Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 806
ХуЛитери: 5
Всичко: 811

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Elling

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСмъртта на коректорката
раздел: Разкази
автор: anonimapokrifoff

Или, както моят приятел, писателят и преводач Рейнол Васкес, казва: “Има много изтънчени начини да умреш от глад. Един от тях е като специалист по български език.”
Кристин Димитрова – “Какво е да си български писател”

Температурата навън падна до минус 20 градуса и втори ден Нина не можеше да стигне до болницата, за да й бият гентамицина. Градът беше в преспи, улиците - сковани от лед, и в такова време щеше да чака автобуса с часове, а за такси нямаше пари.
Кашлицата й беше понамаляла, но все още я втрисаше. Пиеше си другия антибиотик и се надяваше, че пропускането на двете инжекции не е фатално.
Всичко тръгна от някакъв грип, който много бързо премина в пневмония. Пипна го, докато обикаляше да си търси работа. Ходи къде ли не, дори и в кварталния рибен магазин, който вонеше непоносимо и през зимата. На вратата беше лепната обява, че набират персонал, и Нина отиде да разговаря със собственичката – намусена хремава жена към 40-те. Тя обясни раздразнено, че търси млади хора и държи работниците й да владеят английски, защото градът бил курортен и можело някой чужденец да влезе да пазари. Така Нина разбра, че освен българската си филология има и други грехове: стара е и не говори английски. Прибра се премръзнала и написа на древната си механична машинка:

Навярно и Господ е по-благосклонен,
когато предсмъртно крещиш на английски.

Ясно беше, че е абсолютно неатрактивна за трудовия пазар. Не я искаха дори на зеленчуковата борса. Умееше единствено да коригира и редактира текстове на български, цял живот го беше правила. Може би и да пише, но в това не беше толкова уверена. Докато работеше, понякога влизаше в интернет и четеше в литературните сайтове, обаче не намери смелост да се регистрира и да пусне нещо свое. Имаше автори, които според нея бяха много талантливи, само че като специалист не можеше да не забележи, че голяма част от потребителите са с доста съмнителни езикови познания.
Навремето, след като завърши университета, се яви на конкурс – областният вестник търсеше коректор. Пребори 76 души, все филолози като нея. После срещна голямата си любов. Той беше известен журналист и партиен секретар. Всичко тръгна от един новогодишен банкет – сякаш мълния премина и през двамата. Нина не умееше да лъже и призна на съпруга си за изневярата, а той веднага подаде молба за развод. Оказа се благороден човек – изтъкна като причина несходството в характерите и не се опита да й отнеме децата. Малко след това се ожени за съвсем младо момиче, което също му роди две деца.
А връзката на Нина не продължи дълго. Един ден любовникът й каза, че жена му е научила за тях, а той не може да си позволи развод, защото чичо й е важна клечка в обастния комитет на партията, има голяма власт и ще съсипе кариерата му, освен това нима Нина иска синът му да расте без баща? После главният редактор я повика в кабинета си, за да й съобщи, че я прехвърлят във вестника на комсомола. Тя не попита защо. Тогава беше само на 28 години и никога повече не се влюби, а от него време й останаха любовните стихотворения и следното тъжно двустишие:

Красива, умна и фригидна
е съвършената жена.

