Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 732
ХуЛитери: 2
Всичко: 734

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМалък разказ с орли
раздел: Разкази
автор: musketar

на Албена

Това е историята на едно момче, едно момиче и един мост, съществувал много преди да се родят, и който навярно ще съществува дълго след тях.

- Много те обичам! - казало веднъж момчето.
Картоиграчите не спрели играта си. Музиката от близкия ресторант продължила да се лее. През кръстовището на моста рукнали автомобили, които се гонели един друг със светлините си. Момчето разбирало, че думите са твърде бедни, за да предадат багрите на онова, което хората наричат любов, и все пак го казало.
На моста имало каменни орли, които изглеждали така, сякаш всеки миг ще се издигнат в небето. Имало също кафене, в което момчето пиело първото си за деня кафе и палело първата си цигара. Обичало да наблюдава оттам орлите, но след първата цигара идвала втора, а с нея и тягостното чувство, че е невъзможно да полетиш...
Сега, обаче, вечерта се спускала с черния си парашут. Момичето мълчаливо плачело и се притискало в момчето, както това прави всяко влюбено момиче, внезапно останало само. Н е й н и я т ден бил свършил и сега настъпвала
н е г о в а т а нощ. Мостът, осветен в жълто, приличал на магия, носена от орловите криле, които хвърляли носталгична сянка върху тротоара. Луната била сложила своя отпечатък върху момчето, мракът го теглел и нощем то се издигало над притихналия град. От прозореца на неговата мансарда като фойерверк се стрелвали откосите на пишещата машина и потъвали в раздиплената тишина. Понякога луната - /зла вещица, самотен палячо?!/ - се взирала подигравателно с жълтото си око и тогава момчето приличало на каменните орли, а върху листовете оставали сенките от неговите крила.
Момичето летяло денем. Освен това правело чудеса. Неговите пръсти милвали с цветовете на дъгата - нещо, което момчето не посмяло да й признае. Тя всеки ден се устремявала към слънцето, докато сама се превръщала в слънце. Да се лети денем било далеч по-опасно, защото всеки момент можели да я забележат и глъчката на града да я погълне. Но хората, които я срещали, сякаш ослепявали от нейната светлино и се усмихвали така, както се усмихва човек, който след дълга зима вижда за пръв път пролетното слънце.
Момчето освободило момичето от страха и му дало увереност да лети. То имало опита на своите нощни полети. При него нещата идвали бавно и мъчително, но затова пък крилете му станали яки и могъщи.
Момичето се издигало без никакви усилия, устремът му във висините приличал на игра и дори орлите от моста били влюбени в него.

Минали години от онази вечер, когато момичето плакало, защото момчето било сърдито и студено. То искало тя да остане при него, а в къщи я чакала леля й. Момичето плакало, защото й се сторило, че губи завинаги това момче, приятел с каменните орли на моста. Момчето било ядосано. Кой знае защо си припомнило една плачеща върба, надвесена със зелените си коси край реката на детството. Върху челото на момичето падал тъмен кичур. Сълзите мълчаливо се стичали по страните. Необяснима нежност бликнала в момчето. Прегърнал момичето и прошепнал:
- Много те обичам...
И мракът погълнал думите му.


... Тогава трите богини застанали пред Парис.
- Сега е краят на двайсети век - казал той. - И богове не съществуват!
Те сякаш не го чули. Хера пристъпила напред. Носела кафяв хитон.
- Аз - казала тя - ще те даря с успех. Тук, на Земята. Тебеподобните ще те тачат, ти ще бъдеш техният пророк. Ще имаш власт над разума им, защото ще си по-разумен, ще имаш власт над волята им, защото ще си по-волеви човек от тях. И това не е малко, уверявам те, защото животът ти е само един...
Тогава заговорила Атина.
- Ти искаш да знаеш! - казала му тя. - Нещо повече - ти искаш не само да знаеш, но и да създаваш. Е, добре - ти ще имаш своя полет на орел във висините. Ще имаш дарбата не само да знаеш какво правиш, но да го правиш красиво...
- Красивото не винаги е добро! - извикала Афродита. Моля те, избери любовта! Всеки полет е безсмислен без любов, всяка красота - пуста без нея. Любовта е полетът, вдъхновението, творчеството...
- Но някога аз избрах любовта - отвърнал Парис. - И в резултат - водихме десетгодишна война.
- Да - съгласила се смутено Афродита и се изчервила. - Но то е, защото хората винаги са се страхували да полетят истински на крилата на любовта. Тя винаги им е напомняла на бездна или песен на сирена.
- Не! - отвърнал твърдо Парис. - Не искам да повтарям стари грешки!
И той подал ябълката на Атина.


... Тогава тримата богове застанали пред Момичето. Бронзът на телата им, изгарял очите й.
... - и ти ще си съпруга на най-овластения, най-осигурения мъж, когото славата ще следва като кученце - завършил предложението си първият от тях.
- Но това значи да се обезлича! - възразило Момичето и поклатило глава.
- Ще летим във висините с гордостта на орли! - предложил вторият, който много приличал на Парис, само че Парис никога не е бил бог. - Ще бъдем високо над земните страсти, защото духът ни ще бъде свободен! Ще творим, защото, както вашият марксизъм учи, само творецът може качествено да преобразува своята свобода...
- Започвам да се уморявам - отвърнало Момичето. - Аз отдавна вече мога да летя и сама, но започнах да се уморявам...
- Предлагам ти най-човешкото - казал третият. - Дом и семейство. Три деца, от които двете близнаци и след първата брачна година, няколко пъти годишно, изневери без последствия. Повярвай, това е нормалния човешки живот и не бива да му се противопоставяме!
- Имам мигрена - оплакало се Момичето като героиня на роман от 19-ти век. - Ще се прибера в къщи и ще помисля.

