 09:42:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за прочита, Мариники!

]


Re: Мащерка
от dumite (malisia@mail.bg) на 14.09.2010 @ 15:20:29
(Профил | Изпрати бележка)
Разказвачка си. И теглиш сто и една нишки


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 14.09.2010 @ 15:28:44
(Профил | Изпрати бележка)
Не, само 99.

]


Re: Мащерка
от sia на 30.01.2011 @ 15:09:54
(Профил | Изпрати бележка)
"Може би, ако им простеше, щеше да има опрощение и за нея..."
Или поне така трябва да вярваме...

Както винаги, чета с удоволствие и вълнение тук.
И аз бих искала да държа книгата ти.
{}


Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 30.01.2011 @ 20:21:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че ме четеш, Сия!

]


Re: Мащерка
от secret_rose на 28.11.2011 @ 21:34:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Мащерка...



Re: Мащерка
от anonimapokrifoff на 28.11.2011 @ 22:27:08
(Профил | Изпрати бележка)
В случая - да.

]