След като социализмът окончателно умря, започна работа в частен всекидневник и остана в него допреди половин година. Колегите й бяха хлапета, потресаващо неграмотни, макар че си изкарваха хляба с писане. Никога не се сърдеха, че им редактира материалите – казваха, че “щом мама Нина така смята, значи трябва да е така”. През лятото неочаквано ръководството й разреши цял месец отпуск – задълженията й щял да поеме новият страньор, който беше с българска филология като нея. Щом се върна, й връчиха предизвестието за уволнение. Обясниха й, че през времето, когато си е почивала, продажбите на вестника не са намалели, нито пък някой е звъннал в редакцията, за да коментира правописа. Трябвало да прояви разбиране – кризата налагала съкращения.
Нина започна да преживява с помощите за безработни. Имаше още два вестника, но никой от тях не търсеше коректор. Отиде и в три издателства, а те сякаш се бяха наговорили да повтарят едно и също: за тях щяло да бъде чест да им сътрудничи най-добрият коректор на града и при първа възможност щели да й се обадят.
Така тя се оказа напълно излишен човек. Владееше виртуозно един умиращ език. Купуваше вестника, в който работеше доскоро, и целия го нашарваше с химикала си. Бъкаше от правописни, пунктуационни и стилистични грешки, но очевидно това не пречеше на никого. Колегата филолог не беше усвоил дори правилната употреба на пълния член, а какво остава за местоименията с падежни форми? От телевизора българските програми я заливаха с неправилна реч – хитови журналисти говореха на “правиме” и “ходиме”, казваха “на кой”, а не “на кого”. Неграмотността беше толерирана и повсеместна.
За да си намери работа, беше необходимо да се приспособи. Ще си напише наново автобиографията и няма да споменава висшето си образование, а при разговор с работодателите в никакъв случай не бива да допуща употребата например на “чий”, защото веднага ще им замирише на нафталин.
От седмица почти не беше яла. Парите й отидоха за лекарства, налагаше се да реши какво да плати – дали тока, или телефона. Избра първото и от три дни не можеше да се обади на никого, защото й изключиха телефона. Преди това помоли приятелката си за заем, но и тя беше в затруднено положение.
Повече от година Нина живееше сама – синът й завърши медицина, а после замина за Щатите и сега миеше чинии в някакъв ресторант. Преди пет години дъщеря й се омъжи за финландец и отиде при него. Зетят се оказа безработен алкохолик, който пропива всичко, което му отпуща държавата. Дъщеря й издържаше семейството, като чистеше чужди къщи. Въпреки икономическото си образование и перфектното владеене на четири езика не можеше да си намери друга работа, защото беше българка.
Нина нямаше от кого да потърси помощ. Не беше близка със съседите - те бяха наематели, млади момчета студенти, които купонясваха без почивка и вмирисваха целия вход на трева. Беше свикнала със самотата си, но често се питаше какво ли щеше да бъде, ако беше останала със съпруга си. Не се реши да заживее с друг не само заради децата, но и заради самата себе си – щеше да загуби свободата си и да се съобразява с капризите на човек, с когото всъщност нищо не я свързва.
Парите й щяха да стигнат, колкото да си плати поставянето на инжекциите. След пет дни щеше да получи помощта от бюрото по труда, а дотогава трябваше да изкара с един хляб и две кофички кисело мляко. Прилошаваше й от болестта и гладуването и почти през целия ден лежеше. Програмите на телевизиите бяха убийствено тъпи. Едни и същи празни хора, набедени за хайлайф, се влачеха от предаване в предаване и ръсеха простотии. Отдавна не си беше купувала книги, а тези, които имаше, бяха отдавна изчетени.
Откакто остана без работа, започна да пише роман за живота си. Осъзнаваше, че е глупаво, но поне изливаше на белия лист това, което й е в душата. Употребяваше любимите си сложни съставни изречения с няколко подчинени, както и сложни смесени. Опияняваше се от съчетанието на звуците, използваше обожаваната си комбинация от препинателни знаци – запетая и тире, - което си беше направо висш пилотаж: нещо като фигурата “тоно”.
Нина отвори куфарчето на машината си и започна да прехвърля изписаните листове. Налагаше се да отдели пари и да си купи папки. Попадна на последното си стихотворение – от времето, когато беше в отпуска и все още не знаеше, че я чака такава мизерия:

Ден от опашката на юли

Юли целува до златно тревите,
с узрелите спомени пълни торбата.
Облаци скупчват се, тук запокитени –
подире им вятърът гегата мята.

Буря дере гръмотевично гърло:
далече, далече – отвъд върховете.
Жадно се моли земята опърлена,
но сухо, небето ожарено свети.

Хлад милостиво и плахо пролазва,
денят е умираща сребърна мряна.
Господ склопява очите му залезни
и здрачът протяга си птичата сянка.

Будна и щурчова, твоя нощта е –
минава през тебе, по-бърза от ручей.
Сънно мечтаеш за мъничко щастие,
което и днес не успя да се случи.