Касиерката в кафенето на моста се пенсионирала. Момчето и момичето се дипломирали. Хазяйката на момчето умряла от старост. Напечатали му първите разкази. Една цяла година луната подигравателно се взирала в замлъкналата мансарда. През тази година момичето си отишло и се омъжило за Онзи, който имал широко и луксозно гнездо, където момичето си отдъхвало след изнурителните полети и не деляло вече нощите си с луната.
Момчето пиело и се опитвало да лети, но луната се смеела в лицето му - жестока, унищожителна, страшна. Веднъж, когато седяло пред чаша златист коняк, към масата му приближил старец. Момчето го почерпило и му разказало за орлите. Старещът го изслушал внимателно, после рекъл:
- Орлите живеят по триста години. Но колко всъщност оцеляват до края? Май само твоите каменни орли ще доживеят...

И все пак момчето полетяло. Излязла първата му книга, после втората...
Момчето все още се издигало нощем, но някак тежко, виело се в мрака, не поглеждало към луната. Голям бил мракът, а не се знаело ще плисне ли слънчева светлина на утрото. В неговите нощи липсвал блясъкът на дните и тъмнината сякаш нямала край.
Някъде далеч, дните на момичето били също така безкрайни и все по-ниско летяло то, а понякога кацало с уморени криле, за да си почине. В неговите дни липсвал мракът.
Когато отпечатали четвъртата му книга, момчето вече не летяло и някои критици нарекли това професионализъм. Момчето се изсмяло горчиво и излязло навън. Седнало в старото кафене и изведнъж забелязало две други момчета. Едното лежало на земята пред него, цялото тъмно, защото било сянка, която напомняла каменен орел.
Другото момче било съвсем реално. То пиело кафе и пушело първата си за деня цигара. Наблюдавало орлите. В очите му имало небе.
Старото момче станало, отбило се през близката аптека и се качило в мансардата. Изпушило кутия цигари, после отворило прозорците. Сякаш момичето било отново тук и момчето се връщало от полета си към луната, а тя го чакала с разпуснати коси, за да го прегърне с всичките седем цвята на дъгата...
... Когато вечерта наистина дошла и луната се провряла в стаята, момчето изпило чаша вода и оставило празната кутийка от хапчета на леглото до себе си. Затворило очи. Тогава каменните орли от моста внезапно се вдигнали и то полетяло след тях, понесено от вихъра на крилата им...


Но краят на тази история е измислен. Навярно защото авторът е закъснял романтик, който се мъчи да бъде реалист. Краят на тази история е измислен, навярно защото е измислен не само той. Защото орлите на моста не са каменни, а железни, и защото кой изобщо би могъл да каже какво ще се случи с едно момче и едно момиче, които се опитват да полетят.


Публикувано от alfa_c на 07.09.2010 @ 11:22:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   musketar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 16:05:57 часа

добави твой текст
"Малък разказ с орли" | Вход | 17 коментара (55 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Малък разказ с орли
от anonimapokrifoff на 07.09.2010 @ 13:20:17
(Профил | Изпрати бележка)
Този разказ е едно от доказателствата, че Поезията и Прозата са сестри.


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:36:36
(Профил | Изпрати бележка)
:)))))... и като всички сестри, често се карат...

]


Re: Малък разказ с орли
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 07.09.2010 @ 13:30:21
(Профил | Изпрати бележка)
Как ме стопли с тая история, Кръстьо - първите кафета и цигари, момиче и момче, летене или поне опити, първа, втора и т.н. книги, дори финала, макар и само като хипотеза, слава Богу неосъществена...Вместо орли - тепета, които живеят хилядолетия, ако междувременно не ги превърнем в баластра...И още нещо - поет си и ти го пише на челото - такъв разказ само изпод перото на заклет поет може да се роди...Когато чета текстове на Кенет Уайт в превод на Николай Кънчев, си мисля същото, както и сега, прочитайки романтичния ти опус...Харесва ми, естествено!


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:43:13
(Профил | Изпрати бележка)
Както, предполагам, си се досетил, разказът е писан през 87-ма, а бе публикуван в началото на 90-те в списание "А" - имаше и такова списание, даже оцеля 4-5- години. Мислех, че съм му загубил дори ръкописа, но го открих. Може да има и много кусури, но има нещо, което сега нямам - живот, чистота... Та и мен ме стопли, де... И понеже съм сантиментален копелдак, понякога ми става мъчно, не от това, че животът минава и неизбежно ще умрем, а от това, че е невъзможно нищо минало и светло да се върне... Еееех!... Благодаря ти за съпричастието, Влад!

]


Re: Малък разказ с орли
от shtura_maimunka на 07.09.2010 @ 13:54:14
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Тази сутрин едно старо момче ми махаше с криле, но не бяха метални, бяха здрави, мъжки криле.Сти ми се, че полета на изток, към изгрева.
Онова...ако има ред!
И в прозата си от първите!


Re: Малък разказ с орли
от shtura_maimunka на 07.09.2010 @ 14:40:03
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
"Стори ми се, че полетя на изток, към изгрева." *

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:45:00
(Профил | Изпрати бележка)
Схванах и без пояснението:))) Сърдечно члагодаря, Вал!

]


Re: Малък разказ с орли
от Omaia на 07.09.2010 @ 14:20:36
(Профил | Изпрати бележка)
"Но краят на тази история е измислен. Навярно защото авторът е закъснял романтик, който се мъчи да бъде реалист. Краят на тази история е измислен, навярно защото е измислен не само той. Защото орлите на моста не са каменни, а железни, и защото кой изобщо би могъл да каже какво ще се случи с едно момче и едно момиче, които се опитват да полетят."
!!!
Финал- който прелита през читателя-мечтател, скъсява дистанцията му с автора и произведението, очарова със своята неподправеност и оставя четящия с приятното усещане, че не е единственият луд, който обича да подменя реалното, дори да го игнорира, за сметка на въображаемото.
Това е един разказ за избора в живота и за съзерцанието като форма на живот. За способността да търсиш и създаваш красота в невидимите пластове на съзнанието си.
Допада ми това миксиране на времето, което дава възможност за по-голямо богатство на изживяванията, шанс на един дъх да изпиеш зашеметяващия му триизмерен коктеил.
Така прочетох разказа ти... И го харесах, разбира се.


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:50:17
(Профил | Изпрати бележка)
Много ти благодаря за този коментар! Надникнала си в дълбокото и по кратък, но впечатляващ начин анализираш... Бих казал, че имаш интересни податки за литературна критика:)) /шеговито, но не съвсем/. И дори да не беше положителен коментарът ти, поднесен по този начин, отново щеше да ме впечатли - честно! Зарадва ме, благодаря!

]


Re: Малък разказ с орли
от RockAround_theCock (tintiri_mintiri@yahoo.pliok) на 07.09.2010 @ 14:36:25
(Профил | Изпрати бележка)
Авторът е по-скоро тъжен романтик, една от причините да са му тъй хубави стиховете.
Но защо се е о,мускетарил с проза - само той си знае... Най-вероятно е започнал *кариерата* с нея...

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))



Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:52:02
(Профил | Изпрати бележка)
Човеко, с това започнах - не с поезия. Айде да не ти публикувам фейлетони, че съвсем ще си е.е мамата:))))))))))

]


Re: Малък разказ с орли
от dumite (malisia@mail.bg) на 07.09.2010 @ 15:19:12
(Профил | Изпрати бележка)
Бях тук, харсах рефлексията. Има страхотни попадения. И има нещица за пипване. Последното изречение си го взимам.


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 19:54:20
(Профил | Изпрати бележка)
...Взимай..., макар че без последния абзац, не струва:)))))

Благодаря, Мария!

]


Re: Малък разказ с орли
от kamik на 07.09.2010 @ 15:43:23
(Профил | Изпрати бележка)
Голяма мъка пада с тоя реализъм:)) - добре, че не те е надвил. За успокоение какво да ти кажа...късният романтик може не винаги да е адекватен, да е смешен понякога, задължително тъжен, но не може да се превърне в скот - късно му е.
Радвам се, че те познавам!


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 20:02:40
(Профил | Изпрати бележка)
:))))) А така, много хубаво! Не стига, че винаги ме изненадваш "в гръб" с твоите коментари, ами отгоре на всичкото току-що ми обасни, че вече нямам шанс да стана дори и скот... фицджералд...:P ))))))

Ех, Ками, това е текст от чупливата ми 22 годишна възраст и вече дори нямам нужда от успокоение - просто ми е мъчно...

И - благодаря, че си тук, както и благодаря за всеки твой текст - вярваш или не - на мен ми действат лековито:)

]


Re: Малък разказ с орли
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 07.09.2010 @ 19:42:11
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Страхотен текст! Искрени аплодисменти! Да знаеш къде ме върна....
Романтикът няма да стане изцяло реалист, ама като че ли и по-добре.


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 20:07:11
(Профил | Изпрати бележка)
Романтиците, ако оживеят, стават циници. Затова видиш ли циник, не бързай да го съдиш...
Иначе - страхотен е не моят, а твоят последен текст, но там ще взема отношение на съответното място...

Много ти благодаря, че си тук, Лили - човечна и щедра, както винаги:)

]


Re: Малък разказ с орли
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 07.09.2010 @ 22:07:26
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Романтиците, ако оживеят, стават циници. Затова видиш ли циник, не бързай да го съдиш...

Надживяла съм вече това със съденето, Мускетарю, и ми е много спокойно.
Усмивки!

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:31:04
(Профил | Изпрати бележка)
Всъщност сигурен съм в това, казах го по принцип!

]


Re: Малък разказ с орли
от Limonka (danist@abv.bg) на 07.09.2010 @ 20:16:25
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Нали съм ти казвала, че историите, които разказваш, съм ги живяла :) Върна ме четвърт век назад. Живеех на ул. Гогол и денят ми започваше и завършваше на Орлов мост...


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 20:25:45
(Профил | Изпрати бележка)
А пък моят таван бе на "Янтра" 7. Албена я познаваш, а кафенето бе онова под "Царевец":)) И кажи-речи всичко е още там, само нас ни няма...