Може би стихотворението изискваше още работа, но сега се чувстваше без сили. Днес нищо не беше хапвала, нямаше и апетит. Усети, че пак вдига температура, и се зави на диванчето в кухнята – спеше тук, защото това беше най-малкото помещение в апартамента и се отопляваше лесно. Унесе се, но по някое време я събуди думкането на входната врата. Докато отвори, човекът си беше отишъл. Излезе бързо на балкона, студът преряза с остра болка гърдите й и тя видя как бившият й съпруг се качва в колата си. Извика, но той не я чу. Сигурно дъщеря им го е пратила – момичето знаеше, че майка му е болна, и вероятно се е притеснило, защото не можеше да се свърже с нея. Непременно трябваше да стигне до пощата, за да се обади на детето си – да вървят по дяволите инжекциите. Нина се обърна рязко и в този миг й прилоша – черен мрак изригна от дълбините на мозъка й и я обсеби. Не усети удара от падането си на заледената мозайка, защото вече беше в безсъзнание.
Когато на следващата вечер дъщеря й, обезумяла от ужас и стиснала ръката на четиригодишния си хленчещ син, разби с помощта на съседите вратата на апартамента, от течението се разлетяха изписани листове – бяло-черни птици в единствения си полет.


Публикувано от alfa_c на 27.07.2010 @ 19:46:39 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   anonimapokrifoff

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
319 четения | оценка няма

показвания 28072
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Смъртта на коректорката" | Вход | 20 коментара (44 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Смъртта на коректорката
от mariq-desislava на 27.07.2010 @ 19:52:44
(Профил | Изпрати бележка)
Реалистично до кокал и най-страшното е, че има толкова подобни съдби, за които никой не подозира. Мълчанието ти си заслужаваше.;)


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 11:57:32
(Профил | Изпрати бележка)
Дано!

]


Re: Смъртта на коректорката
от regina (radost.daskal@gmail.com) на 27.07.2010 @ 20:35:55
(Профил | Изпрати бележка)
няма да превръщам коментарите си в обсъждане на описваното в стил " селска седянка"...няма да въздишам за ситуацията в разказа ти, Нимо, и да се къхаря за съдбата на главната героиня...
само мълчаливо ще протегна ръка, за да те поздравя за майсторството!
това твоето е дарба и ясния ти изказ, и убийствения реализъм те правят един от най-добрите разказвачи на времето ни (и в двата смисъла).

здравей!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 11:58:27
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за прочита и за коментара!

]


Re: Смъртта на коректорката
от Markoni55 на 27.07.2010 @ 20:55:17
(Профил | Изпрати бележка)
Аз съм си за хепи енд. Добър разказвач си, знаех си, че ще се разстроя, но все имах надежда, че заглавието е подвеждащо. Какво да се прави и тези, като мен имат право на своята порция розово и безоблачно с привкус на романтизъм. Знам ,че няма да го намеря в твоите разкази, ама пусто любопитство.
Това цялото го пускам в насипно състояние и трябваше да бъде комплимент, в смисъл не ме привлича реализма ти, особено този, но те прочетох!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 11:59:53
(Профил | Изпрати бележка)
Това си е жива саможертва и ти благодаря! А някой ден може да стигна и до романтизма.

]


Re: Смъртта на коректорката
от joy_angels на 27.07.2010 @ 21:08:58
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Аноним!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:00:24
(Профил | Изпрати бележка)
Ценна ми е похвалата ти.

]


Re: Смъртта на коректорката
от zebaitel на 27.07.2010 @ 21:32:42
(Профил | Изпрати бележка)
Майстор си, Анониме! Хвала ти!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:01:08
(Профил | Изпрати бележка)
О, има още хляб да ям!

]


Re: Смъртта на коректорката
от savana на 27.07.2010 @ 22:44:00
(Профил | Изпрати бележка) http://stanpar.dir.bg
Ужасяващо добър разказ. Романът на живота ни винаги остава недописан.


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:01:46
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля, че наистина е така.

]


Re: Смъртта на коректорката
от ASTERI на 27.07.2010 @ 23:24:05
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:02:20
(Профил | Изпрати бележка)
И на теб!

]


Re: Смъртта на коректорката
от kasiana на 28.07.2010 @ 01:14:03
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрави за майсторството, Аноним!!!

Разказ с многопластови послания, с психологически дълбоко проникновение при изграждането на образа и запомнящи се детайли!!!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:03:03
(Профил | Изпрати бележка)
Дано да си права.