]


Re: Малък разказ с орли
от joy_angels на 07.09.2010 @ 20:55:31
(Профил | Изпрати бележка)
Хубава приказка, Мускетарю! Добре завърнал се в прозата :)))
Но ще си призная, че ако не стоеше твоето име отгоре, никога не бих повярвала, че е писано от теб. Прилича ми по-скоро на писане на млад (за да не кажа непораснал) човек.
Иначе разбиваш женските сърца с този текст, защото мнозина се оглеждаме в него. Поздрави :)))


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 21:26:48
(Профил | Изпрати бележка)
Човекът, който го е писал наистина беше много млад, Джой! И всичките поетични забежки нямат нищо общо с добрата проза. Липсва и гладкост на писането и... много неща... Обаче извън "живота" в този текст, дори и аз съм изненадан от сравнително сложната и добра оркестрация... Върху този разказ и върху още един - "Тъжен сезон" има и професионална критическа рефлексия от С. Игов, която бе по-милостива от собствената ми оценка...
Ала знаеш ли - твоето мнение наистина ме интересуваше и съм ти безкрайно благодарен за него - бе виждам аз че кръг "Кръг" започва да се оформя:))))))

]


Re: Малък разказ с орли
от joy_angels на 07.09.2010 @ 21:37:57
(Профил | Изпрати бележка)
Съгласна съм, оркестрацията ти е сложна. И ако наистина си го писал отдавна - това обяснява нещата. Просто настоящият ти начин на писане, както и дискусиите ни с теб за прозата не ми се връзват с горния текст. Някои фрази, излишната лиричност на моменти - е, не е това което трябва да е.
В едно обаче съм сигурна - без този разказ, както и без всичко написано в годините днес няма да си този, който си.
И аз често се изкушавам да се върна към стари неща... Боже, колко са ми лекички само след 3-4 години, да не кажа какво е, ако годините са повече...
Така че - казвам здрасти на Младия Мускетар от "орловия му период" и ме извини, ако съм прозвучала по-строго от нужното.

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 07.09.2010 @ 22:04:59
(Профил | Изпрати бележка)
Айде сега глупости - строг тон! Напротив - дори мил. Но по отношение на прозата, ако не държа на твоето мнение тук - на чие? Разбира се не с всичко и винаги ще се съгласявам, но, така да се каже, вратата ми е винаги отворена за теб!

]


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 07.09.2010 @ 22:22:39
(Профил | Изпрати бележка)
не знам защо, не можах да се идентифицирам с момичето,
сигурно не ми достига романтизъм :)

--
не бях те чела такъв...
интересно как би звучало това с стих и толкова години по-късно
;)


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:32:49
(Профил | Изпрати бележка)
А трябваше ли да се идентифицираш?

Не знам как би звучало!:))

]


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 08.09.2010 @ 15:43:24
(Профил | Изпрати бележка)
за да усетя нещо, трябва да се идентифицирам с него, вид емпатия..
:)

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 16:12:36
(Профил | Изпрати бележка)
Щастливка си ти! Като дете четях и до такава степен се идентифицирах с герои, че дни наред живеех с тях. Капитан Блъд ли не бях, Морис Джералд ли... После... това свърши. Апропо, с кой се идентифицираш като четеш добрия стар Алонсо Кихана? :Р

П.П. - А Папакот е прав - с теб говорим един език!

]


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 09.09.2010 @ 10:03:24
(Профил | Изпрати бележка)
Да, това за идентификациите е дълга тема, хубава ...:)

---
С Дон Кихот, ако правилно разбрах въпроса...
Дулсинеите винаги са ми били прекалено сладникави,
даже името им такова ;)

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 16.09.2010 @ 18:31:50
(Профил | Изпрати бележка)
Тюю, пък аз винаги съм си харесвал Росинант:))

]


Re: Малък разказ с орли
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 07.09.2010 @ 22:27:55
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
ЕЕЕЕЕ, няма да го правя друг път - изчетох коментарите, отговорите и някак възприятието ми се промени...
А всъщност, разказът изчетох още следобяд, остави ми тъжно-тръпчива жилка и си помислих, че приказките задължително трябва да имат хубав край. Помислих си, че момчето е направило грешен избор още когато е избрало мъдростта пред любовта и това вече е било умиране...
Помислих си, че последният абзац е излишен - сякаш авторът се застрахова да не го упрекнат в мелодраматизъм, а това не е лошо в случая - в съзвучие е с цялата мелодия на разказа...И сякаш авторът се е страхувал, че влага личен момент и е побързал да отрече - а то винаги се влага личен момент, дори и в 3то лице.

Тези, и други неща си помислих, макар след коментарите и отговорите, да стават малко не на място, но реших да ги споделя...


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:29:23
(Профил | Изпрати бележка)
Огромно и радикално несъгласие с твоите мисли изпитах, докато четях коментара ти. Дълго е - но в най-общи линии: има ли правилен избор? Ето ти една базисна отлика между женското и мъжкото световъзприемане. Жените вярват, че има. Мъжете в най-добрия случай се надяват да има. Героят, така да се каже, мотивира своя избор - поне на основата на опита, че веднъж вече е избирал любовта и това не му е донесло нищо повече от война. Да си представим добрия стар Том Сойер, загубен в пещерата. Той изследва един, втори, трети ръкав - и с малко шанс попада на изход. Ако обаче може да потегли по само един от трите ръкава, т.е. - да избере, без право да изследва другите, чисто статистически възможността му да попадне на изход намалява решително. И никаква рационалност не помага тук, колкото и да се опираме на нея. Живоът на младини /пък и не само/ практически ни изправя пред избор - и то от много повече от 3 възможности. Имам сериозно житейско подозрение, че и най добрата от тях да изберем, деформирана от времето, тя също се превръща в тупик. Не съм склонен също така безпрекословно да привилигировам любовта. Тя е една от възможните модалности - да кажем сърдечната. И съм абсолютно убеден, че почти всички присъстващи тук са последвали тъкмо тази модалност в живота си. И повечето са получили един доста отчайващ резултат. Правилен ли е бил изборът им? Отговорът е - да. Точно толкова, колкото би бил правилен и всеки друг избор. Вярно, ние обикновено съдим за верността на избора по резултата, само че това си е чиста спекулация. Истината е, че тръгваме по някакъв път, избирайки го със смътни, неясни основания и не знаем къде отиваме. Това е нашето уникално влизане, нашият ъгъл към живота, нашият неповторим отпечатък, нашата фракталност, ако щеш. Ако в края на тунела, блесне светлинка - божа работа. Ако не блесне - пак. Тези ръкави и тунели са като твоите кутии със смисъл. Дългоочаквани, после бият на кухо, а в един момент капака се отваря и отвътре изскача във вид на смисъл собствената ти дъщеря. В кутията на Толстой, който ако не се лъжа, е имал 11 деца плюс няколко незаконородени, смисълът далеч не е изскочил по тоя начин. Напротив - човекът се е разкарал от имението и е тръгнал да скита и проповядва. Ит.н., ит.н. Мисълта ми е, че смисълът е нещо, което се доизгражда - от наличната кал и от нашето предразположение. При това той никога не е абсолютно завършен и затова е променлив. Толкова за правилността на изборите.
Що се отнася до последния абзац - изненада ме. Този текст може да бъде обвинен в много неща, в схематизъм, в декларативност, но ако има нещо добро, това е финалът. И сега да го пиша, пак бих го написал така. Да, текстът е много личен, писан е за момичето, което после стана майка на сина ми, но личното не е нещо, което да ме кара да се срамувам. Финалът е добър, защото условизира нещата, намеква хоризонтите на тяхната модалност. Добър е дори, защото дава някаква надежда. Както казваше Емилан Станев в бележки към един свой ранен разказ - да крадецът в действителния живот няма да върне откраднатото сам, но от гледна точка на художествената правда, той ще го направи, защото ако изкуството просто снима живота едно към едно и го удвоява, какъв е смисълът от самото изкуство /карам по памет и подчертавам - на младини не си падах по подобни съждения,сега почвам да ги оценявам/. Е, стигнал ми е акълът не знам откъде, да направя този финал /признавам - не съм мислил за надежди, а за модалности/, а на теб ти се вижда като оправдание за личното. Като читател имаш право на всякакво възприемане. Като автор, аз мога само да кажа, че не е така. Ето как, четейки един-единствен абзац, всеки от нас се шмугна в някакъв избран /уж/ от него ръкав, отворихме една кутия и видяхме различни смисли... Кой е правилния? Казва ли ти някой, по-скоро ми се струва, че проблясна току-що невъзможността за правилност...:))

]


Re: Малък разказ с орли
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 17.09.2010 @ 20:56:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Много мислих върху коментара ти, Кръстьо - напоследък ме занимава въпроса за избора... Само че ти си по-напред - за модалностите на избора и има ли правилен...
Аз по-скоро се опитвам да си отговоря е ли плод на съзнателно решение избора, има ли предопределеност, до каква степен правим едни и същи грешки/избори/, вследствие на някакви тъмни и необясними сили вътре в нас. Каква е ролята на случайността във всичко това?
Не ми харесва идеята за предопределеност - някак си е измиване на ръцете за неправилните избори. Или утеха за слабостта...И оправдание за илюзиите...
Но от друга страна - нима можем да контролираме нещата, които ни се случват - привличаме ли ги или ги създаваме чрез изборите си...
Имаш ли отговор?
А после да говорим за правилност...
Някак си ми се струва, че ако си изясня това, ще сложа ред в нещата...
Ако разсъжденията ми звучат като женско възприятие - ок - смятам , че няма такава разлика - има умни хора и останалите. Без разлика на пол. Може и да греша.
Поздрави!:):):)