]


Re: Смъртта на коректорката
от nironi (nironi@mail.bg) на 28.07.2010 @ 06:23:08
(Профил | Изпрати бележка)
вече няма как да не те чета, -


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:03:39
(Профил | Изпрати бележка)
Що е време, пред нас е.

]


Re: Смъртта на коректорката
от anelim на 28.07.2010 @ 10:40:02
(Профил | Изпрати бележка)
Стилът завладява.
Поздрави!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:04:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!

]


Re: Смъртта на коректорката
от Musketar на 28.07.2010 @ 10:43:53
(Профил | Изпрати бележка)
!!!

:))


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:04:40
(Профил | Изпрати бележка)
И аз така.

]


Re: Смъртта на коректорката
от Limonka (danist@abv.bg) на 28.07.2010 @ 11:08:00
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Владееш виртуозно един умиращ език, но докато има хора като теб, той няма да умре.


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 12:05:35
(Профил | Изпрати бележка)
Нещо и аз взех да го позабравям, пък друг май не знам.

]


Re: Смъртта на коректорката
от esennolisto на 28.07.2010 @ 12:08:27
(Профил | Изпрати бележка)
Отново истински разказ. Много ми хареса. Поздрав!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 18:06:51
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че ти хареса!

]


Re: Смъртта на коректорката
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 28.07.2010 @ 17:51:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Поздравления за майсторството ти на разказвач!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 18:11:04
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, но след публикуването винаги откривам по нещо, което не е съвсем наред.

]


Re: Смъртта на коректорката
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 28.07.2010 @ 18:17:21
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Споко! Ще стане страшно, ако вземем да си се харесаме изведнъж и да решим, че нагоре вече няма накъде. Щом откриваш нещо за доизкусуряване, значи има мегдан за растеж.

]


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 18:46:02
(Профил | Изпрати бележка)
Да не е нещо, което е трудно да се избегне, а то е някакво тъпо повторение.

]


Re: Смъртта на коректорката
от angar на 28.07.2010 @ 18:46:56
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Много хубав разказ! Съвършен, като от класик! Нито една фалшива нотка.
Без да е ярък положителен герой, съдбата на "героинята" предизвиква съчувствие и болка.
И стихотворението й е много хубаво.
Поздрави, Аноним!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 19:06:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Ангар! Радвам се, че се отби.

]


Re: Смъртта на коректорката
от stefka_galeva на 28.07.2010 @ 21:43:11
(Профил | Изпрати бележка)
Трябвяше да я оставиш жива.Аз имам такава нужда от коректор...и тая тъга...много. Поздрави!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 23:04:32
(Профил | Изпрати бележка)
Много хора имат нужда от коректор, но няма кой да му плаща.

]


Re: Смъртта на коректорката
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 28.07.2010 @ 23:16:09
(Профил | Изпрати бележка)
Харесва ми особено много авторовата комбинация на стих с проза.
Поздрави, Аноним!
:-)


Re: Смъртта на коректорката
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 28.07.2010 @ 23:18:14
(Профил | Изпрати бележка)
Забравих да кажа, че днес следобед го четох няколко пъти... при всеки прочит прихващах различни нюанси.
Както винаги - много дълбоко бъркаш в душата!
:-)

]


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 23:28:20
(Профил | Изпрати бележка)
За мен е чест, че си се връщала към текста.

]


Re: Смъртта на коректорката
от VOINOV на 28.07.2010 @ 23:33:21
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Прекрасен разказ!
Поздрави, Аноним!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 28.07.2010 @ 23:42:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!

]


Re: Смъртта на коректорката
от shtura_maimunka на 31.07.2010 @ 19:31:03
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Чудесен разказвач си!


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 31.07.2010 @ 19:38:22
(Профил | Изпрати бележка)
Дано да си права!

]


Re: Смъртта на коректорката
от Bukvist (ventura@dir.bg) на 16.08.2010 @ 15:26:33
(Профил | Изпрати бележка)
Заглавието, според мен, е подвеждащо - коректорката е още жива.


Re: Смъртта на коректорката
от anonimapokrifoff на 16.08.2010 @ 18:02:16
(Профил | Изпрати бележка)
Дано е в измерение, където няма да е излишен човек.

]