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 17.09.2010 @ 21:54:02
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, отговори... Човечеството се е блъскало хилядолетия наред и няма твърди отговори, та аз ли да ги дам? Но в най-общи линии, както и да се връткаме, нещата опират до 2 категории - необходимост и случайност, на чиято база можем да говорим за свобода и несвобода. Необходимостта има различни "културни" лица - в научните изследвания искаме доказателства по необходимост, в логиката също, преопределеността, за която говориш е все същата необходимост, разбрана в образен вид, кармичните прераждания са базирани върху нея, както и повечето религии, с изключение на християнството. Само че обърни внимание: говорим за дълбоките християнски мислители, развили християнството като свобода и в един фин смисъл като случайност или произволност. Надолу, обаче, по църковната практика или сред масите това е непосилна идея - там цари желанието за налична необходимост, било защото представлява вид оправдание и безотговорност, било защото е по-простичко и по-видимо. Това обяснява донякъде защо огромни маси тръгват след марксизма в неговото начало. На практика той им предлага огромна доза от християнски ценности, като в същото време премахва Бога като коректив. Марксизмът, хегелианството, философията на Спиноза - особено! - са истински Хеопсови пирамиди на необходимостта, независимо дали ще я обясняваме като историческа необходимост, или саморъзгръщане и самопостигане на Духа в самия себе си /Хегел/. Забележително е, че Кант, при цялата си логичност,
систематичност и рационалност, е достатъчно чистоплътен мислител и ни отвежда до възможните граници, без да взима отношение нататък: дали светът е краен или безкраен, дали има Бог или не, дали е необходим или случаен: всяко взимане на позиция би било некоректно и теоретично, и практически, защото би се превърнало във вид идеология /личностна, не политическа, но оставащата крачка е лесна./ Или, както съм казвал по някакви поводи, по-добре е да си останеш по средата между двете възможности като Буридановото магаре между копите сено. И ако тази честност ми е по сърце, всички учения или религии, свързани с необходимостта не ме радват. Затова Изтока не ми е решение /той е по-орнаментиран вариант на същата, нито древногръцките религиозно-митологични нещица. Но все пак тъкмо в Гърция се оформят тези 2 определящи линии на европейската култура - Платон /ирационалното, макар и с моного условности/ и Аристотел /необходимото/. Сенките им се боричкат по протежение на цялото християнство /спорове между номиналисти и реалисти/ и продължават през всевъзможни деформации и усложнения до ден днешен. Свободата /случайността/ в последните 2 века е тема, по-явна или по-скрита на Киркегор, Ницше, в известен смисъл Шпенглер, и всички екзистенциалисти - Камю, Сартр, Бердяев. Как да ти кажа кое е правилно? Християнството за първи път вкарва 2 уникални неща: произволно творене на света от нищо и свободна воля. Това е огромно достижение. На практика то създава личността като такава. /Пример: Изтока до началото на миналия век /Китай, Япония/практикува телесни наказания над поданиците си. Те са наказания, ала не са унизителни - в смисъл императорът, спрямо поданиците е като баща за децата и има право. Тук нямаме личностно съзнание, защото културата е култура на необходимостта. Съответно и как да се появи такова?/ Личносттността те изправя пред избор. Тя е осъзнаване на избора, на възможността да сбъркаш и в този смисъл на собствената ти крайност. Обаче забележи какво ни казва големия св. Августин. "Ако, казва той, от едната страна стои Христос, а от другата Истината, аз бих последвал Христос." Това е невероятно осъзнаване - осъзнаване на възможността да направиш и неправилния избор, разбира се, плащайки за това. Или казано другояче, той ни завежда емоционално и образно там, където ни завежда систематично и аргументирано Кант - до границите. А оттам нататък - всеки си носи вината и отговорността за избора, защото истината не винаги е любов, например и защото винаги ще страдаме от недостатъчността на другата възможност. Бах ли го кое е правилно? Знам само, че "къщичката не може да се подреди", което е единственият ти женски и

още коментари...

]


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 19.09.2010 @ 12:18:51
(Профил | Изпрати бележка)
Мус, така искам да ми паднеш ... за философски разговор (:Р)
Честно казано - не очаквах някой в ежедневието си да разсъждава по този начин; с което приятно ме изненадваш. Това по-горе са все едно мои думи. Разсъдъкът ми има необходимост от някаква "позиция" и аз съм му я предоставила, като залъгалка : кантови антиномии в хегелова триада. Но извън това внимавам да не залитам към нищо. Изтокът е добър в това, че отхвърля дуалистичното мислене именно поради разбирането, че всички граници са условни и са поставени в света от човешката мисъл; светът е непрекъснатост, и той продължава да е такъв, независимо от нашите фрагментиращи го мисли, думи и възприятия. По начина, по който сме програмирани от собствения си език, от собствената си семантика и синтаксис (поезията в някои случаи помага за надхвърляне на обичайното значение на думите, защото ги разчупва) - ние сме неспособни да вникнем с разума си в истината, а само в някои нейни деформирани части, които обявяваме за цялото (оттам се появяват хиляди учения, религии и школи). По-добре да говорим за "вероятности" отколкото за "истини"...

Много е интересен разговорът ви с Миа, затова си позволявам (кратко:) да се намеся: Дали са предопределени действията ни сякаш не е толкова важно колкото - кой всъщност взима решенията? Мисленето, разумът - те като че ли само имитират вземане на решение, което някаква част от нас, отвъд тях, вече е взела, възнамерила е. Нещо в мен седи и ми се усмихва, и "казва" : нищо не се превръща в действие без Мен, а ти си мисли "за" и "против" колкото искаш.... Ах, извинявам се за романа ;)))

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 19.09.2010 @ 14:18:25
(Профил | Изпрати бележка)
:)))))) Да ти падна... в краката ли:)))) Философски разговор ли му викат вече? Шегувам се, разбира се! И на мен ми се говори с теб. Наблюдението за имитацията на решение е частично вярно - бих казал, че е така само в случаите когата от едната страна е Христос, а от другата - истината /като схема, разбира се, инак се случва по съвсем делнични поводи/. Нямам отговори. Имам наброски, които по-скоро ще ти породят нови питания.

1. Тенис-топката лети срещу теб с 230 км/ч. За частица от секундата правиш крачка встрани, вдигаш ракетата, връщаш я. Обикновено казваме, че сме реагирали интуитивно. Ала не е съвсем вярно. Мозъкът е издал своите рационални заповеди, за да може изобщо да се раздвижа. Не знаем много нито за него, нито за скоростта и мощта на мисълта...

2.Бебетата нямат спомени от своите първи месеци. Или поне нямат спомени, които могат да разкажат. Би трябвало да виждат същото, което и ние - зрителният апарат им е оформен, но се знае, че светът представлява набор от цветни петна с различна степен на комфорт или дискомфорт. Те започват "да виждат" света, когато започват да го назовават. Това петно, дето суча от него, е мама. Онова, дето се удрям в него, е маса и т.н. Т.е. те започват да артикул - ират /опредметяват/ света, да дефинират, да го о- ПРЕДЕЛ-ят - демек да задават предели на нещата. Маса е оттук до тук, мама е оттам до там... Едва тогава светът става видим, подредим по някакъв начин. И забележи - това става чрез Логос /Слово в първото му значение/. Тази история на артикулирането ни разказват древните гърци, когато Хаоса бива демиургично оформен до Космос и законът на това оформяне е Логос /Второ значение - закон, а след това ред,разум, учение/. "В началото бе слово" не е някакво блестящо достижение на библейския текст. Ала се набива един любопитен факт - думите имат изначална дуална функция с тях можем да създаваме вселени и безкрайности, ала същите тези думи са ни крайно необходими за полагане на граници, за оразличаване...

3. "... нищо не се превръща в действие без Мен". ОК. Приемам. Но какво наричаме Мен? Във всяка секунда в тялото ми умират клетки, летят мисли и настроения, в следващата секунда аз, и телесно, и духовно не съм същия, който съм бил в предишната секунда. /Течащата река на Хераклит и Кратил - човек не може 2 пъти да влезе в една и съща река, а дори и изобщо не може да влезе в реката./ Гледам детските си снимки и казвам: това съм аз! Но кое наричам аз - тялото не е същото, мислите не са същите, чувствата не са същите, самоусещането не е същото, душата, дори не е... Кое, по дяволите, е "аз"?! Хайде, да кажем, че инстинктивно /какво ли пък значи това?!/ долавям и намеквам чрез думичките "аз" и "мен" за една доста смътна субстанция, която е непроменлива, неподвижна, удържаща самотъждествеността си до степен в която се саморазпознавам. Баналната технология на това обаче се случва посредством паметта. Загубим ли памет, изведнъж се оказва, че губим самотъждественост. Преживял съм двама близки с Алцхаймер - забележителна е загубата на самотъждественост, зациклянето в някакъв минал момент, в някакво нямащо нищо общо с настоящето, състояние на нещата. Ето защо паметта е вид гравитация, която ни удържа единни. Ала твърдата субстанция, наречена "мен", не е повече от ноумен, в термините на Кант. С оглед на практичността, всички ние я приемаме за даденост, но това е просто постулат /инак - и на мен ми е симпатична!/. Нещо повече: изскусително е да проектираме подобна непроменлива, вечна, устойчива, утешителна субстанция върху битието изобщо. Виждаш ли колко е простичко /и несъзнателно/ да получим Бог и след това да се дърлим чия проекция е по-истинска? Алексей Лосев прави един любопитен паралел между особения, непознат дотогава вид битуване /империално/ по време на римската империя и появата на представата за Юдео-християнският Бог. Културите на малкото пространство биват завладяни в рамките на една невероятна за времето си глобалност. По перифериите /Юдея, например/, идват някакви непознати легиони, бият те, чукат жените ти, налагат ти някакви закони, които не разбираш и тр

още коментари...

]


Re: Малък разказ с орли
от elsion (negesta@gmail.com) на 20.09.2010 @ 17:00:40
(Профил | Изпрати бележка)
(В краката? Мераци.... На опашка ще се нареждаш ... Да се пошегувам и аз ;))))))

Интересно е, че докато ти писах предния път, нещата, които си ми нахвърлял, в по-голямата им част, ги имах предвид. Но се опитах да съм кратка, защото темата е безкрайна, а и тук има материал за цяла конференция :)
Контролните ни истини няма как да са едни и същи. Ние сме сбор от отпечатъците, които уникалният ни житейски път е оставил у нас, от различното си програмиране ако искаш, от различното време, което сме живяли... всички тези и сигурно много други неща. Докоснали сме, усвоили и интерпретирали различни късчета от света, като никой не е способен да обхване цялото, затова всеки поглед е богатство. Да не говорим, че имаме индивидуални значения на много думи сочещи към абстракции, като разума, любовта, свободата, бог и т.н. Да не говорим, че полиинтерпретираме и свръхинтерпретираме.
Това, което имам предвид, когато казвам "разсъдък", ти сигурно наричаш по друг начин. Разумът много пъти ме е подвеждал (добре де, може и да не ми е силна страна, затова;), затова пък на заден план, тихичко, винаги е имало нещо друго, силно, непоклатимо, със знание отвъд думите, някои го наричат интуиция, но и тази дума е толкова обременена с дефиниции..., което не ме е подвеждало. Имам дузина примери от собствените си спомени. За мен опит + интуиция + критично мислене + известна доза дистанцираност от емоциите е разумен баланс. Както и голяма доза време, от което някои резултати се нуждаят, за да могат да се наблюдават.
Знаеш, че на един и същ факт може да се погледне от различни ъгли. Хората често го забравят и твърдят, че има само един възможен ъгъл - техният. И си го отстояват с всички възможни средства. Това толкова често се случва в науката, че ми се е повдигало от хаоса, който се получава... То е като при слепите мъдреци и слона, ако си чувал тази история, дето всеки уловил по една част от него и твърдял, че това е целият слон; и спорили, спорили, спорили .... Тази притча е много богата :)

Аз подлагам на съмнение всяко нещо и се опитвам да се дистанцирам емоционално, но колкото и да го правя - случвали са ми се неща, за които така и не мога да си кривя душата и да смятам, че не са ми се случвали, неща, на ръба на разума, под обшивката от думи. Разумът борави с език, дори да не е друг, а логически. Борави със знаци, които заместват нещата и често рискува да се улови във капана на знаците. (Спомни си теоремата на Гьодел за непълнотата, по-скоро втората). Всъщност, разумът е по-скоро добър инструмент, но това не е самодостатъчно. Няма гаранция, че е единственият и други не са необходими. Трябва да е в изправност. Трябва да е добре настроен. Трябва да знаеш как се работи с него правилно... Трябва да знаеш за кои неща можеш да го използваш и за кои не.
Мус, темата е толкова безкрайна ... Не съм сигурна, че е за тук даже :)
Казвам ти само частичка от нещата, които имах намерение да напиша тук, в отговор на твоите .... а погледни какъв ужас се получи. Май поезията казва нещата по-кратко ;)

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 20.09.2010 @ 19:18:42
(Профил | Изпрати бележка)
Приключваме наистина, но ти благодаря за всичко, което току що прочетох. Говорим на един език, да, и удоволствието от това е много по-голямо от нюансираните различия. За поезията - тя е голяма работа - но когато се появи тук Бай Джим, написа нещо от сорта: поезията работи с познатото, казва го по неказан начин. Не е ново, но е вярно. Поезията не е поле на открития, няма да ти каже нещо кой знае колко умно. Но не й е и работа. Тя ще ти го каже красиво. Разбира се има интелектуална поезия, но нейните видения са жестоко субективни и общо взето трудни за въприемане. Ох...край!!!
Ще си приказваме на живо!:))

]


Re: Малък разказ с орли
от wingstofly на 07.09.2010 @ 23:11:26
(Профил | Изпрати бележка) http://wingsto.wordpress.com/
Не познавам много хора, които могат да накарат камъка да полети. Здраей, Муск!:)


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:34:33
(Профил | Изпрати бележка)
:))) Напротив - лесно е. Навеждаш се, взимаш камък и го хвърляш по някого...

]


Re: Малък разказ с орли
от wingstofly на 08.09.2010 @ 02:28:31
(Профил | Изпрати бележка) http://wingsto.wordpress.com/
Не ми ги пробутвай тея!:))) При замерването земното притегляне работи с двойна сила и се получава параболично цопване в най-близката локва:)))

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 16:16:56
(Профил | Изпрати бележка)
Бря - и от физика разбира!:))))))) Бе с кво се занимаваш ти, ако не е тайна?

]


Re: Малък разказ с орли
от wingstofly на 08.09.2010 @ 18:55:16
(Профил | Изпрати бележка) http://wingsto.wordpress.com/
Основното ми занимание е да тормозя мъжа си, пишейки, защото той така и не можа да схване какво значи литературен герой и приема всичко твърде лично.:)))) Иначе съм Events мanager - аналог на български - неизвестен, туй тук го учих. Това поради липса на археология на този континент, ах, археологията....:)

]


Re: Малък разказ с орли
от ASTERI на 07.09.2010 @ 23:22:27
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави и от мен,musketar!

За момчето – В неговите нощи липсвал блясъкът на дните

За момичето –В неговите дни липсвал мракът.

Поздрави!!!


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 01:36:28
(Профил | Изпрати бележка)
А на старшината на ротата му липсваха шест алуминиеви лъжици. Разбира се те бяха у старшината на другата рота...

Всеки с липсите си, Ас!:))

]


Re: Малък разказ с орли
от Hulia на 08.09.2010 @ 19:07:29
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Снощи прочетох "Малък разказ с орли" - и изгубих и ума, и дума!;))) Смислен коментар надали бих могла да направя:)))
Но поне мога да кажа, че спонтанно заобичах и момичето, и всички момчета, които живеят в лирическия ти герой, даже и тези, които все още не е ОТКРИЛ в себе си! И тук за кой ли път се убеждавам, че всъщност Изкуството съществува, за да ни бъде Лечител, Психоналитик и Духовен Учител по Пътя във Вечността... * * * П. П. Изчетох, разбира си и коментарите, че как иначе:)))


Re: Малък разказ с орли
от Hulia на 08.09.2010 @ 19:12:28
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
ПсихоАналитик - извини ме за досадната грешка.

]


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 19:44:15
(Профил | Изпрати бележка)
Бе няма оправия с възприятията на читателите - и това си е! Елси не може да се идентифицира, ти пък спонтанно си ги заобичала...
Напомнихте ми Цветаева, която по някакъв повод казваше - Един прочел "Страданията на младия Вертер" и се самоубил, друг ги прочел - и продължил да живее...

Благодаря ти за прочита, Ули!

]


Re: Малък разказ с орли
от secret_rose (secret_rose_@abv.bg) на 08.09.2010 @ 19:12:42
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Красива приказка...
прекрасно е, че все още се раждат приказки, макар и понякога тъжни...


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 08.09.2010 @ 19:45:24
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Тайна роза:))

]


Re: Малък разказ с орли
от mariniki на 13.10.2010 @ 23:32:12
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
тъжно, романтично...сърцето ми замря...
съвременна красива приказка, много красива...
защото е топла и красива душата ти, Мускетарю...
сърдечен поздрав.


Re: Малък разказ с орли
от Musketar на 14.10.2010 @ 22:23:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Маги!

]